***Elotähkät vk35***
Kommentit (34)
Tämän mamman fyysinen olo alkaa olla jokseenkin kankea ;=) Eilisestä asti on ollut maha piukeana heti kun vähänkin nousee seisomaan. Selkää juilii ja välillä tulee kunnon supistuksiakin. Niihin heräsin aamulla viiden jälkeen. Onneksi nukuin sitten lasten lähdettyä hoitoon ja heräsin vasta kymmeneltä, kun vaavisänkymme tuotiin postissa. Nyt on aivan kummallinen olo: vatsa löysällä, väsyttää,kiristelee masua jne.
Eilinen neuvolakäynti oli mukavaa rupattelua, mutta eihän siitä muuten juurikaan mitään käteen jää. Ens viikolla olis yks käynti ja site 5.9 ya-kontrolli, mikäli sinne asti mennään.. Saas nähdä kuinka käy.
Lyle 40+5
Nyt niitä elokuun viimeisiä sitten ollaan..olo on kuin rantautuneella maitovalaalla, joka kuitenkin hoitaa kotia vielä tehokkaasti.. laskettu-aika on 31.8 eli tänään 39+5, huh.. eilen piti käydä äippärillä kun oli ihme puristusta rinnan alla..verenpainekin oli maanantaina koholla ja sitä se oli eilenkin, mutta verikokeista selvisi ettei raskausmyrkytystä tahi mitään muutakaan, vaavi se siellä puristaa suolet nyt vaan niin kasaan ettei henki kulje.. Lääkäri ultrasi ja joku +- 4kg vauveli tulossa, tuntuu kyllä hassusti kevyemmältä kuin veljensä jotka painoivatjust vajaa neljä, saa nähdä.. illalla taas supisteli ja kohdunkaulaa oikein repi, mutta yöksi ne sitten laimenee ja loppuu.. ihanaa kun yöllä saa unen päästä kiinni klo 1 ja herää klo aamulla syystä x... ja neuvolassa kun sanovat että nuku nyt varastoon kun sitten vauvan kanssa ei pysty... nukutaan joo jos pystyit..
Nyt siis niillä viikoilla että saan jo valittaa..argh.. tulis jo!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Meidän neiti päätti sitten olla niin pedantti että syntyi laskettuna päivänä eli 25.8.08!
Mallin mitat: 3340g, 51cm ja pipo 35cm.
Synnytys käynnistyi sunnuntai-iltana tiuheneviella supistuksilla ja aamuyöstä lähettiin sitten Jorviin. Ja 12h myöhemmin syntyi äitinsä mielestä maailman kaunein vauva sektiolla.
Oikein "mukava" ensisynnytys. Kalvot puhkaistiin ja tipalla yritettiin saada vauhtia. Lisäksi lapsivesi oli vihreää. Hierveän määrän sain kaikenmaailman myrkkyjä ja 9cm kohdalla synnytys pysähtyi. Ja eikun sektioon. Tajun ottivat lopulta pois meikäläiseltä kun olin niin sekaisin ja paniikissa. Mutta loppu hyvin! Nyt jaksaa hymyillä vaikka särkee ja väsyttää!
T. Maija ja "Justiina"
Tänään on taas puhelin soinut ja piipannut.Laitoin sitten ystävällisesti kaikille viestin,että olen edelleen raskaana ja MINÄ sitten ilmoitan,kun en enään ole.Toivottavasti ihmiset nyt ymmärsivät pointin..
Mun miehen veli muuttaa nyt viikonloppuna uuteen kotiinsa.Hän pyysi sitten,veljeään avuksi johonkin kylppäri juttuihin.Olin aivan raivona(todella itsekästä),koska minusta minä tarvitsen miestäni nyt enemmän kotona kuin he siellä heidän uudessa kodissa.Pyytäköön jotain muuta avuksi..tai sitten saavat ottaa tuon meidän viisi vuotiaan riiviön sinne muutto puuhiin mukaan.Heillä ei tosin oli vielä omia lapsia,joten en voi olettaakkaan,että he ymmärtävät pointin tässä asiassa.Hermostun kyllä tällä hetkellä paljon pienemmistäkin asioista...
Synnytykseen viittaavia tuntemuksia ei ole ja ei tule.Olen henkisesti jo valmistautunut käynnistykseen.Neuvola minulla on tiistai aamuna,katsotaan mitä siellä sanotaan..
Epätoivoinen,kärttyinen MMM2008 40+4
Onnea Maija.Mansikka pikkuisesta vaavista! Hienoa, että kaikesta huolimatta sulle jäi ihan hyvä maku synnytyksestä.
Ja MMM2008, voisinko enempää olla sun kanssa samoissa aatoksissa. Mun mieheni sai kaveriltaan kutsun muuttopuuhiin huomiseksi. Ja mies vielä kaiken lisäksi ihan harkitsi asiaa.. Ilmoitin kuitenkin aika suoraan, että mä en yksinkertaisesti jaksa yksin noiden 3- ja 5-veen kanssa.. Vaikka synnytys ei käynnistyiskään, tarvitsen häntä täällä. Oma kroppa, päästä puhumattakaan, ei vaan muuten kestä!
Mä en muuten MMM2008 oo tosiaankaan henkisesti valmistautunut käynnistykseen, sillä aiemmat kaksi ovat lähteneet ya-kontrollin jälkeen itse tulemaan. Mutta mistäs sitä tietää, jos vaikka tää kolmonen on vieläkin sinnikkäämpi mahassa köllöttelijä.
Lyle ja edelleen 40+5
Maanantaina 25.8.2008 klo 9.16 "syntyi" sovitulla sektiolla tähän maailman suloinen poika (ei yhtään veljensä näköinen, heh). Painoa oli 3860g ja pituutta 51cm.
Leikkaus sujui hienosti ja samana iltana kävelin vielä itse vessaan. Torstaina päästiin kotiin. Hyvin on lähtenyt kuntoutuminen käyntiin ja poika vaikuttaisi olevan (ainakin vielä) rauhallinen tapaus niinkuin veljensä.
Ainut mikä jäi mietityttämään, että miksi tämä oma masu ei millään painu kasaan. On edelleen sen oloinen kuin olisin raskaana ja ei mitenkään pehmeä niinkuin alatiesynnytyksen jälkeen vaan aikas kova... ?:|
Onnea Ilvutar ja poju!
Ja sitten heti omaa napaa.. Mulla on ollu aika mojovia supistuksia koko aamun. Selässä tuntuvat välillä niin, että pitää nojailla etukenossa. Otin just särkylääkkeen ja mennään sen voimin vielä. Sairaalaan lähden vasta sitten, kun on muut vaihtoehdot käytetty.
Mutta jos nyt joku lukaisee, niin pitäkäähän peukut pystyssä...
Lyle 40+6
Lyle,mä pidän sulle peukkuja..toivottavasti pääset tosi toimiin.
Minä teen juuri ruokaa ja olo on ihan normaali.Pääsisipä itsekkin jo synnyttämään ja aloittamaan sen vauva-arjen.Päivät menevät jotenkin todella hitaasti.
Eipä mulla kyllä mitään ihmeitä,Ajattelin vaan ilmoittaa,että kasassa ollaan:D
MMM2008 40+5
Lylelle tsemppiä, että tositoimiin olisit jo päässyt!!
Hiljainen on elokuisten pino.. Kaikki melkein taitaa olla jo nyyttinsä saaneet.
Viimeisiä päiviä viedään ja taitaa meidän vauvasta tulla sittenkin syyskuinen..
Alkaa jo olla ärsyttävää tämä odotus, kun ei oikeastaan mitään merkkejä synnytyksestä ole ja päivät tuntuu tosi pitkiltä..
Eipä sitten muuta kuin kärsivällisyyttä meille lopuille odottajille ja niitä SUPPAREITA!!
T:Kamomilla rv 40+2
Kirjottelin eilen litaniat ja tänään huomasin, ettei oo perille saapunut - nää ihanat sivut tökkii taas. Joka tapauksessa kovasti jaksamista kaikille kärvistelypäiviin ja toivotaan, ettei kellään menis kovin ylitte elokuun, vaan tulis aivan mahottomasti suppareita ja synnytyksiä Elotähkille :) Ja muistakaa, että se synnytys todellakin voi alkaa ja yllättää ihan seinän takaa, kuten itelle sitten kävi.
Onnittelut vauvautuneille <3 Ja tsemppiä Lylelle - hän ainakin suppareista "kärsi" ja toivotaan sun lähtevän matkaan synnärille. Ja samalla toivon muidenkin vielä kasassa olevien Elotähkien jakautumista :)
-AJ&Elli 1 vko ja 2 pvää-
Onkohan Lyle lähtenyt synnyttämään?Hope so:)
Meikäläinen se vaan täällä edelleen on raskaana..eipä näin aamusta ole ainakaan mitään "tuntemuksia"!Ruokaa taas teen ja hiukan olen asuntoa siivoillut.Aamulla kävelin tunnin lenkin koiran kanssa ja ei edes supistuksia tullut..ihme touhua.
Ois kyllä jo ihanaa saada oma nyytti kainaloon.No mutta kyllä se minunkin vuoro tulee.Mieskin uhkaili huomiseksi lähteä takaisin työmaalle,koska ei jaksa tätä odottelua..siinähän lähtee,minä joudun kuitenkin odottelemaan..:D
Hyvää sunnuntai päivän jatkoa kaikille:)
MMM2008 40+6
kaverit piti mulle eilen yllätys babyshowerit..pikkasen viime tingassa, poiketen normaali kaavasta..autolla sata kilometriä forssaan, jossa kaikki kaupat kiinni jonka jälken mentiin syömään tammelan keppanakellariin..maha ihan sairaan ahdas, ei pal pihvit mahtu´nut.. mut ihan kiva ilta..sain lahjaksi todella paljon erilaisia keppareita, meikkejä ja hiustenhoitojuttuja..tais olla joku pikku vinkki..hoida itseäsikin oli toive..
illalla yheltätoista alkoi supistelut ja pari tuntia tuli 20 minuutin välein, mutta ei ..yön jomotti menkkamaisesti, Tein aamulla kunnon 45 minuutin lenkin jos vähän vauhdittaisi tätä iltaa.. kaksi pikku poikaani tällä hetkellä flunssassa ja toivon että säilyisin terveenä, tuskin kuitenkaan.. nyt ruoan laittoon ja asenne siihen että kaksi viikkoa ehkä vielä..
Keskiviikkona 27.08.08 juuri ennen puoltayötä näki meidänkin pieni Elotähkäpoikamme "päivänvalon". Mittaa pojalla 51cm ja painoa 3746g ja pipo 37cm. Ja kaikki meni tällä kertaa hienosti, vaikka etukäteen jännäsinkin mitä tuleman pitää, kun aikaisemmissa synnytyksissä on aina ollut jotain...
Menimme siis keskiviikko-aamuna suunniteltuun sektioon, koska vauva oli ollut pe vielä perätilassa. Ilmeisesti oli kuitenkin ottanut äitinsä toiveista vaarin ja kaikkien yllätykseksi aamun ultra paljastikin kaverin kelluttelevan pääalaspäin! Minä sitten tein kaikille selväksi heti ultrauksen jälkeen, että kotiin en enää ole lähdössä odottelemaan milloin tyyppi jälleen kääntää itsensä. No, sitä ei kukaan onneksi ehdottanutkaan. Lääkärit jonkin aikaa miettivät mitä olisi viisainta tehdä, ja lopulta päätyivät kalvojen puhkaisuun. Joten eikun synnytyssaliin ja käynnistykseen.
Vähän ennen puoltapäivää puhkaistiin sitten kalvot, ja alettiin odotella supistuksia ja vauvan laskeutumista (oli nimittäin todella ylhäällä vielä). Säännölliset supistukset alkoivat noin kaksi tuntia kalvojen puhkaisusta, ja niitä sitten vielä tehostettiin hieman tipalla. Hitaasti, todella hitaasti, lähti synnytys etenemään. Oikeastaan vasta kymmenen aikaan illalla synnytys pääsi varsinaisesti kunnolla käyntiin, mutta sen jälkeen etenikin sitten suhteellisen nopeasti ja tosiaan juuri puolen yön korvilla pieni vaaleatukkainen poikamme syntyi kymmenen minuutin ponnistusvaiheen jälkeen. Synnytyksestä jäi todella hyvät muistot ja kaikki tuntui menevän "nappiin". Olen onnellinen, että sain näin hyvän ja "onnistuneen" kokemuksen aikaisempien kokemusten rinnalle.
Perjantaina iltapäivällä pääsimme kotiin, ja nyt olemme totutelleet jälleen vauva-arkeen ja harjoitelleet elämää kolmilapsisena perheenä. Vauva on aivan ihana, ja on hurmannut niin isotveljensä kuin vanhempansakin. Palaillaan taas vauva puolella! Ja voimia ja kärsivällisyyttä vauvaansa vielä odottaville, pian on teilläkin mitä parhain palkinto kainalossa! ; )
Tiittis ja pikkumies 3vrk
Täällähän minä myös edelleen..heräsin aamulla ja huomasin,että oikea lonkka on jumissa,siis ihan kuin joku oisi yön aikana lyönyt minulle puujalan.supistuksia on taas päivän mittaan ollut enemmän ja vähemmän,mutta ei mitään erityistä.Turhauttavaa odottelua.AInut hyvä asia on se,että ollaan saatu olla miehen kanssa aivan keskenään,kun poikakin on ollut päiväkodissa.Hiukan saatu laatuaikaa ennen tulevaa koitosta.
Anoppikin taas kerran soitti..yritin vaan olla neutraali puhelimessa,vaikka mieli teki kiljua sinne,ettei soittelis joka päivä.eilen mulla loppui puhelimesta akku ja en sitä heti jaksanut ladata,niin mies alkoi siitä raivomaan, että joku saattaa kuvitella,että olen synnyttämässä.Totesin vaan, että aivan sama mulle!itse olin vaan tyytyväinen,kun ei tarvinnut vastailla "no joko"-kysymyksiin.
Toivotaan nyt,että joku meistä pääsisi synnyttämään.Tuleeko lapsien horoskoopiksi neitsyt?Leijonan aika taisi jo mennä ohi.
Voimia kaikille
MMM2008 40+3