Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekokoja ja rintaliivikokoja muutettu kuluttajia mielistelläkseen?

Vierailija
11.01.2023 |

Nykyään S ja XS koot on peruskaupoissa sitä mitä ennen oli M-koot, ja M-koko on entinen L jne.
Saman olen huomannut rintaliiveissä, että entinen D on nykyään joku H tai G.

En sinänsä ihmettele valmistajilta tuota muutosta, kun naisten kauneusihanne on pienikokoisuus muutoin paitsi rinnoissa, niin kuluttajille saadaan myytyä helpommin tuotteita joista tulee sellainen olo, että ihan pienihän minä olen ja rintanikin isot. Vintage-vaatteista kun ottaa niitä samoja kokoja, niin ovat huomattavasti pienempiä (paitsi rintaliivit isompia).

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo paljon niistä kaupoista, joissa itse käyt vaateostoksilla. Halpaliikkeissä tuo voi tosiaan olla tottakin.

Vierailija
2/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, järkytyin kun ostin Uffista ihanan vintage-puseron sovittamatta ja M-koko olikin pieni hartioista vaikka yleensä käytän S-M kokoja(M yleensä ennemmin oversize kuin pieni). Ei onneksi ollut kallis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon niistä kaupoista, joissa itse käyt vaateostoksilla. Halpaliikkeissä tuo voi tosiaan olla tottakin.

Olen tarkastellut asiaa monenlaisissa liikkeissä (ihan ostamatta yhtään mitään), ja näin se on laajalti, että kokoja muutettu. Etenkin ns. aikuisten kaupoissa on todella isot koot. 

Vierailija
4/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaliiveissä sitä kutsutaan Vanity sizingiksi. Vaateko'ot sen sijaan ovat oikeasti suurentuneet. Vaikka nykymuoti on löysää niin tyköistuvat vaatteetkin ovat suurempia kuin ennen.

Vierailija
5/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kö tää johtuu, housu xxs, pusero xxl, hartiat hyvät, mahankohtaan laitettu liikaa kangasta, ja ei istu millään.

Onneks mun kroppa on ennallaan.

Vierailija
6/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin samanlaiset, samaa kokoa olevat housut. Sovittamatta. Kehuin mallia kassalla.

Sovitin kotona. Olivat aivan liian suuret. En ole laihtunut. Kokoa vaatteissa todellakin suurennettu!

Vaihdoin housut yhtä kokoa pienempään. Onneksi en ollut irrottanut lappuja ja kuitti tallella.

Vierailija
7/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintaliiveissä sitä kutsutaan Vanity sizingiksi. Vaateko'ot sen sijaan ovat oikeasti suurentuneet. Vaikka nykymuoti on löysää niin tyköistuvat vaatteetkin ovat suurempia kuin ennen.

Ja tyköistuvissa vaatteissa on tasapaksumpi leikkaus, vyötäröltä löysiä. Samaa ilmeisesti miesten vaatteissa, huomasin kun oltiin isäni kanssa ostoksilla ja hänelle muutoin sopivat yläosat olivat aivan löysiä vyötäröltä ja roikkuivat hassusti ilmassa. 

Vierailija
8/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miula on vielä M ja L kokoisia paitoja, jotka on yli 10 vuotta vanhoja, jotkut jopa 90-luvulta.

Jännä juttu, että ne sopii oikein hyvin päälle ja en usko, että venymisestä on kyse, koska esim. häissä ollutta pukua käytän maks. 2 kertaa vuodessa.

Nykyään pitää ostaa XL tai jopa XXL paitoja, että niihin mahtuu.

M53 180/72

Vierailija
9/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miula on vielä M ja L kokoisia paitoja, jotka on yli 10 vuotta vanhoja, jotkut jopa 90-luvulta.

Jännä juttu, että ne sopii oikein hyvin päälle ja en usko, että venymisestä on kyse, koska esim. häissä ollutta pukua käytän maks. 2 kertaa vuodessa.

Nykyään pitää ostaa XL tai jopa XXL paitoja, että niihin mahtuu.

M53 180/72

Siis miesten vaatteissa päinvastoin kun naisten vaatteissa?

Vierailija
10/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaliivien kokoskaalaus normaalikokoihin A-O on huomattavasti käyttäjöystävällisemoi kuin 80-luvun Anttilan kuvaston kuvitelma, että kaikenkokoiset ja -muotoiset rinnat voidaan survoa neljään kuppiin, jotka silloin olivat A pieni, keskikoko, C täyteläinen ja D suuri. Senhän takia edelleen moni pitää D-kuppia isona. Ei se ole, on vain maan tapa myydä isommat kuppikoon erikoisliikkeissä.

Vierailija
11/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintaliivien kokoskaalaus normaalikokoihin A-O on huomattavasti käyttäjöystävällisemoi kuin 80-luvun Anttilan kuvaston kuvitelma, että kaikenkokoiset ja -muotoiset rinnat voidaan survoa neljään kuppiin, jotka silloin olivat A pieni, keskikoko, C täyteläinen ja D suuri. Senhän takia edelleen moni pitää D-kuppia isona. Ei se ole, on vain maan tapa myydä isommat kuppikoon erikoisliikkeissä.[/quote

Tämän ajatusmallin takia käytin pitkään aivan vääränkokoisia liivejä kun kuvittelin että ei pienehköt rinnat voi mitenkään olla muuta kuin korkeintaan B-kuppia. 

Sitten vaivauduin lopulta oikeasti sovittamaan kunnolla liivejä ja 75B vaihtui > 70D. Ja yllättäen oma kokoni on hyvin usein loppu vaatekaupoissa, erikoisliikkeiden liiveihin ei ole varaa.

Vierailija
12/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintaliivien kokoskaalaus normaalikokoihin A-O on huomattavasti käyttäjöystävällisemoi kuin 80-luvun Anttilan kuvaston kuvitelma, että kaikenkokoiset ja -muotoiset rinnat voidaan survoa neljään kuppiin, jotka silloin olivat A pieni, keskikoko, C täyteläinen ja D suuri. Senhän takia edelleen moni pitää D-kuppia isona. Ei se ole, on vain maan tapa myydä isommat kuppikoon erikoisliikkeissä.

Okei, eli se legenda "isosta" D-kupista tulee jostain tuolta. Nykyäänhän D-kuppi ei todellakaan ole iso, kun ei ole edes G tai H-kuppikaan. Ehkä joku K-kuppi alkaa olla iso?

Vierailija
13/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko syinä ne, että ihmiset ovat nykyisin isompia/lihavampia sekä muoti on suosinut väljyyttä viime vuosina. Erikoista tosin se, että monet ketjuvaatteet valmistetaan ns. halpatuotannon maissa, joissa ihmiset ovat pienempikokoisia, vaikka eiväthän he tietty ole kohderyhmää. Mutta ainakin n. 20 vuotta sitten vielä esim. H&M:n vaatteita kritisoitiin nimenomaan pienikokoisuudesta, ja siitä syytettiin juuri aasialaisvalmistusta.

Vierailija
14/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon isokokoinen, 172 ja 92. KappAhlissa alushousukokoni on M. Hullua, mun mielestä XL olis oikeampi!

Vierailija
15/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon isokokoinen, 172 ja 92. KappAhlissa alushousukokoni on M. Hullua, mun mielestä XL olis oikeampi!

Mulle KappAhlissa alushousut kokoa L ja ovat sopivat.

176/82

Vierailija
16/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tämä ihan totta, esim. Nanson vaatteissa. Vielä n.10 vuotta sitten käytin Nanson S ja M- kokoja, enkä ole laihtunut yhtään. Nyt menee helposti koko XS, ja 34 numeroissa.

Vierailija
17/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas alushousujen koot on ihan hirvittävän pieniä. Olen 165/63 ja usein M-koko puristaa vaikka muuten housuissa käytän useimmiten kokoa M. Jopa Lindexin 42/44 koon pikkuhousut oli pieniä, housuissa numerokoko 38 on yleensä sopiva.

Vierailija
18/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin alusvaateliikkeissä ihan tyypillistä asiakkaan imartelua. Jos ostan liivit marketista tai halpisliikkeistä, on koko poikkeuksetta B tai C. Liiviliikkeissä minulle myydään E:tä tai isompia!

Vierailija
19/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin alusvaateliikkeissä ihan tyypillistä asiakkaan imartelua. Jos ostan liivit marketista tai halpisliikkeistä, on koko poikkeuksetta B tai C. Liiviliikkeissä minulle myydään E:tä tai isompia!

Saathan sinä ostaa minkäkokoiset liivit hyvänsä. Mitat kannattaa silti ottaa liiviliikkeiden ohjeilla.

Vierailija
20/33 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, järkytyin kun ostin Uffista ihanan vintage-puseron sovittamatta ja M-koko olikin pieni hartioista vaikka yleensä käytän S-M kokoja(M yleensä ennemmin oversize kuin pieni). Ei onneksi ollut kallis.

Koot ovat muuttuneet. Samakin koko on ihan eri mittainen riippuen valmidtajasta ym. Sitä ihmettelen että jotkut ostavat esim koon M ja sitten ei ole sopiva. Eivätkö he katso vaatetta, näkeehän vaatteesta jos ei mahdu. Ainakin minä näen. Minun mielestä on ihan sama mitä kokoa vaate on jos se on sopiva.