Anoppini ei siivoa, pahoittaa mielensä koska en halua vierailla, vinkkejä?
Puolisoni meni eilen vierailemaan äitinsä luokse, itse ilmoitin asiallisesti etten tule. Anoppini pahoitti tästä mielensä eikä ymmärrä mikä hänessä on vikana. Kerron seuraavaksi muutaman syyn miksen halua vierailla. Sanon vielä sen ettei meillä ole lapsia.
- Anopillani on kaksi koiraa, mutta hän ei siivoa ikinä. Puolisoni vierailu tarkoittaa siis sitä, että menee äitinsä luokse siivoamaan.
Anopilla on mielenterveysongelmia, vakava taipumus hamstrata tavaraa (yhteen talon huoneista ei pääse sisälle, kun tavaraa on niin paljon)
Pahin on kuitenkin WC, valkoinen pönttö on sisältä pysyvästi musta. Puolisoni kertoi ettei äitinsä ole siivonnut eron jälkeen vessaa kertaakaan (Ero oli 8-vuotta sitten, puolisoni isä oli siivoushullu)
- Anopilla ei ole puhtaita astioita. Eli siellä vieraillessa ei tee mieli syödä/juoda mitään, sillä anoppi ottaa astian likaisena tiskipöydältä, vähän huljuttaa viileän veden alla ja pyyhkäisee kädellä. Osa astioista on myös koirien pureskelemia (käyttää vain muoviastioita lautasista kuppeihin). Löysin kerran siivotessa mikrosta, jota käytettiin päivittäin, hometta..
- Missään ei tee mieli istua. Melkein jopa innostuin, kun anoppi sanoi ostaneensa uuden sohvan. Kunnes kertoi toisen koirista oksentaneen sille kahdesti. Mielenterveysongelmien vuoksi ei jaksa pestä sitä, joten taputteli vain serlalla enimmät pois. Hakee myös kaikki huonekalut (paitsi tämän sohvan) roskalavoilta ja niiden päälle heittää vain lakanan yms. ja sitten ihmettelee nirsouttani kun minun ei tee mieli istua ties miten likaiselle nojatuolille. Selkänojaan ei voi edes nojata, kun se on rikki ja kaatuisi vain taakse.
- Takapiha on täynnä koirien ulostetta. Anoppi ei ongelmiensa vuoksi ole jaksanut kouluttaa koiria kulkemaan remmissä, joten ei jaksa lähteä kävelylle. Tästä syystä päästää koirat takapihalle asioimaan. Eli edes kesällä sielä ei ole kiva vierailla.
Miten siis ratkaista tilanteen? Puolisoni on myös väsynyt tilanteeseen eikä jaksaisi käydä siivoamassa äitinsä sotkuja, varsinkin kun tilanne on viikon päästä sama. Ei kuitenkaan halua "hylätä" äitiään oman onnen nojaansa. Voiko sitä vain sanoa, että tulen kylään sitten kun siellä on terveen ihmisen mittapuulla puhdasta? Että meille saa kyllä tulla aina kylään, mutta sinne en valitettavasti tule.
Sanon vielä sen, että olen itsekin yrittänyt auttaa. Ollaan oltu useasti viikonloppuja kylässä vain siivoamassa ja järjestelemässä. Se on kuitenkin hankalaa kun mitään ei saa heittää pois ja sotkua on niin paljon. Sotku palaa parin päivän päästä sen sijaan, että motivoisi anoppia pitämään järjestystä yllä.
Kommentit (23)
Eläinsuojeluilmoitus nyt heti ensimmäisenä! Ei ole koirille oikea paikka tuo.
Vierailija kirjoitti:
Olen iäkäs anoppi. Jossain toisessa perheessä voisin olettaa että poika ja miniä auttavat siivoamaan kun tulevat käymään. Ikää minulla on ja liikkuminen huonoa. Kiipeillä en uskalla.
Nyt olen tilannut siivoojan edelliselle viikolle kun ilmoittivat tulevansa viikonloppuna yökylään. Kauempaa tulevat. Miniä osaa arvostella mutta ei pöydän raivaamisessa edes auta vaan lösähtää kännykälleen. Poika kyllä sitten keittiössä auttaa että puoliso saa mieleisensä tarjoilut.
Niin että sinä saat mielestäsi hamstrata kämpän täyteen paskaa ja olettaa että poika ja miniä siivoaa kaiken? Saat myös jättää koirat hoitamatta? Tai sitten et vain osannut lukea aloitusviestiä ja otit turhaan itseesi. En kyllä tulisi tollasen marttyyrin luokse käymään miniänä. Mukavan anopin luona käyn mielelläni ja autankin mielelläni.
Mitäs et aikanaan auttanut lasten kanssa. Minä tulen ja lösähdän sohvallesi ihan samalla tavalla kuin sinä lösähdit meillä ja vaadit keittämään kahvia ja tekemään ruokaa itsellesi. Sinä teit oikein tilauksen etukäteen, mitä haluat syödä meillä. Jossain toisessa perheessä olisi voinut olettaa, että mummi olisi tullessaan auttanut pienten lasten kanssa, eikä heittäytynyt itsekin täysin avuttomaksi ja passattavaksi. Että mummi olisi jopa ihan itse keittänyt kahvinsa. Et saanut koskaan edes käytettyä kahvikuppiasi siirrettyä tiskipöydälle, minä jouduin tekemään senkin puolestasi. Nyt osat ovat toisinpäin, nauti! T: miniä.