Kuntosalilla vuosikausia treenannut "tavis"! Pystytkö yhä lisäämään painoja / vastusta säännöllisesti?
Itsellä takana parikymmentä vuotta kuntosalitreeniä ja nyt kun ikää lähemmäs 50 vuotta, huomaan, että treeni on enemmän "nykytilanteen säilyttävää" kuin varsinaisesti kehittävää. Syynä tähän on se, että jos vähänkin lisään painoja, seuraa sellaista kipua, joka estää liikkumisen jopa viikon verran. Mulla tosin on kropassa virheitä, joista muutenkin seuraa kiputiloja.
Jalkatreenissä voi painoja/vastusta lisätä, mutta yläkropan suhteen oon vähän niinkuin luovuttanut ja ollut tyytyväinen siihen, että pystyy lihasryhmät treenaamaan kerran viikkoon.
Harrastan paljon muutakin liikuntaa, lähinnä kävelyä, lenkkeilyä ja erilaisia palloilulajeja, salilla pyrin käymään sen kerta viikkoon. Tuon yhden treenikerran aikana teen eri lihasryhmät mahdollisimman kattavasti, enintään kaksi liikettä per lihasryhmä. Treeniä vaihtelen säännöllisesti.
Mut kiinnostaisi, lisäättekö te muut pitkään salilla treenanneet vastusta tai painoja edelleen kehitysjohteisesti?
Itse treenasin nuorena 5-6 kertaa viikossa. Ja tein sitä parikymmentä vuotta. Luulen saavuttaneeni aika lähelle maksimit mitä kropasta puhtaana irti saa. Nyt on on helppo vanhempana ylläpitää lihaksia eikä niiden tarvitse olla niin isot enää.
Silti yksi kerta viikossa ei ylläpidä lihaksia tarpeeksi vaan kolme kertaa on hyvä vaikka lyhyemmissä pätkissä. En usko että kukaan enää pystyy puhtaana viisikymppisenä saavuttamaan samanlaista lihasmassaa. Siksi olen tyytyväinen että tuli nuorena treenattua kovaa.