Sydämen äkilliset tykytykset
Itselläni on ollu tkoko ikäni näitä mutta aina lääkärit ovat sanoneet, että ovat ihan normaaleja. Kuinka joku operoidaan vastaavien takia? Tietty hyvä niin mutta silti outoa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/toimittaja-emma-karasjoen-syke-nous…
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Kauanko ne sinun tykytyskohtaukset kestää ja kuinka kovia ovat?
Siitä kai tuo hoidon tarve riippuu.
kestävät sekunneista useimpiin minuutteihin. Juuri pari päivää sitten oli kohtaus, jossa tykytteli ehkä 10 minuuttia. Huulista alkaa mennä tunto, sellainen outo olo.
Työkaverilla ja yhdellä tutulla syke nousi yli 200:n ja kohtaus kesti puolituntia, yli tunninkin. Menivät toimintakyvyttömiksi. Molemmat operoitiin.
Mikä sinulla on syke kohtauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Propral-resepti lääkäriltä.
Mulle tuo oli liian mieto, nyt käytän jatkuvasti beetasalpaajaa joka vaikuttaa pitempään, tykytykset vähentyneet.
Operaatio eli katetriablaatio tehdään oikeanpuoleisen reiden laskimon kautta tehdyllä viillolla sen kautta suoneen viedyillä välineillä. Aikuisella ei vaadi nukutusta, tehdään paikallispuudutuksessa eikä annetaan rentouttavaa ja rauhoittavaa lääkitystä.
Itse toimenpidettä on tässä turha alkaa enempää selostaa. Kyseessä ei siis ole mikään dramaattinen avosydänleikkaus vaarallisine käänteineen ja urheine sydänkirurgeineen jotka lopulta pelastavat potilaan hengen. Kuten amerikkalaisissa sarjoissa.
Mulle tehtiin ohitusleikkaus ja läpän korjaus muutamia vuosia sitten.
Sydämeen jäi rytmihäiriö, jota yritettiin korjata rytminsiirroilla ka lääkkeillä onnistumatta.
Kotiuduin kolmisen viikkoa myöhemmin nippu reseptilääkkeitä mukanani ja tämän rytmin/rytmittömyyden kanssa olen elänyt siitä saakka.
Sydämessä on flimmeriä ja flutteria, mutta lekureiden mukaan vaarattomia ja olen psyykannut itseni olemaan huolestumatta epätasaisesta rytmistä.
Näillä mennään, enkä oikeastaan enää, alkuhuolestumisien jälkeen (muutaman kerran ensihoito kotiin) haluaisi yhtään enempää joutua operoinnin kohteeksi.
Olen saanut sairaaloista tarpeekseni elämäni aikana.
Mulle tuli seuraavana päivänä koronarokotteesta sydämen muljehteluja ja nopea pulssi. Ei ole koskaan ennen ollut mitään sydänvaivoja. Kävin päivystyksessäkin, kun pulssi oli neljättä päivää 160 ja rintalasta tosi kipeä siitä sydämen nopeasta pomputuksesta. Kahdessa viikossa sydän rauhoittui, mutta toista ja kolmatta rokotetta en uskaltanut enää ottaa. Kardiologillakin kävin ja kaikki oli onneksi ok.
Kauanko ne sinun tykytyskohtaukset kestää ja kuinka kovia ovat?
Siitä kai tuo hoidon tarve riippuu.