Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen vammaistuki ADHD /autismi

Vierailija
18.01.2023 |

Hain ekaa kertaa vammaistukea lapselle, koska sai diagnoosit ADHD:stä ja lievästä autismista. Olin siinä uskossa, että kriteereitä tukeen tiukennettu ja pelkäsin jopa että en saa tukea ollenkaan, mutta yllätyin positiivisesti siitä että tukea myönnettiin ja vielä korotettua sellaista, eli 240e/kk. Nyt on rahaa sitten hankkia lasta auttavia leluja/tarvikkeita :). Joten kannattaa sitä vammaistukea aina hakea.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alimman saa varmaan melko helposti, jos on diagnoosi. Noin 90 e kk. Esim. adhd, joka haittaa toimintaa.

Seuraava taso 240 e. 

Ei kyllä kannata kadehtia näitä tukia. Kyllä niitä ihan syystä maksetaan. 

T. As-pojan äiti

Tuo 240 on nyt 2024 alkaen 254e/kk.

Vierailija
42/58 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka vastaaja lisää: meillä se tosin ainakin menee lähes kokonaan lääkekuluihin. Ei ehkä edes kata kuskaamiskuluja kaikkiin toimenpiteisiin.

Siksi olettekin siihen oikeutettuja. Tuki myönnetään sillä perusteella, että lapsen sairaudesta/ vammasta aiheutuu teille paljon ylimääräisiä kustannuksia ja työtä verrattuna täysin terveeseen samanikäiseen lapseen. Lääkekuluja ei sinällään huomioida, koska niistä saa erillisen kela-korvauksen, mutta kuljetuskulut kyllä. Moni joutuu ottamaan töistä palkatonta vapaata lasta kuljettaakseen, tai hakeakseen kesken päivän koulusta eri syistä johtuen. Jos lapsen säätelytaidot ovat huonot, menee helposti tavaroita rikki raivareiden yhteydessä. Adhd lapset unohtelevat helposti tavaroitaan ja vaatteitaan eri paikkoihin. Uutta tavaraa ja vaatteita joutuu hankkimaan siis enemmän. Tämän tyyppisiä kuluja kattamaan myönnetään lasten psykiatrian ja neuropsykiatrian asiakkaille vammaistukea. Pelkkä diagnoosi ei oikeuta tukeen, vaan käytännön haitta arjessa ja ylimääräiset kulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 15 v pojalla on myös adhd, en koskaan ole hakenut vammaistukea, mitä se vaatii että saa? Ne lääkkeet on kalliita, kun hänellä toimii ainoastaan concerta.

Vaatii lääkärin c lausunnon, ja teidän on itse täytettävä se varsinainen hakemus. Haittaa ja kuluja arjessa on tosiaan oltava, ja se on mahdollisimman selkeästi kuvattava hakemuksessa. Tuki voidaan myöntää alle 16-vuotiaalle, ja sitä voi saada 6kk takautuvasti (pyydä että lääkäri puoltaa takautuvaa tukea lausunnossa)

Vierailija
44/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä30860 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä lapsethan eivät kykene käymään koskaan tavallista koulua edes.

Jaa? Kyllä siskoni poika on ihan tavallisessa koulussa. 

Miksi? Hän kärsii ja muut oppilaat kärsivät.

Vierailija
45/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ADHD siis vamma? Olen jo vuosia luullut, ettei sitä saa vammaksi kutsua vaan ominaisuudeksi tai supervoimaksi.

Ei ole.

Kela myöntää VAMMAIStukea  myös vaikeista allergioista, tai astma-, diabetes- keliakia- tai elilepsia-lapsesta saa vammaistukea.

Vammaistukea saa, jos lapsen hoidettavuus on isompi samanikäisillä muuten. Ei tarvitse siis olla vammainen. 

Ihan virallisesti lain mukaan vammaisella henkilöllä tarkoitetaan henkilöä, jolla vamman tai sairauden johdosta on pitkäaikaisesti erityisiä vaikeuksia suoriutua tavanomaisista elämän toiminnoista.

Adhd, autismi jne. käyvät kyllä monien kohdalla tuohon kategoriaan. Eikä vammaisuudessa mitään pahaa olekaan. Se on yllättävän yleistä! 

Ehkä omia stereotypioita kannattaa tarkastalle, jos ei halua, että esim. itse tai oma lapsi määritellään vammaiseksi.

Vierailija
46/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 15 v pojalla on myös adhd, en koskaan ole hakenut vammaistukea, mitä se vaatii että saa? Ne lääkkeet on kalliita, kun hänellä toimii ainoastaan concerta.

Eihän concerta ole mitenkään kallis lääke. Elvanse ja Intuniv on adhd lääkkeistä ne jotka selvästi maksaa enemmän. Lääkehoito ei sinällään muutenkaan ole varsinaisesti vammaistuen peruste, koska siitä saa jo muutenkin kelakorvauksen. Vammaistuki myönnetään sen mukaan minkä verran arjessa on haasteita. Eli minkä verran lapsen hoito vaatii vanhemmilta enemmän rahallista ja myös ajallista panostusta verrattuna tavalliseen saman ikäiseen lapseen. Vammaistukea myönnetään vain alle 16-vuotiaista, joten hae nopeasti jos perusteet on olemassa. Puoli vuotta voidaan myöntää takautuvasti. Lääkärin puoltava lausunto tarvitaan.

Paljonko Suomessa maksaa Elvanse? Itse olen Ruotsissa kirjoilla ja maksan 30 ja 20 mikron annoksista 30 päivää kerrallaan noin 400kr + 350kr purkki. Täällä on mielettömän hyvät tuet näihin lääkkeisiin myös aikuiselle. 

Vierailija
47/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dg ja kelaan hakemus. Meillä adhd, erityiskoulu ja toimintaterapia saa korotettua. 

Vierailija
48/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaistukea saa vain lääkärin lausunnon perusteella.

Täytyy olla lapsella huomattava avun tarve ja vaikea vamma ja lapsi työläs hoitaa, jotta tuki voidaan myöntää.

Hyvä ap, että tuen olet saanut.

En yhtään kadehdi, sillä pahasti autistinen lapsi, on tosi raskasta hoitaa hoitaa.

Hän tarvitsee kaiken mahdollisen tuen, mitä voi saada.

Nämä lapsethan eivät kykene käymään koskaan tavallista koulua edes.

Ap:lla lievästi autistinen. Vaativassa aina korkein.

Vierailija
49/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ADHD siis vamma? Olen jo vuosia luullut, ettei sitä saa vammaksi kutsua vaan ominaisuudeksi tai supervoimaksi.

Niin, nimike on vammaistuki.

Vierailija
50/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaistuki on vähän raflaava nimi, ent. kuntoutustuki. Vammaistukea voidaan maksaa esim. diabeteksen vuoksi.

Ei ole sama ku kuntoutustuki. Mulla vanhin synt. 90 luvulla ja jo silloin oli tuo vammaistuki. 

Vierailija
51/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä tiukennettu. Itse sain lapsesta koska hänellä oli korvatulehduksia. Tuskin enää moneen vuoteen on siitä syystä saanut.

Hänellä täytyy sitten olla henk.kohtainen avustaja ja paljon haasteita ihan perusjutuissa, kuten pukeutumisessa, ruokailissa jne. 

Vammaistukeen ei riitä pelkkä ADHD. 

Vierailija
52/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtunee tuosta autismista, mikä ei ole ihan niin yleinen diagnoosi kuin esimerkiksi se ADHD.

ADHD n hoitoon tuota tukea ei yleensä saa, pidetään että lääkitys on riittävästi tukemista.

Meillä adhd ja korotettu hoitotuki.

Vierailija
53/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka vastaaja lisää: meillä se tosin ainakin menee lähes kokonaan lääkekuluihin. Ei ehkä edes kata kuskaamiskuluja kaikkiin toimenpiteisiin.

Eihän autistit kuulemma syö mitään lääkkeitä!

Vierailija
54/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten voisitte KASVATTAA niitä kakaroitanne ja sano joskus ei! 🤦🏻

Vierailija
55/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela on suuressa viisaudessaan päättänyt, että se on vammaistuki, vaikka sitä voi hakea monella perusteella, esimerkkinä nyt vaikkapa yökastelu.

Tai esim.  astma. 

Millä perustein astma dg oikeuttaa vammaistukeen? Vai onko kyseessä vaikeahoitoinen astma lapsella? 

Vierailija
56/58 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaako vammaistuki sen kuukauden lopussa kun nuori täyttää 16 vai jopa kesken kuukauden?

Onks tästä kellään tietoo?

Ei lakkaa kesken. Maksetaan täydestä kuukaudesta.

Vierailija
57/58 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä tiukennettu. Itse sain lapsesta koska hänellä oli korvatulehduksia. Tuskin enää moneen vuoteen on siitä syystä saanut.

Hänellä täytyy sitten olla henk.kohtainen avustaja ja paljon haasteita ihan perusjutuissa, kuten pukeutumisessa, ruokailissa jne. 

Vammaistukeen ei riitä pelkkä ADHD. 

Höpö höpö. Vaikeisiin allergioihinkin saa vammaistukea. Mitä iloa ihminen saa kun tekee tuollaisia väittämiä? Ja isolla osalla adhd lapsista itseasiassa on haasteita pukeutumisessa ja ruokailussa. Ei ehkä sellaisia haasteita mitä sinä ymmärrät, mutta on ja tukea tarvivat tässäkin.

Henkilökohtaista avustajaa ei ole alaikäisillä Suomessa ja jos jollain ihmeellä on niin nämä ovat sokeita/pyörätuolissa eli jollain tavalla aistivammaisia.

Vierailija
58/58 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voisitte KASVATTAA niitä kakaroitanne ja sano joskus ei! 🤦🏻

Muista karma ja rukoile, että et lähimmäiseksi saa autistista henkilöä. Ei mulla muuta.🤨

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi