1975-1978 syntyneet ovat yhteiskuntamme korkeimmin koulutettuja
Kun he olivat nuoria niin Pisa tutkimuksissa Suomi oli aina paras.
Ja moni tästä ikäluokasta pettyi myöhemmin siihen että oli loistava menneisyys ja epäreilu tulevaisuus.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Sen huomaa kyllä. Mua vanhemmat eivät osaa käyttää älypuhelinta tai -telkkua. Mua nuorempien taidot taas loppuu faceen, instaan, tiktokkiin tms äppseihin. Eivät osaa edes mitään simppeliä skriptaus koodausta tai käyttää linuxia komentoriviltä.
En tiedä kerään omasta ikäluokastani, jotka eivät noita tietotekniikan simppeleimpiä laitteita osaisi käyttää. Jotkut meistä kasasimme koneet itse komponenteista. Tiedän paljon itseäni vanhempiakin, joille nuo ei tuota mitään ongelmia, 80- vuotiaita. Muutenkin älypuhelin ja televisio ovat huonoja vertailukohtia. Enemmän voitaisiin puhua mitä ohjelmia käytetään, vapaa-ajalla. Pidän enemmän tietokoneesta. Koska näyttö on isompi. Yksi sun ikäinen maisteri ei muuten tiennyt että whatsappia voi käyttää tietokoneellakin. Itse käytän kotona aina koneella, koska siitä näkee enemmän, on nopeampi kirjoittaa ja virheitä tulee vähemmän.
Minulla ei ikävä kyllä ole mitään koulutusta, mutta osaan silti käyttää Linuxia cli ja teen sitä työkseni. C-kieltä, perliä, bash skriptejä osaan myös vääntää. Onhan ne taidot pitänyt opetella, mutta ne on itse opiskeltu ilman kouluja. Palkka vähän reilu 50k. vm77
Ehkä syynä on -80 luvun puhdas Suomalainen kotiruoka, eikä peruskoulu. Jatkan muuten edelleen samoilla mummon opettamilla tekniikoilla ja kasvatan itse omat ruokani. Ei ollut ennen mäkkejä, hesejä tai subweitä.