Kertokaapa " uusimmat tuulet" kiinteiden aloituksesta??
Pikkuneiti - kohta 4 kk - on aloittamassa pikkuhiljaa maistelemaan kiinteitä. Edellisestä kerrasta on jo 3,5-vuotta aikaa, joten en edes muista siihen liittyviä juttuja. Millä kannattaisi aloittaa? Onko peruna edelleen se, jota suositellaan? Entä millaisilla määrillä ja miten nopeasti määrää kannattaa lisätä?
Kommentit (23)
maissia, sitten pottua+porkkanaa ja eilen jo banaania:) oikein kivasti menee eikä vaivoja ole tullut.
tuo 6kk täysimetys on tosiaankin vain suositus, käytännössähän kiinteät aloittaa n.4kk iässä varmaan 80% äideistä. who suosittaa 6kk täysimetystä lähinnä kehitysmaaolosuhteisiin, sillä siellä äidinmaito on parempi vaihtoehto kuin likainen vesi ja heikko ravinto.
on totta, että vauvoilla on suun motoriikan herkkyyskausi n.4kk iässä.
monesti kuulee äitien tuskailuja huonosti syövästä vauvasta- ja lähes aina on vauvaa täysimetetty sen 6kk. helpommin siis päässee, jos aloittelee kiinteitä pikkuhiljaa jo 4-5kk iässä.
näin meillä, muilla ehkä toisin:)
sitruska ja mukelot 4,5kk/2,5v
sitruska:
who suosittaa 6kk täysimetystä lähinnä kehitysmaaolosuhteisiin, sillä siellä äidinmaito on parempi vaihtoehto kuin likainen vesi ja heikko ravinto.
WHO suosittaa 6 kk:n täysimetystä ihan joka maassa kaikille vauvoille. Suosituksella ei ole mitään tekemistä kehitysmaaolosuhteiden kanssa vaan se perustuu uusimpiin tutkimuksiin siitä, milloin vauvan suolisto keskimäärin on valmis kiinteälle ravinnolle.
4-kuisena vastikkeeseen sekoitettuna. Minulle oli hankala paikka kiinteiden aloitus kun täysimetykseen pääseminen oli ollut niin kovan työn takana (olen tavallisesti ihan järkevä ihminen...) mies onneksi hoiti tämän osuuden.
Vaikka kuinka olin jatkuvasti tissi ojossa, maito ei yksinkertaisesti riittänyt, siitä paljaasta faktasta lähdin kun miehen kanssa päätimme kiinteät aloittaa.
Hitaahko pituuskasvu lähti tosi kivasti nousuun kiinteiden aloittamisen myötä.
Olen ollut muutenkin jälkikäteen tosi tyytyväinen kiinteiden aloittamisesta 4-kuisena, ei ollut minkään valtakunnan vatsa- tai muita oireita vaikka suurennuslasilla tiirasin lasta - olin " vauvakyttääjä" kertakaikkiaan.
6-kuisena oli jo vanha tekijä kiinteiden syömisessä (olen vaan kuunnellut näitä, joiden lapset ovat olleet 6-kuisiksi asti pelkällä tissillä ja sitten se kiinteiden aloitus ei niin hyvin alkanutkaan...)
Vähän pieni protestoi, kun lusikka oli uusi tuttavuus, mutta ekalla kerralla meni jo kohtuullisesti vaikka liemi oli aika löysää. Mies sääti liemen koostumusta (on muutenkin meidän ruuanlaittaja) niin että sai sosetta ja tosi nätisti söi alusta lähtien, juuri näitä perusvihanneksia. Makeammat hedelmäsoseet (esim. persikka tms.) eivät niin pienen mieleen olleet.
Ja sitten kun pieni alkoi 5-kuisena saamaan lihaa, a vot, siitä tykkäsi yli kaiken.
Aika sottaista kiinteiden antaminen siinä alussa on, kuola valuu ja muutenkin pieni totuttelee uuteen ruuan koostumukseen suussa. Talouspaperia kuluu rulla poikineen.