Mitä tarkoittaa sanonta, että rakastaa ehdoitta?
Äkkiseltään ymmärrän kyllä mitä sillä yritetään sanoa. Mutta kun alan miettimään omaa elämääni eli vanhempiani, sisaruksiani, omia lapsiani jne, en enää aivan ymmärräkään mitä tuo sanonta tarkoittaa. Kun ei yhdestäkään noista ihmissuhteistani tule mieleen mitään ehtoja rakastamiselle. Mustä esimerkiksi tiedän rakastiko vanhempani minua ehdoitta? Entä minä omia lapsiani? Entä lapseni minua? Mustä tuollaisen asian tunnistaa?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoitta - ilman aivoja
Ehdoitta - ilman ehtoja
Kyllä minä ymmärrän mitå sanat tarkoittaa. Sanonnan sisältö on nyt hakusessa. Että mitä ehtoja ihmisillä voi olla vaikka sille miten rakastaa lastaan.
Ap
Miksi luulet, että rakkautta voi olla vain lapseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi rakastaa kumppaniani ehdoitta. Esim. jos hän tekisi rikoksia, jäisi huumekoukkuun tms. jättäisin hänet suojellakseni itseäni.
Lastani rakastaisin ehdoitta enkä hylkäisi, vaikka tapahtuisi mitä.
Kyllä minä en pystyisi rakastamaan vanhempana Breivikiä. Joitakin asioita ei voi antaa anteeksi.
Rakkaus on eri asia kuin anteeksi anto ja teko on eri asia kuin ihminen. Ihmistä voi rakastaa, vaikka ei hyväksyisi tai antaisi anteeksi hänen tekojaan.
Ei. Voisin rakastaa sitä ihmistä, joka hän joskus menneisyydessä oli. En sitä mikä hänestä tuli eli rakkaus olisi kuollut nykyhetkessä. Nostalgia on erikseen.
Kovin mustavalkoinen ihminen olet. Etkä edes huomannut, ettei tuossa puhuttu sinusta, vaan ylipäätään tunteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoitta - ilman aivoja
Ehdoitta - ilman ehtoja
Kyllä minä ymmärrän mitå sanat tarkoittaa. Sanonnan sisältö on nyt hakusessa. Että mitä ehtoja ihmisillä voi olla vaikka sille miten rakastaa lastaan.
ApMiksi luulet, että rakkautta voi olla vain lapseen?
En tietenkäån luule. Miksi luulet, että luulen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi rakastaa kumppaniani ehdoitta. Esim. jos hän tekisi rikoksia, jäisi huumekoukkuun tms. jättäisin hänet suojellakseni itseäni.
Kyllä minä en pystyisi rakastamaan vanhempana Breivikiä. Joitakin asioita ei voi antaa anteeksi.
Rakkaus on eri asia kuin anteeksi anto ja teko on eri asia kuin ihminen. Ihmistä voi rakastaa, vaikka ei hyväksyisi tai antaisi anteeksi hänen tekojaan.
Ei. Voisin rakastaa sitä ihmistä, joka hän joskus menneisyydessä oli. En sitä mikä hänestä tuli eli rakkaus olisi kuollut nykyhetkessä. Nostalgia on erikseen.
Kovin mustavalkoinen ihminen olet. Etkä edes huomannut, ettei tuossa puhuttu sinusta, vaan ylipäätään tunteista.
Näin on, en rakasta ehdoitta ketään, vaan rakkaudella on rajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoitta - ilman aivoja
Ehdoitta - ilman ehtoja
Ap
Koska rajaat puheen vain lapsiin kohdistuvaan rakkauteen. Ehkä siinä onkin se syy, miksi et hahmota, mitä tarkoittaa "ehdoitta". Se auttaisi, jos vertaisit esim. lapseen kohdistuvaa rakkautta puolisoon kohdistuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, en rakasta ehdoitta ketään, vaan rakkaudella on rajat.
Noin minäkin nuorena luulin.
kokemuksen mukaan tyhjää puhetta jolla emotionaalinen manipuloija pyrkii syyllistämään uhriaan:
Rakastan sinua ehdoitta= olen parempi ihminen kuin sinä ja rakkauteni on puhtaampaa, koska enhän minä sinulta mitään odota tai vaadi toisin kuin..
Tuo ehdoton rakkaus haihtuu kuin tuhka tuuleen kunhan sen kohde tuottaa pettymyksen ja lakkaa olemasta hyödyllinen.
Romanttinen rakkaus ei koskaan ole täysin ehdotonta ja kuka niin väittää haluaa väitteellään vaikuttaa kuulijaan eli manipuloida
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoitta - ilman aivoja
Ehdoitta - ilman ehtoja
ApKoska rajaat puheen vain lapsiin kohdistuvaan rakkauteen. Ehkä siinä onkin se syy, miksi et hahmota, mitä tarkoittaa "ehdoitta". Se auttaisi, jos vertaisit esim. lapseen kohdistuvaa rakkautta puolisoon kohdistuvaan.
En rajaa. Mutta tämä aloitus lähti siitä, kun joku kirjoitti toisaalla mummonsa olleen ainoa, joka on rakastanut häbtå ehdoutta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoitta - ilman aivoja
Ehdoitta - ilman ehtoja
ApKoska rajaat puheen vain lapsiin kohdistuvaan rakkauteen. Ehkä siinä onkin se syy, miksi et hahmota, mitä tarkoittaa "ehdoitta". Se auttaisi, jos vertaisit esim. lapseen kohdistuvaa rakkautta puolisoon kohdistuvaan.
En rajaa. Mutta tämä aloitus lähti siitä, kun joku kirjoitti toisaalla mummonsa olleen ainoa, joka on rakastanut häbtå ehdoutta. Ap
Ja mikä siinä oli sinulle seikka, jota et pysty hahmottamaan?
Ehdoitta = hyväksyy toisen sellaisena kuin on.
Hyväksyy että on omat tavat tehdä ja toimia ja olla semmoinen kuin on. Puhuu mitä puhuu, ei ajele hienolla autolla ja on tyytyväinen varastossa olevaan työpaikkaan esimerkiksi. Ja tämä oli fiktiivinen esimerkki. Voi olla varstossa töissä ja ajaa uudella sähköautolla ennenkuin joku tulee kategorisoimaan "kaikki varastossa olevat on tämmöisiä"
Että mies ei kommentoi kun nainen alottaa lihomisen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoitta - ilman aivoja
Ehdoitta - ilman ehtoja
Oma lapsi on omaa lihaa ja verta. On nähnyt sen kasvavan. Se on tavallaan oman toiminnan tuotos. Vanhempi pystyy omilla tekemisillä ohjaamaan lapsen kehitystä pitkälti.
Ehkä tuossa on narsismia mukana. Tavallaan rakastaa itseään lapsen kautta.
roinajonna kirjoitti:
kokemuksen mukaan tyhjää puhetta jolla emotionaalinen manipuloija pyrkii syyllistämään uhriaan:
Rakastan sinua ehdoitta= olen parempi ihminen kuin sinä ja rakkauteni on puhtaampaa, koska enhän minä sinulta mitään odota tai vaadi toisin kuin..
Tuo ehdoton rakkaus haihtuu kuin tuhka tuuleen kunhan sen kohde tuottaa pettymyksen ja lakkaa olemasta hyödyllinen.
Romanttinen rakkaus ei koskaan ole täysin ehdotonta ja kuka niin väittää haluaa väitteellään vaikuttaa kuulijaan eli manipuloida
Romanttinen rakkaus perustuu miellyttämiseen. Mitä miellyttävämpi olet kumppanin silmissä, sitä enemmän hän sinua rakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoitta - ilman aivoja
Ehdoitta - ilman ehtoja
Ap
Lasta yleensä rakastetaankon ehdoitta, mutta muissa ihmissuhteissa on toisin. Saatat nyt ajatella, rttä rakastat vanhempia tai sisaruksia "ilman ehtoja", mutta et vain tiedosta niitä ehtoja, joita sinulla on. Aikuisten välillä ei ehdoton rakkaus edes ole ihanne tai toivottava asia.
Rajatta rakastaminen ei ole rakkautta. Se on pakonomaista kiintymystä.
Kyseinen klisee edeltää sitä aikaa, jolloin rakastettu menee liian pitkälle. Ehto täyttyy ja rakkaus loppuu tai rakkautta teeskennellään hampaat irvessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoitta - ilman aivoja
Ehdoitta - ilman ehtoja
ApLasta yleensä rakastetaankon ehdoitta, mutta muissa ihmissuhteissa on toisin. Saatat nyt ajatella, rttä rakastat vanhempia tai sisaruksia "ilman ehtoja", mutta et vain tiedosta niitä ehtoja, joita sinulla on. Aikuisten välillä ei ehdoton rakkaus edes ole ihanne tai toivottava asia.
Tuleehan siitä lapsestakin aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoitta - ilman aivoja
Ehdoitta - ilman ehtoja
ApLasta yleensä rakastetaankon ehdoitta, mutta muissa ihmissuhteissa on toisin. Saatat nyt ajatella, rttä rakastat vanhempia tai sisaruksia "ilman ehtoja", mutta et vain tiedosta niitä ehtoja, joita sinulla on. Aikuisten välillä ei ehdoton rakkaus edes ole ihanne tai toivottava asia.
Tuleehan siitä lapsestakin aikuinen.
No, ymmärsit varmasti silti, mikä oli pointtini. Vanhempi rakastaa lastaan ehdoitta lapsen iästä riippumatta, mutta muissa ihmissuhteissa rakkaus on erilaista. Ja hyvä niin, koska täysin ehdoton rakkaus olisikin parisuhteessa tai vaikka omaa vanhempaa kohtaan pikemminkin oire jostain.
Minusta tuolla sanonnalla tarkoitetaan käyttäytymistä, ei rakkautta itsessään. Esim. Lapsen kohdalla ehdoitta rakastaminen tarkoittaa, että ottaa lapsen syliin, vaikka tämä on tehnyt väärin, tai ei suutu, jos koulusta tulee huonoja arvosanoja. Sitä omaa Breivikiä käydään katsomassa vankilassa.