Jos vanhus on vähävarainen ja elää kotihoidossa, käyvätkö siivoojat ilmaiseksi?
Mun isovanhemmat saavat molemmat 1300€/kk eläkettä. Ovat yhdeksänkymppisiä. Heillä käy äitini maksamat siivoojat. Onko mahdollista saada kunnalliselta halvempaa siivousapua?
Eivät saa muuta kotihoitoa, koska eivät halua. Me omaiset käymme kaksi kertaa viikossa tekemässä ruuat, pesemässä pyykit yms ja siivoojat sitten kerran kahdessa viikossa tekemässä perussiivouksen.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään kunnallisia siivouspalveluita. Niitä voi ostaa ja vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä. t: sossu
No nyt vastaapa? Kun saa kunnalta nk. Setelin jolla saa siivousta tietyistä liikkeistä kunan kompensaatiolla, voiko sen maksun vielä vähentää kotitalousvähennyksenä.?
Kun kertyy esim 12 * 36 euroa kuukausi siivousmaksuja.
Kysy omasta kunnastasi. Helsinki ei mitään seteleitä anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yleensä tulojen mukaan mene maksu. Ja maksetaan rahalla.. meinaan ei kai mitään palveluseteleitä ole.
En tiedä miksi sanotaan seteliksi. Se on siis sopimus että kunta kompensoi x kertaa kuussa siivousta ja liike laskuttaa 8 e asiakkaalta ja loput kunnalta.
Kai se sisarellanikin on vaan A 4 jolla asia on sovittu.
No se sopimus on vaan nimeltään palveluseteli.
Sehän on kivaa jos jotkut lahjoittaa siivouksen. Toivottavasti oli hyötyä ja puhdasta jälkeä tuli. Vaikka yleensä henkilöt haluaa itse päättää haluaako siivouspalvelun ja mistä paikasta. Kai kysyitte perheeltä, ennenkuin vieraat alkoi ramppaamaan siellä? Muuten saattaisi tuntua tungettelulta.
Vierailija kirjoitti:
Onko joka paikkakunnalla "kunnallista siivouspalvelua"? Meidän vanhukselle otettiin siivous yksityiseltä yritykseltä.
Kunta voi myöntää nk. Siivoussetelin jolla voi ostaa siltä ihsn yksityiseltä liikkeeltä siivouksen. Siivousliike laskuttaa asiakkaalta sovitun hinnan ja kunnalta loput.
Mutta liikkeestä, jolka kunnsn kanssa on ko. Sopimus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään kunnallisia siivouspalveluita. Niitä voi ostaa ja vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä. t: sossu
No nyt vastaapa? Kun saa kunnalta nk. Setelin jolla saa siivousta tietyistä liikkeistä kunan kompensaatiolla, voiko sen maksun vielä vähentää kotitalousvähennyksenä.?
Ei voi edes siitä itse maksetusta osuudesta. Ei voi vähentää silloinkaan, vaikka maksaisit kaiken, jos palveluseteli on myönnetty mutta sitä ei käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joka paikkakunnalla "kunnallista siivouspalvelua"? Meidän vanhukselle otettiin siivous yksityiseltä yritykseltä.
Kunta voi myöntää nk. Siivoussetelin jolla voi ostaa siltä ihsn yksityiseltä liikkeeltä siivouksen. Siivousliike laskuttaa asiakkaalta sovitun hinnan ja kunnalta loput.
Mutta liikkeestä, jolka kunnsn kanssa on ko. Sopimus
Mitä ihmettä sekoilet. Ei kunta sitä loppuosuutta maksa, sehän on maksanut sen palvelusetelin. Itse se loppu maksetaan eikä siitä saa kotitalousvähennystä.
Mielestäni heidän tulonsa ovat liian suuret tukea kaupungilta saadakseen.
Eivät todellakaan ole mitään vähävaraisia noilla yhteisillä eläkkeillä. Mikäli olisi kyseessä yksi hlö, tilanne voisi olla toinen. Epäilen sitäkin.
Kunnan siivouspalvelu, varmasti on edullisempi kuin yksityinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy omasta kunnastasi. Helsinki ei mitään seteleitä anna.
Aijaa. Toinen sisareni sai kyllä Hgin sossuilta luettelon siivousliikkeistä, joilla on sopimus sossun kanssa. Hän kyllä on semmonen että tuhahti sille, minähän en tommosia ano ja maksoi itse sairauskohtauksen jälkensä. ( Oksennus, eritteet)
Vastaavassa tilanteessa, tilasin itse heille omilleni kerran kahdessa viikossa siivouksen ja maksoin.
Kotitalousvähennyksen käyttöä kannattaa laskea, saisivat varmaan senkin. Lasku heidän nimelleen, mutta sinä maksat.
Vierailija kirjoitti:
Kunnan siivouspalvelu, varmasti on edullisempi kuin yksityinen.
Toki näissä on tulorajat, jotka ylittyy heillä kyllä suurimmassa osassa kuntia.
Eikös tämäkin mene nyt hyvinvointialueittain eikä kunnittain?
En mä tiedä meneekö hyvinvointialueittain vai kunnittain. T ap
Mielelläni käyn kuitenkin tekemässä heille ruuat koska valmisruuat kotihoidossa on niin ala-arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta liikkeestä, jolka kunnsn kanssa on ko. SopimusMitä ihmettä sekoilet. Ei kunta sitä loppuosuutta maksa, sehän on maksanut sen palvelusetelin. Itse se loppu maksetaan eikä siitä saa kotitalousvähennystä.
Siis meinaatko että siivousliike joka veloittaa 40 e tunti tavallisesti siivoaa sisarelleni 8 e tunti saamatta kunnalta lisäkorvausta?
Sisarellani oli espoossa useamman kymmenen siivousliikkeen luettelo josta jän itse sai valita tämän kompensoidun siivouksen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämäkin mene nyt hyvinvointialueittain eikä kunnittain?
Ihan samat palvelut ne on, vain *työnantaja* vaihtui.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavassa tilanteessa, tilasin itse heille omilleni kerran kahdessa viikossa siivouksen ja maksoin.
Kotitalousvähennyksen käyttöä kannattaa laskea, saisivat varmaan senkin. Lasku heidän nimelleen, mutta sinä maksat.
Sinä voit itse vähentää kotitalousvähennyksen vanhemmillesi tilaamasta siivouksesta.
Pieneläkeläinen ei välttämättä edes pysty sitä hyödyntämään koskei maksa paljon veroja.
Vanhuksilla on enemmän rahaa kuin nuorilla, Ero on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta liikkeestä, jolka kunnsn kanssa on ko. SopimusMitä ihmettä sekoilet. Ei kunta sitä loppuosuutta maksa, sehän on maksanut sen palvelusetelin. Itse se loppu maksetaan eikä siitä saa kotitalousvähennystä.
Kai se kunta kohdentaa sen palvelusetelin sille liikkkeelle josta vanhus siivouksen ostaa? Eli korvaa erotuksen normitaksaan liikkeelle?
-Viera- kirjoitti:
Vanhuksilla on enemmän rahaa kuin nuorilla, Ero on selvä.
Enpä tiedä,. Saan 1400 eläkettä nettona.
Jos nyt lapsiani voi nuoriksi sanoa, heidän kuukausipalkkansa lienee välillä 4000 - 8000 euroa . Kai niistä enemmän käteen jää?