Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistuneisuushäiriö

Vierailija
16.01.2023 |

Onko täällä kohtalotovereita jotka kärsivät kyseisestä häiriöstä?
Minulle tuli diagnoosi jo 8 vuotta sitten, olen käynyt aikoinaan juttelemassa ja sain escitalopram lääkityksen. Lääkitys tehosi hyvin ja ahdistus väistyikin, kunnes jostain syystä viime syksynä nosti päätään kahta kauheammin. Olen aivan varma että kuolen, joko sydänkohtaukseen tai aneurysmaan. Joka ikinen aamu heti herätessä, mietin että kohta kuolen. Kävin lääkärissä ja lääkkeen annostusta nostettiin hieman, ei mitään apua. Olen varma että ahdistukseni on enne siitä, että olen kuolemassa pian.
Olen varannut nyt itselleni ajan, että pääsisin keskustelemaan taas, mutta olisi todella mukavaa kuulla onko täällä linjoilla muita joilla kokemusta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena on tyypillistä pelätä kaikenlaista uutta tai tuntematonta. Entä jos muokkaa elämää niin että ahdistavia ja paineita aiheuttavia tekijöitä on vähemmän, tai ei mene pahimpiin paikkoihin joissa se lisääntyy. Joskus keho kertoo totuuden asioista reaktioillaan. Onko somessa, työpaikalla/koulu tai tutuissa joku joka voi aiheuttaa sitä, tai sukulainen. Entä stressitaso. Alkoholi pois ja kofeiini, ainakin kokeeksi. Joskus lääkkeissä on myös haittavaikutuksena joku tuollainen ja e-pillerit. Onko vitamiineja, proteiinia, nesteitä, magnesiumia, vihreät, hedelmät, marjat. Entä valaistus, ruutujen valo näytöissä (välkkymistaajuus), kodin valon väri ja vaikuttaako lämpötilat kohtausten tulemiseen. 

Vierailija
2/7 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkikohtaus tulee ihan siitäkin jo että esim rintaan pistää. Hengittelyllä ja venyttelyllä pyrin niistä pääsemään eroon.

Toivoisin vaan, että ahdistus katoaisi, ja ihmettelen mistä se iski, vaikka lääkitys on päällä ja hoitovaste ollut siihen hyvä.

Karmivaa ajatella koko ajan että kuolen. Tai tavallaan en sitä edes ajattele vaan se on takaraivossani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikkikohtaus tulee ihan siitäkin jo että esim rintaan pistää. Hengittelyllä ja venyttelyllä pyrin niistä pääsemään eroon.

Toivoisin vaan, että ahdistus katoaisi, ja ihmettelen mistä se iski, vaikka lääkitys on päällä ja hoitovaste ollut siihen hyvä.

Karmivaa ajatella koko ajan että kuolen. Tai tavallaan en sitä edes ajattele vaan se on takaraivossani.

Mistä tiedät, että juuri lääkityksen hoitovaste on ollut hyvä? Iso osa vasteesta tulee plasebosta ja mm. hoitohenkilökunnan kohtaamisesta. Noin 40 % lääkityistä ihmisistä kokee hoitovasteen masennukseen sokeripillereitä eli lumelääkettä syödessäänkin, vaikka lääkeaineella ei ole silloin ollut hoitovastetta lainkaan, kun lääkeaine on jätetty tableteista pois.

Ferritiinit kannattanee käydä mittaamassa, koska monien ahdistusten ja masennusten yksi osatekijä on raudan puutos. Kirkasvalolamppu voi myös olla hyödyksi näin talven keskellä. Ja ihmisten ilmoilla kannattaa oleilla.

Vierailija
4/7 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut nyt vuoden ajan että sydämessäni on jotain vikaa,vaikka multa otettu sydänfilmit ja olen 30v. Kaikki alkoi siitä kun aloin kesällä panikoida ulkona ja tunsin että sydän alkoi pamppailla kovempaa. Nykyään tarkkailen sydäntäni pakonomaisesti. Kaikki tälläiset jutut liittyy vain ahdistushäiriööni. 

Vierailija
5/7 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans että pelkään että kuolen koko ajan. Iltaisin nukkumaan mennessä mietin, oonkohan vielä aamulla elossa. Tuskin "normaali" terve ihminen tälläisiä miettii?

Vierailija
6/7 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

Vierailija
7/7 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Escitalopram auttaa nimenomaan ahdistukseen. Ehkä annostusta kannattaa tarkistaa. Ottaisin yhteyttä hoitavaan lääkäriin. Tsemppiä!

Paniikkiin tai ahdistukseen ei kuole. Elimistö vain käy ylikierroksilla ja on herkistynyt näkemään uhkakuvia siellä täällä ja sitten sydän hakkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi