Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedän erään 2-vuotiaan lapsen, jolle vanhempansa juottavat kahvia

Vierailija
14.01.2023 |

Mitä ihmeen järkeä? Onko tämmöinen yleistäkin?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ei kuppitolkulla juo, niin väliäkös sillä. Saahan sitä kahvia pari suullista juoda pienikin lapsi, tuskin mitenkään vaikuttaa.

Vierailija
22/41 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko yleistä, mutta kaikki mun 5 lasta ovat saaneet kahvia jo alle 2 vuotiaana.

Tosin maistella. Mukiin juotavaksi en ole antanut "koskaan" paitsi esikoiselle kun itse halusi kahvia juoda 13 vuotiaana.

Lapsuuden kodissani sai myös kahvia juoda. En tiedä saatinko vielä 2 vuotiaana edes maistella, mutta 4 vuotiaana sai ihan mukusta juoda jos osasi itse pyytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset ja minä join kahvia ainakin niin kauan kun muistan. Samoin mieheni perheessä lapset joi silloin kahvia maidolla. Heistä on kaksi 6 ällän ylioppilaita ja  3  dipl.insinöriä.  Johtotehtävissä isoissa  firmoissa  .   Yksi ei käynyt lukiota.  Ollaan ihan terveitä  ja  ihan hyvin hengissä. Joillakin oli hopeateetä lapsille,  se on lämmintä vettä , jossa maitoa. Ollaan pitkäikäistä sukua.  Miehetkin elää  yleensä 95 vuotiaaksi.

Ja mitä kauemmin juotte kahvia, kun ette voi olla kofeiiniriippuvuuden takia juomatta, niin sitä enemmän kofeiinin "diilerit" riipuvuudellanne tienaavat.

Suurin osa kofeiiniriippuvaisista "nisteistä" tarvitsee päivän aikana useat "fiksit" kofeiinihuumetta, että ei tule vieroitusoireita. Aamusta iltaan juodaan kahvia, mutta riippuvaisia ei toki olla.

Suuressa osassa kahvin kittaajia kofeiiniriippuvuus on niin voimakas, että käyttö jatkuu elämän loppuun asti, ja nyt pitäisi jo 2-vuotiaat lapsetkin koukuttaa kofeiiniin. Ja voi sitä itkun määrää, jos lapsi ei saakaan säännöllisesti ainetta, johon vanhemmatkin ovat täysin koukussa.

Vierailija
24/41 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullasutuks sanottiin kun olin pieni. Sinne kahvin joukkoon laitettiin siis ranskanleipää/pullaa sokeria, maitoa. Syötettiin lusikalla.

Järkikin sanoo onko että EI ole järkevää. Se on vain tapa hemmotella lasta. Niinkun karkitkin. Miksi kysyt kun tiedät?.

Miten kahvilla voi hemmotella? Luojan kiitos minulle ei sitä tököttiä ole tarjottu lapsena.

Vierailija
25/41 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu kahvin juonnista.. 🤣

Siis naurattaa se kuvitelma kun sossut ottaa yhteyttä ja kertoo että lapsesta on tehty lastensuojelu ilmoitus kahvin juonnin vuoksi.

Vanhempi siihen että joo, niin meillä juodaan koko perhe, tulehan sinäkin, kun on leivottukin justiinsa.

Vierailija
26/41 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä kahvia pari suullista juoda pienikin lapsi, tuskin mitenkään vaikuttaa.

Miksi pienelle lapselle pitäisi antaa voimakasta riippuvuutta aiheuttavaa ainetta? Eikö ne teininä ehdi juomaan sitä ihan tarpeeksi kuin koukuttuvat energiajuomiin?

Vierailija
27/41 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terve.fi/artikkelit/pienikin-maara-kofeiinia-haitallinen-la…

"Pienikin määrä kofeiinia haitallinen lapsille ja nuorille."

Vierailija
28/41 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori voi saada runsaasta kofeiinista myös psykoosin, joka vaatii hoitoa.

Vierailija
29/41 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahvia lapsille!

Vierailija
30/41 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vajaa 20 v sitten isoenoni luona. Mukana olivat 2- ja 3 - vuotiaat lapseni. Hän oli todella ällistynyt eikä meinannut millään uskoa, etten sallinut lapsilleni aamukahvia. 1950-luvulla se oli ihan normia.

Vierailija
31/41 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsissus miten hullua porukkaa!

Vierailija
32/41 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kofeiini vaikuttaa useisiin kehon toimintoihin, muun muassa sydän- ja verisuonijärjestelmään, munuaiseritykseen ja vatsahappojen eritykseen. Mahdolliset kofeiinin haittavaikutukset näkyvät lapsilla todennäköisimmin keskushermosto-oireina."

Nyt selvisi se hillitön adhd ilmiöiden määrä! *Hullut*  juottaa kahvia lapsilleen!

33/41 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon juonu kahvia kaksvuotiaasta 🤠

Vierailija
34/41 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tiedän useita, jotka antavat kolajuomaa jo 2-3-vuotiaalle eikä sitä kauhistella.

Myös kolajuomassa on kofeiinia. Kahvissa on sitä vaan enemmän, mutta muuten kahvi on noista se terveellisempi juoma.

(Itse en anna kuusivuotiaalleni kumpaakaan.)

Vierailija
35/41 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä entisaikoihin valtaosa lapsista joi kahvia. Oma äitini (s. 1950-luvulla) esimerkiksi aloitti kolmevuotiaana.

Ei ole terveellisin mahdollinen tapa, muttei varmastikaan perusterveelle myöskään hengenvaarallinen. Varsinkaan, jos ei valtavia määriä anneta.

(Toki on ihan älytöntä totuttamalla totuttaa lasta kahviin, niin kuin silloin tehtiin, koska sitä "piti" oppia juomaan.)

Vierailija
36/41 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus lapsenvahtina parivuotiaalle, joka sai kotonaan kahvia maidon ja sokerin kanssa. Lapsi ei myöskään juonut vettä tai maitoa, vaan ainoastaan mehua. Lapsen hampaat olivat jo tuossa iässä karmeassa kunnossa, väriltään ruskeat ja oletettavasti reikiiintyneet. Hoisin häntä vain lyhyen aikaa, joten en tiedä miten hänelle sittemmin kävi.

Vierailija
37/41 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se lapsi pienestä kahvitilkasta rikki mene.

Vierailija
38/41 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista milloin kahvia opin juomaan, reilusti alle kouluikäisenä kuitenkin. Eikä sitä kukaan minulle juottanut.

Muistan kun alakoululaisena koulusta kotiin ja miten sitä odotti kun kotona oli kahvi valmiina ja sen kanssa ruisleivästä voileipää. Parasta oli keskiviikkoisin kun oli Aku Ankka-päivä.

Teini ikään join kahvin maidon kanssa, sen jälkeen pelkästään mustana ilman sokeria ja maitoa. Ja edelleen menee aamusta iltaan, kahvia on oltava. 

Omat lapset sai juoda tai olla juomatta, molemmat on kahvinjuojisa.

67-vuotias mummo.

Vierailija
39/41 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"mikäli lapsella tai nuorella on ahdistuneisuutta, päänsärkyä tai unettomuutta"

Tutkimus ei osoita kofeiinin olevan kaikille haitallista. Vaikka toimittaja on sen otsikkoon siinä muodossa kirjoittanut. Onhan kofeiini haitallista aikuisellekin jos on sille yliherkkä.

Vierailija
40/41 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä entisaikoihin valtaosa lapsista joi kahvia. Oma äitini (s. 1950-luvulla) esimerkiksi aloitti kolmevuotiaana.

Ei ole terveellisin mahdollinen tapa, muttei varmastikaan perusterveelle myöskään hengenvaarallinen. Varsinkaan, jos ei valtavia määriä anneta.

(Toki on ihan älytöntä totuttamalla totuttaa lasta kahviin, niin kuin silloin tehtiin, koska sitä "piti" oppia juomaan.)

Tyypillisesti se lasten kahvi oli tosi laimeaa. Hieman kahvia mukin pohjalle ja PALJON maitoa päälle. Se kahvi oli lähinnä makua antamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi