Thyroxin annostusta muutettiin. Miten toteuttaisit käytännössä?
Nyt 50mikrog/pv mutta täsyä huolimatta tsh noussut 5,22 (aloitusarvo keväällä -22 muistaakseni 3,94).
Nyt tk lääkäri kirjoitti maisaan et thyroxin nostetaan 100 mikrog kahtena päivänä viikossa ja loput 5 päivää 50 mikrog per päivä.
Uskaltaako nyt heti aamusta napata sen 2 tablettia vai pitäiskö ensin esim pari viikkoa ottaa 1,5 tablettia kahtena päivänä ja sit vasta 2 vai miten? Vai pitäiskö se toinen tabletti (tai puolikas ottaa illalla? Minä päivinä ottais sen 2 tablettia? Ma ja to? Vai miten?
Nyt ei voi lääkäriltä kysyä kun vastaanotolle ei pääse eikä soittoaikaa saa. Takaisinsoittoa hoitajalta saa odottaa melkein viikon ja hän sit konsultoi lääkäriä joka kirjoittaa maisaan.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Minun pitää vähentää lääkitystä ja se tehdään tasaisesti joka päivälle. Outo ohje kyllä, että yhtenä päivänä otetaan enemmän ja sitten toisena päivänä vähemmän. Onko sulla leikkuri, että saat jaettua lääkkeen tasaisesti joka päivälle?
Miksi tuo on outoa? On mullakin viitenä päivänä 125 mikrog ja kahtena päivänä 100 mikrog.
Olen hoitoalalla töissä ja useampi ihminen on tullut vastaan joilla annostus joinakin päivinä enemmän kuin toisina.
Ma ja to 100mcg, muina päivinä 50mcg.
Vierailija kirjoitti:
Thyroxin-tabletit on 25 tai 100 mikrogrammaa, joten syöt nyt ihan väärää annosta noiden tietojen perusteella.
Millä tavalla ap:n annos on väärä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kommenttina, olin ottanut lääkeen noin 10 vuotta aamupalan yhteydessä ennen kuin sain neuvon ottaa tyhjään vastaan ja 30 min ennen syömistä.
Miten tuollaista asiaa ei ollut sulle neuvottu? Tyroksiini pitää ottaa aina tyhjään vatsaan aamulla.
Muuten tapahtuu mitä?
No minulle ei tapahtunut mitään eli lääke vaikutti niin kuin piti. Mutta toki lääkkeiden ohjeistuksia pitää noudattaa että saa toivotun vasteen.
Lääke ei imeydy kunnolla, jos on syönyt. Sitten pitää syödä vähän isompaa annosta kuin tarvitsisi. Ei kai tuo käytännössä mitään haittaa, syö vaan turhan isoa annosta vaikka pienempikin riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thyroxin-tabletit on 25 tai 100 mikrogrammaa, joten syöt nyt ihan väärää annosta noiden tietojen perusteella.
Lääkärin määräämä annos on ihan oikea, mitta jos ap on nyt syönyt koko pillerin aamulla, hän on saanut siitä joko puolet tai nyt jo sen 2kertaisena. Koska 50mikrogramman pilleriä ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kommenttina, olin ottanut lääkeen noin 10 vuotta aamupalan yhteydessä ennen kuin sain neuvon ottaa tyhjään vastaan ja 30 min ennen syömistä.
Miten tuollaista asiaa ei ollut sulle neuvottu? Tyroksiini pitää ottaa aina tyhjään vatsaan aamulla.
"Aamupalan yhteydessä on ihan hyvä", lääkärin mukaan.
- eri, 7 vuotta tyroksiinia syönyt, ihan hyvin on pillerit toimineet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin määräämä annos on ihan oikea, mitta jos ap on nyt syönyt koko pillerin aamulla, hän on saanut siitä joko puolet tai nyt jo sen 2kertaisena. Koska 50mikrogramman pilleriä ei ole olemassa.
Ahaa. Miksi hän ei voi ottaa kahta 25 mikrogramman tablettia kerralla saadakseen annokseksi 50 mikrogrammaa?
Mulla on taas et syön 50 tiistaisin ja lauantaisin ja kokonaisen eli 100 otan muina päivinä. Tyhjään vatsaan aamulla ja n puoli h ennen syöntiä. Ja olisi hyvä ottaa aina samaan aikaan mutta itse teen vuorotyötä ja ei aina onnistu. Ja joku ihmetteli miksi tyhjään mahaan niin siksi et imeytyy hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Miksi hän ei voi ottaa kahta 25 mikrogramman tablettia kerralla saadakseen annokseksi 50 mikrogrammaa?
Tottakai hän VOISI. Tai hän voisi ottaa puolikkaan 100mikrogramman pillerin ja siitäkin tulisi 50mikrogrammaa. Mutta ekassa viestissä hän SANOO ottavansa yhden kokonaisen pillerin ja nyt ja kaksi pilleriä niinä päivinä kun annos nostettaisiin siihen 100mikrogrammaan. Ja silleen se ei onnistuz
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai hän VOISI. Tai hän voisi ottaa puolikkaan 100mikrogramman pillerin ja siitäkin tulisi 50mikrogrammaa. Mutta ekassa viestissä hän SANOO ottavansa yhden kokonaisen pillerin ja nyt ja kaksi pilleriä niinä päivinä kun annos nostettaisiin siihen 100mikrogrammaan. Ja silleen se ei onnistuz
Tekstissä mainittu tabletin vahvuus tuskin on tässä tapauksessa ainoa asia missä ap sekoilee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aamupalan yhteydessä on ihan hyvä", lääkärin mukaan.
- eri, 7 vuotta tyroksiinia syönyt, ihan hyvin on pillerit toimineet
Moni valittaa ettei tyroksiini toimi kunnolla. Itse olen huomannut, että päivittäinen olo vaihtelee harvemmin, kun ei syö heti aamulla. Riippuu varmaan myös mitä syö. Yritän kuitenkin odottaa ainakin tunnin ennen aamupalaa. Pilkon myös pillereitä, jotta saan päiväannoksista tasaisempia. Vaihteleva annostus aiheuttaa itsellä heräilyä ja unettomuutta aamuyöstä.
Itellä sama määräys ja otan ti ja la 100 mikrogr ja muina päivinä 50 mikrogr.
Otan lääkkeen aamulla kun herään, tyhjään vatsaan ja syön heti perään aamupalan. Kalsiumia, esim. maitotuotteita ei saa ottaa muutamaan tuntiin Thyroxin jälkeen.
Näin on menty kohta 7v. Nyt arvot kohdillaan n. kolme viimeistä vuotta. Alkuun piti usein nostaa annosta, tähän päädytty
Onpa outo annostus. Medithyroxista esim löytyy 62 mikrogramman tablettia, joka olis aika lähellä tuota sun viikkoannostusta. Mulla nostettiin suoraan 50 -> 75 mikrogrammaan, kun tsh oli noussut 1.4 -> 2.1 ja olo huononi. Oon valittanut lääkärille muisti ja keskittymisongelmista, mulle helpointa ottaa joka päivä sama annos. Ei mee sitten sekaisin. Välillä pitää paketista laskea, oonko ottanut lääkkeen aamulla, ku ei vaan muista. Pyydä lääkkeen vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Otan lääkkeen aamulla kun herään, tyhjään vatsaan ja syön heti perään aamupalan. Kalsiumia, esim. maitotuotteita ei saa ottaa muutamaan tuntiin Thyroxin jälkeen.
Näin on menty kohta 7v. Nyt arvot kohdillaan n. kolme viimeistä vuotta. Alkuun piti usein nostaa annosta, tähän päädytty
Lue lääkepaketista ohjeet. Lääkkeen ottamisen jälkeen pitää odottaa puoli tuntia tai tunti, ennenkö syö.
Yritä jakaa tasaisesti kaikille päivillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue lääkepaketista ohjeet. Lääkkeen ottamisen jälkeen pitää odottaa puoli tuntia tai tunti, ennenkö syö.
Ei tarvitse välttämättä, jos se kerran imeytyy muutenkin. Itse olen ottanut aamupalan ja kahvin kanssa tyroksiinin jo 8 vuotta eikä mitään ongelmia imeytymisessä. Jos imeytymisessä on ongelmaa, niin toki silloin on syytä toimia suositusten mukaan tai sitten nostaa vähän annosta.
Lääkäriltä olen oman ohjeeni saanut: ei väliä milloin ja minkä kanssa/jälkeen/ennen lääkkeen ottaa, kunhan ottaa joka päivä suunnilleen samalla tavalla. Lääkitys säädetään joka tapauksessa arvojen ja voinnin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outo annostus. Medithyroxista esim löytyy 62 mikrogramman tablettia, joka olis aika lähellä tuota sun viikkoannostusta. Mulla nostettiin suoraan 50 -> 75 mikrogrammaan, kun tsh oli noussut 1.4 -> 2.1 ja olo huononi. Oon valittanut lääkärille muisti ja keskittymisongelmista, mulle helpointa ottaa joka päivä sama annos. Ei mee sitten sekaisin. Välillä pitää paketista laskea, oonko ottanut lääkkeen aamulla, ku ei vaan muista. Pyydä lääkkeen vaihtoa.
Oletko koskaan kuullut dosetista?
Nyt ei kyllä ap sun tabletit täsmää. Jos uusi annos on 100 mikrogrammaa, se tarkoittaa yhtä isoa tablettia tai neljää pientä. Älä missään nimessä ota kahta satasta ainakaan. 50-mikrogrammaisia Tryroxineja ei tietääkseni ole olemassa, joteen kumpaa tablettia ja montako olet ottanut tähän asti?
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen annostus lääkäriltä, kun kyseessä on tupla-annos kahtena päivänä viikossa. Voi tuntua ikävinä sydän, unettomuus- ja väsymysoireina. Yleensä annostusta nostetaan vähitellen. Lääke kannattaa ottaa kerralla tyhjään vatsaan.
No vähitellenhän se tuossa juuri nostetaankin. 2 päivänä viikossa isompi annos ja 5 päivänä sama mikä tähänkin asti.
Tuttu sai lisätyroksiinista monta kertaa flimmerin, joka vaati sairaalahoitoa. Mutta TSH on alhaalla. Koettaisin tablettien tasaamista viikolle, otat viikon annoksen ja jaat 7:llä. Tämä näin sivusta seuranneena.
B12, rauta-arvot, D-vitamiinit ja kortisoniarvot pitäisi olla viitteissä, ennen kuin kilpirauhaslääke toimii.