Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko niin, että ADHD-ihmisillä on monesti kyky ylikeskittymiseen?

Vierailija
20.01.2023 |

Mitä sanotte?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö se ole sitten ihan vana päätös, että pystyy keksittymään mihin tahansa asiaan?

Minusta tämä on outoa, että ADHD voi keskittyä vain siihen, mihin tuntee intohimoa. Jos hän pystyy keskittymään intohimonsa kohteeseen, niin miksi ei sitten arjen askareisiin?

Ei se minulla ainakaan ole omassa vallassa tai päätös mihin voin uppotua. Mun sisäisiä kieliä soittelee mm. monimutkaiset järjestelmät ja systeemit.

Jos vaikka yritän keskittyä tiskaamiseen, se on liian yksinkertaista pitääkseen mun mielenkiinnon yllä. Alan silloin kehittää sijaistoimintoja, kuten tehdä järjestelmiä jonka mukaan tiskaan tms. joka sitten tekee hommasta ulkopuolisen silmin hidasta ja omituista.

Vierailija
22/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta sitä ei valitettavasti tapahdu usein. Esim. saatan lusmuilla koko syksyn ja teen sitten kuukaudessa ne hommat jotka muut teki syksyn aikana, ja teen sen hyvin. Mutta olisi silti helpompaa, jos olisi tasaisempaa se suorittaminen.

Siis olet ihan itse elämäsi noin järjestänyt.

Jos pystyt keskittymään kuukauden, niin kyllä pystyt muulloinkin.

Sanonpa vain, että ADHD ont ekosyy, jolla likaiset työt jätetään jollekin toiselle

Niin, en minä tiedä mitä mieltä olisin koko ADHD:sta enkä selittele kenellekään sitä, mutta kai tässä ajassa ja nyky-yhteiskunnassa on jotain miksi sen tyyppiset ihmiset eivät enää pärjää ja tarvitsevat diagnoosia ja sitä kautta tukea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin on. Joko ylikeskityn tai en keskity olleenkaan vaan sähellän ja ajatus poukkoaa.

Ihmiset on ihan äimän käkenä kun pystyn omassa ammattiaiheessani täydelliseen, rationaaliseen argumentaatioon ja pitämään 100% keskittymisen vaikeassa ongelmanratkaisussa tuntikausia.

Sitten kun "herään" ja aihe ei kiinnostakaan, oon ihan pihalla ja höhlä enkä tajua mistään mitään.

Niin koska päätät ettet halua keskittyä johonkin tiskaamiseen. Tuolla tavalla laitt itsesi etuoikeutettuun asemaan. EI ole reilua.

Niin, tämähän on ihmisen oma vika jos on neurologisesti epätyypillinen. Vähän niikun sekin , jos on joku vamma syntyessään tai saa vaikka syövän. Miksi on niin vaikea ymmärtää asioita, jotka ei näy fyysisesti ulospäin? Kannattaa tutustua aiheeseen, eikä vaan soittaa suuta

Nyt sanot että sinulla on vamma. Aiemmin sanoit, että pystyt keskittymään. Mikä se sinun vammasi on? 

Mikä aiheuttaa toimintarajotteitasi?

Opettele lukemaan t. eri. Vai oletko tosta tekstistä myös sitä mieltä että kirjoittajalla on syöpä?

Vierailija
24/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiinnostaa tämä aihe niin kovasti, jos totuutta on vaikea niellä? Kyllä, hyperfokusoinniksi sitä kutsutaan. Ja kyllä, se on tyypillinen piirre Adhd:ssa.

Vierailija
25/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin kehuit:

hmiset on ihan äimän käkenä kun pystyn omassa ammattiaiheessani täydelliseen, rationaaliseen argumentaatioon ja pitämään 100% keskittymisen vaikeassa ongelmanratkaisussa tuntikausia.

Tajuatko, olet lahjakas ja älykäs; et ole mikään tukea tarvitseva adhd.

Ne ihmiset, jotka ovat vankilassa tai lastenkodissa ovat tukea tarvitsevia. Et sinä.

Vierailija
26/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä yhteiskunnan resursseja kulutetaan ihan liikaa älykkäiden ihmisten hoitamiseen. Täällä on oikeasti tukea tarvitsevia. Katsokaa sitä maria doc -ohjelmaa, siinä monta esimerkkiä. Mutta sitä en ymmärrä, että nämä yliopistossa uraa tekevät älyköt tarvitsevat itselleen jonkun diagnoosin. Jotain on pahasti pielessä. 

Vierailija
27/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin älykkäät pärjäävät tutkitustikin elämässä hyvin. Eikö voisi olla kiitollinen siitä kyvykkyydestä? Ei se ole niin vakavaa, jos joskus tulee jotain ongelmia vaikkapa kotitöiden kanssa. Se on ihan NORMAALIA. ET TARVITSE DIAGNOOSIA. Jättäkää ne diagnoosit niille, jotka oikeasti tarvtisee. 

Vierailija
28/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaavaisuushäiriö tarkoittaa sitä että tarkkaavaisuus vaihtelee, ei sitä että tarkkaavaisuus puuttuu. Ylikeskitytään niihin asioihin jotka kiinnostaa ja jos ei kiinnosta niin keskittyminen heikkenee.

Juuri näin. Olen esimerkiksi itse erittäin hyvä keskittymään mielenkiintoisiin asioihin ja ilmiöihin, mutta vähemmän kiinnostavat viistävät ohi kuin puhurissa pilvet taivaalla. Tämä näkyi myös opinnoissa. Lukion oppimäärä oli helppo hallita, mutta yliopistossa tuli ekan vuoden opinnoissa vastaan kurssit, jotka selvitin hyväksymisrajaa hipoen.  Olivat jotain minkä koin täysin turhaksi.

Toinen puoli on se, että voin keskittyä esimerkiksi maalaamiseen niin, että unohtuu tuntikausiin edes syödä. Sama ei koske monia muita tekemisiä, joita vain tehdään, kun on tehtävä.

Vierailija
29/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos pystyt ylikeskittymään niin aina parempi. Turha tehdä itsestään mitään adhd-uhria. Anteeksi vaan, mutta näin se on. 

Vierailija
30/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaavaisuushäiriö tarkoittaa sitä että tarkkaavaisuus vaihtelee, ei sitä että tarkkaavaisuus puuttuu. Ylikeskitytään niihin asioihin jotka kiinnostaa ja jos ei kiinnosta niin keskittyminen heikkenee.

Juuri näin. Olen esimerkiksi itse erittäin hyvä keskittymään mielenkiintoisiin asioihin ja ilmiöihin, mutta vähemmän kiinnostavat viistävät ohi kuin puhurissa pilvet taivaalla. Tämä näkyi myös opinnoissa. Lukion oppimäärä oli helppo hallita, mutta yliopistossa tuli ekan vuoden opinnoissa vastaan kurssit, jotka selvitin hyväksymisrajaa hipoen.  Olivat jotain minkä koin täysin turhaksi.

Toinen puoli on se, että voin keskittyä esimerkiksi maalaamiseen niin, että unohtuu tuntikausiin edes syödä. Sama ei koske monia muita tekemisiä, joita vain tehdään, kun on tehtävä.

Luulin, että olin tällainen. Kunnes sain lapsen. Sen jälkeen olikin PAKKO keskittyä epämieluisiinkin asioihin. Se oli vain resilienssin puutetta.

Vierailija
31/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin on. Joko ylikeskityn tai en keskity olleenkaan vaan sähellän ja ajatus poukkoaa.

Ihmiset on ihan äimän käkenä kun pystyn omassa ammattiaiheessani täydelliseen, rationaaliseen argumentaatioon ja pitämään 100% keskittymisen vaikeassa ongelmanratkaisussa tuntikausia.

Sitten kun "herään" ja aihe ei kiinnostakaan, oon ihan pihalla ja höhlä enkä tajua mistään mitään.

Niin koska päätät ettet halua keskittyä johonkin tiskaamiseen. Tuolla tavalla laitt itsesi etuoikeutettuun asemaan. EI ole reilua.

Miten ihmeessä päätetään keskittyä johonkin? Minulla se keskittyminen napsahtaa päälle niin kuin jonkun huumeen vaikutus. Jos sitä ei tule niin minulla on vaikeuksia ihan pitää katseeni siinä tiskissä ja koko vartalo tuntuu oudolta, kuin lihakset olisi valtava vieteri joka räjähtää jos päästät siitä irti.

Vierailija
32/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä päätetään keskittyä johonkin? Minulla se keskittyminen napsahtaa päälle niin kuin jonkun huumeen vaikutus. Jos sitä ei tule niin minulla on vaikeuksia ihan pitää katseeni siinä tiskissä ja koko vartalo tuntuu oudolta, kuin lihakset olisi valtava vieteri joka räjähtää jos päästät siitä irti.

Oletko siis se ihmine, joka kehuu, että pystyy täydelliseen argumentaatioon?

Vierailija
33/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis se ihmine, joka kehuu, että pystyy täydelliseen argumentaatioon?

En.

Vierailija
34/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme jankkaaja adhd vihaaja täällä pyörii.. kumma juttu.

Vierailija
35/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä harvinaisen väärässä. En vihaa ADHD-ihmisiä vaan sitä, että diagnoosin hankkivat ne, jotka eivät sitä oikeasti tarvtise. Siis älykkäät, jotka muutenkin pärjäävät elämässään.

Vierailija
36/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsku joka yrittää keksiä diagnoosia uhrilleen.

Vierailija
37/39 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä harvinaisen väärässä. En vihaa ADHD-ihmisiä vaan sitä, että diagnoosin hankkivat ne, jotka eivät sitä oikeasti tarvtise. Siis älykkäät, jotka muutenkin pärjäävät elämässään.

Mitä ihmettä oikein sössötät? Miksi ihminen, pärjäämisestään riippumatta, ei saisi yrittää parantaa elämänlaatuaan? Ja mikä sinä olet päättämään kenellä tällaiseen on oikeus ja kenellä ei? Et selvästikään kykene edes ymmärtämään mistä keskittymishäiriössä on kyse.

Vierailija
38/39 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni tapaan ADHD-diagnosoituja lapsia ja aikuisia. Osa selittää kaikki haasteensa ADHD-diagnoosilla. Osalla on yhtaikaisesti traumaattisia elämänkokemuksia ja tunne-elämän hasteita, mitkä osaltaan voivat aiheuttaa täysin samoja oireita luin ADHD.

Vierailija
39/39 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: ADHD ei tarkoita että ihminen olisi heikköälyinen.

Ja älykkyys ei tarkoita että vajaalla toiminnanohjauksella pelaaminen ei aiheuttaisi ihmiselle suuria ongelmia.

ADHD diagnoosia ei käsittääkseni saa elleivät oireet häiritse elämää jollain tavoin.