Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vanhus on vähävarainen ja elää kotihoidossa, käyvätkö siivoojat ilmaiseksi?

Vierailija
10.01.2023 |

Mun isovanhemmat saavat molemmat 1300€/kk eläkettä. Ovat yhdeksänkymppisiä. Heillä käy äitini maksamat siivoojat. Onko mahdollista saada kunnalliselta halvempaa siivousapua?
Eivät saa muuta kotihoitoa, koska eivät halua. Me omaiset käymme kaksi kertaa viikossa tekemässä ruuat, pesemässä pyykit yms ja siivoojat sitten kerran kahdessa viikossa tekemässä perussiivouksen.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auri?

Vierailija
42/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän se on nykyajan ajatusmalli. Kaikkea palvelua pitäisi saada, maksutta tietenkin. Kyllä on nyt vanhusten itse maksettava siivouksensa tai sitten te omaiset teette sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joka paikkakunnalla "kunnallista siivouspalvelua"? Meidän vanhukselle otettiin siivous yksityiseltä yritykseltä.

Kunta voi myöntää nk. Siivoussetelin jolla voi ostaa siltä ihsn yksityiseltä liikkeeltä siivouksen. Siivousliike laskuttaa asiakkaalta sovitun hinnan ja kunnalta loput.

Mutta liikkeestä, jolka kunnsn kanssa on ko. Sopimus

Mitä ihmettä sekoilet. Ei kunta sitä loppuosuutta maksa, sehän on maksanut sen palvelusetelin. Itse se loppu maksetaan eikä siitä saa kotitalousvähennystä. 

Tuliko nyt joku väärinkäsitys meille? Siivousliikkeen tuntiveloitus on n. 40 euroa. Jostainhan hän sen lopun saa kun asiakas maksaa vain 8 euroa tunti.

Siis tälläisen kompensoidun kotitalouspalvelunkin voi vähentää vielä kotitalousvähennyksenä?

Vierailija
44/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämäkin mene nyt hyvinvointialueittain eikä kunnittain?

Ihan samat palvelut ne on, vain *työnantaja* vaihtui.

Mutta jos ennen oli kuntakohtaista, niin onko nyt hyvinvointialueen sisällä toisissa kunnissa (siivous)palveluseteli, toisissa ei? Mikä järki siinä sitten on?

Vierailija
45/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisilla eläkeillä pitää kyllä itse hoitaa siivoukset, siitä kun kunnilla oli viellä jotain siivouspalveluita on jo vuosikymmenet.

Jos ei itse pysty hoitamaan niin sitten johonkin palvelutaloon pakkohoito lakien sallimissa puiteissa. Kotihoidolle ei kuulu tiskata edes vieraan kahvikuppia, jos joskus joutuu ottamaan roskia lattialta niistä tehdään huomautus raportiin ja arvioidaan kotonapärjäämistä koskevissa päätöksissä.Kun paljon ongelmia niin holhoukseen ja itsemääräämisoikeus on siitn tipotiessään.

Ei pidä olettaa että nämä holhoojat auttaisi asiakasta mitenkään, mutta helpottavat perinnönjakoa huomattavasti laskuttamalla ja vaikka myymällä asunnon tarpeettomana hoitomaksujen maksua varten.

Vierailija
46/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joka paikkakunnalla "kunnallista siivouspalvelua"? Meidän vanhukselle otettiin siivous yksityiseltä yritykseltä.

Kunta voi myöntää nk. Siivoussetelin jolla voi ostaa siltä ihsn yksityiseltä liikkeeltä siivouksen. Siivousliike laskuttaa asiakkaalta sovitun hinnan ja kunnalta loput.

Mitä ihmettä sekoilet. Ei kunta sitä loppuosuutta maksa, sehän on maksanut sen palvelusetelin. Itse se loppu maksetaan eikä siitä saa kotitalousvähennystä. 

Tuliko nyt joku väärinkäsitys meille? Siivousliikkeen tuntiveloitus on n. 40 euroa. Jostainhan hän sen lopun saa kun asiakas maksaa vain 8 euroa tunti.

Siis tälläisen kompensoidun kotitalouspalvelunkin voi vähentää vielä kotitalousvähennyksenä?

Ei voi! Johan se sanottiin.

Vierailija
47/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisilla eläkeillä pitää kyllä itse hoitaa siivoukset, siitä kun kunnilla oli viellä jotain siivouspalveluita on jo vuosikymmenet.

Jos ei itse pysty hoitamaan niin sitten johonkin palvelutaloon pakkohoito lakien sallimissa puiteissa. Kotihoidolle ei kuulu tiskata edes vieraan kahvikuppia, jos joskus joutuu ottamaan roskia lattialta niistä tehdään huomautus raportiin ja arvioidaan kotonapärjäämistä koskevissa päätöksissä.Kun paljon ongelmia niin holhoukseen ja itsemääräämisoikeus on siitn tipotiessään.

Ei pidä olettaa että nämä holhoojat auttaisi asiakasta mitenkään, mutta helpottavat perinnönjakoa huomattavasti laskuttamalla ja vaikka myymällä asunnon tarpeettomana hoitomaksujen maksua varten.

Ai nytkö onkin yhtäkkiä hoitolaitoksissa tilaa kaikille, jotka ei kykene siivoamaan itse? Mielenkiintoista.

Vierailija
48/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin yleensäkään pitäisi olla köyhille ilmaiset palvelut ja muut sitten joutuvat maksamaan?

Vierailija
49/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiohoidon voi räätälöidä tarpeen mukaan. Teillä tuo tarve on siivous.

Kerropa tästä räätälöinnistä, meilläkin olisi tarve, mutta ei ole kukaan kertonut.

Vierailija
50/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa tästä räätälöinnistä, meilläkin olisi tarve, mutta ei ole kukaan kertonut.

Ei sellaisia ole. Sosiaalitoimi ei kenenkään siivouksia maksa. 

Vierailija
51/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani kyllä pienistä eläkkeistään ihan itse maksoivat siivouksen joka toinen viikko.

Miksi eivät käytä ihan omia rahojaan?

Vierailija
52/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito ei tosiaankaan siivoa.

Vierailija
53/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisessa tilanteessa voi tulla kyseeseen alviton siivous. Tätä ei monikaan näytä tietävän, mutta googlaa ALVITON SIIVOUS. Jäljelle jäävään laskuun voi hyödyntää vielä kotitalousvähennystä.

Vierailija
54/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissahan se palvelusetelin myöntäjä kilpailuttaa siivousliikkeet ja tekee sopimukset sopivan hinnan tarjonneiden kanssa. Palvelusetelin saaja maksaa sen 8 euroa tunti ja myöntävä taho sitten loppuosan siivousliikkeen kanssa sopimastaan tuntihinnasta, mikä on luultavasti halvempi kuin siivousliikkeen tuntihinta yksityishenkilölle, joka tilaa siivouksen suoraan ilman mitään palveluseteleitä.

Vierailija
55/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on niin, että joidenkin palveluntuottajien kanssa on kunta tehnyt sopimuksen, että nämä yritykset voivat tarjota alvitonta siivousta sellaisille asiakkaille, joiden toimintakyky on alentunut. Muuta tukea ei saa. Eivätkä kaikki halua siivouksesta maksaa vaikka olisi rahaakin, ja sitten asunto näyttää siltä. Yhteiskunta puuttuu asiaan varmaan ääritapauksissa jotain kautta, mutta ei kukaan mitään ilmaisia siivouksia lähtökohtaisesti saa.

Vierailija
56/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi helevata mikä paasaaja. Sama hönö kaikissa vanhuksia koskevissa ketjuissa.

Vierailija
57/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kotisiivous maksa eläkeläisille juuri mitään, koska a) sen saa alvittomana ja b) siitä alvittomastakin tuntityöhinnasta saat kotitaulousvähennystä 60%, mikä on itseasiassa melkoinen summa. Kannattaa ottaa joltain yksinyrittäjältä tai pienyrittäjältä, jolla on oikeasti hyvä maine. Ketjut eivät tee hyvää jälkeä ja laskuttavat maltaita.

Leikitään hetki, että otat 3 tunnin siivouksen yritykseltä, joka laskuttaa tunnilta tasan 46 euroa sisältäen arvonlisäveron. Yritys ei peri muita kuluja asiakkailta. Eläkeläinen saa tämän hintaan n. 37,10 euroa tunti, koska hänen ei tarvitse maksaa kotipalveluista alvia. Kyseinen eläkeläinen saa lisäksi ilmoittaa tämän palvelun kokonaissumman verottajalle, jolloin hänelle jää todellisuudessa maksettavaa 44,52 € koko kolmelta tunnilta. Ei luulisi paljon painavan 2600 €/kk pariskunnan yhteistuloilla, vai mitä?

Lähde: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-j…

Vierailija
58/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siivoussetelit ovat satua vaikka niitä huonokuntoisilla vanhuksilla on?

Vierailija
59/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialiliviraston vanhuspuolen yksiköön kontakti! Ihan saman yksiköön missä märitetän kotihoidin tarve. Saadan ostopalveluna 1 kerta kukausi kodin sivous.Joko ei kuulu suursiivous,ei ikunnan pesu,ei mattojen tampaus. Jos varat ei riitä haetan toimentulotukea kuluihin.Kaikesta rehellisen ja tarkan tiedon oikeuksita vanhukset saa sosialivirasto,vanhuspuolen yksiköstä ja hänen lähiomainen.Kartotetaan avun tarve aina kun sitä pytää! Koska tilanteet voivat miloin vain muttua kun ikää on!

Vierailija
60/63 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudullako? Ei kaupungissa ainakaan lähihoitajat juuri siivoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi