2,5v - minkäkokoinen palapelin osaa koota itse?
meillä laittaa itse 24 palan pelit kokoon, ja pvkodissa ihmettelivät tätä, en tiedä onko ns normaalia, onko?
Kommentit (13)
Lastasi ei kiinnosta ja siinä se.
Hän tekee takuulla monta muuta juttua joita toiset lapset eivät tee, mutta häntä kiinnostaa.
Tiedän useita paljon vanhempia lapsia jotka eivät rakenna palapelejä.
Kiinnostuksesta se on kiinni. Eihän aikuisetkaan tee niitä asioita jotka eivät heitä innosta.
T. se, jonka lapsi kokoaa 78 palan palapelin
Ei olla isompaa kokeiltu, mutta tuo menee niin helposti, että ehkä pitäisi. En tiedä onko normaalia vai ei.
Mun mielestä oudompaa on se, että meidän tyttö osaa " lukea" . Muistaa ulkoa satojen sanojen kirjoitusasut ja saattaa esim. todeta telkkaria katsoessaan että " tossa lukee sairaala" tai " tossa lukee aave" .
Meidän pimu on tehnyt tosi pienestä pitäen palapelejä ja teki 1v7kk noita yli 20 palan palapelejä. Meidänkin pvkodissa sitä hämmästeltiin. Isoveikka ei todellakaan ole samalla tasolla noissa asioissa... Tyttö jaksaa näprätä pitkiä aikoja.
Tuo sanojen lukeminen on kyllä hurjaa.
teillä! Lapsi oppii sitä, mitä sillä harjoitetaan tai mitä saa harjoitella.
Sitten palapelin kokoaminen ei enää huvittanut ollenkaan. Nyt lapsi on 3,5-vuotias innostunut jälleen palapeleistä.
meidän 2,5-vuotias tyttö tekee juuri ja juuri niitä nuppipalapelejä! Mutta liikunnallisesti uskomattoman lahjakas :) Tekee kuperkeikkoja ja jopa sillan :-o hyppii yhdellä jalalla ja osaa jo spagaatin.... Eli jokainen on hyvä jossain :) En pidä edes palapelin kokoamista minään ihmetaitona. Poikani kokosi niitä jo pienestä pitäen, mutta nykyään hän on musikaalisesti lahjakas 10-vuotias.
Ja totta muuten turisit mutta harjoiteltavaan asiaan tarvitaan myös lapsen innostus.
Mutta vain ja ainostaan siksi että on 1v ikäisestä asti halunnut rakentaa palapelejä ja kun on helposti osannut on ostettu vähän vaikeampia.
Tyttö ei osaa kirjaimien nimiä tai ainakaan niitä ei olla hänelle opetettu. Uskoisin ennemmin, että lapsi oppii sen mikä häntä kiinnostaa. Kerran kokeilin huvikseni ja kirjoitin paperille mitä vain sanoja mieleen juolahti. Tyttö osasi lukea esim " kissa, koira, päiväkoti, Prisma, Nordea, äiti, isi, Teletapit, Talousuutiset ja Maajussille morsian" . :-) Sellaisia sanoja siis mitkä oli nähnyt kirjassa tai telkkarissa. Hyvä näkömuisti ilmeisesti. Joissakin asioissa tuo lapsi on ikäisiään jäljessä, tarvitsee vielä yövaipan esimerkiksi.
T:2
sen tähden kilpailua, että jos luette viestit huomaatte, että jonkun on aina pakko panna paremmaksi edellistä!
Fakta nyt sattuu vaan oikeesti oleen se, että lapsi todellakin oppii sen, mitä saa harjoitella. KUKAAN ei opi kirjaimia itse. Kyllä aikuisen ne lapselle tarvii opettaa. KUKAAN ei opi piirtämään ilman harjoitusta. Palapelien kanssa sama juttu,mitä enemmän tekee sen paremmin oppii.
Lapsi toki oppii NE asiat paremmin ja nopeasti, mistä on itse todellakin kiinnostunut.
vaan muistaa niiden ulkonäön, ihan kuin piirroksen tai kuvan voi muistaa. Mä en ainakaan yrittänyt päteä tuolla tyttäreni kyvyllä, en todellakaan koe että se olisi minun ansiotani. Itselläni on surkea muisti. Kyllä lapsilla on luonnostaan erilaisia kykyjä, toki harjoittelu parantaa taitoja, mutta lahjakkuudet ovat pitkälti synnynnäisiä ominaisuuksia.
T:2
Pitäisiköhän huolestuu?