Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2 vuotiaan lelujen keräys ja yökuivaksi opettelu.

16.11.2006 |

On pari asiaa joihin haluan 2 vuotiaamme opettaa seuraavaksi:

1. lelujen keräys.

2. yökuivaksi opettelu.

1. eli meillä on ollut pitkää niin että lelut on lojunut lattialla 24/7 koska olen ajatellut että mitä järkeä niitä on kerätä ku se poika levittelee ne taas kumminki. Mutta ei se oo ollut kivaa että kämppä on sekasin,joten siksi olen alkanut nyt opettaa että lelut kerätää iltaisin ennen nukkumaan menoa.

Nyt on pari kolme päivää ollut niin että mä olen kerännyt ne lelut, ikään kuin näyttäen mallia ja oon aatellut saada hänet pikkuhiljaa mukaan ja lopulta niin että hän kerää yksin. Tänään yritin saada hänet jo keräämään, mutta ei onnistunut. Oisko teillä kokeneilla äideillä mitään tipsiä miten saisin hänet keräämään lelunsa? Olen miettinyt esim. että jos sanon että saat keksiä ku oot kerännyt, mut sit se voi tottua siihen systeemiin ja alkaa vaatimaan joka kerta keksiä ku on kerännyt lelunsa.

2. hän on jo osittain kuiva. Eli kotona hän on ilman vaippaa, mut ulkona ja nukkuessaan käyttää vaippaa. On ollut tarkoitus että talven aikana opetan hänet yökuivaks ja sit keväällä alotettais ulkokuivaks opettelu.

Eli nyt alkais olemaan aika opettaa yökuivaks, mutta olen siitäki miettinyt että miten. Oisko ideoita? Pelkään kait eniten just sitä että petivaatteet ja patja kastuu. Vaatteita on sen verran että niitä on vara vaihtaaki, mut petivaatteita on vain pari settiä ja entä jos patja kastuu niin miten pitää toimia?

Olen kuullut että pitäis herättää silloin tällöin yöllä ja käyttää potalla, mutta meidän yöunet jää muutenki niin vähäseks joten se vois olla aika tuskaista. Mut vois sitä silti yrittää. Hän käy kyllä potalla ennen nukkumaan menoa ja sit aamulla ku herää, mut vaippa on aina aamulla märkä.

Sorry nämä on vähän uusavuttoman äidin kysymyksiä. *nolo*

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se oppiminenhan riippuu jostain hormonista, en nyt muista nimeä, ja ennenkuin sitä alkaa erittyä niin lapsi ei osaa herätä yöllä pissalle. Kyseessä on kuitenkin vasta 2v. On aika normaalia, että vielä 4-vuotiaallakin voi olla yövaippa.

Lelujen keräämisessä meillä on ollut se käytäntö, että edelliset viedään pois. Esim. jos tehdään palapelejä tai luetaan kirjoja, edellinen viedään pis ennenkuin haetaan uusi. Isompia leluja keräillään yhdessä sitten pari kertaa päivässä. Tyttö auttaa keräämällä lelut taaperokärriin ja viemällä omaan huoneeseen.

Vierailija
2/13 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökuivuus tulee ajan kanssa ja sitä on ihan turha stressata. En minäkään tajua miksi nukkuvaa lasta pitäisi herätellä???

Meillä esikoinen jätti ekaksi päiväunivaipan pois, sitten ulkovaipan. Samaan aikaan harjoiteltiin sisällä ilman housuja ja luututtiin laittioita. Pikkuhiljaa... Kuopuksella meni sujuvammin.

Lelujen keräminen... 2-vuotias on aika pieni vielä tajumaan ihan hirveän hyvin. Pikkuhiljaa...

Molemmat asiat ovat mielestäni sellaisia että älä stressaa ihan hirveästi. Ihmeitä ei tapahdu kuin ehkä joillekin superonnisille joita niitäkin tietysti on, mutta enemmän on varmaan meitä hitaammin kiiruhtavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kanssa opin, että yöt ilman vaippaa alkavat sujua sitten kun vaippa on aamuisin herätessäkin kuiva.

Meillä oli niin, että sitten kun näin alkoi käymään, niin otettiin tapa että aamusta ensimmäiseksi vessaan. Jonkin aikaa käytin hänellä kestovaippaa öisin ihan varmuudeksi.

Nyt meidän 2 1/2 vuotias on siinä iässä, kun esikoinen oli jo lähes kuiva niin yöllä kuin päivällä. Poika kyllä käy pytyllä ja hyvällä lykyllä sinne jotain tekeekin, mutta vaippaan tulee muuten kaikki.

Todella rasittavaa kun on keksinyt että vaippaan on hyvä kakata. :(

Mutta pikkuhiljaa. Viimeistään jo ensi keväänä luovutaan päivävaipasta.

Kestovaippaa suosittelen kokeilemaan, se voi innostaa kuivaksioppimisessa. :)

Siivouspäivänä saan jonkin verran lelunkeräysapua. Enemmänkin se on sitä että juuri silloin huomataan, että niillä leluilla olisikin kiva leikkiä...

Keskittyminen ei tuon ikäisellä kovin kauan riitä.

Vierailija
4/13 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on yökuiva sitten kun sitä jotain (en nyt muista nimeä) hormoonia erittyy tarpeeksi eikä siinä opettamiset paljon auta. Eli vaippa on aamulla kuiva tai sitten herää yöllä pissahätään ihan itse. Yleensä pojat on valmiita myöhemmin kuin tytöt ja 2v vielä tosiaan aikasta pieni... (täälläkin muistaakseni hiljattain oli aiheesta keskustelua)

Ja minusta 2v vielä aika pieni itsenäisesti lelujansakaan siivoamaan. Tärkeämpää kai se vanhempien esimerkki ja sitten siinä samalla pyytä lasta viemään jonkin yhden lelun paikalleen tms. Meillä kanssa pitkin päivää kerätään aina edelliset pois sitä mukaa kun aloitetaan uutta. Esim kirjan meillä 3v kyllä osaa helposti viedä itsekin takaisin paikalleen mutta isommissa jutuissa kyllä autan, pääasia että touhuaa mukana.

Vierailija
5/13 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lelujen siivoaminen tehdään yhdessä. Siivoamisesta kannattaa tehdä hauskaa esim. meillä toimii hyvin se että otetaan jokin leluryhmä vaikka palikat ja pojat kilpailee kumpi vie enemmän palikoita laatikkoon. Tai sitten kilpailevat äitiä vastaan. Minä siis aina näytän lelun ja sen paikan ja sitten pojat vievät. 2v. suorastaan nauttii tästä sillä muutoin en varsinaisesti leiki lasten kanssa.

Yökuivaksi opitaan kun lapsi on siihen valmis. Herättelemään ei pidä ruveta jos lapsella ei ole mitään todettua kasteluongelmaa. Normaali lapsi herää kyllä itse pissahätään kun on siihen valmis. Jos kuivaksi haluat opettaa aloita siitä että on täysin päiväkuiva myös ulkona. Eli päiväksi vaippa pois myös ulkoillessa ja hyvin pissalla käynnit ennen ulkoilua ja ulkoilun aikana kyselyt että onko hätä ja jos on niin pissalle. Pojan kanssa minusta onnistuu ihanan helposti kun ei tarvi kaikkee riisua kun voi pissattaa seisaaltaankin.

Vierailija
6/13 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on reilu 2,5 v poika. lelujen suhteen teen niin, että pyydän pojan keräämään. joskus hän kerää ne ja joskus keräämme yhdessä. jos poika ei kerää edes avustettuna, niin uhkaan, että sitten äiti kerää ne yksin, mutta se tarkoittaa myös, että kyseisiä leluja ei sitten vähään aikaan näy. laitan siis lelut piiloon, jos joudun keräämään yksin. sanon lapselle, että hänellä on liikaa leluja, jos hän ei jaksa kerätä niitä.

muutenkin se on mielestäni ollut sopiva raja: pidetään leluja sen verran näkyvillä, kun poika jaksaa normaalisti järjestellä paikoilleen. eli aika vähän. loput on yläkaapissa odottamassa. välillä on lelujen vaihtopäivät, jolloin otetaan kaappilelut käyttöön ja toiset vastaavasti laitetaan kaappiin huilamaan. poika leikkii mielellään, kun ei ole nähnyt lelua vähään aikaan.

Vierailija
7/13 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lelujen keräämisen opettelu on hoidettu niin, että vanhempi näyttää mallia ja lapsi (1 v 8 kk) tekee siinä sitten mukana. Itsekseen (pyynnöstä tai pyytämättä) hän ei varmaan sitä vielä tekisi, mutta kyllä tuollainen osittainenkin apu auttaa vanhempaa. Leluille on iso laatikko, jonne lapsi saa heittää ne. Kirjat taas viedään hyllyyn. Meillä periaatteessa lelut kerätään illalla ennen nukkumaanmenoa, mutta välillä me vanhemmat unohdamme sen (myös lapsen ollessa hyvin väsynyt tässä on joustettu).

Uskoisin myös systemaattisuuden auttavan, eli sujuisi helpommin jos on säännöllinen tapa. Esim. lapsen päiväkodissa lelut laitetaan aina ennen ruokaa (ja varmaan ennen unia ja ulkoilua myös) paikoilleen.

Meillä poika on muuten luonteeltaan hyvin systemaattinen: jos tavaroita otetaan laatikosta, ne otetaan yleensä kaikki, mutta sama koskee onneksi takaisin laittamista. :)

Vierailija
8/13 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin lapset ovat jo vähän isompia (3v ja 4.5v). Molemmat ihailevat roskakuskeja yli kaiken, ja lelujen keräys tapahtuu yleensä siten että molemmat ovat roskakuskeja jotka lajittelevat roskia (=leluja). Meillä on hyllyssä omat laatikot legoille, autoille, ukkeleille jne. Laitetaan laatikot riviin lattialle ja kerätään tavarat niihin. 2v on minusta(kin) kyllä vielä liian pieni ihan " tosissaan" keräämään lelujaan, mutta jonkun lasta itseään kiinnostavan leikin varjolla varmaan voisi vähän jo alkaa opetella.

Yökuivuudesta olen samaa mieltä kuin muutkin vastaajat eli ei kannata edes yrittää mitenkään opettaa, kun aamulla on yövaippa kuiva niin se on sen merkki että lapsi on yökuiva. Meillä 3v on vielä yövaipoissa vaikka on ollut päiväkuiva jo puolisen vuotta.

Vierailija
9/13 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on meidän poika sanonut jo kauan ja sitten ollaan yhdessä kerätty lelut. Ikää nyt 2v1kk. En ole erityisemmin opettanut tähänkään asiaan vaan alusta asti olen vain kerännyt lelut leikkien jälkeen pois ja hiljalleen pyytänyt poikaa avuksi. Siis silloin kun se on ylipäätään ollut mahdollista eli kun poika jo jotain ymmärsi ja osasi kävellä.

Vierailija
10/13 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella pitää erittyä yöllä riittävästi virtsan eritystä vähentävää

hormonia eli vasopressiinia.

Vasta yli 5 vuotiaan lapsen kanssa puhutaan yökastelusta.

Lisää tietoa: www.yokastelu.net

Päiväkuivaksi voi sen sijaan harjoitella. Talvella se on

tosin vähän hankalaa, kun ulkona pitää olla paljon vaatetta

päällä ja on kurjaa, jos kaikki kastuu.

Mielestäni ulkona kannattaa pitää vielä vaippaa, jos vahinkoja

sattuu usein. Joulun jälkeen olemme jo menossa kevättä kohti

ja lämpimillä ilmoilla on helppo jättää vaipat päivisin kokonaan

pois.

Päiväkuivaksi opetteluun voi myös ottaa avuksi kuivaksiopettelu-

housut. Ne pitävät pikkuiset pisut sisällään, mutta kankaan pinta

ei tunnu märkänä miellyttävältä, joten lapsi oppii yhdistämään

märkyyden tunteen pissaamiseen.

Noin 2 v lapsella on erittäin hieno asia, jos lapsi osaa jo kotona

sisällä ollessa käydä potalla! Moni 2 v vasta aloittelee

tutustumista pottailuun.

Vierailija
11/13 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mieti tuota yökuivuutta vielä. Jos haluat, voit toki kokeilla (tiedän monia, jotka ovat olleet yökuivia jo 2v) mutta itse pitäisin vielä vaippaa. Sitten kun vaippa alkaa olla yön jäljiltä kuiva, jättäisin sen pois ja laittaisin vaikka potan sängyn viereen jos vessa on kaukana. Jokainen oppii ajallaan ja tosiaan kuten moni on sanonut, yökuivuutta ei voi kokonaan opettaa vaan lopullisesti siihen vaikuttavat hormonit. Vessatus ennen unia ja aamulla on tietenkin hyvä juttu.

Mutta mielestäni tuota lelujen keräystä on hyvä alkaa harjoitella ja pitääkin! En ole ollenkaan sitä mieltä, että vasta eskari-ikäinen tajuaisi homman idean. Meillä on otettu lapsi mukaan lelujen siivoamiseen heti kun oppi kävelemään. Nyt melkein 2-vuotiaana auttaa iltaisin kun siivotaan lelut lattioilta ja päivän mittaan palauttelee ITSE leluja hyllyyn käskemättä ja vie mielellään tavarat paikoilleen pyydettäessäkin. On opetettu alusta asti siihen, että kun otetaan kirja ja se luetaan, uutta kirjaa ei oteta ennen kun vanha on palautettu takaisin. Sama homma palapelien ym. kanssa. Nykyään poika vie omatoimisesti palapelit hyllyyn kun on ne tehnyt joten meillä ei edes kauheaa sotkua täällä koskaan ole. On mukavaa, kun ei tarvitse käskeä tai tuskailla lelumäärän kanssa, koska poika on oppinut miten toimitaan. Jos on hienot leikit kesken, ei tietenkään niitä siivota, saa olla yönkin yli jos on upeat rakennelmat tehty esim. legoista. Mutta tuo kirjojen ja palapelien ym. nopeasti vaihtuvan tekemisen kanssa on hyvä opettaa se sääntö että uutta ei oteta ennen kun vanha on viety takaisin - se säästää hermoja ja aikaa kun on siivouksen aika!

Lapsillehan siivoaminen opetetaan leikin kautta, joten lapsi ei koe sitä minään kauheana pakkorutiinina vaan kun on sen kerran oppinut, osaa sen tehdä aina. Toki odotan, että uhmaiässä ja myöhemmin voi tulla protesteja, mutta nyt ainakin nautin että poika osaa kerätä lelut! On mukavaa, kun kirja on luettu ja kysyn että luetaanko toinen kirja, poika vastaa että " ensin tämä kirja takaisin" . :) Pääasia, että asiaa ei tarvitse enää opettaa vaikka myöhemmin alkaisikin hankalaksi.

Vierailija
12/13 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin yökuivaksi opettelusta. Meillä 2,5 vuotias poika oppi viime kesänä päiväkuivaksi, kun sai pörrätä pihalla ilman housuja. Pikkuhiljaa pissavahingot vähenivät ja poika ymmärsi ilmoittaa pissahädästään. Toki yhä edelleen pitää ajoittain kysyä / muistuttaa onko pissahätä. Syksyn mittaan ollaan vaippa jätetty pois myös päiväunien ajaksi edellyttäen, että poika on pissannut juuri ennen nukkumaan menoa. Jos pissa ei ole tullut, laitetaan vaippa edelleen. Pojan vuoteessa on lakanan alla muovitettu frotee suojaamassa patjaa pissavahingoilta.

Yökuivaksi opettelusta en vielä edes haaveile. Vaippa on joka aamu märkä. Stressaisin vain suotta itseäni ja lastani herättämällä keskellä yötä pissalle. POjat ovat muutenkin näissä asioissa tyttöjä hitaampia.

Vierailija
13/13 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa nähä että tällä palstalla on vilinää. = )

Tuo hormoonijuttu oli mulle uutta. Ehkä mä odottelen että se vaippa alkaa olemaan kuiva aamuisin ja sit alan harkitsemaan sitä yökuivaksi opettelua. Mun äiti ja sisko vaan välillä kyselevät että olenko harkinnut jo opettaa yökuivaksi. Samoin viime kesällä heillä oli kiire opettaa mun poika ulkokuivaksi. Mutta ei ilmeisesti kannata pitää kiirettä. Mä oon miettinyt niitä kuivaksi opettelu vaippoja, mutta ne maksaa ihan hirveesti. Ja ku poika on jo osittain kuivana niin ei niitä kannata ottaa enään käyttöön.

Ja sitten toi yöllä herättely esimerkki tuli nanny ohjelmasta jossa olen usein nähnyt kuin nanny opettaa herättämään yöllä potalle ja sitten lopputulos on ollut että ovat oppineet kuivaksi.

Lelujen keräyksen suhteen hän joskus innostuu keräämään leluja. Mielestäni 2v ei ole liian nuori opetellakseen lelujen keräystä. Hänestä huomaa että hän tajuaa lelujen keräyksen ja ymmärtää mitä tarkoittaa " kerää lelut" mutta se on monesti niin että hän ei halua. Mutta ilmeisesti mun kannattaa ottaa se tyyli että ite kerään ja toivon että hän automaattisesti tulee mukaan keräämään lelujaan ajan myötä.

Mutta nyt kello tulee 19.00 ja on aika mennä kerämään ne lelut. = )