Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko kuumeen nousta vai lääkitsetkö alas?

Vierailija
13.01.2023 |

Aikuisella.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi oli lisänä päänsärkyä ja korkea yli 100 syke. Lääkitsin alas.

Vierailija
22/31 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän pitää kuumetta edes jonkin aikaa. Mutta jos koko kroppa tärisee, niin silloin otan suosiolla alentajaa.

Onneksi kuumeilen harvoin, kerran kolmessa vuodessa. Korona olikin sitten eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annan nousta. Kuume ei ole kuitenkaan oire, vaan kehon keino poistaa esim tulehdus.

Nimenomaan on oire ihan vain immuunijärjestelmän työskentelystä. Itse lämmönnousulla ei suurimpaan osaan taudeista ole mitään merkitystä. Kuumelääkkeen käyttö ei hidasta paranemista, kunhan se ei aiheuta sitä, että lepo jätetään olon parantuessa väliin.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/terveempi-maailma/onko-kuumeesta-hyo…

Itse asiassa ei vieläkään ihan varmaksi tiedetä, mitä kuume todella tekee, mutta kyllä nykyään lääkärit alkavat taas uskoa kuumeella olevan parantavaa vaikutusta. Mutta koska on vaikea eritellä, milloin kuume on "paha" ja milloin parantava, annetaan ohjeeksi lääkitä kuume aina pois.

"Tuskinpa kuume olisi säilynyt evoluutiossa, ellei sillä olisi mitään merkitystä. Luultavasti se saa immuunijärjestelmän toimimaan paremmin. Täysin varmuudella kukaan ei silti tiedä, miksi kuume nousee, sanoo professori Bruce Beutler Texasin yliopistosta."

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/terveempi-maailma/onko-kuumeesta-hyo…

Vierailija
24/31 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmenkympin jälkeen ei ole kuume noussut yli 38 asteen kuin kerran vakavassa ruokamyrkytyksessä. Silloin mentiinkin 40 asteeseen. Ei kyllä kestänyt onneksi kauan, vajaa vuorokauden. Viisi päivää meni toipuessa. Nyt viisikymppisenä jos tulisi samanlainen, niin olisi sairaalakeikka. Ei ole nostanut korona, eikä nytkään viikon flunssassa. 37,3 on maksimi.

Vierailija
25/31 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan aina lääkettä kun olen kuumeessa, kun olen muuten ihan toimintakyvytön ja palelen kuumeen noustessa niin ettei mikään määrä peittoja riitä.

Vierailija
26/31 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan nousta. Olo on kamala, mutta nukun enimmäkseen. Yöksi otan lääkettä, että saa kunnon yöunet.

Vierailija
27/31 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyvin harvoin kuumetta. Olo voi olla tosi kamala, jos ruumiinlämpö on flunssan yhteydessä 37,5 ja otan lääkkeen. Kerran oli yli 38 ja silloin olin kuulema houraillut ja ollut todella sekava sekä kivulias. Itse en muista.

Isälläni oli elämänsä aikana kaksi kertaa kuumetta.

En sitten tiedä, voiko tuo olla perinnöllistä.

Otan Ibufofeenin jos kuume nousee 38:aan sillä alan myös houria ja sekoilla.

Vierailija
28/31 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaa nousta yli 39 asteen, niin sitten parasetamolia.

Vierailija
29/31 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan lääkettä, miksi kärsisin? Joskus lapsena en ottanut ja tauti kesti yhtä kauan. Mä oon niin harvoin kipeä, että ei se pari buranaa parissa vuodessa mitään pahaa tee, päinvastoin.

Vierailija
30/31 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan kuumeelle buustia kasaamalla päälleni paljon peittoja. Näin tein koronassakin, päällimmäisenä oli lammasturkki. Pitää vain muistaa juoda, ja katsoa, että kuume ei nouse yli 39.

Vierailija
31/31 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toimia kehoa vastaan ja alentaa kuumetta pienen epämukavuuden takia? Kuumeella on tarkoituksensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän