Onko olemassa joko koirarotu, jossa koirat elää yli 15-vuotiaaksi?
Kommentit (20)
Pienet koirat elävät pidempään kuin isot. Esim kääpiövillakoirissa olen nähnyt useita yli 15-vuotiaita.
Kiitos vastauksesta nro kaksi!t.ap
Naapurin mäyräkoira eli 17-vuotiaaksi asti. Mulla oli aiemmin alaskanmalamuutti (iso koira) ja sekin ehti viettää 15-vuotissynttärinsä eli kaikki isot koirat eivät ole lyhytikäisiä.
Oma kultainen noutajani eli 16 vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta nro kaksi!t.ap
Ole hyvä! 15 vuotta on kuitenkin tosi korkea ikä koiralle, eikä sinne asti moni pienikään koira elä, ikävä kyllä.
Eipä oikein ole. Joku yksilö voi olla pitkäikäinen, mutta sekin vaatii hyvää onnea.
Meidän kääpiösnautseri eli 16-vuotiaaksi. Mutta ei silti voi yleistää, että sen rotuiset elävät niin kauan.
Yleisesti ottaen isot rodut elää lyhyemmän ajan, kuin pienet. Mutta mikään rotuvalinta ei takaa, että juuri sinun koirasi elää 15-vuotiaaksi.
Meillä on tällä hetkellä kolme keskikokoista villakoiraa, joista kaksi on yli 15v, ja nuorinkin 13,5v. Vanhin täytti jouluna 17, ja on edelleen virkeä ja hyväkuntoinen, toinen 16v2kk, jolla alkanut olla hieman nivelrikkoa - pärjää vielä, mutta tilannetta seurataan tarkasti. Nuorin on kuin pentu, ei vaivoja. Myös edelliset villikset ovat eläneet pitkään, suurin osa vähintään 14-vuotiaiksi.
Meidän perhoskoira eli 18 vuotiaaksi. Se on pitkäikäinen rotu, mutta en lemmikkiä ottaessani välttämättä havittelisi pitkää ikää, vaan ennemmin terveyttä. Hyvin rakas ja ihana pikkuinen oli, mutta hänen vanhuusikä kesti periaatteessa kahdeksan vuotta. Noin 10 vuotiaana alkoi tulla lieviä ikääntymiseen liittyviä vaivoja, ihan samoja kuin ihmisilläkin: vti ja nisätulehduksia, kuulon heikkeneminen, kaihi, hammasvaivoja, nivelten jäykkyyttä, pidätysongelmia ja pieni kun oli, niin piti aina olla varjelemassa ettei satu mitään. Vaivat olivat tosiaan lieviä ja koira oli perusterve. Nämä pikkuvaivat kuitenkin rajoittivat sen liikkumista, ruokavaliota ja sosiaalisuutta.
Se on lopulta perintö- ja elinolosuhteiden jälkeen ihan tuurista kiinni, kauanko se koira elää. Vaikka yleisesti isoilla koirilla on lyhyempi elinajan odote, niin ei silti voi sanoa, vaikka että "isot koirat elää max 9 vuotta".
Mulla on 55cm säkäkorkea norjan harmaa, täyttää ihan just 13 vuotta. Kaverin pikkuterrieri, joka mahtui helposti seisomaan mun koiran mahan alla, eli 7 vuotta. Etukäteen sitä ei voi tietää.
Meillä oli ainoinaan tiibetinterriereotä, kaksi eli 16 vuotiaiksi, yksi 18 vuotiaaksi.
Ei kannata ottaa pitkä ikäistä koiraa. Vanhoja koiria ei kukaan halua lemmikeiksi jos itse kyllästyy. Kokemusta on.
Sekarotuinen yleisesti ottaen. Suomen ennätys on muistaakseni Suomen pystykorvan 28 vuotta. Se on jo melko pitkä ikä.
Chihuahua on varsin pitkäikäinen, voi elää jopa parikymppiseksi.
Ei ole pitkäikäisyys välttämättä hyvä asia. Meillä on 13-v. pieni koira, joka on jo kuuroutunut. Muuten on vielä melkein yhtä virkeä kuin pentukoira. Kaihiakin sillä on jo aluillaan, eli todennäköisesti tulee olemaan ennen kuolemaansa vielä kuuro sekä sokea.
Suurin osa koirista eläisi tuon ikäiseksi, jos niitä ei myrkytettäisi teollisella koiranruualla. Moni koira voi pahoin niistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pitkäikäisyys välttämättä hyvä asia. Meillä on 13-v. pieni koira, joka on jo kuuroutunut. Muuten on vielä melkein yhtä virkeä kuin pentukoira. Kaihiakin sillä on jo aluillaan, eli todennäköisesti tulee olemaan ennen kuolemaansa vielä kuuro sekä sokea.
Mustikka saattaa auttaa näköön. Laitan koirani ruuan sekaan. On 16.
Kilpikonna