Nyt riitti! Kokemuksia siivouspalveluista?
Moi!
Kertakaikkiaan nyt tuli mitta täyteen (vihdoinkin!). Meillä on 3 pientä lasta 6 kk - 6 v ja mies, joka tekee matkatöitä. En kertakaikkiaan kykene enää hoitamaan tätä 5 hengen huushollin pyöritystä käytännössä yksin. Toki mieskin auttaa silloin, kun on kotona, mutta välillä tuntuu, että siitä saan neljännen lapsen helmoihini, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan...
Katsoin äsken netissä siivousfirnoja, mutta kun en tiedä niistä niin mitään. Onko teillä kokemuksia hyvistä siivousfirmoista pk-seudulla? Suosituksia?
Miten toi homma oikein menee? Ajattelin sellaista perussiivousta (imurointi, luuttuaminen, mattojen tamppaus, vessat, keittiö, mahd. jotain muuta) kahden viikon välein. Ensinnäkin pitääkö itse olla poissa kotoa silloin kun siivooja tulee? Mitä, jos joku muksuista on kipeä ja on pakko olla kotona? Minkälaisia siivoojia teillä on käynyt (jos olette nähneet)? Onko aina sama siivooja vai " kuka tahansa" ? Kuinka usein olette ottaneet siivoojan? Mitä töitä olette teettäneet? Oletteko olleet tyytyväisiä ratkaisuunne?
Kyselee Yövalvomisista yms. Lopen Uupunut Kolli
Kommentit (25)
Meillä kävi 2vk:n välein siivooja. Ihan paikallislehdestä löysin nimen. Toiminimellä teki töitä, todella ahkera rouva. Kolmessa tunnissa siivosi reilun 100m2 asunnon. Perussiivous + sitten vuorotellen siivosi aina yhden huoneen vähän paremmin. Hän aloitti yleensä makkareista ja siinä vaiheessa kun oli oh + keittiön vuoro lähdettiin muksujen kanssa ulos. Tein vuorotyötä, joten välillä olin kotona, ei hän ainakaan sanonut ,että häntä olisi paikallaoloni haitannnut. Olen päättänyt ottaa siivoojan kotiin taas kunhan palaan töihin, helpottaa kyllä arkea todella paljon.
sekä sinkkuajoilta että nyt perheenäitinä. reilu 100 neliötä tulee siivotuksi kolmessa tunnissa - matot, lattiat, pölyt, vessat, kosteat tilat. Perussiivous. Keittiössä tasot. Eri tilauksesta ikkunat, joulusiivous, sauna tms. Meillä käy aina sama siivooja - todella ammattitaitoinen. Itse olen nykyään yleensä kotona, kun teen etätöitä + lapset on hoidossa silloin. Enkä halua antaa kotini avaimia vieraille. Joskus olen jättänyt siivoojan (aina se sama) yksin meille ja lähtenyt kokonaan pois eli on laitanut ovet perässä kiinni lähtiessään. AInakin kun olen ollut kotona, käyttää siivoukseen sen sovitut 3 tuntia tosi tarkkaan ja tekee mieluummin yliaikaa. Mutta meillä onkin todella hyvä siivooja. Ei ole ollut huomautettavaa, päinvastoin.
Ammattisiivoojan hyvä jälki näkyy työssä - joskus olen käyttänyt ' naapurin tyttöjä' samassa hommassa, mutta jälki ei silloin kyllä tyydytä.
Sopimus paperilla on hyvä olla olemassa, tyydyttää sit molempia osapuolia hyvin. Itse löysin oman siivousfirman lastenkaupan ilmoitustaulusta, mutta asunkin uudellamaalla, en pääkaupunkiseudulla. Hinta on jotain 26,50e/tunti.
mutta siitäkin jäi tosi hyvä mieli, tilasin meille siivojan pesemään saunan ja kylpyhuoneen. Olin monta viikkoa miettinyt, että milläköhän ajalla senkin pesisin, tulin siihen tulokseen, että mahdotonta;
jos muksut kotona, niin ovat siellä pesuaineen seassa, tai sitten olisin joutunut pyytämään jonkun hoitamaan lapsia ja vaatimaan, että hoitaja on heidän kanssaa ulkona tyyliin 2 tuntia, että saan sen pestyä.
Siivoojalla meni 1,5 tuntia ja hinta oli 26,- /tunti alv. sisältyi siihen.
Mieskin oli tosi tyytyväinen. Mitä sitä itteensä turhaan piippuu vetämään. Ihan tarpeeksi tehdään äiteinä nytkin kotihommia !
Haluatko kertoa missäpäin Uusimaata asut ja miten saisin yhteyden siivoojaasi.
Meillä käy nyt siivooja, joka käyttää toiminimeä, mutta en ole 100% tyytyväinen häneen ja olen ajatellut vaihtaa toiseen.
Voit kirjoittaa osoitteeseen threekids@luukku.com ellet halua yleiseen jakoon tietoja. Me asumme Länsi-uudellamaalla.
Elias.fi löytyy myös erilaisia palveluntarjoajia.
Ikkunanpesijäpojat olivat ylivetoja, tehokkaita, huolellisia ja mukavia. Ikkunatv..maisia, itse en olisi edes lukkoja saanut auki/kiinni
suursiivousapu saapui huulet punattuina ja korkkarit jalassa. Pyysin pesemään kylppärin laatoituksen. Otti rätin käteen ja alkoi hinkata senttisentiltä saumoja... lähetin kesken pois.
Siivoojatyttö kävi muutaman kerran tekemässä kuukausisiivouksen. Olin erityisen tyytyväinen, vaikka näyttikin enemmän ilotytöltä kuin siivoojalta...
muutama muu ollut hyviä, mutta ei mieleenpainuvia.
Nämä kaikki olleet palveluyritysten työntekijöitä. Taso on siis tosi vaihteleva.
Moi...
en ole pääkaupunkiseudulta mutta ajattelin vastata kun olen eräässä tälläisessä kotiapu-firmassa töissä, jotka siivoavat ihmisten koteja...
eli meillä on tollaset omakotitalot 28¿/tunti, alv kuuluu hintaan...
meillä pomo käy ensin katsomassa paikan ja sopimassa mitä tehdään, sopii myös mihin aikarajaan tuo työ tehdään..
sitten kun me menemme paikalle, niin meillä on jo tiedossa että mitä tehdä, mutta jos asiakas haluaa niin voimme tehdä muutakin..
meillä voi tehdä pitemmän sopimuksen tai sitten ottaa meidät siivoamaan aina silloin kun siltä tuntuu..
pitääkö itse olla poissa kotoa silloin kun siivooja tulee?
paikalla meillä ainakin saa olla, jos haluaa, mutta emme sitä vaadi...
ja sitten säästää aikaa jos kerää lelut pois lattioilta.
osa meidän asiakkaista tekee jotain valmiiksi, esim. pyyhkii pölyt tai vaikka vie matot ulos..
Minkälaisia siivoojia teillä on käynyt (jos olette nähneet)?
Me olemme 25v ja 24v tytöt, pomomme joka tekee joskus hommia on vähän yli 50v... Meillä on silloin tällöin kerta-keikkoja, mutta kyllä yleensä on samat ihmiset joilla käymme. Näistä suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä siihen että samat henkilöt käy, niin tulos on suht samanlainen joka kerta..
Kuinka usein olette ottaneet siivoojan?
Joillakin käymme 2viikon välein, mutta kun rehellisiä ollaan niin jos ite viitsii imuroida välissä kerran viikossa niin kerran kuukaudessa kyllä riitäisi meilkeinpä joka paikassa.. (meillä ei ole asiakkailla lemmikkejä, joten jos lemmikkejä olisi, niin voisi olla eri juttu)
Mitä töitä olette teettäneet?
teemme lähinnä juuri perussiivouksia, mutta voimme tehdä kunnollisia suursiivouksia, taikka kaappien järjestelyä, ihan mitä nytten sovitaan, käymme vaikka kaupassa jos tarve vaatii... :)
Oletteko olleet tyytyväisiä ratkaisuunne?
meidän asiakkaat ovat ainakin olleet, valituksia tulee silloin tällöin jostain pikkujutuista.. lähinnä tälläisistä asioista kun ei ole joku koriste-esine juuri millilleen samassa kohdassa missä ennen pölyjen pyyhkimistä... :)
ja sitten vinkkejä..
eli just tuo paperille ylös että mitä haluatte että tehdään jos lähdette pois siksi aikaa kun siivoajat ovat paikalla...
Näistä asioista ainakin kannattaa kysyä/sopia silloin kun siivouksen tilaa:
pyyhitäänkö pölyt sieltä missä on, vai joka paikasta joka kerta..
myös mahdolliset vuodevaatteiden vaihdot,yms..
pestäänkö esim. viemäreitten ritilät kosteista tiloista joka kerta vai joka toinen, yms pieniä asioita, mutta näihinkin kuluu aikaa..
ja mattojen kohdalla että imuroidaanko ne ennen ulosvientiä, ja viedäänkö aina mahdollisuuksien mukaan ulos... (kaikki eivät halua tätä)
Kannattaa myös kysyä, jos on allerginen, että käyttäkö firma hajusteellisia pesuaineita vai hajusteettomia.. ettei tule sitten yllätyksenä.
Meillä ainakin kuuluu viikkosiivoukseen tasojen pyyhkiminen, ovien pyyhkiminen, pölyjen pyyhkiminen, imurointi, listojen ja lattian pesu.. ja esim. uunin taus on sellainen sopimusjuttu, mistä kannattaa kysyä. Listojen pesu kuuluu aina lattioiden pesuun.. tämä kannattaa kysyä että kuuluuko, koska ne ovat yleensä likaisinpia paikkoja, vaikka ei uskoisi..
Mutta jos tulee vielä jotain niin kysele... en varmasti osannut vastata kaikkiin mieltä painaviin, kun nämä asiat ovat minulle arkipäivää.
Asutaan pääkaupunkiseudulla ja meillä on muutaman kuukauden käynyt siivoojia Lekator-firmasta. En voi kyllä suositella ko. firmaa, sillä niillä tuntuu olevan aivan liikaa asiakkaita. Jos joku työntekijä on sairaana, niin homma tuntuu kaatuva niskaan.
Tähän väliin täytyy lisätä että siivouksen laatuun ollaan kyllä enimmäkseen oltu tosi tyytyväisiä! Jos ei huomioi niitä muutamia tehtäviä, jotka siivoojilta jää joka kerta tekemättä. Firmalla pitäisi olla " laatutakuu" , mitä lie nyt sitten tarkoittaakaan. Eivät kuitenkaan tule tekemään hoitamatta jääneitä hommia, kuten lattianpesu (!) tai lehtiroskiksen tyhjennys.
Nyt olen tässä yrittänyt kolme viikkoa tavoittaa firman palveluesimiestä keskustellakseni siivousohjelman muuttamisesta. Olen soittanut neljä kertaa ja aina saanut vastauksen, että " homma hoidetaan ensi viikonloppuna" tai " soitan sinulle iltapäivällä" . Arvaatte varmaan, että haussa on uusi siivousfirma, mutta täällä pääkaupunkiseudulla ne tuntuvat olevan täystyöllistettyjä. Olen meinaan soittanut muutaman viikon sisällä kaksi kertaa yhteen firmaan (meni vastaajaan) ja jättänyt yhden yhteydenottopyynnön netin kautta. Eikä vastausta.
Lekatorista vielä sen verran, että siivoojat ovat olleet ihan mukavia, mutta niillä on joka ikinen kerta hirveä kiire. Ja joka kerta tulee eri siivooja! Se ei toimi, siivousohjelmaa noudatetaan miten sattuu.
Anteeksi vuodatus. Jos joku tietää jonkun hyvän siivousyrittäjän täällä pääkaupunkiseudulla, yhteystietoja otetaan vastaan.
Meille on muuten sopinut tosi hyvin 2krt/kk ohjelma.
Me teimme siivouspalvelusopimuksen vuoden alussa. Olen kotona kahden pienen lapsen kanssa, miehellä vastuullinen ja stressaava työ ja talomme on iso. Aikamme kiristelimme hampaita siivouksen kanssa ja vuoden alussa miehen aloitteesta tilasimme siivouspalvelun. Emme ole katuneet päivääkään!
Asumme Tampereella ja meidän siivouspalvelun tarjoaja on Kotirinki (www.kotirinki.fi). He toimivat myös pk-seudulla. Heidän sivuiltaan löytyy hyvin palveluvaihtoehdot, hintalaskuri ym.
Meillä on 2 krt/kk -sopimus. Toinen kerta tehdään " kevytsiivous" ja toinen kerta " tehosiivous" . Tämä tarkoittaa, että matot tuuletetaan ja kaikki lattiat pestään kerran kuukaudessa tehosiivouksen aikana. Kevytsiivouksessa imuroidaan, pyyhitään pinnat ja pestään likaiset lattia-alueet (keittiö, eteinen, saniteettitilat). Tehosiivouksessa mennään kaikki läpi: tuuletetaan matot, imuroidaan, pestään lattiat, ovenkarmit, kirjahyllyt, lattialistat,... Koko taloon emme siivousta ole ottaneet, vaan kellarikerroksen (takkahuone, saunatilat, khh) siivouksen he tekevät 4 krt/vuodessa tuntiveloitteisesti. Lisäksi olemme kerran ottaneet niinikään tuntimaksulla ikkunoiden pesemisen.
Tuo meidän peruspaketti on laskettu 170 neliölle. Heillä menee kevytsiivoukseen kolme tuntia ja tehosiivouksen kuusi. Yleensä siivoojia on vain yksi ja hän tulee kotiimme omalla avaimella (olemme asennuttaneet lukkopesän, missä oma avaimemme on ja heillä on avain siihen koteloon). Pyrin lasten kanssa häipymään siivouspäiviksi. Jos joku on kipeänä, olemme tottakai kotona ja siirrymme siivouksen edetessä " pois tieltä" eri huoneisiin. Viimeksi esikoinen oli oksennustaudissa ja yrittäjän mukaan he peruvat tulonsa ainoastaan silloin, jos koko perhe on kipeänä.
On hyvä kuitenkin muistaa, että siivoushommia joutuu jatkossakin tekemään, vaikka kuinka siivooja kävisi. Muutos on vaan se, että ainakin itse nykyään nautin siivoamisesta, sillä se ei ole koskaan mikään tuntien urakka. Itse yleensä siivousta edeltävänä iltana käyn talon läpi eli kerään kaikki lelut lattioilta ja siistin pinnat tyhjiksi. Tämä kestää puolesta tunnista tuntiin ja sen jälkeen siivooja pystyy hoitamaan oman työnsä hyvin. Kun siivouksen jälkeen tulen kotiin, kaikki tavarat on paikallaan ja pinnat kiiltää :). Tällaista tilannetta harvoin varmaan lapsiperheessä tulee, sillä aina joku aloittaa sotkemisen toisesta päästä, kun yrität rätin kanssa heilua toisessa päässä :).
Kuten varmasti viestistä arvaa, suosittelen siivouspalvelua todella lämpimästi! Verohelpotuksien jälkeen meidän peruspaketin kuukausihinnaksi jää 118 euroa, jonka mielellämme maksamme. Tuon summan pystyy pistämään ihan varmasti paljon turhempaankin.
Meillä päättyy yhteistyö jouluun. En jaksa enää soitella joka siivouksen jälkeen asioista: surkeasti siivottu, ei tehdä sovittuja töitä, koko ajan eri siivoojat, väärät laskutukset, käytetään 3 h sovitun 2,5, h sijaan jne. Kun tein tarkan sopimuksen heidän kanssaan, painotin, etten halua riesakseni soittoja perään.
Liian iso firma ja liian huono työmoraali. Seuraavaksi teen sopimuksen jonkun yksityisyrittäjän kanssa.
Onko kellään hyviä kokemuksia Vuosaaressa asuvista siivoojista?
... ups, viestini ei mennytkään perille.
Minulla myös monia huonoja kokemuksia Lekatorista: huonosti siivottu, sovittuja töitä ei ole tyhty, aina eri siivoojat, kallis, laskutetaan väärin, tehdään 2,5, työt 3 tunnissa vastoin sopimusta jne.
Vaihdan firmaa joululta. Onko kellään hyviä kokemuksia Itä-Helsingistä ja etenkin Vuosaaresta?
Olen miettinyt alan vaihtoa ja kotisiivous/kotiapu kiinnostaisi. Onko sinulla minkälainen koulutus? Minkälaiset työajat? Mitä työkuvaan kuuluu? Millainen palkkaus? Kaikki asiat kiinnostaa!
Siivousfirma jota käytän, toimii itäisellä uudella maalla järvenpää-tuusula-kerava,kait muuallekin jos ehtiivät, en ole varma. Kysyä aina voi: AMS-kotipalvelu ja puhelin on 040-558 4493.
Taitaisi työllistää enemmänkin siivoojia, jos vain löytäisi niitä palkkalistoilleen ;-)). Maine on ainakin täällä meillä kiirinyt hyvänä.
... Lindan kotipalvelua pk-seudulla. Itselläni ei ole koskaan käynyt siivoojaa, mutta heidän toimintaansa läheltä seuranneena voin kertoa että on todella asiantuntevaa ja perehtynyttä siivousta. Pyrkivät pitämään joka kohteessa aina samat työntekijät. Heidän työllisyystilanteestaan en tiedä, aika suosittuja taitavat olla, mutta aina kannattaa yrittää!
Kotonamme käy siivooja joka toinen viikko. Tekee perussiivouksen kolmessa tunnissa 100 neliön asunnossamme (mattojen tamppaus, pintojen pyyhintä, lattioiden pesu, imurointi, saniteettitilat). Meillä siivous maksaa 30 euroa tunnilta (asumme Helsingissä). Siivouksen jälki on ammattimaista ja aina olen voinut luottaa siihen, että koti on siisti siivouksen jäljiltä.
Meillä homma toimii siten, että aina torstai-iltaisin siivoan turhat tavarat lattioilta ja pöydiltä pois, ettei siivoojan aikaa mene tavaroiden siirtelyyn. Myös lasten lelut pyrin laittamaan paikoilleen ja lattioilla olevat tavarat (esim. lattiatyynyt, vauvan jumppamatto) nostan jo etukäteen pois tieltä.
Me olemme antaneet avaimen siivoojalle, mutta nyt äitiyslomalla ollessani olen yleensä kotona, kun siivooja tulee. Häntä ei häiritse, vaikka olisinkin kotona lasten kanssa, mutta yleensä lähden evakkoon hänen tieltään. Joskus olen ollut kipeän lapsen kanssa kotona, mutta siirtynyt sitten vain aina siivoojan tieltä toiseen huoneeseen.
Lisääkin saa laittaa jos tulee jotain mieleen.
No enkös sitten juuri Lekatorilta pyytänyt arvioijaa meille ensi viikolla... Laitoin nyt myös Kotirinkiin yhteydenottopyynnön. Kannattaa näköjään tutkia ennen kuin alkaa hutkia. Olisi vaan niin hitsinmoinen tarve ja halu saada se siivooja tänne mieluummin jo eilen! Mulla on stressihormonit aivan tapissa kaiken aikaa ja tuntuu, että noinkin pieni asia voisi helpottaa ratkaisevasti tätä elämisen laatua - kuten moni teistäkin on kokenut. Rahaa nyt ei olisi liikaa investoitavaksi, mutta sanoin jo miehelle, että mun joululahjani on se, että tilaan meille siivoojan. Krääsän ostamisen voi unohtaa.
Tuskin maltan odottaa, että uusi elämä tästä alkaa!
Terv. Kolli
(joka tänäänkin mm. desinfioi paikkoja että keskimmäinen pääsisi JOSKUS edes eroon jatkuvista silmätulehduksisstaan)
PS. Se on selvä, että itse on myös siivousta harrastettava. En ajatellutkaan, että meillä olisi siivooja käytössä 2 krt/vk. Meillä on pakko välillä imuroida joitakin alueita joka päivä, kun isommat muksut kantavat hiekkaa ja kuraa sisään ja yksi onneton yrittää opetella ryömimistä tuossa kaiken moskan seassa... Ja mikäs se olisi itsekin perusteellisesti siivotessa, jos joskus saisi vapaaksi muutaman tunnin ja huushollin tyhjäksi siksi aikaa. Mutta ei onnistu meidän huushollissa ehkä seuraavaan 7 vuoteen...
..mistä voi päätelllä että heidän ja minun käsitykset hommasta ja kuinka se hoidetaan ovat, hm, hyvin hyvin erilaiset...
Ota vaan se Lekator, jos siivous jurppii pahasti ja haluat saada pikaista apua siihen! Kyllä ne hommansa hoitavat, noin suurin piirtein, eikä ole niin super-kalliskaan. Pääset näin alkuun siinä hommassa ja voit samalla kattella ympärillesi, jos löytäisit jonkun yksityisyrittäjän tai muun firman siivoamaan.
ja olen TYYTYVÄINEN. Paras hinta-laatusuhde ja hyvä ensikokemus!
t. Kolli
PS. Tästä kokemuksesta on jo toinen keskusteluketju
PS 2. Miehille joululahjavinkiksi, että hoitavat rakkaille vaimoilleen kotisiivousapua! Meillä ruinaamiseen meni vaivaiset 3 vuotta - ja sitten hommasin avun itse ;)
Merikko:
Ota vaan se Lekator, jos siivous jurppii pahasti ja haluat saada pikaista apua siihen! Kyllä ne hommansa hoitavat, noin suurin piirtein, eikä ole niin super-kalliskaan. Pääset näin alkuun siinä hommassa ja voit samalla kattella ympärillesi, jos löytäisit jonkun yksityisyrittäjän tai muun firman siivoamaan.
Me käytettiin aluksi toiminimellä siivoojaa, mutta joutui lähtemään takaisin kotimaahan perhesyistä. Hinta oli 30€ / h ja sisälsi tarvikkeet. Ei ollut koskaan mitään valittamista ja tuli suosituksesta ystävältä.
Nyt kokeiltiin ostaa netistä siivous, kun luettiin uutisista. Kun tiedettiin miten kauan siivouksessa menee niin osasin arvioida ajan. Tilattiin Moppi.com ista siivooja aluksi kokeiluun ja hinta oli 35€ / h, eli vähän kalliimpi, mutta aiotaan kyllä jatkaa ja viikkosiivous olikin enää 28€ / h ja saa kuulemma kotitalousvähennykseen.
Ihan tyytyväinen palveluun nyt kolmen siivouksen jälkeen ja aina ollut sama siivooja. Niillä on myös tyytyväisyystakuu ja saa kuulemma rahat takaisin jos ei ole tyytyväinen, se helpotti päätöstä.
Isommista firmoista ei ole kokemusta, mutta tuntuvat aika kalliilta.
Tilaa siivous ensin kerraksi, ja sano että mikäli palvelu tyydyttää, voidaan sitten mahdollisesti tehdä pidempiaikainen sopimus.
JO ekaa kertaa varten tee paperi, jossa lukee:
Siivoukseen kuuluvat työt:
- sitten luettelet ranskalaisin viivoin kaikki erikseen ja vaiheittain
Mikäli aikaa jää, tehdään lisäksi seuraavaa:
- ja lisää ranskalaisia viivoja
Paperissa pitää lukea myös
siivousaika on kello 10.00- 12.00 jollei muuta etukäteen erikseen sovita
Allekirjoitus ja päivämäärä
Jos firmasta tarjotaan sulle listaa, voit tehdä siihen omat muutoksesi, sinä maksat ja sinä saat päättää mitä siivoukseen kuuluu.
Nämä siksi että ei pidä jättää siivoojan harkintaan ja päätettäväksi,
mitä töitä kulloinkin tehdään. Älä siis erehdy tilaamaan mitään ylimalkaista tyyliin " tavallienn kotisiivous" Ja jos ei ole sovittu että siivousaika on kello xx nollanolla viiva xx nollanolla, kolme neljästä siivoojasta on " valmiita" viimeistään 20 minuuttia ennen sovitun ajn päättymistä, mutta laskuttaa kyllä sovitusta ajasta.
Jokaisessa lapsiperheessä kylllä riittää päällisiä, ovia, jalkalistoja ym ym ym pyyhittäviksi vielä vähäksi aikaa.