Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ne vaihdevuodet alkaa ja mistä sen tietää?

Vierailija
14.01.2023 |

Täytän kohta 42 ja mietin, että joko ne vaihdevuodet on käsillä. Kaikki ärsyttää ja masistelen. Öisin hikoiluttaa. Painoa on kertynyt pari kiloa normipainon sisällä. Iho alkaa vähän roukkua. Väsyttää. Menkoista en vou mitään arvioida. Niitä ei ole ollut 9 vuoteen muutenkaan koska kohtu täynnä kiinnikkeitä. Kohtu ja munasarjat on olemassa ja joskus tuntuu ovis.

Eli mistä te tiesitte? Vai voiko sitä käydä jossain testaamassa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niitä arvoja testata verestä. Etsi hyvä gynis, joka osaa oikeesti hoitaa sua eikä tee sulle lisäkuormaa.

Vierailija
2/9 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologi tekee ultraäänen, siitä näkee eli munasarjojen aktiivisuudesta ja koosta. Vaihdevuosien loputtua munasarjat ovat noin rusinan kokoiset.

Jos sinulla on vaihdevuodet tuossa iässä ne ovat aikaiset. Senkin takia kannattaa gynellä käydä onko kyse jostain muusta. Vaihdevuodet tulevat keskimäärin 51v. mutta kyse on siis keskimääräisyyksistä. Itselläni on vielä säännölliset kuukautiset 55v. iässä. Munasarjat olivat aktiiviset vielä vuosi sitten ultrassa, joten ehkäisyä pitää käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öinen hikoilu ei aina tarkoita vaihdevuosia.

Vierailija
4/9 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Vierailija
5/9 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vv esioireita voi olla tossa iässä. Käy ap gynellä .

Vierailija
6/9 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin sinällään samaa, koska minipillereiden takia vuotoa ei ole ollenkaan. Kuukautisista ei voi siis itse tarkkailla. Suvussa on ollut aika vähäiset oireet, toivottavasti käy samoin, mutta sitten ei siitäkään. Hyvä tietää että ultrassa sitten näkee, kun ajoittain käy gynellä. Verikokeista googlettelin joskus, mutta löytyi lähinnä tietoa että hormonitasot vaihtelee niin paljon kierron mukaan, että vaikea varmaan niistäkään sitten sanoa kun ei oikeasti sitä kiertoa ole.

Vierailija
7/9 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet ja vanheneminen ovat prosessi. Jo ennen vaihdevuosia tapahtuu muutoksia esimerkiksi hormonitoiminnassa. Hedelmällisyys laskee ennen lopullista tilttiä. Oireet voivat olla moninaisia ja yksilöllisiä.

Vierailija
8/9 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet alkavat suurimmalla osalla naisista 45–55 ikävuoden välillä, mutta vaihtelua voi olla jopa 40–60 ikävuoteen

Oireita saattaa olla

-mielialan muutokset

-ärtyneisyys

-seksuaalinen haluttomuus

-hikoilu, ns. kuumat aallot

-univaikeudet ja väsymys

-sydämentykytys

-ihon ja limakalvojen kuivuminen

Tai sitten ei nimeksikään mitään. Itse kuulun tuohon ryhmään.  Olen nyt yli 60, ja koskaan en ole kärsinyt mistään muista oireista kuin vaihdevuosia enteilevästä kuukautisten runsastumisesta.

Lopulta ne kävivät epäsäännöllisiksi ja sitten loppuivat kokonaan mistä olin opsi onnellinen!

Tosin ihon kuivuminen; olen aian ollut kuivaihoinen mutta nyt varsinkin kasvoissa se on lisääntynyt.

kuukautisten loppuminen

tihentynyt virtsaamisen tarve, virtsan karkailu

Vierailija
9/9 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö itselläni nyt "sitä itseään" vai mitä lue, kk-kierto ollut hieman lyhyempi viimeisen 1v ajan, tosin viimekerralla olikin juuri tasan sen 28pv, mutta nyt olen parin viikon ajan herännyt aamuöisin siihen, että on hetken aikaa hiki..

Täytän tänä vuonna 48v.

Perinnöllisyydestä en voi kysyä, äitini oli 47v kuollessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi