Miten lisätä äidinmaidon tuotantoa? Ruoat, juomat, muut keinot?
Hei,
olisiko kellään teistä tietoa, millä konstilla voisi koittaa avittaa omaa maidontuotantoaan?
Nämä konstit on jo tiedossa:
- rinnan kevyt hierominen
- rinnan lämmittäminen suihkulla, kauratyynyllä yms.
- runsas juominen ja riittävä ruoka
- imettäminen tiheästi, muutaman tunnin välein. Mahdollisesti maidon lypsäminen käsin tai koneella.
-paljon ihokontaktia vauvan kanssa
Mutta olisiko teillä tietoa esim. ruoista tai juomista, jotka lisäisivät maidon tuotantoa? Joku kertoi, että ykkösolut auttaisi. Toimiikohan alkoholiton olut samoin?
Kommentit (16)
aina saunan jälkeen on jostain syystä (lämpö??) herunut paremmin kuin normaalisti. Tämä siis kun olen pumppaillut maitoa. Toinen syy voi tietysti olla sekin, että saunassa rentoutuu ja sehän myös vaikuttaa maidontuloon positiivisesti!!
Tuo mallas eli olut on tosiaan toimiva ja hyvä maidonnostattaja, saman olen huomannut luomu (tai siis mummon tekemästä) viinimarjamehusta!
Niitä suosittelen!
Hyvää imetystä!
auttoi minulla ja myös ruokavalion muuttaminen " raskaammaksi" . Punainen liha ja sininen suklaa olivat minulla toimiva yhdistelmä. Suklaa aiheuttaa herkille vauvoille ilmavaivoja, joten kannattaa testata pienellä määrällä.
Hei,
Kokeile syödä ihan kamalasti, eli sellaisia raavaan miehen kunnon perus annoksia lihaa ja perunaa ja sitten tämä ateria kolmeen, neljään kertaan päivässä! Auttoi mulla paremmin kuin 3-5l juominen päivittäin jota joka puolella suositeltiin.
Imetysteitä kannattaa tietty myös juoda. Ja pieni pullollinen kuohuviiniä on kanssa hyvä maidontuotannolle. Ja tuo kotikalja josta täällä jo kirjoitettiinkin. Ja alkoholiton olut.
Minulla auttoi näitä juomisia paremmin kuitenkin siis kunnon ruoka ja itsensä helliminen. Eli sauna tai kuuma kylpy. Eli yritä olla ajattelematta maidon tuotantoa, nauti olostasi ja rentoudu, se tekee ihmeitä.
sairaalassa annetaan melonia; siis hunaja tai sita toista keltaista( ei tuu nimi mieleen), ei siis vesimelonia! Saa syoda miten paljon haluaa, on jaakaappikylmana hyvaa kun valmiiks paloittelee...
Stressi ja jatkuva väsymys kun voivat myös vaikuttaa maidontuotantoon.
Ei ehkä niin ' terveellisiä' vaihtoehtoja, mutta toimivia.
sitruska ja muksut 4kk/2,5v
kolmos olut nostaa myös maidontuotantoa, tämä on yhden lääkärin neuvo, mutta kun on oluen juonut niin pitäisi pitää imetyksessä kahden tunnin tauko.
Eikä taida olla ihan päivittäiseen käyttöön ;)
Maidon määrää " pysyvästi" lisää parhaiten kysyntä eli tiheä imetys, myös pumppaus käy. Tätä tiheää imetystä/pumppausta pitäisi harrastaa vuorokauden tai kaksi. Vauva käytännössä asuu silloin rinnoilla.
Vauvan pitäisi myös tyhjentää rinta maidosta joka kerta.
Jos imettää molemmista rinnoista, voi palata alkuperäiseen rintaan, sillä maitoa muodostuu koko ajan lisää.
Maidon päivittäiseen tuotantoon vaikuttaa juominen ja syöminen. Jos juo liian vähän, maidon tuotanto tippuu helposti sinä päivänä, mutta korjaantuu seuraavana.
Maidon herumista auttaa rinnan hierominen ja lämmittäminen. Ne eivät lisää maidon tuotantoa.
Onnea imetykseen!
Mupsi
lapsen hoitajia. Siinä kun katselet kun vauva kiertää sylistä syliin etkä saa omaasi niin kyllä alkaa maito hersumaan :)
Hyviä konsteja näyttää löytyvän!
Tuosta saunomisesta olisin vaan halunnut varoittaa, että pitää sitten muistaa juoda entistä enemmän sen jälkeen! Hikoilun mukana elimistö kuivuu... Joten kovin usein en kuitenkaan suosittelisi löylyttelemään! Muut rentoutumismenetelmät saattaisivat olla tässä mielessä turvallisempia, esim. hieronta - mies vaan hommiin! ; )
-Tua
ota rento asento, katso vaikka telkkaria tai lue kirjaa. Käske mies tuomaan safkat siihen viereen. Ota pari siideriä, kaljaa tai vinkkua, mistä tykkäätkin. Relaa. Usko, että maito riittää. Se kyllä riittää.
Se, että pumpulla ei irtoa mitään, ei tarkoita etteikö vauva saisi maitoa! Pumppaaminen on tekniikka laji.
Tsemppiä!
Kiitos! Onpa hyviä neuvoja ja vinkkejä!
jospa joku vielä tietäisi uusia...
Itselläni on hassu tilanne siinä mielessä että saan maitoa rinnoista käsin lypsämällä, mutta pumppaamalla (sairaalan sähköisellä pumpulla tai kotona käsikäyttöisellä) ei irtoa tippaakaan. Edes kokenut kätilö ei saanut tuolla sairaalan hienolla sähköpumpulla rinnoistani mitään irti. Käsin lähtee ihan hyvin.
Onko muilla tällaista kokemusta?
Tiedättekö muuten sellaisesta käsitteestä kuin välimaito tai välikauden maito tai ylimenokauden maito? Ruotsiksi kuulemma övergångsmjölk. Ensin tulee siis se kolostrumi (ternimaito), sitten tuota välikauden maitoa ja vasta parin viikon päästä " varsinaista" maitoa. Voinko siis odottaa että maidon määrä vielä kasvaa? Nyt vauvani on tasan viikon vanha.
harva osaa käsin lypsää, onneksi olkoon! Itse olen huono lypsämään, ja se on pitkälti korvien välissä. Jo pumpun näkeminen saa karvat pystyyn... ei ihme, että ei sitten heru pumpulle.
Älä ota stressiä pumppaamisesta. Riittää kun imetät, etkä anna pulloa tai korviketta.
noin viikon ikäinen vauva juo päivässä kai jotain 5dl, riippuu aika paljon vauvan koosta. 6kk ikäinen noin 1,5 litraa. Sitten on paljon äitejä, jotka ovat onnistuneet täysimettämään kaksosia:)...sitten tamdemimettäjiä...Itse luovutin esikoisen aikana parin kuukauden aikana 40 litraa maitoa, sitten kyllästyin lypsämiseen.
Mä liputan runsaan juomisen ja rentoutumisen puolesta. Kuten joku jo aikaisemmin vinkkasikin, mies hieromaan hartioita.
alkoholiton olut on auttanut ainakin minulla. Jo laitoksella tarjottiin kotikaljaa, mutta siitä en tykkää. " Nollaolut" menee kyllä.
Erilaiset imetysteejuomat: still-tee, mammatee, Frantsilan Vauvanilo jne.