Käyttekö ulkoilemassa jos ulkona on loskaa räntää ja kadut vesilammikoiden ja jään peitossa?
Mikä on se varustus jolla tuolla voisi ulkoilla niin että se olisi miellyttävää? Kävin kävellen kaupassa ja naamaan vihmoi jäistä tihkusadetta, talvikengät luisui jäisillä kohdilla ja kastui loskassa, loskaa meni kenkiin sisäänkin. Vastaan tuli ihmisiä joita sää ei tuntunut pahemmin haittaavan? Miten tuolla ulkona voi kävellä liukastelematta ja itsevarmasti.
Kommentit (173)
En todellakaan ulkoile. Vihaan syksyä, talvea ja kevättä. Voi kun aina olisi aurinkoa ja +25 lämmintä.
Nastakenkä puree jäähän terävästi kuin normaalikenkä asvalttiin. Säänmukainen vaatetus. Kasvot kyllä tottuu ulkona olemiseen, kun ulkoilee joka säällä.
Ei tulisi mieleenkään, että sään takia suostuisin lusimaan sisällä.
Tietysti. Ilma on ihanan raikasta sateella. Tosin sairaudet laittavat ontumaan tällä säällä. Nyt on jo niin valoisaakin ettei pilvisyys haittaa.
Kumisaappaat, liukuesteet niihin ja lämpöpohjalliset jos on vielä jäistä.
Ainakin eteläisessä Suomessa on nyt niin vähän jäätä, ettei tämä keli kestä montaa viikkoa paitsi jos sää jälleen muuttuu. Lumi saattaa sulaa nopeasti pois.
En, siinä vaiheessa olen jo Espanjassa.
Koiran kanssa ulkoilen joka päivä kolme kertaa säästä riippumatta. Vaatetta vaan niskaan ja menoks, löytyy villapaitaa sadetakkii pilkkihaalarii, jalkaan kumpparii kuomaa maiharii.
En käy erikseen tuolla kelillä ulkoilemassa.
Tänään kävelin hirveässä loskassa ja liukkaalla töihin ja parin tunnin päästä takas. Kengät pitivät vettä hyvin. Sateenpitävät housut ja takki tietysti varusteena. "Ulkoilu" on pikksen kyseenalasita, kun tuo kävely on sellaista tepsuttamista ettei vain ole persuuksilleen kohta lätäkössä, mikä olisi ikävä asia.
Yritän ainakin kerran päivässä käydä ulkona kelillä kuin kelillä. Sisällä tulee helposti mökkihöperöksi.
Nastakengät, hupullinen kuoritakki ja -housut, alle mitä keli vaatii eli merinoa tai fleeceä tai kevytuntuvatakki.
Huppu estää kätevästi ettei sada naamaan.
Kyllähän ulkoilusta voi nauttia ihan joka säällä, kyse on asenteesta ja vaatetuksesta (tarvittaessa nastakengät, merinovillaa väliin jne).
T. Entinen säästä valittaja
Goretexiä (tai vastaavaa) päästä varpaisiin ja kenkiin lisäksi nastat alle (joko nastakengät tai hyvät semmoiset irtonastat). Takissa olennaista on kunnon huppu ettei tule räntää naamaan. Kunnon varusteilla voi kyllä ulkoilla säällä kuin säällä, vaikka tietenkin on mukavampaa jos on hyvä ilma.
Vierailija kirjoitti:
Suositelkaa nastakenkiä, vai onko ihan sama mitkä ostaa kunhan on nastakengät? Joskus mietin irrotettavien piikkien hankkimista kenkiin mutta sitten luin että ne ovat kauhean liukkaat kerrostalon rappukäytävässä, enkä halua lyödä päätäni rappusiin. Olen kaatunut pari kertaa pahasti aikoinaan ja siitä on jäänyt kammo liikkumiseen talvisäässä.
Ap
Sarva, trekker, halti, icebug.
Jos on niin liukasta että nastoista huolimatta vähän jännittää että pysyykö pystyssä, niin en mene lenkille.
Mulla on gotetexit ja irtonastat, hyvin pääsee liikkumaan. Just tulin ulkoa. Housut ja takki sään mukaan. Nyt ei sada mitään vaan tuulee. Keskimäärin mua ei haittaa räpäkeli.
Goretex nastakengät jalkaan, vedenpitävä hupputakki ylle ja toppahousujen päälle sadehousut. Lämpimiä kerroksia lisäksi.
Hupun alle vielä lippis, jos oikein sataa.
Todellakin ulkoilen, ei pää kestä olla koko päivää sisällä. Goretexia päälle, sillä pärjää. Villaa alle. Ja kenkiin irrotettavat nastat.
Pakko kun on koirat ja lapsikin oli päiväkotiin kävellen vietävä. No vaikka oli kuinka vaatteet vettäpitävää Helly Hansenia ja Goretex kenkää niin aika märäksi meni.
En minäkään halua ulkoilla yhtään sen emäpää mitä on pakko tällaisilla keleillä tai ylipäätään talvella jos on kylmää. Siksi minua huvittaakin Tnderissä miehet, jotka ehdpttavat ensitreffeiksi ulkolenkkiä. Heidän käsitys romanttisista treffeistä on se, että puekudutaan michelin-ukoksi ja kävellään jäätävässä tihkusateessa.
En.