Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko kahden hevosen ylläpito maksaa kuukaudessa?

Vierailija
12.01.2023 |

Ei mitään kalliita kilpailuhevosia vaan omaksi iloksi ja ratsastukseen.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun 70-luvulla ja jopa 40-luvun alussa joillain maanviljelijöillä oli vielä hevonen. Eivätkä olleet mitään suurtilallisia vaan ihan päinvastoin. Rahasta ja kaikesta muustakin oli pulaa.

Muinoin 40-luvulla maaseudulla saatiin hevosten heinät omasta pellosta ja tallitkin rakennettiin itse. Kengitys ja eläinlääkärin palveluita saatettiin ostaa muualta. Eläinlääkäriä ei aivan helposti käytetty ja sekin oli silloin paljon halvempaa kuin nyt. Hevoset tekivät työtä pelloilla, olivat välttämättömiä, tuottivat rahaa.

Vierailija
42/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on oikeasti kallistunut viime vuosina paljon.

Heiniin ja kuivikkeisiin menee vähintään 200-250 €/kk per hevonen ellei ole jostain shetlanninponista kyse. Kannattaa ottaa oman tallin laskelmassa mukaan myös remontit, vakuutuukset, sähkö(!), vesi, aitojen korjaukset, auraukset, luvat, lantalan tyhjennys ja kaikki muu kulu.

Kengitys maksaa nykyään n. 150 €/kerta ja se tarvitaan 5-7 viikon välein hevosesta riippuen. Kengityksestä ei kannata/voi säästää, se voi maksaa hevosen koko terveyden.

Rokotukset, raspaus kerran tai kaksi vuodessa, madotukset tai ulostetutkimus, näihin menee muutama satanen vuodessa.

Varusteita joutuu uusimaan pikkuhiljaa kun loimet hajoavat ja kaikki muukin kuluu jne., lisäksi osa on muutenkin kulutustavaraa (esim. kesällä ötökkäkarkotteita sun muuta kuluu useimmilla alueilla runsaasti). Näihin kannattaa budjetoida vähintään 600 €/vuosi eli n. 50 €/kk. Joskus on kuukausia ettet tarvitse mitään, joskus taas tulee kalliimpia paukkuja kerralla.

Rehut ja lisäravinteet voivat maksaa välillä 10-500 €/kk riippuen siitä millainen tuuri käy. Jos on lepohevonen hyvällä heinällä ei välttämättä tarvita kuin suolakivi ja kivennäinen, mutta jos sattuukin tulemaan vatsaongelmia, vatsahaavoja, nivelrikkoa tai muuta niin hinnat pomppaavat rajusti.

Lääkitykset voivat olla mitä vain välillä 0-1500 €/kk. Hyvää hevosta ei kannata laittaa kuoppaan heti jos se sairastuu, koska jokainen hevonen sairastuu 100% varmuudella joskus johonkin. Sellaista se vain on.

Ell-kulut voivat olla mitä vain riippuen hevosesta ja tuurista, esim. meillä on mennyt viime kuukausina vähitellen taas yhteensä tonneja kun hevonen loukkaantui. Minkäs teet.

Jos sinulla siis käy satumainen munkki, hevosesi on ikuisesti terve, satulakin sopii aina vaan, mikään ei koskaan hajoa eikä isompia hankintoja tule, hevonen asuu kotitallilla mikä ei koskaan tarvitse korjauksia tai apua, voit selvitä n. 400 eurolla kuukaudessa yhden hevosen kanssa. Useimmat ihmiset laskevat kustannuksista vain osan, ja luulevat maksavansa vähemmän. Loppupeleissä kuitenkin vain pitkän ajan keskiarvolla on merkitystä. Säästöjä on oltava aina, koska hevosten kanssa asioita sattuu aina yllättäen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 euroa vakuutus kk? Suomessa on valtavasti hevosia joiden arvo on alle 3000 euroa. Toki hevosen hoitaminen eläinlääkärissä on kallista, mutta kyllä 6000 eurolla hoidetaan jo aika paljon vuodessa ja siitä ylöspäin kannattaa miettiä kuinka paljon kannattaa. Suurin osa hevosista ei ole mitään kalliita kilpahevosia vaan ihan tavallisia lemmikkejä joiden kanssa höntsäillään ja maastoillaan.

Aika kallista höntsäilyä ja vähäjärkistä maksaa sellaisesta tuollaisia summia. Hevonen ei höntsäilyjä kaipaa, aioastaan joku selässä keikkuva apina kaipaa sellaista  

Kaipaako hevonen ylipäätään ratsastajaa tai taakseen kärryjä joita vetää? Mitä sitten tarkoitetaan höntsäilyllä niin mielestäni se on kaikkea sellaista mikä ei tähtää kilpailuihin vaan tehdään omaksi iloksi. Höntsäily voi olla hyvinkin hevoslähtöistä ja hevosen hyvinvointia tukevaa toisin, kuin moni kilpailutoiminta.

Vierailija
44/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa se sitten kallista nykyään. Muistelen että kummallakin papallani oli kaksi hevosta, työhevosia tietysti. Menikö niihin todellakin nykyrahassa tonneja kuukaudessa?

Tallit niillä oli ja heiniä ja hevosenrehua söivät, kesät maleksivat laitumella jos ei ollut kuljetushommia.

Toisella papalla kävi aina silloin tällöin tuttu must-alaismies joka aina tutki että hevoset on kunnossa. Hampaat piti olla hyvässä kunnossa.

Papat kyllä ihan itse kengittivät hepat. Ja länkiä ja loimia paikkailivat ja sen sellaista. Molemmat papat oli eläinrakkaita ja hevoset melkein "akkaakin" tärkeämpiä.

Muistan vain karjalaisen papan hevosen nimen, se oli Taalini, koska se oli sotasaalishevonen.

Ei mennyt tonneja kuukaudessa. Siis jos rahassa mitataan. Ei kenelläkään ollut siihen aikaan semmoisia rahoja. Sen sijaan niihin meni heinää, kauraa, kuiviketta, kengitystä.... Ne heinät ja kaurat ei tulleet itsekseen sinne heinävintille tai viljahinkaloon, eli vaati työtä, työtä ja työtä. Homman "kannattavuus" perustui siihen että omalle työlleen ei laittanut mitään arvoa. Sen ajan hevosilla ajettiin metsäsavottaa, josta tuli jonkun verran +merkkistä rahavirtaa kotiinpäin, ja kun neljä- viisikymmenluvusta puhutaan, niin hevonen oli käytännössä ainoa "työkone" maataloissa, niin oli pakko niitä olla, maksoi mitä maksoi.

Kuusikymmenluvulla tilanne muuttui radikaalisesti, kun alettiin saamaan maahan traktoreita. Traktori tekee viiden hevosen työn, eikä aiheuta kuluja jouten ollessaan. Hevosilta säästyneillä heinillä ja kauroilla pystyi ylläpitämään useita lehmiä enemmän, joista sai tuloa. Tarkoitti sitä että yhä useamman talon pihaan kurvasi teurastamon auto...

Vierailija
45/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata 1000€/kk jos kaksi heppaa.

Vierailija
46/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on oikeasti kallistunut viime vuosina paljon.

Heiniin ja kuivikkeisiin menee vähintään 200-250 €/kk per hevonen ellei ole jostain shetlanninponista kyse. Kannattaa ottaa oman tallin laskelmassa mukaan myös remontit, vakuutuukset, sähkö(!), vesi, aitojen korjaukset, auraukset, luvat, lantalan tyhjennys ja kaikki muu kulu.

Kengitys maksaa nykyään n. 150 €/kerta ja se tarvitaan 5-7 viikon välein hevosesta riippuen. Kengityksestä ei kannata/voi säästää, se voi maksaa hevosen koko terveyden.

Rokotukset, raspaus kerran tai kaksi vuodessa, madotukset tai ulostetutkimus, näihin menee muutama satanen vuodessa.

Varusteita joutuu uusimaan pikkuhiljaa kun loimet hajoavat ja kaikki muukin kuluu jne., lisäksi osa on muutenkin kulutustavaraa (esim. kesällä ötökkäkarkotteita sun muuta kuluu useimmilla alueilla runsaasti). Näihin kannattaa budjetoida vähintään 600 €/vuosi eli n. 50 €/kk. Joskus on kuukausia ettet tarvits

Tässä vaikuttaisi olevan etelä-Suomen lisää. Asun pohjois-karjalassa ja täällä ei saisi edes shiren laadukkaisiin analysoituihin heiniin ja kuivikkeisiin kulumaan 250 euroa/kk. Kengitys 80 euroa hyvällä kokeneella kengittäjällä. Ötökkäkarkotteista ei ole käytännössä mitään hyötyä, joten niihin ei kannata rahoja tuhlata. Hyvään ötökkäloimeen sen sijaan kannattaa satsata. Hevosten ympärillä pyörii aikamoinen bisnes ja tarjolla on jos ja mitä luontaistuotetta ja homeopaattista rohtoa. Itse luotan eläinlääkärin ohjeisiin ja maalaisjärkeen.  Ihan normaali työssäkäyvä ihminen olen ja kaikki kulut olen tähän mennessä pystynyt maksamaan. Toki kaikki rahat menee hevoseen enkä juuri matkustele tai sisusta kotia. Onneksi ei kiinnostakkaan.

Vierailija
47/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 euroa vakuutus kk? Suomessa on valtavasti hevosia joiden arvo on alle 3000 euroa. Toki hevosen hoitaminen eläinlääkärissä on kallista, mutta kyllä 6000 eurolla hoidetaan jo aika paljon vuodessa ja siitä ylöspäin kannattaa miettiä kuinka paljon kannattaa. Suurin osa hevosista ei ole mitään kalliita kilpahevosia vaan ihan tavallisia lemmikkejä joiden kanssa höntsäillään ja maastoillaan.

Aika kallista höntsäilyä ja vähäjärkistä maksaa sellaisesta tuollaisia summia. Hevonen ei höntsäilyjä kaipaa, aioastaan joku selässä keikkuva apina kaipaa sellaista  

Tässä maassa on aika paljon pikkuvikaisia, vanhoja tai muuten vain tavoitteelliseen harrastamiseen sopimattomia hevosia. Mitä niiden kanssa pitäisi tehdä? Nämäkin hevoset kaipaavat liikuntaa ja aivojen käyttöä. 

Olen kuullut hevospiireissä väitteitä joiden mukaan mm.  hevosta pitää aina viedä eteenpäin. Ei kaikki hevoset kaipaa sitä. Samoin, kuin koirilla osa kaipaa aktiivista tekemistä enemmän toiset ei kovinkaan paljon. Riippuen osittain rodusta ja luonteesta. Jos hevosella on lauma kavereita ja isot laitumet tai tarhat niin ei se siihen kaipaa välttämättä mitään. 

Vierailija
48/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei selvästikään ole kokemusta hevosista, sillä jos olisi, tietäisit kulut itsekin. 

Kulut omassa tallissa:

Lainanlyhennys

Sähkö, vesi

Aitaukset, sekä talliin tarvittavat tarvikkeet.

Kuivikkeet

Heinät

Väkirehut, kivennäinen

Kengitys

Ell kulut, esim rokotukset, raspaukset, sairastumisen

Varusteet  ja tarvikkeet

Vakuutukset

Mahdolliset valmennus maksut, kuljetuskalusto, maneesin ja kentän vuokra

Paikkakunnittain on isoja erojahinnoissa. Et voi kysyä yleispäteviö hintoja. Hintoihin vaikuttaa myös se,miten harrastat, valmentaudutko, kilpailetko yms. 

En ikinä myisi hevoseni sinulle, ihan koska kyselet tällaisia. 

Vierailija
49/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tallissa maksaa vakuutukset, sähkö, vesi (jos ei ole omaa kaivoa), heinä + muut ruoat (kivennäinen, vitamiinit, öljy + muut mahdolliset lisäruoat), kengitys, eläinlääkärilaskut. Noi kaikki kun jaat 12 kuukaudelle niin maksaa useita satasia kuukaudessa. Tässähän ei ole vielä varusteita joita pitää ostaa koko ajan uusia kun riimu rikkoutuu ja talviloimeen tulee repeämiä. Hevonen ei ole mikään lemmikki vaan pitää tietää hyvin mitä kaikkea se tarvitsee voidakseen hyvin.

Vierailija
50/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevosen hankinta on elämän mittainen haaveni. Rahoitus on kunnossa, taitoja sen minkä mielestäni tarvin ja realiteetit ymmärrän. Osaako joku kertoa miten käytännössä olette hankkineet hevosen? Käyn kaksi kertaa viikossa ratsastuskoululle ratsastamassa ja minulla on hoitohevonen maalaistallilla, johon ei ole mahdollisuutta ottaa lisää hevosia. Toisaalta tuonne maalaistallilla en omaa hevosta haluaisikaan, koska siellä on hyvin rajalliset mahdollisuudet harrastaa esim. ei kenttää. Ratsastuskoululle ei ole ollenkaan yksityishevosia.

Pitäisi siis löytää uusi talli, mutta miten lähestyn tallinpitäjiä, kun ei ole vielä hevostakaan.  

Talleja on erilaisia. Halvimpia ovat ne, joissa hoidetaan itse. Palvelu maksaa,oten mitä enemmän hevostasi hoidetaan talli puolesta, sitä kalliimpaa on.

Sinä silti olet itse vastuussa hevosestasi, sen terveydestä ja hyvinvoinnista. Sinä olet omistajana se, jonka täytyy tunnistaa sairaudet ja osata hoitaa ne. 

Vähän epäilen, ettei pari ratsastustuntia viikossa ja hoitohevonen ihan riitä.

Alkuun pääset silti etsimällä tallipsikkoja alueeltasi. Paikallisissa facebookin hevoskeskusteluissa ainakin ilmoitellaan tallipaikoista. Liity sellaiseen. 

Kysy ainakin mitä vuokraan sisältyy ja hinta. Muita kuluja tulee myös aina. 

Sitten alat etsimään sopivaa hevosta. Jos haluat varata paikan, ennenkuin sinulla on hevonen, joudut maksamaan varausmaksua. Sopivan hevosen löytymiseen voi mennä aikaa. 

Vierailija
51/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyrkkisääntö on että 1500e + vakuutus = 2000e/kk/hevonen, eli noin 4000e/kk

Ei todellakaan mene. Saan palkkaa tuon 2000 e kuukaudessa, ja minulla on hevonen. Ollut välillä kaksikin. Ihan vuokratallissa. 

Vierailija
52/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaksi hevosta? Osta yksi oma, ja jos kerran tilat on olemassa kahdelle, niin laita tallipaikka vuokralle. Näin hevonen saa kaverin, ja vuokralla katat ainakin osan oman hevosesi kuluista. Lisäksi sen toisen hepan omistajan kanssa voitte sitten vaikka sopia toistenne tuuraamisesta hevosten hoidossa, jos on menoja tai sairastuu.

En veisi hevostani noin kokemattoman ihmisen talliin. 

Vierailija
53/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaksi hevosta? Osta yksi oma, ja jos kerran tilat on olemassa kahdelle, niin laita tallipaikka vuokralle. Näin hevonen saa kaverin, ja vuokralla katat ainakin osan oman hevosesi kuluista. Lisäksi sen toisen hepan omistajan kanssa voitte sitten vaikka sopia toistenne tuuraamisesta hevosten hoidossa, jos on menoja tai sairastuu.

Kaksi siksi, että hevosen ei ole hyvä olla yksi. Seuralaiseksi tosin riittäisi vaikka kissa. Ei mitenkään huono ajatus pitää yhtä omaa ja toista vierasta vuokrapaikalla.

Kissa ei riitä seuraksi. Aloittajan tulisi myös huomioida, että hevosten on tultava keskenään toimeen tai niille on oltava omat aitaukset. Sekin lisää kuluja. Aloittaja vaikuttaa todella kokemattomalta ja tietämättömältä. Sellaiselta, joka on pikkutyttönä käynyt rstsastustunneilla ja haaveilee nyt omasta hevosesta. Kulujen sijaan raskainta hevosessa on sen sitovuus. Kuka sen hoitaa esim loman ajan? Ruokkii joka aamu ja ilta? Entä päivällä, kun AP on töissä? Hoidoksi ei riitä että antaa ruokaa, pitää myös osata nähdä,että hevonen on kunnossa, ja tunnistaa sairauksia ja niiden oireita. Nehän sairastuvat aina, kun lähdet kotoa pois 

Vierailija
54/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hevosen hankinta on elämän mittainen haaveni. Rahoitus on kunnossa, taitoja sen minkä mielestäni tarvin ja realiteetit ymmärrän. Osaako joku kertoa miten käytännössä olette hankkineet hevosen? Käyn kaksi kertaa viikossa ratsastuskoululle ratsastamassa ja minulla on hoitohevonen maalaistallilla, johon ei ole mahdollisuutta ottaa lisää hevosia. Toisaalta tuonne maalaistallilla en omaa hevosta haluaisikaan, koska siellä on hyvin rajalliset mahdollisuudet harrastaa esim. ei kenttää. Ratsastuskoululle ei ole ollenkaan yksityishevosia.

Pitäisi siis löytää uusi talli, mutta miten lähestyn tallinpitäjiä, kun ei ole vielä hevostakaan.  

Talleja on erilaisia. Halvimpia ovat ne, joissa hoidetaan itse. Palvelu maksaa,oten mitä enemmän hevostasi hoidetaan talli puolesta, sitä kalliimpaa on.

Sinä silti olet itse vastuussa hevosestasi, sen terveyde

Olen tuo jolle vastasit. olen harrastanut hevosia yli 30 vuotta aloittaen ratsastuskoulussa 7 vuotiaana. Näihin vuosiin on mahtunut useamman vuoden mittaisia jaksoja, jolloin olen käynyt tallilla päivittäin. Minulla on ollut monta hoitohevosta, joilla on ollut monenlaista sairautta. Olen kävelyttänyt ähkyhevosta yökaudet ja valvonut vointia. Myönnettäköön, että aktiivisin harrastuskauteni sijoittuu yli 15 vuoden taakse ja moni asia on muuttunut. Pärjään aika monenlaisten hevosten kanssa ja tiedän koska en pärjää enkä ota turhia riskejä. Kuitenkin harrastus on pysynyt mukana kaikki nämä vuodet ja nyt siis käyn tallilla keskimäärin 3-4 kertaa viikossa. Olen omistanut tässä välissä 3 koiraa ja nyt on kissa.

Minulla 15 tuhatta säästössä tätä unelmaa varten, lähes maksettu omistusasunto, hieman yli 4000 euron kuukausitulot ja olen varautunut tekemään 80% työaikaa ensimmäisen vuoden, kun hevosen omistan. Mainittakoon vielä, että minulla on ihan hyvätuloinen puoliso, joka voi ottaa koppia arjen menoista jos itselle tulee tiukkaa 

Ei tule yllätyksenä vastaus, että ei tuo sinun kokemukseksi taida riittää. Jostain se on kuitenkin aloitettava. Olisiko vielä ehdotuksia mitä tässä kannattaisi tehdä? Toki voisin ottaa hevosen ensin ylläpitoon tai vuokrata täysin omaan käyttöön. Tarjonta näistä hevosista on kuitenkin todella suppea. Toisaalta minulla ei ole sitä tallipaikkaa.

Olen kaikissa mahdollisissa hepparyhmissä ja tutuksi on tullut hevostalli.com. Juurikin kyselen, että onko ihan älytöntä varata/kysellä tallipaikkaa ennenkuin on hevosta. Hevosen ostamisesta minulla ei mitään kokemusta. Ei edes käryä kauanko sen sopivan löytymiseen voi mennä. 

Vierailija
55/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi aloittaa kertomalla, missä asuu. Tuomarinkylän vuokrahinnat on vähön erilaisia maaseutuun.

Vierailija
56/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan selvittää oman paikkakunnan hintoja ja siitä laskea budjettia.

Ihmislääkäreiden hinta on noussut viime vuosina kamalasti, mutta vielä hirvittävän paljon kalliimpaa on eläinlääkärit. Hevosen hampaan poisto maksaa täällä 1500 € tai leikkauksella yleisanestesiassa 3000 €. Hevosen hampaanpoiston jälkeen tarvitaan vielä kaksi tai kolme jälkitarkastusta 150 € kappale. En nyt kyseenalaista niiden tarpeellisuutta mutta naurattaa että ihmisille ei tehdä mitään jälkitarkastuksia saman toimenpiteen jälkeen.

Vierailija
57/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkavaivojen tutkiminen ja hoitaminen se vasta kalliiksi voi tulla eikä siinä usein auta edes vakuutukset. 

Vierailija
58/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa tallissa maksaa vakuutukset, sähkö, vesi (jos ei ole omaa kaivoa), heinä + muut ruoat (kivennäinen, vitamiinit, öljy + muut mahdolliset lisäruoat), kengitys, eläinlääkärilaskut. Noi kaikki kun jaat 12 kuukaudelle niin maksaa useita satasia kuukaudessa. Tässähän ei ole vielä varusteita joita pitää ostaa koko ajan uusia kun riimu rikkoutuu ja talviloimeen tulee repeämiä. Hevonen ei ole mikään lemmikki vaan pitää tietää hyvin mitä kaikkea se tarvitsee voidakseen hyvin.

Hyväkarvainen suomenhevonen ei monta loimea tarvitse ja laadukkaat kestävät vuosia, jopa hevosen eliniän. Samoin on hyvän nahkariimun kanssa. Saahan sitä monenlaista tilpehööriä ostaa, mutta vähälläkin pärjää.

Vierailija
59/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Jos hankkii ihan peruspollen puskailuun, pihatto on ylivoimaisesti paras! Hevonen on LAUMAeläin ja pihattoelämää laumassa viettäen liikkuu todella paljon vuorokaudessa. Vapaa heinä, niin ei tule mahan kanssa ongelmia. Loimitusrumbaakaan ei tarvitse harrastaa, kuin pahimmilla viikkoja kestävillä sadejaksoilla. 

Hevosta ei myöskään tarvitse kengittää, tossut jalkaan ratsastuslenkeille. Toki vuolut ja raspaukset täytyy hoitaa, mutta nekin voi tehdä itse.

Vierailija
60/76 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä tallipaikka tulee maksamaan kahdesta hvosesta kaksi tonnia. Siihen päälle kengitys ja muut juoksevat kulut 

Riippuu missä asuu. Täällä tallipaikka täyshoidolla 500e/kk. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi