Miten sijoittaisit 10 000 - 15 000 € ?
Kommentit (12)
ja mietittiin, mitä sillä tekisi. päätettiin lyhentää asuntolainaa,
koroissa voittaa jo ihan mahottomasti.
jos ei ole lainoja eikä muita " pakollisia" menoeriä..?
vaikka hyvinkin pitkällä ajalla. En siis halua TUHLATA rahoja.
Auto ei mielestäni ole kovin tuottava SIJOITUS. Auton arvo kun LASKEE roimasti heti ostohetken jälkeen. Tähän mennessä ainoa järkevä vastaus on ollut tuo OSTAA MAATA.
Rahastoihin, osakkeisiin.
Mun mies kävi just sopimassa Nordeassa näistä asioista. En muista nyt tarkemmin.
ja mielellään sellaisia jotka maksavat kunnon osinkoja!
Maa ja metsä on tällä hetkellä vähän turhan kallista... varsinkin jos et itse aio tehdä metsänhoitotöitä. Ostetun metsän tuotto jäänee 3-4 % iin....
Jos on mahdollista että tarvitset rahat jo muutaman vuoden sisällä eikä sijoituksen arvo ole missään nimessä saanut pudota, oikeastaan ainoat vaihtoehdot ovat talletus tai korkorahasto. Itse harrastan määräaikasitalletuksia (12kk talletuksen korko 3.7%) ja lyhyen koron rahastoja (tuotto nyt jotain kolmen prosentin kieppeillä).
Ne rahat joista teidän etten tarvitse niitä ainakaan 10 vuoteen makaavat osakerahastoissa. Olen hajauttanut rahat moneen eri rahastoon ja tärkeänä kriteerinä rahaston valinnassa on ollut alhaiset kulut. www. seligson. fi sivuilta löytyy tosi selkeää tarinaa aiheesta. Kannattaa tutustua vaikka ei heidän tuotteitaan ostaisikaan.
Muista että edes ammattilaiset eivät voi tietää kuinka osakemarkkinat tulevaisuudessa käyttäytyvät. Vaikka esim. venäjä-rahastot ovat tuottaneet viime vuosina loistavasti, ei ole mitään takeita siitä että kasvu jatkuu. Sijoittaminen riskialttiisiin osakkeisiin tai rahastoihin alle 10v tähtäimellä on vedonlyöntiä ja veikkaukselta saa paremmat kertoimet.
Lisäksi kannattaa muistaa että pankin henkilöstö luonnollisesti yrittää myydä omia tuotteitaan ja mielellään vielä niitä joista he saavat parhaan katteen. Sama tietysti kannattaa muistaa tuolla seligsonin sivuillakin.
Siis lainaahan siihen pitäisi vielä lisäksi ottaa, tietty....
koska haluaisin siitä käsirahan asuntokauppaan.
Ei olisi vaikea keksiä joululahjojakaan ;)
Tuo on kuitenkin aika pieni raha ostaa osakkeita, koska hirveän monipuolista salkkua et saa ja riski on tällöin isompi. Tietty jos haluut pelata riskillä niin onhan sekin vaihtoehto.
niin matkustamiseen. Oikeasti on sijoitustilillä odottamassa lomapaikan ostoa, mutta siihen ei riitä 10000-15000.
..jota on 110 000