Kela ei ole oikeudenmukainen!!!!
Kesällä jouduin ylllättäen rv 27 lapsiveden menon vuoksi sairaalaan pakkolepoon kahdeksi kuukaudeksi kunnes vauva syntyi. 2-vuotias lapsemme, jota olin hoitanut kotona, joutui pakkotilanteessa yht`äkkiä päivähoitoon. Ja kamalat päivähoitomaksut. Mies oli vasta aloittanut uudessa työpaikassa, eikä lomia herunut. Sairaalalaskut olivat mielettömät, yli tuhat euroa...ja minulla ei ollut mitään tuloja tuona aikana. Vain " liikaa" maksettu kotihoidontuki. Miehellä pienet tulot. Perheessä myös yksi koululainen. Kelasta tuli selvityspyyntö, miksi maksettu liikaa. Lähetettiin kaikki sairaalapaperit, sairaalalaskut, miehen laihat palkkakuitit, päivähoitomaksut jne. Kelaan. Mutta tänään tuli lasku ja päätös, että pakko maksaa tuo 2 kuukauden kotihoidontuki takaisin kelaan. Meillä ei siis osteta joululahjoja lapsille. Ihan tosi itkettää. Kaikki vähäisetkit joululahjasäästöt menivät kuin tuhka tuuleen. Miksi meitä muutenkin köyhiä veloitetaan.
Kommentit (15)
tottakai kela haluaa omansa pois jos on liikaa maksettu. miksi muuten on tullut kauheet päivähoitomaksut jos tulot on ollut heikot?
jos alle kolmivuotias kunnallisessa päivähoidossa, ei silloin kuulu hoitotukea...olisi pitänyt heti katkaista!
Tilanne oli kesällä tosi epävarma. Sain kohtutulehduksen vauva masussa ja olin kolmeen eri otteeseen hätäsektiouhassa. Syömättä ja juomatta ja lastenlääkärit keskenään miettivät, onko tulehdus liian paha, vai otetaanko vauva pois. Sain jatkuvasti antibioottia tipassa suoneen. Ja mies (aivan kuin minäkin) oli pelosta turta. Ei tullut Kelan jutut mieleen.
aina ne tuntuivat jotenkin kusettavan. (Eli Lue: en osannut/jaksanut/ymmärtänyt lukea ja selvittää juurta jaksaen pykäliä.) Vieläkin maksan yhtä liikamaksua takaisin...
Mutta hei, minäkin lyhennän tuota kolmen vuoden takaista liikamaksua 50¿/kk (jos muistan) ja minulle sanottiin, että " ei se ole niin justiinsa, maksanko ihan tiptop-joka kuukausi, kunhan maksan suht säännöllisesti, että ne näkevät, että maksan" .
Mene Kelaan, kerro tilanteesi ja kysy, voisitko maksaa liikamaksua pikkuhiljaa takaisin. Minä tein vain kirjallisen, hyvin epävirallisen oloisen sopimuksen Kelan kanssa omasta maksusuorituksestani.
Ja kuukausierä olisi voinut ola minun kohdallani pienempikin!
He noudattavat vain lakeja. Syytä ennemmin kansanedustajia...
" voit maksaa vaikka 5¿/kk ja näin lyhentää kyseistä liikaa maksettua kotihoidontukeasi. Kyllä se hiljalleen sieltä häviää" .
Sinun tarvii vain kertoa tilanteenne ja sanoa, että haluat nevotella sen takaisinperinnän inhimilliseksi. Tai miten on jos soittaisit sossuun? Ehkä heillä olisi apua teidän tilanteeseenne.
T: Myöskin kypsynyt näihin kelan touhuihin
Jos lapsesi on kunnan järjestämässä päivähoidossa, silloin et ole oikeutettu kotihoidontukeen. Ja päivähoitomaksu on suhteutettu teidän (sinä+miehesi) tuloihin.
Eläminen maksaa. Eihän sitä elämää yhteiskunnan kuulu maksaa! Mitä tästä tulisi jos koko Suomen 5 miljoonainen kansa olisi Sossun luukulla tukia vaatimassa eikä kukaan viitsisi tehdä töitä!
Ja tämä ei ollut vittuilua, olen itsekin kotiäiti, jolta KELA eväsi kotihoidontuen KOKONAAN (olen muuttanut juuri Suomeen ulkomailta, mutta olen suomalainen) ja nyt kituutamme miehen palkalla. Minä käyn Lidlissä ostamassa halvinta ja mietin, miten taas selviämme seuraavasta laskusta. Silti emme ano sossusta lanttiakaan. Ihmisen kuuluu elättää itse itsensä.
Sinun kohdallasi on toimittu täysin lain ja säännösten mukaan. Eikö teillä ole mitään säästöjä pahan päivän varalle?
Itsekkin olen joskus maksanut tällä tavalla asumistukea takaisin!
Vierailija:
Jos lapsesi on kunnan järjestämässä päivähoidossa, silloin et ole oikeutettu kotihoidontukeen. Ja päivähoitomaksu on suhteutettu teidän (sinä+miehesi) tuloihin.Eläminen maksaa. Eihän sitä elämää yhteiskunnan kuulu maksaa! Mitä tästä tulisi jos koko Suomen 5 miljoonainen kansa olisi Sossun luukulla tukia vaatimassa eikä kukaan viitsisi tehdä töitä!
Ja tämä ei ollut vittuilua, olen itsekin kotiäiti, jolta KELA eväsi kotihoidontuen KOKONAAN (olen muuttanut juuri Suomeen ulkomailta, mutta olen suomalainen) ja nyt kituutamme miehen palkalla. Minä käyn Lidlissä ostamassa halvinta ja mietin, miten taas selviämme seuraavasta laskusta. Silti emme ano sossusta lanttiakaan. Ihmisen kuuluu elättää itse itsensä.
Sinun kohdallasi on toimittu täysin lain ja säännösten mukaan. Eikö teillä ole mitään säästöjä pahan päivän varalle?
Suosittelen myös, niin kuin moni muukin, että käyt sopimassa maksuista kelassa. Niitä voi tosiaan maksaa vaikka 5e kuussa. Ei niillä siellä ole mitään kiirettä saada rahoja. Itsekin olen joskus maksanut jotain asumistukea takaisin pienissä erissä.
Tarkoittaa siis sitä että sossu maksaa ne sulle takaisin koska sulla ei ole ollut sairaala-aikana mitään virallisia tuloja koska kotihoidontukikin olisi pitänyt katkaista. Myös nuo päivähoitomaksut saattavat mennä kokonaan sossun piikkiin hätätilanteen takia.
Sulle tuskin tulee rahaa käteen, mutta sitä toimeentulotukea voidaan maksaa kelalle lyhentämään sun kotihoidontuen takia tullutta velkaa.
Kannattas tarkistaa asia viel jälkikäteenkin!
Olen ollut melkein samanlaisessa tilanteessa ja silloin sosiaalivirkailija tuli luokseni ihan vuoteen viereen selittämään kaikki eri vaihtoehdot...