Paljonko kahden hevosen ylläpito maksaa kuukaudessa?
Ei mitään kalliita kilpailuhevosia vaan omaksi iloksi ja ratsastukseen.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Jos hankkii ihan peruspollen puskailuun, pihatto on ylivoimaisesti paras! Hevonen on LAUMAeläin ja pihattoelämää laumassa viettäen liikkuu todella paljon vuorokaudessa. Vapaa heinä, niin ei tule mahan kanssa ongelmia. Loimitusrumbaakaan ei tarvitse harrastaa, kuin pahimmilla viikkoja kestävillä sadejaksoilla.
Hevosta ei myöskään tarvitse kengittää, tossut jalkaan ratsastuslenkeille. Toki vuolut ja raspaukset täytyy hoitaa, mutta nekin voi tehdä itse.
Hohhoijaa vaan sinullekin. Et voi ostaessa tietää, millainen kylmänkesto hevosella on. Minun paksu karvainen suokki tarvitsi enemmän loimia kuin lämpöinen. Lisäksi se paksu karvainen hikoaa ratsastaessa, joten loimittaa se pitää silti. Pihatto vaatii ne ihan samat kulut, siis kuivikkeet ym, mitä tallikin. En neuvoisi ketään itse opettelemaan vuolua jossain kotitallilla yksinään.
Se, kuinka jäiseksi tarhat menee, riippuu siitä, missä asuu. Moni liukastelee tarhassakin.
Mun hevoset on paisuneet vapaalla heinällä ihan liikaa. Sitä ei vain voi antaa vapaasti, ihan hevosen itsensä vuoksi.
AP ei edes tiedä vielä millainen tuleva hevonen on, ja sinä jo tiedät, miten se tulee elämään.
En myöskään ymmärrä harrastamista, jossa mennään sieltä, missä aita on matalin.
Ei voi lähteä siitä oletuksesta, että kaikki menee helpoimman kautta.
Minun hevoseni siis ovat pihatossa, mutta eivät vapaalla heinällä. Talli on silti olemassa, ja täytyy olla jotta sairaan hevosen voi ottaa talliin. Vettä täytyy tulla, varusteille on oltava lämmin tila jne.
Ja kyllä niitä loimiakin vain tarvii. Sitten kun sataa, sadeloimet kastuu läpi, ja jos ei ole kunnon kuivatustiloja, kuivuminen voi kestää.
En saanut pitkää tekstiäsi lainattua AP, missä kerroit kokemustasi jne.
Kuitenkin olet aikuinen ihminen, joten pärjäät varmasti, ja aina löytyy ihmisiä, joilta voi kysyä apua, jos ei tiedä jotain.
Hevosenosto voi viedä kauan tai vähän aikaa. En nyt ymmärtänyt, onko sinulla talli jo valmiina, kotiinko ne tulevat, kun pitää kaksi olla? Vai johonkin vuokratallille, jolloin miksi pitää olla kaksi? Jos kotiin, onko sinulla kenttää,vai maastoiletko vain.
Jo se antaa vähän määritelmää hevoselle. Samoin koko, minkä kokoinen. Katso ensimmäiseksi hevoseksi kiltti ja helppo hevonen. Sellainen, joka on toimiva kaikissa tilanteissa. Luonne on tärkeintä.
Hevonen usein muuttuu kun se vaihtaa tallia tai omistajaa. Sillä kestää hetki kotiutua, ja voi olla ihan erilaistakin käytöstä kuin myyjän luona.
Sinuna aloittaisin siitä, että lähtisin rohkeasti kokeilemaan potentiaalisia myytäviä hevosia. Joku niistähän voi olla sopiva. Tallipaikkoja yleensä on aina jollain vapaana, eikä tallista voi aina tietää, viihtyykö siellä itse. Vaihtaa sitten muualle, jos ei viihdy. Samoin ensimmäisen hevosen kohdalla ei tiedä montaa muutakaan tallipaikkaan vaikuttavaa asiaa, joten aloita rohkeasti sopivan hevosen etsimisellä.
Sellainen hevonen, joka on ollut hyvässä ja ystävällisessä koulutuksessa, tuntuu kaipaavan sitä. Yksi hevonen on tullut vastaan, joka inhosi töitä eikä asenne muuttunut, mutta sillä oli metabolinen oireyhtymä ja varmaan koko ajan huono olla. Ymmärrän sen nyt, kun itse poden samaa vaivaa. Päätellen siitä, että sitä hevosta oli mahdoton motivoida ja yleensä sellaista ongelmaa ei alun jälkeen ole kun hevonen toteaa homman mielekkääksi, hevosten piilevät kiputilat eivät ole niin yleisiä kuin ajattelisi. Reilusti yli 25-vuotiaina en omia hevosia suuremmin ole temputtanut, koska en voi tietää tarkkaan, paljonko se edes kuulee ja näkee tai miten kirkkaasti pää toimii.
Mutta siis koska koira on jalostettavissa niin monenlaiseen ulkomuotoon ja luonteenlaatuun, niissä on paljon isommat psyykkiset erot myös. Hevosilla on lopulta aika sama sisältö päässä, vaikka painoarvo on eri asioilla hiukan eri. Jos uteliaisuutta ja mielenkiintoa ei löydy oppimiseen, hevonen voi olla kipeä tai se pelkää. Vaaditaan aika iso systeemi, ennen kuin lauma voi elää senverran vapaana, että ne eivät enää välttämättä tule tarkistamaan, mitä asiaa tyypillä voisi olla. Silloin alkaa huomata, että päivään tulee vaihtelua sillä, että aamulla ollaan takalaitumella, päivällä paetaan sisälle paarmoja, illalla tankataan etulaitumella jne. Ja pomo käy hakemassa vähemmän tyytyväisenä, jos on jääty kupeksimaan väärään paikkaan.
Sittemmin on kehitetty kaikenlaista kevyttä tempputreeniä hevosille, joka sopii kaikille. En periaatteessa arvosta mitään pystyynhyppelykoulutuksia, jalalla huitomaan opettamista jne, koska ne voivat olla vaarallisia. Mutta on kehitetty paljon konsteja opettaa hevosille sopivia temppuratajuttuja, jotka opettavat niille yhteistyötä ja hyödyllisiä taitoja. Mutta älä opeta hevosta antamaan ruokakuppiaan tai se voi lentää kohta todella kovaa seinään. Ylpeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Jos hankkii ihan peruspollen puskailuun, pihatto on ylivoimaisesti paras! Hevonen on LAUMAeläin ja pihattoelämää laumassa viettäen liikkuu todella paljon vuorokaudessa. Vapaa heinä, niin ei tule mahan kanssa ongelmia. Loimitusrumbaakaan ei tarvitse harrastaa, kuin pahimmilla viikkoja kestävillä sadejaksoilla.
Hevosta ei myöskään tarvitse kengittää, tossut jalkaan ratsastuslenkeille. Toki vuolut ja raspaukset täytyy hoitaa, mutta nekin voi tehdä itse.
Hohhoijaa vaan sinullekin. Et voi ostaessa tietää, millainen kylmänkesto hevosella on. Minun paksu karvainen suokki tarvitsi enemmän loimia kuin lämpöinen. Lisäksi se paksu karvainen hikoaa ratsastaessa, joten loimittaa se pitää silti. Pihatto vaatii ne ihan samat kulut, siis kuivikkeet ym, mitä tallikin. En neuvoisi ketään itse opettelemaan vuolua jossain kotitallilla yksinään.
Jos tarkoitus on hankkia hevonen pihattoon vapaalle heinälle niin se on ihan hyvä kriteeri hevosta hankittaessa ja mahdollisuus ottaa valinnassa huomioon. Myöskin kylmän sieto pitäisi olla historian puolesta jotenkin selvillä. On se nyt kumma jos ei terveeltä (koska oletettavasti terve hevonen on tarkoitus hankkia) kotimaiselta rodulta voi odottaa kylmänsietoa.
Tuskin kukaan alkaisi itsekseen vuolemista harjoitella. Jos kuitenkin innostusta on niin onhan niitä kursseja. Ei tervejalkaisen hevosen kavion vuolenta ole mitään ydinfysiikkaa.
Hieman myös kyseenalaistan kuluuko kuivikkeita todella yhtä paljon, kuin tallissa. Oman tallin hevoset ei tee säännöllisesti tarpeita makuupaikoille rakennukseen, joten ei niitä tarvitse vaihtaa läheskään niin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, kuinka
Minä en ymmärrä miksi joku haluaa tehdä asiat vaikeimman kautta. Toki osa tykkää arabeista ja toinen haluaa kilpailla ja klipata hevosen. Sen mukaan sitten järjestää puitteet. Minä haluan sään kestävän kaverin, jonka kanssa harrastaa rennosti ja minimoida vaivan niin mitä se on muilta pois.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen hevonen, joka on ollut hyvässä ja ystävällisessä koulutuksessa, tuntuu kaipaavan sitä. Yksi hevonen on tullut vastaan, joka inhosi töitä eikä asenne muuttunut, mutta sillä oli metabolinen oireyhtymä ja varmaan koko ajan huono olla. Ymmärrän sen nyt, kun itse poden samaa vaivaa. Päätellen siitä, että sitä hevosta oli mahdoton motivoida ja yleensä sellaista ongelmaa ei alun jälkeen ole kun hevonen toteaa homman mielekkääksi, hevosten piilevät kiputilat eivät ole niin yleisiä kuin ajattelisi. Reilusti yli 25-vuotiaina en omia hevosia suuremmin ole temputtanut, koska en voi tietää tarkkaan, paljonko se edes kuulee ja näkee tai miten kirkkaasti pää toimii.
Mutta siis koska koira on jalostettavissa niin monenlaiseen ulkomuotoon ja luonteenlaatuun, niissä on paljon isommat psyykkiset erot myös. Hevosilla on lopulta aika sama sisältö päässä, vaikka painoarvo on eri asioilla hiukan eri. Jos uteliaisuutta ja mielenkiintoa ei löyd
Minusta hevosissa on aika paljon poikkeamaa sen suhteen kuinka aktiivisia tai älykkäitä ne on. Samoin reaktiivisuus on hyvin yksilöllistä. Toki koetut asiat ja koulutus vaikuttaa ja hevosilla on usein ollut useampi omistaja, joten aina ei voi tietää missä kohden joku käytös on alkanut.
Olen kasvattanut hamstereita ja jopa niin yksinkertaisen eläimen suhteen yksilölliset erot ovat suuria.
Omassa pihassa halvimmillaan seuraheppa 100e. Pitää olla tuuria tai osata etsiä vähäpäästöinen yksilö. Ne jotka pitää halvemmalla, tinkii jostain, mistä ei saa tinkiä. Saattohoidossa tällainen halpis voi toki olla hetken aikaa.
2 heppaa, joista toinen on ratsukäytössä, maksaa vähintään 300e, käytännössä vähintään 400-500. Ahkera ja tarkka pystyy säästämään, mutta suurin osa ei pysty.
Tässä minun ponikokoisen hevosen kulut Pohjois-Suomessa:
- Tallipaikka sis. täyshoito ja heinät + kuivikkeet 450 e / kk. Tallilla ei maneesia eikä kenttää. Tallille ei pääse julkisilla. Pidän hintaa puitteisiin nähden kalliina.
- Vuolu n. 50 e 5 - 6 viikon välein.
- Rehut ehkä 200 e vuodessa.
- Raspaus ja rokotukset plus matolääkitys vuosittain pari sataa.
- Varusteita, sääskimyrkkyjä, loimia...en osaa arvioida, jokunen satanen vuodessa ehkä.
- Loppuiän lääkitys pienellä annoksella n. 400 e vuodessa.
- Yllättäviin eläinlääkäriluluihin on mennyt vuosittain kaikkea nollasta eurosta tonniin tai ylikin. Klinikkakäynnit ovat myös kalliita.
Tämä tosiaan Lapissa pienellä kotitallilla, jossa puitteet on mitä on.
Onneksi tallin omistaja on vähän laiska tekemään tallitöitä, joten siivousta vastaan saan ilmaisen tallipäivän. Samoin, jos hän on reissussa ja lomitan. Se tuo kuukaudesta riippuen säästöä parista kympistä aina jonnekin 150 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Tässä minun ponikokoisen hevosen kulut Pohjois-Suomessa:
- Tallipaikka sis. täyshoito ja heinät + kuivikkeet 450 e / kk. Tallilla ei maneesia eikä kenttää. Tallille ei pääse julkisilla. Pidän hintaa puitteisiin nähden kalliina.
- Vuolu n. 50 e 5 - 6 viikon välein.
- Rehut ehkä 200 e vuodessa.
- Raspaus ja rokotukset plus matolääkitys vuosittain pari sataa.
- Varusteita, sääskimyrkkyjä, loimia...en osaa arvioida, jokunen satanen vuodessa ehkä.
- Loppuiän lääkitys pienellä annoksella n. 400 e vuodessa.
- Yllättäviin eläinlääkäriluluihin on mennyt vuosittain kaikkea nollasta eurosta tonniin tai ylikin. Klinikkakäynnit ovat myös kalliita.
Tämä tosiaan Lapissa pienellä kotitallilla, jossa puitteet on mitä on.
Onneksi tallin omistaja on vähän laiska tekemään tallitöitä, joten siivousta vastaan saan ilmaisen tallipäivän. Samoin, jos hän on reissussa ja
Nämä hinnat kuulostaa todella kohtuullisillta. Mitä pystyt tekemään kun kenttää ei ole?
Mulla menee yhteen hevoseen n. 950e/kk. Olen laskenut tuohon hintaan tallipaikan, valmennukset, kengitykset, rehut, rokotukset, raspaukset jne. Lisäksi rahaa saa kulumaan loimiin, satulahuopiin, satulansovitukseen, suojiin yms. muihin varusteisiin.
En laskenut tuohon kk-hintaan mukaan vetoautoa, traileria, enkä kisamaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee yhteen hevoseen n. 950e/kk. Olen laskenut tuohon hintaan tallipaikan, valmennukset, kengitykset, rehut, rokotukset, raspaukset jne. Lisäksi rahaa saa kulumaan loimiin, satulahuopiin, satulansovitukseen, suojiin yms. muihin varusteisiin.
Ja mun hevonen on pihatossa, ei karsinapaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mun hevonen on pihatossa, ei karsinapaikalla.
Mitä teet työksesi tai millä rahoitat harrastuksen? Ei siis mitenkään pahalla vaan mielenkiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mun hevonen on pihatossa, ei karsinapaikalla.Mitä teet työksesi tai millä rahoitat harrastuksen? Ei siis mitenkään pahalla vaan mielenkiinnosta.
Olen opettaja. Pieni asuntolaina, ei lapsia, ei etelänmatkoja, hyvin pärjää. Mulla myös turvana pieni perintö, jos tukee äkillisiä ja suuria kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mun hevonen on pihatossa, ei karsinapaikalla.Mitä teet työksesi tai millä rahoitat harrastuksen? Ei siis mitenkään pahalla vaan mielenkiinnosta.
Olen opettaja. Pieni asuntolaina, ei lapsia, ei etelänmatkoja, hyvin pärjää. Mulla myös turvana pieni perintö, jos tukee äkillisiä ja suuria kuluja.
Kiitos vastauksesta.
300 €/kk. Itse hoidan tallilla omaa hevosta.
N. 1200-1500€ maneesitallilla Helsingissä. Onneksi isäni auttaa maksujen kanssa.