Naisen seksuaalisten halujen herääminen keski-iässä
Onko täällä kokemuksia naisten seksuaalisesta haluttomuudesta pois pääsyyn? Millaiset asiat teillä on laukaisseet halujen esiintulon?
Ollaan nelikymppinen pariskunta ja seksiä meillä vaihtelevasti. Rouva harvoin kokee seksuaalista halua tai että hänellä tekisi mieli seksiä. Hyvää ja molemmin puolin tyydyttävää se on silloin kun sitä on. Kaipailen kuitenkin sitä että jonain päivänä aloite tulisi puolisolta halusta käsin, häntä panettaisi tai olisi kiihottunut. On toki ruuhkavuodet menossa, tehdään tasa-arvoisesti kotona hommia ja henkistä sekä fyysistä läheisyyttä on, mutta joku eroottinen aspekti suhteesta puuttuu. Toki ihmisillä on erilaiset halut ja sitä olen miettinyt että miten niitä haluja voisi lähteä etsimään?
Kommentit (29)
Onko mikä ehkäisy käytössä? Meillä siirryttiin Mirena hormonikierukasta kumiin ja mun halut räjähti(olen siis itse nainen) 40+. Ton prkln kierukan aikaan olin haluton, en kostunut tai mitään muutakaan. Ennen 1krt/kk -1krt /2kk mennään nyt 4-5 krt /vk!! Ja oon jo valmiiks kostee ja aina valmis. Ja halut palas vajaassa viikossa kun sen häkkyrän otatin pois. Mitään muuta muutosta meillä ei oo missään asiassa ollut mikä vaikuttais.
Jos nainen ei itse arvosta seksuaalisuutta osana elämäänsä ja odottaa spontaania halua, niin silloin ehkä seksi herkemmin hiipuu arjen paineisiin. Merkitystä on tietysti myös parisuhteen laadulla, mutta jos se puoli on kunnossa, niin ensin mainitulla lienee isoin merkitys.
40-50v. itselläni olivat spontaanit halut kaikista ikäkausista korkeimmillaan eli ennen vaihdevuosia. Monelta naiselta olen kuullut samaa. Omalla kohdalla olisi tehnyt mieli käytännössä aina, kävi vähän rasittavaksikin välillä. Nyt tasaantuneet normaaliksi eli seksiä on 1-2 kertaa viikossa. Lisäksi sooloseksiä eli itse olen aina katsonut seksuaalisuuden vaalimisen hyvin tärkeäksi osaksi elämäniloa ja -voimaa. Sen takia en ole jättäytynyt spontaanin halun varaan, vaan usein harrastanut sooloseksiä (luonut mielikuvia), vaikkei siihen ole ollut etukäteistä haluakaan.
Jos nainen ei harrasta seksiä aikoihin, halut hiipuvat. Homma siis on ihan päinvastoin kuin miehillä. Olisi helppo saada halut loppumaan tarvittaessa. Ohittaisi spontaanin halun vain ohjaamalla ajatukset muuhun, jolloin seksihalut hiipuisivat vähitellen kokonaan.
42N kirjoitti:
Onko mikä ehkäisy käytössä? Meillä siirryttiin Mirena hormonikierukasta kumiin ja mun halut räjähti(olen siis itse nainen) 40+. Ton prkln kierukan aikaan olin haluton, en kostunut tai mitään muutakaan. Ennen 1krt/kk -1krt /2kk mennään nyt 4-5 krt /vk!! Ja oon jo valmiiks kostee ja aina valmis. Ja halut palas vajaassa viikossa kun sen häkkyrän otatin pois. Mitään muuta muutosta meillä ei oo missään asiassa ollut mikä vaikuttais.
Varmaan nuo hormoniehkäisyt todella monen seksielämään vaikuttavat. Itse en ole voinut niitä terveyssyistä koskaan käyttää eli halut ovat olleet koko ajan "luonnolliset". Olen siis vastaaja numero 3, ikää 55.
Vaimolla ainakin vaikutti todella paljon halukkuuteen pillerit.
Luovuttiin niistä ja ruettiin käyttämään kumia niin halut palasivat.
Sittemmin päädyttiin sterilisaatioon ja halut ovat pysyneet hyvällä tasolla. :)
Meillä ollut jonkin aikaa käytössä minipillerit, mutta tilanne oli vastaava jo ennen niiden käyttöönottoa. Tuossa tulikin hyvä kommentti seksuaalisuuden vaalimiseksi osana elämäniloa, ehkä siltä osa-alueelta voisi ammentaa jotain uutta. Sooloseksiä hän toisinaan harrastaa ja olen kannustanut tarttumaan hetkeen aina kun vaan halut mieleen juolahtaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen ei itse arvosta seksuaalisuutta osana elämäänsä ja odottaa spontaania halua, niin silloin ehkä seksi herkemmin hiipuu arjen paineisiin. Merkitystä on tietysti myös parisuhteen laadulla, mutta jos se puoli on kunnossa, niin ensin mainitulla lienee isoin merkitys.
40-50v. itselläni olivat spontaanit halut kaikista ikäkausista korkeimmillaan eli ennen vaihdevuosia. Monelta naiselta olen kuullut samaa. Omalla kohdalla olisi tehnyt mieli käytännössä aina, kävi vähän rasittavaksikin välillä. Nyt tasaantuneet normaaliksi eli seksiä on 1-2 kertaa viikossa. Lisäksi sooloseksiä eli itse olen aina katsonut seksuaalisuuden vaalimisen hyvin tärkeäksi osaksi elämäniloa ja -voimaa. Sen takia en ole jättäytynyt spontaanin halun varaan, vaan usein harrastanut sooloseksiä (luonut mielikuvia), vaikkei siihen ole ollut etukäteistä haluakaan.
Jos nainen ei harrasta seksiä aikoihin, halut hiipuvat. Homma siis on ihan päinvastoin kuin miehillä. Olisi helppo saada halut loppumaan tarvittaessa. Ohittaisi spontaanin halun vain ohjaamalla ajatukset muuhun, jolloin seksihalut hiipuisivat vähitellen kokonaan.
Miehelle joka kysyy neuvoa naisen seksihalujen nostoon, tämä vastaus (harrasta enemmän seksiä naisen kanssa) on aika paradoksaalinen. Olen huomannut naisissa sellaisia eroja, että osalle se seksi on tärkeää läpi elämän ja osalla kausittaista. Jos seksipalveluiden käyttö otettaisiin osaksi suhdetta, niin eriparisilla haluilla varustetut pariskunnat voisivat olla onnellisempia.
42N kirjoitti:
Kumi on miehelle huonompi kuin ilman mutta haluton kumppani paljon suurempi ongelma.
En näe seksipalveluiden ostoa ratkaisuna. Vaikkakin oman tarpeet saisi tyydytettyä en usko että se tuntuisi samalta kun sitä ei voisi jakaa oman kullan kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle joka kysyy neuvoa naisen seksihalujen nostoon, tämä vastaus (harrasta enemmän seksiä naisen kanssa) on aika paradoksaalinen. Olen huomannut naisissa sellaisia eroja, että osalle se seksi on tärkeää läpi elämän ja osalla kausittaista. Jos seksipalveluiden käyttö otettaisiin osaksi suhdetta, niin eriparisilla haluilla varustetut pariskunnat voisivat olla onnellisempia.
Tarkoitin vastauksellani sitä, että mies ei kovin hyvin voi vaikuttaa siihen haluaako nainen ylläpitää voimakasta halua vai haluaako pysytellä spontaanin halun mallissa. Se on naisen oma valinta eikä hän välttämättä ole ikinä edes ajatellut sellaista mallia, että omaa halua ylläpidetään itse eikä jäädä odottelemaan, että halut heräävät itsekseen.
Luulen, että tuo ryhmä, joka tietoisesti harrastaa sooloseksiä ilman etukäteistä halua, on oppinut käyttämään masturbointia stressin laukaisemiseen, unettomuuden hoitoon jne. Kun taas osa naisista harrastaa masturbointiakin vain silloin, kun tuntee siihen seksuaalista halua. Ehkä naisille voisi enemmän markkinoida sooloseksiä erilaisiin terveysvaivoihin, joihin se voi auttaa hyvinkin tehokkaasti. Ahdistus, stressi, unettomuus jne. Kaikilla on siihen mahdollisuus, jos vain kädet toimivat. Ei tarvita kumppaniakaan.
Puolison on kuitenkin vaikea tätäkään naiselle markkinoida, jos nainen on sitä vastaan eikä koe vähäistä seksiä ongelmana. Seksin ostaminen tuskin ratkaisee ongelmia, enemmän se vain luo niitä, ellei sitten asiasta sovita puolisoiden kesken. Sittenkin jäävät vielä seksin ostamisen muut riskit kuten taudit ja ihmiskauppa, joka voi tuoda tuomion ostajalle. Käytännössä on hyvin vaikea varmistua onko myyjä myymässä vapaaehtoisesti. Ja monen naisen mielipide seksin ostamisesta on kielteinen. Jos mieheni ostaisi seksiä, ottaisin eron.
Onhan kumejakin on monenlaisia, kannattaa kokeilla Sultanin Ultra thinnejä, niistäkin niitä uusittuja ja tuumailla, että vaikuttaako menoon tai tuntumaan. Siitäkin voi tehdä osan esileikkiä tai välttämättömän hankaluuden. Ehkäisy kontekstissa motivoi kummasti sen virittelemään. En tiedä miten kelläkin omalle aviomiehelle kumin käyttö ois ongelma, kun luvassa erinomaista seksiä, missä ei kumin olemassaolo vaikuta millään lailla
minulla on aina vastapelurin halut pysyneet toivotulla tasolla, kun alkaa toiminta hiipua otan uuden kohteen ja taas muna maistuu eri tahtiin
40veemies kirjoitti:
Meillä ollut jonkin aikaa käytössä minipillerit, mutta tilanne oli vastaava jo ennen niiden käyttöönottoa. Tuossa tulikin hyvä kommentti seksuaalisuuden vaalimiseksi osana elämäniloa, ehkä siltä osa-alueelta voisi ammentaa jotain uutta. Sooloseksiä hän toisinaan harrastaa ja olen kannustanut tarttumaan hetkeen aina kun vaan halut mieleen juolahtaa.
Ap
Mainitsit, että teillä on ruuhkavuodet ja että eroottinen aspekti on jäänyt vähemmälle. Sillä on iso vaikutus yhteiseen seksiin, kun lapset ovat jo isompia ja aina pitää ottaa huomioon, että saattaa tulla yllätetyksi. Jos lapsia on monta, niin tuo vaihe voi kestää kauemminkin, mutta eroottinen aspekti palaa kyllä sitten, kun lapset ovat muuttaneet kotoa, jos suhde muuten voi hyvin.
Osittain mainitsemani superhalun aika 40-50v. johtuikin varmasti siitä, että lapset muuttivat pois, seksiä oli enemmän, se oli monipuolisempaa, spontaanimpaa, ja kun sitä oli enemmän, sitä halusi koko ajan enemmän. Kävi tosiaan vähän jo rasittavaksi miehelle tuo ralli :) Ainakin minulla on ollut aina niin, että mitä enemmän seksiä on, sitä enemmän sitä haluaa.
Yksi millä varmasti myös on merkitystä, on naisen suhde omaan kehoon. Olen aina ollut hyvin "kehollinen" tyyppi, tanssija nuorempana, ja olen tyytyväinen omaan kehooni, ulkonäkööni jne. Se vaikuttaa hyvin paljon seksuaalisuuteen eikä mies siihen voi kovin paljon vaikuttaa, jos jo valmiiksi antaa hyvää palautetta ja suhde on hyvä. Jos taas on erehtynyt pienenkin moitteen antamaan ulkonäöstä, vaikuttaa se seksiin varmasti todella paljon. Ei ole kokemusta, mutta uskoisinpa, että voisi mies mennä herkästi vaihtoon, jos alkaisi moitiskella, mutta ap:n en usko tuollainen mies olevan.
Olen kyllä runsaasti vaimoni ulkonäköä kehunut hänelle. Jotain epävarmuutta hänellä omaa kehoaan kohtaan on ollut ja voi tämä olla osa syy ettei ehkä koe itseään myöskään niin seksuaaliseksi. Vaimon näkeminen alasti tai läheisyys sängyssä saa edelleen etumuksen pullottamaan ja hän sen myös tietää että kiihotun hänestä helposti. Hän on ikäistään nuoremman näköinen ja saa katseita muilta miehiltä kyllä myös.
Ap
42N kirjoitti:
Onhan kumejakin on monenlaisia, kannattaa kokeilla Sultanin Ultra thinnejä, niistäkin niitä uusittuja ja tuumailla, että vaikuttaako menoon tai tuntumaan. Siitäkin voi tehdä osan esileikkiä tai välttämättömän hankaluuden. Ehkäisy kontekstissa motivoi kummasti sen virittelemään. En tiedä miten kelläkin omalle aviomiehelle kumin käyttö ois ongelma, kun luvassa erinomaista seksiä, missä ei kumin olemassaolo vaikuta millään lailla
Tuohon kumiasiaan sitä että se on ihan hyvä jos nainen on riittävän märkä ja limakalvot vielä siinä vaiheessa ikää että voi tulla raskaaksi . Voihan sitä kumia joutua käyttämään kumia muustakin syystä, esim. toistuvien virtsatie ym. tulehdusten vuoksi niin silloin liukkarit ei oikein toimi kun kumi hylkii pian liukkaria vaikka sitä käyttäisi runsaasti .
Minulla heräsi seksihalut reilu nelikymppisenä kun ihastuin nuorempaan työkaveriini ja meillä oli hieman säätöä työpaikan juhlissa. Sitä ennen luulin kärsiväni haluttomuudesta, mutta halut olivat vähentyneet puolisoa kohtaan parisuhteen ongelmien ja puolison terveysongelmien takia.
42N kirjoitti:
Yritin googlettaa noita Ultra thin kondomeja. Onko niistä tullut uusi versio markkinoille? Saako niitä ostettua tavallisista marketeista? Minulla uusi seurustelusuhde pitkän yksinolon jälkeen ja en kyllä uskalla olla vielä ilman ehkäisyä. Kondomi oisi luonnollinen ehkäisy meille, koska tapaamme satunnaisesti lähinnä viikonloppuisin. Ongelmana on vain, että miehelle ei tunnu mikään kondomi sopivan. N50+
Vierailija kirjoitti:
42N kirjoitti:
Yritin googlettaa noita Ultra thin kondomeja. Onko niistä tullut uusi versio markkinoille? Saako niitä ostettua tavallisista marketeista? Minulla uusi seurustelusuhde pitkän yksinolon jälkeen ja en kyllä uskalla olla vielä ilman ehkäisyä. Kondomi oisi luonnollinen ehkäisy meille, koska tapaamme satunnaisesti lähinnä viikonloppuisin. Ongelmana on vain, että miehelle ei tunnu mikään kondomi sopivan. N50+
Oliko Protex 0,02 vai mikä kondomshopista. Tosi ohut ja jos vessapaperirulla hölskää niin silloin on liian iso . Mieluiten jos rulla vähän ahdistaa niin alkaa olla sopiva . Mittaa kyllä riittää pidemmällekin mutta toimii ihan keskim. kalun mitan kanssa jos tuo paperirulla on tiukka
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja minulla kyllä puutteeseen joutuminen on yksi parhaista keinoista lisätä haluja paljon.
Mutta juu tuntuu jopa tyypilliseltä, että 40:ssä naisessa herää halut ja usein myös se puuma, jos sattuu olemaan sinkku, ja nuoremmat miehet alkavat viehättää kauheasti.
Meillä meni niin että vaimo piti läheisyyden kipinää yllä suukottelemalla ym ja minä en aina raskaan työn vuoksi jaksanut vaan sanoin useasti illalla että nukutaan nyt kun tiesin milloin tämä hellyys ei johda seksiin . Seksi ei kuitenkaan sammunut mutta vaimon halut hiipui pikku hiljaa ja muuttui niin että minä olen joutunut tehdä aina aloitteen jo vuosikausia. Sitten pikku hiljaa vaimokaan ei jaksanut enää pitää sitä läheisyyden kipinää yllä kun liian usein halusin lähes aina nukkua niin vaimo lopulta luopui hellyyden osoituksista . Muutaman kuukauden kuluttua huomasin kuitenkin että jotain puuttuu ja keskusteltiin asiasta. Pikku hiljaa aloin lähestyä vaimoa halauksilla ja suukoilla myös päivän mittaan mitä vaimo on kaivannut ja pyytänyt minulta vuosikausia . Nyt oikeastaan kaipaan hirveästi näitä halaus ja suukkohetkiä ja teen niitä myös päivittäin . Yksi vika tässä nyt kuitenkin on vaan se että omat seksihalut nousivat 2-3 kertaisiksi ja tiedän että seksiä on noin kerran viikossa ettei tule sanomista " nytkö taas" tai " juurihan me oltiin" .
En osaa muut neuvoa kuin että pidä kipinää yllä kaikesta huolimatta . Kenties useimpien naisten halut hiipuu hiljalleen ihan luonnollisesti iän myötä mutta se on kai biologinen juttu . Mutta läheisyydestä ei kannata luopua vaan lisätä sitä sillä jos minä en olisi aloittanut läheisyyden pitämistä niin seksikin olisi loppunut kohta .
40v ikä on vielä aika vähän naiselle halujen hiipumiseen siinä tapauksessa jos aiot rakastella vielä yli 60 vuotiaana vaimosi kanssa niin kuin meillä vielä onneksi tehdään niin . Ei se vaimo ehkä haluton ole mutta tarvii kipinää ja hellyyttä enemmän kuin nuorempana . Monet meistä miehistä ehkä luulee usein pääsevän mahdollisimman helpolla naistensa kanssa ?