Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1.moniallerginen, mitä toiselle maidoksi? Neuvoja!

19.03.2007 |

Esikoinen oli suoli-oireinen, tosi itkuinen maitoallergikko, myöhemmin laajat ruoka-aineallergiat. Joi erikois maitoja noin 1 kk iästä eteenpäin.

Nyt syntynyt kakkonen, jolle joudun valitettavasti antamaan lisämaitoa. Synnärillä antoivat Almiron Peptidiä, mutta lähtötarkastuksen tehnyt lääkäri suositteli antamaan tavallista NANnnia (tai Tuttelia), koska ikinään ei voi tietää onko tämä allerginen.

Vauva on nyt vasta 5 pvää vanha ja olen sekä imettänyt että antanut NANia. Vauva syö paljon kun on isokokokoinen (lähemmäs 5 kiloa) ja korvikettakin siis kuluu.

Mutta nyt vauva on alkanut ähistelemään ja pungertamaan/vääntyilemään kipeän näköisesti kun saa ruokaa - ei aina meinaa saada nukuttua ruuan päälle jne. Ei voi sanoa, että on levollinen vauva hereillä (no tuon ikäinen ei hereillä vielä oikein olekaan).

Esikoisella alkoi oireet kans aika " huomaamattomasti" , ensin luultiin et on vaan ilmavaivoja, koliikkia jne. kun oli niin itkuinen. Kunnes saatiin kokeilla erikoismaitoa, joka muutti vauvan itkuttomaksi.

Nyt tietty alan tällä taustalla helpolla nähdä mörköjä kaikista oireista ja tulkita vauvan normaalekin itkuja/vääntöjä maidosta johtuvaksi... mutta mutta...

Kuinka te olette toimiteet vastaavasssa tilanteessa, kuinka teitä on lääkäreiden puolelta suositeltu toimivan ?? Itse en ole vielä ollut allergologiin yhteydessä, mutta esikoinen kävi Liisa Kuikalla allergiasairaalan lisäksi ja ajattelin ehkä konsultoida häntä...

Jos vaan joku ehtii kirjoittaa omista kokemuksistaan, olen enemmän kuin kiitollinen!!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman maidon rinnalla. sai nannia vasta kahden- lähempänä kolmen kuukauden ikää. en ollut tällöin tietoinen vielä maitoallergiasta enkä ollut asiaan perehtynyt juuri ollenkaan, oma vaisto vain sanoi että anna " parempaa pilkotumpaa " maidonkorviketta vastasyntyneelle jos kerta on pakko antaa, koska vauvan suolisto ei ole vielä kehittynyt. en tiennyt silloin vielä mitään apteekkien valikoimista, korvikkeen nimen sain kysymällä kätilöltä, siellä kertoivat että antavat kaikille lisämaitoa tarvitseville vastasyntyneille varmuuden vuoksi tuota pilkotumpaa korviketta koska ei voi tietää mihin vauva reagoi. suosittelivat kyllä antamaan ihan tavalista nannia tai tuttelia mutta pidin pääni. oli se tämä huomattavasti kalliimpaa kuin nan tai tutteli, mutta toisaalta ei sitä vastasyntynyt vielä niin kauheita määriä juokaan. ja mitäpä sitä ei oman lapsensa eteen tekisi. allergia oireet alkoivat vasta siinä 6-7kk iässä ihottumalla ja kovalla vatsalla.

tietysti aina parempi jos saat imetyksen onnistumaan.

voimia sinulle ja teille!

Vierailija
2/5 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta ja kaikki maitoallergisia. Ensimmäisen jälkeen olen yrittänyt välttää seuraavilla lapsilla lehmänmaitokontaktia mahdollisimman pitkää, mutta jossain vaiheessa altistuminen on pitänyt tehdä. Kakkosella jouduin lopettamaan imettämisen 4 kk:iässä, kun rupisammakonnäköinen poika oli allerginen lähes kaikelle ja maidoksi kävi vain Neocate. Oma syömiseni olisi ollut tosi vaikeaa, jos olisin yrittänyt imettää. Kakkonen on nyt reilu 3-vuotiaana alkanut sietämään maitotuotteita, mutta ei vielä juo " raakaa maitoa" . Kolmonen oli täysimetyksessä 6 kk asti ja osan tuosta ajasta olin maidottomalla ja munattomalla dieetillä. Maitoallerginen hänkin oli, mutta " parani" reilun vuoden iässä. Synnärillä lisämaidoksi olisi annettu erikoiskorviketta, jos olisi tarvinnut ja kotona olin mahdollista käyttää veljen Neocatea hädän tullen. Lääkärimme kuitenkin suositteli, että olisimme häneen yhteydessä, jos alkaisimme käyttämään korviketta ennen altistusta.

Mire

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti laitokselta kotiinpäästyä alkoivat järjettömät itkut, 4 kk meni, ennen kuin Kuikan avulla löytyi maitoallergia, siitä alkoi NeoCate ja vielä 4 v:na laajat ruoka-allergiat. Toista odottaessa Liisa antoi ohjeeksi syödä maitohappobakteereita 1 kk ennen synnytystä - 3 kk synnytyksen jälkeen (söin lopulta koko imetysajan, nykysuositus kai 6 kk:een asti).

Synnytyslaitoksella kerroin lastenlääkärille, että esikolle ei äidinmaito riittänyt ja että ruoka-allergiat ovat massiiviset. Kirjoitti meille kotiinlähtiäisiksi Gefilus-Tuttelireseptin (vai mikähän se oli..?) ja passitti minut maidottomalle dieetille. Ohjeena oli, että niin kauan kuin odotellaan, rupeaako äidinmaito riittämään, ei tutustuteta vauvaa lainkaan lehmänmaitoon. Reilun kuukauden juotin imetyksen ohella korvikemaitoa, sitten aloin hiljalleen vaihtaa tavalliseen Naniin. Ja luojan kiitos, kuopus sieti sen. Kun alettiin vaihtaa sitten isompana tavalliseen maitoon, vain luomumaito sopi. Nyt (2v:na) juo jo tavallista rasvatonta maitoa.

Odotusaikana Liisa antoi myös ohjeen, että jos alkaa tälläkin lapsella samat mahakivut ja huudot, niin anna kk erityiskorviketta (isompi käytti NeoCatea vielä tuolloin) ja kokeile sitten taas tavallista korviketta. Onneksi ei neuvoa tarvittu! Ohjeistus voi olla sittemmin muuttunut, joten kyllä minä varmaan soittaisin Liisalle.

Vierailija
4/5 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava tilanne esikoisen (nyt 6v) kanssa, sai oireita pelkästä rintamaidostani. Nyt meillä on 4 kuukauden ikäinen vauveli ja hänen synnyttyään kyselin sairaalasta, että mitä annan, jos oma maitoni ei riitä. No kuulma suositus (asumme P-Karjalassa) on antaa ihan tavallista korviketta, perusteena tosiaan se, ettei voi tietää tuleeko toisesta allerginen... No minä hieman skeptisesti ajattelin, että joopa joo, enkä uskaltanut antaa mitään Tutteleita, vaikka hieman tuntuikin, että omaa maitoa tuli alussa niukasti, imettelin vaan tosi runsaasti. No allerginenhan tästäkin tuli, ihottumaa on vaikka olen maidottomalla ja munattomalla dieetillä. Saa nähdä miten imetyksen käy...

Vierailija
5/5 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan kurkannut nan purkin kylkeen? Se uusi koostumus sisältää myös soijalesitiiniä ja kalaöljyä!

Onko täysimetys ihan poissuljettu vaihtoehto? Jos tuntuu ettei maito riitä, niin oletko kokeillut kotikonstein lisätä maidon määrää yms?

Apteekista saa myös korviketta, joka on almiron peptin ja tavis maitokorvikkeiden välimaastosta, joku omneo tai jotain?? Se ei ole niin kallista kuin almiron, mutta kuitenkin proteiinit on pilkotumpia.

Ja toinen juttu jonka kuulin viime viikolla meidän allergialääkäriltä: almiron pepti ja rintamaito ovat maitoproteiinin osalta saman " vahvuisia" , eli jos almiron ei sovi, ei todennäköisesti rintamaitokaan sovi.

Jos yhtään on mahdollista, niin sinuna en kyllä tavis tutteleita vielä antaisi. Meillä on ihan sama tilanne, ja nyt tämän kakkosen kanssa olen saanut sinniteltyä 9kk asti ilman maitokorvikkeita imettämällä, eikä onneksi imetyksen kauttakaan ole maito tullut läpi.

Ennen lapsen syntymää konsultoin jo meidän allergologia asian tiimoilta, ja oli sitä mieltä, että mahdollisimman myöhäinen kontakti maitotutteleihin on paikallaan. Niinpä raahasin synnärille jo neocatet mukaan varalta, jos joudutaan lisämaitoa antamaan. Usein vain on niin, että jos lapsi altistuu itse korvikkeille, alkaa se maito puskemaan läpi myös rintamaidon kautta. Voihan maidolle oireilla jo rintamaidon kauttakin, mutta se sitten vaatii omaa dieettiä.

Nyt kun poika on 9kk, lääkäri suositteli kokeilemaan tuttelin, koska myöhäisempi altistuminen voi heikentää sopivuutta. Nyt siis kokeilen hiljalleen tuttelia, siedättämällä...