Mikseivät kirjaston työntekijät puutu järjestyshäiriöihin?
Usein näkee esim. sellaisen tilanteen, että joku kuuntelee kirjaston tietokoneella musiikkia kuulokkeet päässä eikä huomaa, että musiikki tuleekin kaiuttimista. Kirjaston henkilökunta on kuin ei huomaisi mitään. Miksi näin?
Kommentit (36)
Sinne pitäisi palkata vartijoita. Typerää odottaa, että tavan talliaisille ja asiakkaille voisi ulkoistaa järjestyksenpidon. Ongelmaporukoita on päivä päivältä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
No ottaisitko itse riskin saada turpaasi? Kirjastontyöntekijät ovat koulutettuja ihmisiä, jotka tekevät vuorotyötä naurettavan pienellä palkalla, eikä heillä ole poliisin tai edes vartijan kolutusta. Joku roti näihin vaatimuksiinkin!
Siis heillä on usein ylempi korkeakoulututkinto, ei sotilaan /ninjan/poliisin jne. koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vvoi vvitu! Ma ssano mula on oikeu!
Pfiup! Pfiup!
*mätkis*
Toivon sitä päivää. Mutta: olla razzizmi!
Vierailija kirjoitti:
Sinne pitäisi palkata vartijoita. Typerää odottaa, että tavan talliaisille ja asiakkaille voisi ulkoistaa järjestyksenpidon. Ongelmaporukoita on päivä päivältä enemmän.
No eihän ne vartijat saa enää tehdä mitään, kaikesta tulee ininä ja ulina. Ei niitä ylimielisiä teinipoikia sieltä millään pihejudolla poisteta.
Vierailija kirjoitti:
No ottaisitko itse riskin saada turpaasi? Kirjastontyöntekijät ovat koulutettuja ihmisiä, jotka tekevät vuorotyötä naurettavan pienellä palkalla, eikä heillä ole poliisin tai edes vartijan kolutusta. Joku roti näihin vaatimuksiinkin!
Eli kirjaston työntekijä saa väistämättä turpaansa, jos menee huomauttamaan asiakkaalle: "Anteeksi, mutta ne kuulokkeet eivät toimi."
Riippuu kirjastosta (ja työntekijästä). Itse olen usein mennyt sanomaan asiakkaalle, jos häiritsee toiminnallaan muita. Joko olen itse huomannut tai toinen asiakas tulee kertomaan. Minulla ei ole valtuuksia käskeä henkilöä poistumaan paikalta. Jos alkaa kunnolla häiritsemään, pitää kutsua vartija. Jos kyseessä olisi hyvin pitkä ja isokokoinen mies, sellainen pystyisi hetkessä heittämään minut vaikka kirjaston hyllyä tai seinää päin (olen hyvin pienikokoinen...). Miespuolisia virkailijoita meillä on vain kaksi. Jotkut työntekijät ovat vain ikävä kyllä nössöjä, mutta ajattelen itse asian niin, että asiointirauhan turvaaminen asiakkaalle kuuluu myös työhöni, kunhan oma henkeni ei ole vaarassa. Terveisin ison kirjaston virkailija.
Miksiköhän kirjastoissa on niin paljon meteliä nykyään. Olin itse kirjastossa töissä parikymmentä vuotta sitten, ja vaikka asiakkaat eivät aina käyttäytyneet hyvin, niin se huono käytös oli lähinnä kiukuttelua myöhästymismaksuista tai vastaavaa. Mitään meluongelmia en muista koskaan olleen.
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut kysymyksellä niinkään vaarallisia tilanteita, vaan sellaisia, joissa todennäköisesti ei ole tuollaista riskiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän kirjastoissa on niin paljon meteliä nykyään. Olin itse kirjastossa töissä parikymmentä vuotta sitten, ja vaikka asiakkaat eivät aina käyttäytyneet hyvin, niin se huono käytös oli lähinnä kiukuttelua myöhästymismaksuista tai vastaavaa. Mitään meluongelmia en muista koskaan olleen.
Nykyään ei saa vaatia hyvää, eli toisia huomioonottavaa käytöstä. Se on naz, faz ja raz. On vain oikeuksia.
Itselläni on myötätunto kyllä kirjaston työntekijöiden puolella, kun kaikenmaailman hörhöt ja mekkaloiva nuoriso valtaa talon. Varsinkin aremman ihmisen on vaikea sanoa häiriköille heidän häiritsevän.
Vierailija kirjoitti:
Muuttuneet joksikin mediakeskuksiksi, osittain jakaa tilan Kelan tai muun tahon kanssa, tai yhdistetty jotain muuta samaan tilaan, missä ääntä on pakko tulla. Ei nyt kaikkialla, mutta itsekin huomannut äänentason kohonneen. Enää ei ole edes HILJAISUUS-kylttejä tai kuiskita. Omassa lapsuudessa oli vielä. Jotkut uunot koittaa tehdä kirjastoista joitakin keskuksia, missä kirjaston työntekijä joutuu tekemään muutakin kuin itse kirjastotyötä... Esim. jotkut kirjastot ovat joitakin palvelupisteitä, missä ladataan bussikortteja, kuntosaliavaimia tai muuta sellaista.
Sosiaalityöntekijä kirjoitti:
Koska ne on naisia eikä naiset uskalla puuttua mihinkään. Nuoret kantaa puukkoja ja ne on väkivaltaisia.
Älä yleistä kyllä löytyy naisia joilla on munaa enemmän kuin monella miehellä.
Miesten selkäranka on valahtanut joillakin niillä joiden pitäisi asioihin rakentavasti puuttua.
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jos kyseessä on lapsi tai nuori joka siellä kirjastossa perseilee, niin virkailijat eivät mahdollisesti sen takia uskalla puuttua etteivät vanhemmat suutu kun Veeti-Irmelille tulee paha mieli ja traumoja kun tuhma täti tai setä kieltää häntä eikä häntä ole koskaan ennen kielletty mistään.
Totta. Ja kirjoittavat someen ja pomolle tai jopa mielipidepalstalle vääristellyn tilityksen miten heitä, vähemmistöjä ja lapsiperheitä yleensä on kirjaston täti törkeästi sortanut.
Tartun kysymättä rinnuksista ja nakkaan ovesta pihalle. Mun kirjastossa ei pelleillä eikä henkilökunnalle vittuilla.
Häirikköjen poistaminen on vähän ongelmallista, jos sanominen ei auta niin kirjastovirkailijan omat oikeudet loppuvat siihen. Seuraavaksi pitää saada jostain paikalle vartija tai poliisi. Työntekijöiden auktoriteetti taas on joillekin ihmisille ihan vitsi, pahimmassa tapauksessa joku provosoituu vaan perseilemään lisää kun tullaan sanomaan. Kirjastovirkailijoilla harvemmin on koulutusta ongelmallisten ihmisten kanssa toimimiseen, siinä pitää vaan tehdä se mihin omat sosiaaliset taidot ja uskallus riittää. Tyhmänrohkea ei sillä palkalla kannata olla. Nykyään ei myöskään voi tietää mitä kättäpidempää teinitkin mukanaan kantavat tai onko se musiikkiaan kaikille soittava ihan selvinpäin. Lopuksi ongelmia tuottaa varmasti se, että nykyään kirjastot eivät kokonaisuudessaan ole enää hiljaisia tiloja vaan jotain kaikille avoimia hengailupaikkoja joissa on kahvilaa ja ties mitä viihdykettä. Lukutilat ja opiskelualueet noissa on sitten erikseen.