4v ei osaa piirtää, pitäisikö olla huolissaan?
Lapsi juuri täyttänyt 4v, neuvola tulossa. Ei siis osaa pitää kynää kädessä ollenkaan. Piirtää pelkkää "suttua" vaan, samalla tavalla kun 1-2-vuotiaat, jotka juuri saaneet ensimmäistä kertaa kynän käteen. Muuten tykkää askarrella, maalata ym, mutta maalatessakin helposti alkaa sotkea vaan kaikkia värejä päällekäin samaan kohtaan, kunnes paperi menee rikki. Ei siis mitään hahmoja yritä edes maalata.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opettaa lasta piirtäämään ja aloittaa helpoista jutuista. Esim kirkkovene on hyvä näin ensialkuun.
Sinä olet saasta. Puhutaan pienten lasten piirtämisestä, niin sinun pitää tuoda oman perverssin mielikuvituksesi tuotoksia esille
Itse olen 3x v ja olen tikku-ukko tasolla, ei lapsellasi ole hätää
Mun 4,5v ei myöskään osaa piirtää, tai niin luulin, kunnes se oli piirtänyt oikein hienon kuvan tilanteesta josta hänelle oli tullut siskon kanssa riita. Yleensä piirtää vaan just tuommoista kuvatunlaista suttua, mutta nähtävästi kyse on mielenkiinnon eikä motoriikan puutteesta. Toisaalta tiedän että hienomotoriikka on hänellä ihan hyvä kun rakentaa sangen näppärästi esim legoilla ja osaa tehdä pienillä hamahelmilläkin, mutta kynäjutut ei vaan niin kiinnosta. Ehtiihän sitä.
Olen 48 enkä ole koskaan osannut piirtää.
Vierailija kirjoitti:
Mun 4,5v ei myöskään osaa piirtää, tai niin luulin, kunnes se oli piirtänyt oikein hienon kuvan tilanteesta josta hänelle oli tullut siskon kanssa riita. Yleensä piirtää vaan just tuommoista kuvatunlaista suttua, mutta nähtävästi kyse on mielenkiinnon eikä motoriikan puutteesta. Toisaalta tiedän että hienomotoriikka on hänellä ihan hyvä kun rakentaa sangen näppärästi esim legoilla ja osaa tehdä pienillä hamahelmilläkin, mutta kynäjutut ei vaan niin kiinnosta. Ehtiihän sitä.
Ja siis tän lapsen suosikkiaiheet piirroksissa on tyyliin "hattivatit pyörremyrskyssä" tai "ilotulitus", mielikuvitusta siis on vaikka aikuisen silmään se näyttää lähinnä sotkulta.
Ei pidä, mutta saahan sitä huolestua, jos sellaiseen energia riittää. Kaikki kehittyvät omaa yksilöllistä tahtia. Ei korreloi tulevia taitoja yhtään se, mitä osaa 4-vuotiaana. Voihan se tietenkin olla, että hänestä ei tule maailmankuulua taiteilijaa.