Miten ajaisit tässä tilanteessa?
Linkki kuvaan, joka selventää tilannetta: https://imgur.com/sUZJBYO
Kehä 1 suuntaa itä, eli kuvan mukaisesti oikealle. Olen ajamassa seuraavasta liittymästä Tuusulanväylälle, siinä kohtaa nuoli.
Kehällä on ko. kohdassa kolme kaistaa. Ajan keskimmäistä hieman kuvaa aiemmin vasemmalla ja mies on kyydissä. Edessä ajaa auto noin 65kmh kun itse ajan 85kmh. Muut kaistat ovat kohdallani tyhjiä.
Ohitan auton vasemmalta kuten kuuluukin, mutta joudun heti sen jälkeen siirtymään aivan oikeanpuolimmaiselle kaistalle, jotta pääsen Tuusulanväylälle.
Miehen mukaan mun olisi pitänyt ajaa suoraan oikeanpuolisimmalle kaistalle, jotta pääsen Tuusulanväyllälle ilman turhia kaistojen ylityksiä. Eikö laki sano että ohitetaan vasemmalta? OIKEALTA EI OHITETA
Kumpi tässä on nyt väärässä?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ajaisin miehesi kuvailemalla tavalla. Sun kuvailema on normi ohitustilanne ilman kääntymistä oikealle. Liikennelakiin en ota kantaa.
Ja ennen kaikkea, jos sulla olisi ennen ohitusta ollut mahdollisuus siirtyä jo liittymään vievälle kaistalle ilman mitään erillistä ohitusta, niin miksi sun mielestä niin olisi voinut tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajaisin miehesi kuvailemalla tavalla. Sun kuvailema on normi ohitustilanne ilman kääntymistä oikealle. Liikennelakiin en ota kantaa.
Ja ennen kaikkea, jos sulla olisi ennen ohitusta ollut mahdollisuus siirtyä jo liittymään vievälle kaistalle ilman mitään erillistä ohitusta, niin miksi sun mielestä niin olisi voinut tehdä?
Siis miksi sun mielestä niin EI olisi voinut tehdä?
No, mä olisin ajanut kuten miehesi.
Olisin hidastanut vauhtia toisen auton takana ja vaihtanut oikean puolimmaiselle kaistalle liittymän lähestyessä. Eihän tollasessa ohituksessa ole mitään järkeä jos on ihan kohta kääntymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska ohitukset tehdään lain mukaan vasenta kaistaa käyttäen :D
Sinä olet väärässä. Oikealta ohittaminen on kiellettyä ainoastaan moottoritiellä mutta kehä I on nelikaistainen maantie jossa kumpaakin kaistaa saa käyttää tarpeen mukaan.
Tosin hitaammin ajavien on syytä käyttää aina oikeaa kaistaa elleivät ole juuri kääntymässä vasemmalle (sellainenkin ramppi on idästä tullessa keskustan suuntaan).
Siis jos olet joka tapauksessa kääntymässä oikealle, niin eihän se mikään ohitus ole että siirryt sille kaistalle minne päin olet menossa. Ei tossa sun kuvailemassa ohituksessa vasemmalta ole mitään järkeä.
Oikealta voi ohittaa jos kaistat menevät omiin suuntiinsa.
Sinä olet väärässä, olisit voinut ryhmittyä ajoissa ja välttää usean kaistan yli seilaamisen. N41
Minkä ihmeen vuoksi tuollaisessa tilanteessa pitää edes ohittaa, jos liittymä jo häämöttää? En ole koskaan ymmärtänyt.
Eri kaistalla ajaminen ei ole ohittamista.
Vierailija kirjoitti:
Olisin hidastanut vauhtia toisen auton takana ja vaihtanut oikean puolimmaiselle kaistalle liittymän lähestyessä. Eihän tollasessa ohituksessa ole mitään järkeä jos on ihan kohta kääntymässä.
Siis jäisit toisen taakse kihnuttamaan alinopeutta? mitä järkeä siinä nyt olisi?
autoilija rouva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska ohitukset tehdään lain mukaan vasenta kaistaa käyttäen :D
Näin tavallisilla ja moottoriteillä, mutta taajamien monikaistaisilla väylillä ei päde.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen vuoksi tuollaisessa tilanteessa pitää edes ohittaa, jos liittymä jo häämöttää? En ole koskaan ymmärtänyt.
koska en halua ajaa alinopeutta koko matkaa tuusulanväyllälle, jossa tämä varmaan ajaa taas 60kmh
Miten näillä tiedoilla ap on saanut ajokortin?
autoilija rouva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska en halua ajaa alinopeutta koko matkaa tuusulanväyllälle, jossa tämä varmaan ajaa taas 60kmh
No mikä se koko matka on? Aloituksen kuvauksen perusteella tulee vaikutelma, että kaistan vaihto pitää tehdä asap uudestaan, jotta pääsee liittymään oikealle tielle. Jos "koko matka" on luokkaa kilometri, niin sen kun ajelet alinopeutta vaan ja ohitat sitten Tuusulanväylällä.
Ensinnäkin tuossa ei ole kolmea kaistaa vaan neljää kaistaa. Toiseksi osaatko lukea opasteita? Kolmanneksi omalla kaistalla ajaminen tai kaistan vaihtaminen ei ole ohittamista.
https://www.google.fi/maps/@60.2417897,24.9334016,3a,75y,75.97h,100.06t…
No sitten toinen tapaus, jossa mies sanoi että mun oma moka eikä ollut oikeutta väläytellä valoja.
Eli tultiin Tammistosta ja tosta liittymästä Tuusulanväylälle https://imgur.com/MTbvHWB
Kiihdytin taas 85kmh tuossa, mutta yksi auto oli viereisellä kaistalla ja ajoi ehkä 90kmh. Auto ei meinannut antaa tilaa eli hidastaa mun vauhtiin tai kiihdyttämään kovempaa, jotta pääsen kunnolla liittymään tielle. Jouduin ajamaan kiihdytyskaista päähän asti ja suuttuneena tööttäilin ja väläyttelin valoja tälle toiselle.
Eli kenen moka? mun mielestä toisen olisi pitänyt vaihtaa vasemmalle kaistalle kun ajoi kovempaa, mies taas sanoi että mun tulisi huomioida oma nopeuteni
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin tuossa ei ole kolmea kaistaa vaan neljää kaistaa. Toiseksi osaatko lukea opasteita? Kolmanneksi omalla kaistalla ajaminen tai kaistan vaihtaminen ei ole ohittamista.
https://www.google.fi/maps/@60.2417897,24.9334016,3a,75y,75.97h,100.06t…
menin tuusulaan päin eli joo on neljä mutta kolmea "Käytin"