Kumpi flunssaan: ibuprofeiini vai parasetamoli ?
Kumpi on sinusta parempi lievittämään flunssan oireita?
Kommentit (26)
Parasetamolia ei voi käyttää alkoholin kanssa. Se on huono juttu ja rajoittaa lääkkeen käyttöä.
Ibu ja ilman mentholia. Para sopii varalle.
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Parasetamoli
"Tutkimuksissa on saatu viitteitä, että parasetamoli vaimentaisi kipua kannabinoidireseptorien kautta."
Miksi ei käyttäisi suoraan kannabista?
Koska se ei toimi kivunlievityksessä.
Parasetamoli ei ole ainakaan kipuun auttanut mua millään tavalla. Ehkä kuumeeseen voi auttaa?
Flunssa on tulehdustila ja ibuprofeeni on tulehduskipulääke.
Ibuprofeiini laskee kuumetta tehokkaammin. Se auttaa myös alkaviin tulehduksiin (esim. korva- tai poskiontelotulehduksiin), niin että saattaa mennä ohi ennen kuin edes puskee kunnolla päälle.
Jos vähänkin on tulehdusta jossain päin kroppaa, niin käyttäisin ibuprofeenipohjaista rohtoa. Panadolia joudun ottamaan kaksi että tapahtuu mitään.
Ja kaksi kertaa elämässäni kokeilin päänsärkyyn panacodia, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Kuin olisi kalkkitabletin syönyt. Jäin miettimään kuulunko siihen vähemmistöön, jolle sillä ei ole vaikutusta. Pitäisi joskus kokeilla johonkin kolotukseen uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Parasetamolia ei voi käyttää alkoholin kanssa. Se on huono juttu ja rajoittaa lääkkeen käyttöä.
Voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tutkimuksissa on saatu viitteitä, että parasetamoli vaimentaisi kipua kannabinoidireseptorien kautta."
Yksi tutkimus kertoo ettei toimi ja valitsit sitten sen? Mites kun muut tutkimukset kertoo toista?
Totta kai se lievittää kipua kun poltat itsesi aivan töttöröö-kuntoon, miksi edes joku muuta väittää? 😀 Kannabikselle kun on ihan oma resptorikin. Luulen, että noissa testeissä kyse on jostain kevytkannabiksesta tai vastaavasta jossa vaikuttavia aineita ei ole.
Ei kukaan käyttäisi kannabista jos se ei päihdyttäisi.
Voi olla kumpikin. Itse käytän molempia yhtä aikaa. Ne sopivat hyvin yhteen kun ovat erityyppisiä lääkkeitä. Olen saanut lääkäristäkin useita kertoja molempia käytettäväksi kipuihini.
Vierailija kirjoitti:
Jos vähänkin on tulehdusta jossain päin kroppaa, niin käyttäisin ibuprofeenipohjaista rohtoa. Panadolia joudun ottamaan kaksi että tapahtuu mitään.
Ja kaksi kertaa elämässäni kokeilin päänsärkyyn panacodia, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Kuin olisi kalkkitabletin syönyt. Jäin miettimään kuulunko siihen vähemmistöön, jolle sillä ei ole vaikutusta. Pitäisi joskus kokeilla johonkin kolotukseen uudelleen.
Minua Panacod (kodeiini) auttaa oikeasti ja harmi ettei sitä määrätä kovaan kipuun enää kuten ennen. Panadol ei toimi lainkaan.
Särkyyn syön aspiriinia tai buranaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tutkimus kertoo ettei toimi ja valitsit sitten sen? Mites kun muut tutkimukset kertoo toista?
Totta kai se lievittää kipua kun poltat itsesi aivan töttöröö-kuntoon, miksi edes joku muuta väittää? 😀 Kannabikselle kun on ihan oma resptorikin. Luulen, että noissa testeissä kyse on jostain kevytkannabiksesta tai vastaavasta jossa vaikuttavia aineita ei ole.
Päihtyminen ja kipuun vaikuttaminen ovat kyllä kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua Panacod (kodeiini) auttaa oikeasti ja harmi ettei sitä määrätä kovaan kipuun enää kuten ennen. Panadol ei toimi lainkaan.
Särkyyn syön aspiriinia tai buranaa.
Kodeiinia ei uskalleta enää käyttää samalla tavalla kuin ennen. Suurimmalla osalla ihmisistä se metaboloituu morfiiniksi elimistössä, joten koukkuun voi jäädä jo yhden kuurin aikana. Kun sietokyky kasvaa, ihmiset nostavat annosta itse. Isot annokset ovat yhteydessä hengityksen lamaantumiseen, mitä voi edesauttaa alkoholi tai muut lääkkeet vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihtyminen ja kipuun vaikuttaminen ovat kyllä kaksi eri asiaa.
Meinaatko, että päihtymys ei vie kipua? Kiskaseppa känni, niin kivut häviää samantien.
En ymmärrä miksi tästäkin pitää vängätä, kun hamppu on oopiumunikon ohella vanhimpian lääkekasveja ja niitä on nimenomaan käytetty kivunlievitykseen. On kiistatonta, että se lievittää kipua, mutta kivunlievytyksen sivuvaikutus on päihtymys. Siksi nämä nykyiset yleiset särkylääkkeet ovatkin käytössä. Lievittävät kipua ilman päihtymystä.
Vierailija kirjoitti:
Ibuprofeiini laskee kuumetta tehokkaammin. Se auttaa myös alkaviin tulehduksiin (esim. korva- tai poskiontelotulehduksiin), niin että saattaa mennä ohi ennen kuin edes puskee kunnolla päälle.
Ai että ihan ibuprofeiini? :D :D :D
Minä ottaisin niitä molempia yhtäaikaa. Joskus näin myös neuvottiin. Toisaalta vältän viimeiseen asti kipulääkkeitä ja mahalaukkuni myös aukeaa tai tulee joku vatsahaava herkästi ibuprofeenista, valitettavasti.
Ilman on paras, sillä kuumeen alentaminen lääkkeillä saattaa pitkittää tautia. Mikäli olo on sitämätön ja haluaa jompaa kumpaa käyttää, parasetamoli on ensisijainen vaihtoehto. Mikäli mukana on lihaskipua, voi kokeilla ibuprofeenia. Toisilla ibuprofeeni ei jostain syystä laske lämpöä juuri lainkaan. Kummankaan lääkkeen toimintaperiaatetta ei vieläkään tiedetä. Alla linkki PubChem, josta asiaa voi tutkia lisää:
https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Ibuprofen
ja
Vierailija kirjoitti:
Parasetamoli ei ole ainakaan kipuun auttanut mua millään tavalla. Ehkä kuumeeseen voi auttaa?
Tosta linkistä: Parasetamoli alentaa kuumetta ja sillä on joissain tapauksissa myös pientä kipua lievittävää vaikutusta.
Suuri osa sanookin ettei lievitä kipua, ibuprofeeni on taas enemmänkin kipulääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että ihan ibuprofeiini? :D :D :D
Pilkun nu...