***Elotähkät vk35***
Kommentit (34)
Minäkin täällä edelleen yhtenä kappaleena. Onnea vauvansa saaneille, aina niin ihania uutisia!
Inhottavia noi epämääräiset kipuilut *Lyle*. Aina kuitenkin säikäyttävät ja pistävät miettimään kaikenlaista. Toivottavasti sinäkin pääsisit pian tositoimiin, ettei enää tarvitsisi päivätolkulla pähkäillä kipujen syytä. Tuntuuko kipu siis enemmän vas. kyljessä vai missä?
Olipa hieno homma *A-J*, että ei käynnistelyjä tarvittukaan... Samaa itsekin tässä toivon (tai lähinnä sitä, että välttyisin sektiolta), että vauva olisikin "oikein" päin ja päättäisi tässä piakoin tulla ilahduttamaan arkea. Viikonloppu meni supistellessa säännöllisen epäsäännöllisesti. Supistuksia saattaa tulla useampikin tunti yhteenmenoon 3-8min välein niin, että koko ajan odottaa niiden saavan vielä hieman lisää potkua, mutta kuinka ollakaan aina loppuvat vähitellen... Melko kehnoilla unilla tässä siis menty jo muutama yö. Kunpa olisi jokin keino, että alkaisi oikeasti tapahtua!
Lisästressiä aiheuttaa vielä tuo pohdinta vauvan asennosta. Perjantaina oli siis selvästi perätilassa, mutta nyt jälleen en ole varma josko kuitenkin on kääntynyt raivotarjontaan. Niin kovin mielelläni synnyttäisin tämän "normaalisti", ja välttyisin keskiviikon sektiolta (perätilassa en tosin ole valmis synnyttämään)... No, jokatapauksessa keskiviikkona meillä pitäisi sitten vauva olla maailmassa. Elleivät sitten vielä päätä ultrata ja huomataankin, että vauva jälleen kääntynyt rt:hen ja eikun kotiin... Ääh! Olisihan painajainen, niin ei voi tapahtua!
Näitä samoja ikuisuuspohdintoja siis edelleen tänne kuuluu ja varsin omaa napaa... ; ) Koitetaan me jäljellä olevat vielä hetki jaksaa!
Tiittis rv 39+6 (JO!)
Niin, noista kivuista, eli kipu kohta on vasemmalla navasta sivulle päin. Kyllähän sitä kivut kestää, mutta haluaa aina vaan varmistua, että vaaville ei oo haitaks.
Oli vaan pakko tulla valittamaan tänne, että onnistuin nappaamaan nuhan ja kurkkukivun vielä tähän kaiken kivan kukkuraksi... Käänsin sitten tämänkin asian positiiviseksi (tai yritin kovasti) ja mietin, että eikös se Miijonkin synnytys käynnistynyt juuri nuhaisena (vai oliko seiskaseiska, kuitenkin)...
Aika käy pitkäksi.Luulin jo eilen illalla,että synnytys olisi käynnissä,kuitenkin nukahdin ja heräsin aamulla aivan pirteänä.Olin tuntevina jotain kipeitä supistuksia,ehkä niitä olikin,mutta kyllä ne sitten loppuivatkin.
Ärsyttää, kun kaikki soittelevat tai tekstaavat.En jaksa enään vastata edes puhelimeen..tekstiviesteihinkin vastaan aika yksioikoisesti.
Mies jäi lomalle tänään ja poika on päiväkodissa päivät.Kai täytyy vaan nauttia tästä yhdessä olosta oman miehen kanssa..tuntuu vaan välillä että seinät kaatuu päälle:(
Jaksamisia kaikille näin viime metreillä
MMM2008 40+
Itsesääliin tekis mieli vajota tän ärsyttävän nuhan kanssa. Kurkku on täynnä limaa ja limakalvoihin sattuu, joten arvatenkin yö meni ihan plörinäksi..
Olen huomannut, että meillä on koko perhe odotuksen kourissa ja vähän sellaista hermostunutta on meno ajoittain. Pinna ei ole mulla eikä miehelläkään joustavimmillaan ja sehän sitten näkyy lastenkin käytöksessä. Esikoinen taas aamulla huuteli mahaan, että tule jo vauva.
Ja tuleehan se pian...
MMM2008 paljon jaksamista ja pitkää pinnaa!!
Lyle 40+2
Samanmoisia aatoksia myös täällä, kuten *MMM:lla* ja *Lylellä* (olemmeko enää ainoat "kasassa" olevat Elotähkät?). Hermostuttaa ja ärsyttää kaikenmoiset kyselyt ja utelut, joita tuntuu satelevan heti kun ovesta ulos astuu, sekä puhelimeen tulevat soitot/tekstiviestit... Ääh! Myös oma pinna on lyhentynyt aivan minimiin; mitään ylimääräistä ei tunnu kestävän/jaksavan. Kovat äänet (lasten) käy todella korviin ja lapset käyvät aivan ylikierroksilla... Pitkälti ei enää odottamista olisi, muttamutta riittämiin kuitenkin...
Viime yönä näin taas vauvasta unta, ja edelleen kovasti toivon, että synnytys käynnistyisi itsestään (JA, ETTÄ VAUVA OLISIKIN KÄÄNTYNYT OIKEIN PÄIN!), jotta selviäisin ilman leikkauksia tai muita ylimääräisiä toimenpiteitä.
Jaksamista ja kärsivällisyyttä meille lopuille! ; )
Tiittis 40+
... en vaan ole jaksanut kirjoitella. Olo on muutaman päivän ollut todella väsynyt, tehnyt mieli vaan maata sängyssä ja säälitellä tätä pitkää odotusta. Milläköhän tätä mielialaa saisi kohennettua? Kun edes hyvä ruoka tai herkuttelu ei enää kiinnosta, ei tee mieli syödä yhtään mitään!
Eilen mulle tuli sitten vielä ylimääräinen reissu ä-pkl:lle, kun oli todella huono, väsynyt olo, kovaa päänsärkyä ja verenpaineet korkealla (alapaine yli 100). Pelkäsin, että on kehittynyt raskausmyrkytys kuten viime raskauden lopussa. No, kotiin kuitenkin vielä laittoivat, koska pissa oli puhdas. Menen tänään neuvolaan uudelleen kontrolleihin. Voi että, kyllä se nyt on sitten todella nihkeätä päästä käynnistykseen. Tänään tuli komeasti rv 41 täyteen. Toiveikkaina lääkärit haluavat odotuttaa, että synnytys käynnistyisi itsestään. Joopa joo, sanon minä! Tämä on nyt jo kahden viikon aikana nähty mitä nämä meikäläisen omat supistukset on: öisin tulee monenkin tunnin supistelujaksoja, kipeitä, jopa 5 min välein, mutta eivät etene synnytykseksi ja aamun tullen supistukset loppuvat. Pikkuisen alkaa olemaan kypsä olo (kaikkialla muualla paitsi kohdunsuulla!!!).
Meilläkin on flunssaa. Lapset ovat sitä vuorollaan sairastaneet, aikuiset ollaan vielä pysytty terveinä. Mutta pahoin pelkään, että tässä vielä ehdin tuon taudin saamaan ennenkuin vauva syntyy, ja se sitten ei ole kiva juttu Tähän flunssaan liittyy kova yskä ja voin kuvitella miten yskiminen repii mahaani. Lapsilla on ollut kovaa kuumetta, kuopus on nyt viidettä päivää lähes 40 asteen kuumeessa. Eilen käytettiin lääkärissä, mutta syytä kuumeelle ei saatu selville, kuitenkin antoi antibioottikuurin kun kuume vain tuntuu jatkuvan. Voi kunpa tuo pieni rakkaani jo paranisi, tuntuisi kurjalle lähteä synnyttämään ja jättää hänet kovin kuumeisena kotiin pärjäämään vieraiden ihmisten kanssa. Että kylläpä elämä nyt koettelee! Yritän ajatella tulevaa aikaa kunhan palkinto on saatu ja vauva syntynyt, että jospa sitten menisi kaikki hyvin. Aiemmat lapset olleet helppoja vauvoja ja olen toipunut synnytyksistä nopeasti, joten jos nyt menee samoin niin kyllä tämä elo tästä kohta helpottaa.
Anteeksi pitkät vali-valit. Elämä nyt vaan on just tätä. Tsemppiä!
miehellä alkoi viiden viikon loma, olishan se kiva että se vauva syntyis mah.pian, niin ehtis olla pitempään vauvan kanssa kotona tuo mieskin. Ei vaan juurikaan ole merkkejä että tästä lähdettäis synnyttämään... Itse asiassa yllättävän hyvä olo lukuunottamatta kauheaa väsymystä - oliskohan hemppa taas päässyt laskemaan, kun en ole nyt viime aikoina tuota rautaa popsinut (ummetus on ihan riittävä ilmankin)
laskettu aika on siis lauantaina, tuskinpa sitä ennen tulee, vaikka kovasti toivoisinkin ettei ihan hirveesti ehtis enää masussa kasvaa. Oma isä täyttää pyöreitä huomenna, mutta taitaa ainakin se päivämäärä mennä hulppeesti ohi...
pömppä 39+3
Yritin tänään nukkua pitkään,mutta naapurit päättivät alkaa tehdä remonttia klo9 jälkeen.Nukuin kuitenkin pätkissä tuonne puoli yhteentoista,porakoneen ääni vaan välillä herätti:(
Eipä tänäänkään ole mitään ihmeitä kropassa tapahtunut.Porukkaa soittelee ja tekstailee kovasti.Anopille en enään tänään jaksanut vastata ja hetken päästä hän soitti miehelleni että "No joko ollaan synnyttämässä.."AAARGGG Se on yksi niistä ihmisistä joka vois jättää mut oikeesti rauhaan..ei millään pahalla,mutta eipä millään hyvälläkään.
Huomenna olisi sitten taas neuvola.Toivoin niin,ettei olisi sinne enään tarvinnut mennä :(
JepsJeps,voimia kaikille,mulla ne alkaa olee tosi lopussa..esikoinen lähti syntymään 40+3,joten eipä tämä odottelu ole mitään uutta.
MMM2008 40+1
:_| :_|
Mulla on MMM2008 tosiaan aiemmat kaksi odotusta edenneet aina rv41+3.. Syyskuulle en kyllä millään jaksais odotella...
Mies lähti viemään lapsia hoitoon ja isovanhemmat hakevat ne sitten iltapäiväksi sinne leikkimään eli mulla on koko päivä aikaa levätä ja hoitaa tämä flunssa kuriin. Olo onkin jo eilistä parempi, tosin tukkoinen vielä. Yö oli levoton sekä minulla että kolmivuotiaallamme, joten kohta painun takaisin pehkuihin. Mietinkin tuossa juuri teetä laitellessä, että onhan tässä jotain luksustakin, kun saa ihan yksin rauhassa tehdä aamutoimia.. Siitä pitäisi hitusen osata nauttiakin..
Mun kaveri on veikannut, että synnytän torstaina. Itse tuossa tein virallisia laskelmia (tämä siis nyt huumorilla) että vauva syntyis lauantaina. Silloin olis 40+6. Näillä viikoilla siis aiemmat kaksi olisivat syntyneet, jos ei laskettua-aikaa olisi siirretty..
Meidän ensi viikon kalenteri on täynnä ohjelmaa: kaksi vanhempainiltaa, esikoisen jumpan aloitus ja kakkosen muskarin aloitus, siskon miehen nelikymppiset. Jos olen sairaalassa, niin siinä onkin miehellä organisointikykyjen testausta kerrakseen. Mutta turha kait noita nyt murehtia. Päivä kerrallaan vaan tätä ihmeellistä odotusta!
Lyle 40+3
Eilen illalla alkoi supistella aika säännöllisesti,yö oli myös aika rankka.Otin yhden Panadolin aamuyöstä,kun ajattelin että saisin yön rauhoittumaan sillä..en olisi mitenkään jaksanut lähteä keskellä yötä synnyttämään(kuulostaa typerältä) ja supistukset eivät tosiaan olleet mitään kipeitä,vatsa vaan meni aivan kovaksi.Sain sitten nukuttua aamuun asti ihan hyvin.Paikat olivat kyllä aamulla todella kipeitä.
Minulla oli myös neuvola tänään ja paino oli pudonnut puolella kilolla.Neuvolatäti vaan totesi,että tuo vaaka saattaa heittää hieman..kaikki muut arvot olivat ihan ok,joten ei ollut huolestumisen aihetta.Voi olla,että turvotukset on vähentyneet viime päivinä ja siksi tuo painokin oli pudonnut.
Sain sitten ensi viikolle vielä uuden ajan..neuvolatäti totesi että toivottavasti minun ei tarvitsisi sinne asti kärvistellä.Samaa toivon minä,koska miehelläni on ensi viikolla silmäleikkaus..siinä on sitten mukava miettiä,että kuka hoitaa esikoista jo olemme molemmat toipilaina..nooh aika näyttää.
Toivotaan nyt Lyle että meillä molemmilla olisi jo loppu viikosta nyytit kainalossa:)Voimia sulle!!
MMM2008 40+2
Tyttö syntyi 13.8. klo 10.48. 47cm, 3020g ja pipo 37cm.. Synnytys oli nopea ja helppo..
Sisuliini ja neiti 2vko
Nyt siis poika vihdoin syntynyt ja ollaan kotiuduttu.
Poika syntyi pe 22.8.2008 rv 42+1 klo. 22.23, mitat 4135g, 53cm ja pipo 36cm.
Synnytys käynnistettiin siis pe aamupäivällä, mutta vedet meni itsekseen ja ilmeisesti siitä syystä papereissakin lukee että sponttaani synnytys... Synnytys ei aluksi edennyt kunnolla, supistuksia tuli liiankin tiheästi (1-2 min välein) mutta ne oli kestoltaan lyhyitä eikä avanneet kohdunsuuta kovinkaan ripeästi. Kärvistelin jumppapallon päällä itteeni pyöritellen yli 2 tuntia ja kohdunsuulla oli tapahtunu edistystä "jopa" 1,5cm... Olin ihan varma että siinä menee koko yö. Onneksi sentään saavutettiin se maaginen 3 cm ja sain epiduraalin ja pystyin rentputumaan... sit alkoikin tapahtua 1,5 h myöhemmin tuli hurja tarve ponnistaa ja piti hälytellä kätilö naapurihuoneesta paikalle. Kätilö hieman epäileväisesti kyseli ponnistustarpeen todellisuutta, mutta kun sanoin etten pystyis pidättämään jos niin kehotettaisiin, niin päätti tarkastaa tilannetta. Samantien pyysikin miestä painamaan kutsu-nappulaa ja et saatais toinen kätilö paikalle, kun kohdunsuu oli 9 cm auki ja tukka näkyi. Ponnistus vaihe kesti 8min ja vauva vihdoin ulkona. Ei tullu pahoja repeytymiä edes vaikkei niin hirveen pieni vauva ollutkaan, pari-kolme tikkiä kuitenkin laitettiin.
Erittäin rankka kokemus, varsinkin kun alku oli niin takkuista mutta nopeasti ja hienosti sujunut loppu lievittää jo nyt alkuvaiheen "kauheuksia". Synnytys salissa kyllä sovittiin (ennen epiduraalia) että jos lisää lapsia halutaan niin ne adoptoidaan ;)
Kättärillä jouduttiin olemaan pidempään, kun vauvalla oli tulehdusarvot koholla ja sai antibiottia. syytä ei löytynyt mutta tulehdusarvot laski nopeesti (ei olleetkaan kovin korkeella max 38) ja päästiin eilen kotiin.
Jaksamista kaikille vielä odottaville ja onnea uuden vauvan saaneille !!!
fiona77 ja pikku-mies 6pvä
Sisuliinille kanssa onnea siron neitosen johdosta!
Onnittelut Fionalle pojusta. Mukava, kun jaksoit kirjoitella vähän tarinaa synnytyksestä. Niitä on aina niin mukava lueskella ja miettiä, että mitenhän se oma synnytys tällä kertaa etenee.
MMM2008, Severon, Pömppä, Tiittis, oletteko kaikki vielä yhtenä kappaleena?! Mun pitäis tänään vääntäytyä taas neuvolaan. Tuntuu ihan hullulta käydä siellä, kun ei nykyään tehdä edes niitä sisätutkimuksia, et tietäis kohdunsuun tilanteen.
Hyvinä uutisina meikäläisen elämästä se, että flunssa on kahden päivän horroksen jälkeen alkanut hellittää.Selkä on kyllä aivan turtana makaamisesta ja iltaisista supisteluista, mutta muuten olo on jo huomattavasti parempi. AJattelin jopa tarttua imurin varteen tänään ennenku haen lapset.
Tsemittelyt nyt vaan kaikille vielä odotteleville elokuisille!!!
Lyle 40+4
Hyvä että Lylellä flunssa helpottaa, ei varmaan olis kivaa kipeenä synnyttää.
Mulla kanssa oli eilen neuvola, vähän turhiltahan ne käynnit tuntuu.
Nyt taas täti veikkaili, että oliskohan pää vielä alempana kuin viime viikolla, mutta enpä tiiä. Kovasti tuo täti on mulle jo synnytystäkin povannut (pari viikkoa jo), kun vauva on roikkunut niin alhaalla ja ollu kiinnittynytkin jo vaikka kuinka kauan, mutta ei mitään ennusmerkkejä tai tuntemuksia kyllä ole.
no, la:kin on vasta lauantaina, joten eiköhän tämä mene kepeästi syyskuun puolelle...
Jos jatkais sadepäivän viettoa miehen kanssa;)
pömppä 39+5
Täällä myöskin yksi jakautumaton elotähkä..
Harvoin olen kirjoitellut, mutta lukemassa käynyt teidän juttujanne ahkerasti.
Samoja tuntemuksia ja tunteita myös täällä, eli syntyä saisi jo!!!!!!
Suppareita siis on, mutta eipä kovinkaan tehokkaita eikä varsinkaan säännöllisiä..
No, eipä esikoisestakaan ollut, kuin vasta synnytyksen alettua.
Neuvolakäynnit tuntuu minustakin kovin turhilta, kun kaikki arvot on kohdallaan, eikä siellä tosiaan tehdä yhtään mitään. Toki on hyvä, että seurataan, mutta..
No, jotta ei täysin menisi valitusvirreksi, niin vointi sentään tosiaan on hyvä. Ainoa mikä vaivaa on turvotus ja sormien nivelien särky ja voimattomuus.
Onnea kaikille jo vauvansa saaneille ja ihanaa vauvantuoksuista arkea!!
Jatketaan siis odottelua ;)
T:Kamomilla rv 40 tasan
kasassa ollaan ihan loppuun saakka ja varmaan ylikin..tänään 39+4, joten..ihme kiouilua eli supistuksia ollut parina iltna.Tänään oli iltapälläkin já ihme mahan murinaa ja kurinaa..saa nähä millon..Neuvolassa tiistaina sanottiin että jos vielä rintakipua tai hengenahdistusta niin sitten äippärillä käymään..Nyt rinnan alta ahdistaa, mut katotaan nyt tää ilta.. Mulla oli siis pieni verenpaineen bousu, joten ettei myrkytyksiä pääse muodostumaan,,tuskin kun jo kolmas ja niin SAMA mieskin sanoi neuvolan täti.. :) mitä lie sillä meinasi!!
odotetaan ja juostaan vessassa, koko iltapäivä ollut yhtä vessaa..
Ajattelin, et on turha pilkkoa viikkokuulumisiaahteen pinoon, kun aletaan olla jo aika vähälukuisina täällä.
A-J, onnea ihan hurjasti! Niin se neiti vaan pääätti, että nyt loppu saunomiset, minä tulen maailmaan.
Mä heräsin aamulla taas siihen kovaan vas.puol kipuun. Sain just just haettua yläkerrasta lääkkeen, joka sitte helpotti. Mul oli neuvola tänään, jossa kipuilua ihmettelin. Koska mul on kaikki arvot ok, niin terkka epäili lihasperäistä kipua. Untamomme on jo tooosi alhaalla.. Sf oli muuten 37.
Olen tosi väsynyt lyhyiden yöunien vuoksi, mutta jotenkin jaksan olla toivoa täys. Elokuisen vauvan ajattelin saatella maailmaan.
Lyle 40+1