kuulin että päiväkotiopettajalla on c-hepatiitti
Selasin netissä tietoja koskien c-hepatiittiä ja mietin että onko todellakin niin että ope saa toimia edelleen lasten parissa?
Sinänsä hepatiitti ei ole helposti tarttuva tauti mutta jos esimerkiksi tapahtuisi jokin tapaturma ja open veri joutuisi lapsen saamaan avohaavaan niin silloin siinä saattaisi olla tartuntavaaraa. Tottakai todella haettu juttu mutta tuli vaan mieleen että kuinkakohan asia on?
Kommentit (4)
^Toivottavasti eivät ota käsihuuhteita käyttöön, menee turhan hygieeniseksi ja ollaan kohta vastustuskykyisten pöpjen kanssa ihmeessä. Mukavaa sen sijaan olisi jos sitä käsien pesua valvottaisiin eikä annettaisi mennä ohi pelkällä sormen lirautuksella hanan alla.
Aloittajalle: Hoitaja varmasti itse tietää tautinsa riskit ja tuskimpa menee tilanteeseen jossa veren sekoittuminen riskinä. Ihan yhtä suuri riski saada vastaava sairaus tuolla kadulla kulkiessa; koskaan teidä kuka esim tökkää käytetyllä neulalla ;)
kun ei edes alkeellinen kirjoitus onnistu ;)
Ainoastaan jos tulisi tilanne, jossa sekä lapsella että opettajalla olisi samaan aikaan verta vuotava avohaava, voisi open veri sekaantua lapsen vereen, ja tartunta olisi mahdollinen. Mutta ei nyt ihan ekana tule mieleen tilannetta, jossa opettaja menisi vertavuotavana lähelle lasta, joka myöskin vuotaa verta....etenkin kun takuulla tietää tautinsa olemassaolosta. Turha ottaa mitään paniikkia!
Esim. linja-autossa voi viereesi tulla istumaan hiv-positiivinen henkilö, eikä sekään tartu sinuun, vaikka kättelisit, halaisit...
No on joo,ehkä varsin kaukaa haettua.Itse olisin kyllä huolestuneempi saman päiväkodin lasten taudeista...Seurustelin aikanani reilu pari vuotta hepatiitti-c kantajan kanssa,eikä oikeesti tartu herkästi.Tottakait RISKI on olemassa (mistä myös tiedotetaan),mutta eiköhän vastuulliset kantajat käytä käsineitä??Tietty isoissa asutuskeskuksissa eri asia kuin täällä periferiassa...Itse olen huolestuneempi lasten tartuttamista lukuisista,kummallisista,koko suvun tartuttamisista räkätaudeista ja influenssista!Meillä ollaan koko syksy ja talvi sairaina kaikista tartunta-taudeista!Ois kauhean kiva,kun tätsyt opettaisivat lapsia käyttämään käsi-huuhteita!