Lapsestasi muille puhuessa käytätkö lapsesta hän vai se -sanaa?
Itse jotenkin vierastan käyttää tuota hän -sanaa, käytän mielummin sanaa se, mutta jotkut tuttuni puhuvat " hän" -sanalla ja heidän kanssaan tulee " hän" useammin. Nykyäänhän " se" sana ihmisestä on jo yleisesti hyväksytty.
Kommentit (14)
itse asun kantakaupungissa ja olen päivittäin tekemisissä useiden äitien ja lapsien kanssa. kaikki puhuvat lapsistaan (ja muistakin ihmisistä) muodossa ' hän' .
itestäni tuntuisi ihan kummalta viitata henkilöön se-sanalla.
Kyllä ihmisiin viitataan sanomalla hän.
Tuo riippuu kai siitä miten yleensä ihmisiä " nimitellään" . Mulle ihminen on SE, oli se sitten tuttu tai tuntematon. HÄN on on mun mielestä jotenkin " teitittelyä" .
Tuttujen kesken ja tuttavallisissa tilanteissa " se" .
Virallisemmissa tilanteissa yleensä " hän" , samoin jos puhun lapsestani sellaisille ihmisille, jotka eivät ole lastani nähneet.
3. polven kantakaupunasumista, kummankin vanhemman puolelta.
sen sijaa että sanoisit " Jo viisitoista vuotiaana se... " Se sana on arki- kieltä, voin vääntää rautalangasta.
Kyllä meillä käytetään muissakin yhteyksissä kirjakielen ilmaisuja, kuin vain juhlissa. Jos puhut tuntemattomalle ihmiselle lapsestasi, niin viittaatko silloinkin häneen sanalla se?
Hän-sanan käyttö on _todella_ teennäisen kuuloista, IMHO.
Ethän pidä lastasi eläimenä? Älä siis puhu hänestä se!
must HÄN on just juhlapuhekieltä, tai sit vittuiluu, tyyliin " hän ei kato käytä kumisaappaita ollenkaan, hän on niin fiini ihminen"
" hän" , muulloin aika usein se. Tuo " hän" tarttui opiskeluaikoina, ei kuulu meidän seudun murteeseen.
ja lapsi (tai mies tai kuka tahansa läheiseni) on lähes poikkeuksetta SE.
Tuntuu tosi väkinäiseltä teeskentelyltä puhua HÄNESTÄ, tulee suorastaan vilpillinen olo :) Mielestäni " se" on pikapuhemuoto ja kelpo puhekieltä siinä missä " sä" ja " mäkin" , ei arvonalennus ¿ saati loukkaus.
Yleensä puhun lapsesta etunimellä ;)