Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa joka on tyytyväinen pk-seudun julkiseen liikenteeseen (HSL)?

Vierailija
09.01.2023 |

Eli oon tosi tyytyväinen. Asun pientaloalueella Espoossa. Täältä menee kolme bussia ja tulossa on ratikkalinja. Jippii!

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaankin olet ainoa. Meillä on kaksi autoa vaikka asumme kantakaupungissa. Molemmat ollaan töissä Helsingin rajojen sisällä eikä kumpikaan pääse järkevästi töihin julkisilla ilman että pitää kävellä kilometritolkulla. 

En usko. Tai no, jos tuo "järkevästi" tarkoittaa, että tulisi vahtoja ja matka-aika olisi suhteellisen pitkä, niin sitten ehkä.

Minä en näe järkevänä kävellä paria kilometria jos menee julkisilla. Ja ainakin yksi vaihto tulee, esim. Lasipalatsilta pitäisi kävellä Kampin bussiterminaalille ja vielä bussimatkan jälkeen yli kilometri että pääsee toimistolle. Autolla vartin matka, julkisilla 40 min. kun pitää lähteä täysin väärään suuntaan. 

Vierailija
22/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen tyytyväinen, käytän metroa ja bussia melkein päivittäin.

Ai niin, tännekin on tulossa ratikkalinja (Kalasatama)!

Kalasatama olis mun unelmien asuinpaikka merinäköalalla. Lähellä kaikkea ja silti rauhallinen alue!

Ootko käynyt siellä? Jäätävä viima, masentava harmaa ympäristö 8 kuukautta vuodessa ja rauhallista lähinnä niillä jäätävän tuulen autioittamilla kaduilla.

Viimasta en osaa sanoa (pitää varmaan paikkansa), mutta erityisen harmaalta ei Kalasatama omiin silmiini näytä.

Näyttää harmaalta se punatiilikin kun on loskaa silmässä. Tapanani on käydä itse kävelyllä kun lapsi on harrastamassa. Kaikkialla muualla se on edes kohtalaista mutta Kalasatamaa opin vihaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Espoon Leppävaarassa. Ottamatta sen enempää kantaa asuinalueen viihtyvyyteen, ainakin palvelut ovat lähellä, ja julkiset toimivat todella hyvin.

Vierailija
24/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyytyväinen. Yksi suurimmista syistä miksi asun Helsingissä. Teen keikkatyötä ja kuljen julkisilla. Asun paikassa josta pääsee tosi hyvin joka suuntaan Helsingissä ja Vantaalle.

Julkinen liikenne on pääkaupunkiseudulla todella hyvä.

Vierailija
25/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liput on todella kalliita, matka-ajat pitkiä, pysäkkejä aivan liikaa reitin varrella muutaman sadan metrin välein.

Reittiverkosto on kattava ainostaan Helsingin keskustaan.

Vierailija
26/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaankin olet ainoa. Meillä on kaksi autoa vaikka asumme kantakaupungissa. Molemmat ollaan töissä Helsingin rajojen sisällä eikä kumpikaan pääse järkevästi töihin julkisilla ilman että pitää kävellä kilometritolkulla. 

Kerro asuin- ja työpaikkanne, niin autetaan.

Laitanko myös puhelinnumerot jos joku ei muuten tunnista? Passikuvat? 

Ei meille ole mikään ongelma pitää kahta autoa. Huvittaa vain kun aina hehkutetaan julkista liikennettä. 

Mutta tiesitkö, että ruuhkat melko pitkälti pk-seudulla olisi vältettävissä, jos julkisia käytettäisiin mahdollisimman paljon. Kaikki eivät onneksi ole itsekkäitä paskiaisia ja tuki liikennettä turhaan. Ja joo on ymmärrettävää mennä omalla autolla, jos työajat ovat sellaiset, etteivät harvat yöbussivuorot mitenkään natsaa, mutta näissäkin jotkut työnantajat tulevat vastaan ja järjestävät tarvittaessa esimerkiksi kimppataksikyytejä.

T: työkseen ajava

Olet aika naurettava "ammattikuski" jos sinusta Helsingissä on ruuhkia edes. Oletko koskaan käynyt missään muualla? Taidat olla maalta? Ole rauhassa kommunisti ja mene kimppakyydillä, äänestä samalla demareita. Minä nauran ja ajan omalla autolla jatkossakin. 

Vierailija
27/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että sinulla on myös auto. Silloin on helppo olla tyytyväinen joukkoliikenteeseen kun sitä joukkoliikennettä ei ole PAKKO käyttää joka päivä, oli matka kuinka pitkä tahansa ja sää millainen tahansa. Meillä, joilla on pakko (koska muuten ei pääse töihin), on asiasta hieman erilainen kuva. Ihminen, jolla on mahdollisuus käyttää autoa, ei yleensä tajua, kuinka valtavasti auto helpottaa elämää ja millaista takkuamista joukkoliikenne voi olla.

Ja tämän takia en ikinä muuttaisi täältä metroradan varrelta pois. Bussi on aivan vihoviimeinen kulkuväline, odotat ensin vaikka kuinka kauan räntäsateessa pysäkillä ja sitten vääntäydyt täyteen ahdettuun bussiin. Kirsikkana kakussa viereesi änkeää joku jonka viimeisestä suihkusta on kulunut enemmän kuin kauan. Ja tämän toistat sitten päivästä toiseen.

Sinänsä samaa mieltä, paitsi että en nauti sen enempää hikoilusta talvitamineissa tunkkaisessa metrossa, jossa vieruskaverit on ihan samaa kaliiperia.

Tämä on ihan totta, mutta metrossa on se hyvä puoli, että se yleensä on ajoissa, se ei jumitu ruuhkiin, se kulkee nopeasti ja jos yhdestä jää pois, tulee muutaman minuutin päästä seuraava. Bussissa on pakko vain kärvistellä vaikka siellä olisi millaista koska jos jää kesken pois ja menee seuraavalla, myöhästyy.

Vierailija
28/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metro on kyllä paras.

Busseissa menee hermo. Varsinkin keskustassa.

Itse asun metron varrella ja olen tyytyväinen. Käytän säännöllisesti kausilippua joka ei minusta ole kallis.

Kertaliput on kalliita.

Parhaiten siis joukkoliikenne palvelee niitä jotka käyttää sitä päivittäin. Hintasuhde.

Vierailija
29/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metrossa on huomattavasti tilavammat penkit kuin junissa/linja-autoissa. Ei tarvitse istua kiinni toisessa ja paikalta pääsee poistumaan ilman että vieressä istuvan täytyy poistua omalta paikaltaan käytävälle.

Vierailija
30/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Olen äärimmäisen tyytyväinen HSL:n kanta-asiakas. Etenkin yöaikaan liikkuessa arvostan aivan suunnattomasti sitä, että pääsen mistä tahansa todella helposti kotiin ilman erillistä maksua. Päivällä julkiset toimivat erinomaisen hyvin - toki näin ei ole lumimyrskyjen aikaan, mutta Helsingin aurauskapasiteetin ongelmat eivät ole HSL:n vika - ja hinta-laatusuhde on loistava. Ostin taas joulukuun lopulla vuosilipun, kuukausihinnaksi tuli 54,47 euroa, ja mielestäni se ei ole kallis investointi. Käytän taksia 1-2 kertaa vuodessa, muuten tuo kuukausilippu riittää. Kesällä saatan vuokrata auton, jos haluan käydä sukulaisten luona muualla Suomessa tai tehdä päiväretkiä pk-seudun ulkopuolelle tai jos pitää roudata jotain isompaa. Muutoin liikun junalla. Eli noin 700 euroa (kk-lippu ja taksit) vuodessa työ- ja vapaa-ajanmatkoihin kotiseudulla. Arvelisin, että auton ylläpitoon parkkipaikkoineen, huoltoineen ja bensoineen kuluisi useampi tuhat euroa vuodessa, joten koen olevani tässä suhteessa voittaja. :-)

Vierailija
31/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole. Olen äärimmäisen tyytyväinen HSL:n kanta-asiakas. Etenkin yöaikaan liikkuessa arvostan aivan suunnattomasti sitä, että pääsen mistä tahansa todella helposti kotiin ilman erillistä maksua. Päivällä julkiset toimivat erinomaisen hyvin - toki näin ei ole lumimyrskyjen aikaan, mutta Helsingin aurauskapasiteetin ongelmat eivät ole HSL:n vika - ja hinta-laatusuhde on loistava. Ostin taas joulukuun lopulla vuosilipun, kuukausihinnaksi tuli 54,47 euroa, ja mielestäni se ei ole kallis investointi. Käytän taksia 1-2 kertaa vuodessa, muuten tuo kuukausilippu riittää. Kesällä saatan vuokrata auton, jos haluan käydä sukulaisten luona muualla Suomessa tai tehdä päiväretkiä pk-seudun ulkopuolelle tai jos pitää roudata jotain isompaa. Muutoin liikun junalla. Eli noin 700 euroa (kk-lippu ja taksit) vuodessa työ- ja vapaa-ajanmatkoihin kotiseudulla. Arvelisin, että auton ylläpitoon parkkipaikkoineen, huoltoineen ja bensoineen kuluisi useampi tuhat euroa vuodessa, joten koen olevani tässä suhteessa voittaja. :-)

Missä asut jos pääset mistä tahansa keskellä yötä kotiin helposti?

Vierailija
32/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro asuin- ja työpaikkanne, niin autetaan.

Laitanko myös puhelinnumerot jos joku ei muuten tunnista? Passikuvat? 

Ei meille ole mikään ongelma pitää kahta autoa. Huvittaa vain kun aina hehkutetaan julkista liikennettä. 

Mutta tiesitkö, että ruuhkat melko pitkälti pk-seudulla olisi vältettävissä, jos julkisia käytettäisiin mahdollisimman paljon. Kaikki eivät onneksi ole itsekkäitä paskiaisia ja tuki liikennettä turhaan. Ja joo on ymmärrettävää mennä omalla autolla, jos työajat ovat sellaiset, etteivät harvat yöbussivuorot mitenkään natsaa, mutta näissäkin jotkut työnantajat tulevat vastaan ja järjestävät tarvittaessa esimerkiksi kimppataksikyytejä.

T: työkseen ajava

Olet aika naurettava "ammattikuski" jos sinusta Helsingissä on ruuhkia edes. Oletko koskaan käynyt missään muualla? Taidat olla maalta? Ole rauhassa kommunisti ja mene kimppakyydillä, äänestä samalla demareita. Minä nauran ja ajan omalla autolla jatkossakin. 

Kun päivittäin katselee tuota päätöntä omalla autolla matkustamista joka paikkaan, niin kyllä siinä väkisin tulee ajatelleeksi, että miten paljon helpompaa autolla ja julkisista erityisesti busiilla liikkuminen olisi, jos mahdollisimman paljon käytetään julkisia. Ilmeisesti sinä haluat istua jonossa. Ja mistä sait päähäsi, että äänestän demareita? Kannattaa ensin kasvaa aikuiseksi ja sitten voi kommentoida, jos jotain järkevää sanottavaa on.

Vierailija
33/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metrossa on huomattavasti tilavammat penkit kuin junissa/linja-autoissa. Ei tarvitse istua kiinni toisessa ja paikalta pääsee poistumaan ilman että vieressä istuvan täytyy poistua omalta paikaltaan käytävälle.

Ne penkit ovat myös kovaa muovia mikä on helppo pitää puhtaana. Tässä pultsarien pääkaupungissa on ollut järjetön idea laittaa pehmustetut penkit muihin joukkoliikennevälineisiin. Niihin imeytyneitä eritteitä ei saa niistä millään pois ja siltä ne penkit näyttävätkin.

Metrossa arvostan myös sitä, että siellä on riittävästi tilaa seisoa, toisin kuin esimerkiksi busseissa. Bussiin kun tulevat lastenvaunut niin siihen keskelle ei enää mahdu seisomaan. Ja minä haluan seisoa joukkoliikennevälineissä aina kun se vain on mahdollista. Olen kerran istunut virtsattuun penkkiin ja sen jälkeen en ole erityisemmin välittänyt istua.

Vierailija
34/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne penkit ovat myös kovaa muovia mikä on helppo pitää puhtaana. Tässä pultsarien pääkaupungissa on ollut järjetön idea laittaa pehmustetut penkit muihin joukkoliikennevälineisiin. Niihin imeytyneitä eritteitä ei saa niistä millään pois ja siltä ne penkit näyttävätkin.

Metrossa arvostan myös sitä, että siellä on riittävästi tilaa seisoa, toisin kuin esimerkiksi busseissa. Bussiin kun tulevat lastenvaunut niin siihen keskelle ei enää mahdu seisomaan. Ja minä haluan seisoa joukkoliikennevälineissä aina kun se vain on mahdollista. Olen kerran istunut virtsattuun penkkiin ja sen jälkeen en ole erityisemmin välittänyt istua.

Olet oikeassa, että puhtaanapidon ja väitän, että jopa asiakasviihtyvyyden kannalta kovamuoviset (metallitaustoitetut) penkit ovat paikallisliikenteessä parhaat. Matkat ovat niin lyhyitä, että pehmusteita ei tarvita. Lisäksi tosiaan seisomatilaa saisi olla nykyistä enemmän, moni tykkää lyhyet matkat seistä.

Vierailija
35/46 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalasatama olis mun unelmien asuinpaikka merinäköalalla. Lähellä kaikkea ja silti rauhallinen alue!

Ot kaks paikkaa johon en ikinä muuta, kalasatama ja Espoo

Ja varsinaiseen asiaan... pääsääntöisesti julkiset toimivat pks:lla hyvin. Joskus harmittaa, jos ilta-aikaan tai aamuyöllä myöhästyy siitä harvoin menevästä vuorosta, mutta päiväsaikaan aina pääsee riittävän nopeasti. Ja btw... Pääsisi nopeammin, jos ihmiset oikeasti ymmärtäisivät hyödyntää julkisia niin paljon kuin mahdollista.

Kalasatama ja Espoo kiittää.

Vierailija
36/46 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen tyytyväinen siihen kun en asu lähelläkään pääkaupunkiseutua. 

Vierailija
37/46 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko käynyt siellä? Jäätävä viima, masentava harmaa ympäristö 8 kuukautta vuodessa ja rauhallista lähinnä niillä jäätävän tuulen autioittamilla kaduilla.

Viimasta en osaa sanoa (pitää varmaan paikkansa), mutta erityisen harmaalta ei Kalasatama omiin silmiini näytä.

Näyttää harmaalta se punatiilikin kun on loskaa silmässä. Tapanani on käydä itse kävelyllä kun lapsi on harrastamassa. Kaikkialla muualla se on edes kohtalaista mutta Kalasatamaa opin vihaamaan.

Kyllä se tosiaan vihaksi pistää, kun joillain mahdollisuus asua meren, palveluiden ja hyvien liikenneyhteyksien äärellä. Mustikkamaakin ärsyttää ja loskaa sataa vain kalasatamassa. 

Vierailija
38/46 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan tyytyväinen. Meiltä menee metron liityntäbussi keittiön ikkunan alta, toinen parin sadan metrin päästä. Metrolle voi myös kävellä, pääsee jopa pitkälti sisäkautta niin halutessaan. Mutta tosiaan jos on kurja keli tai kantamuksia, on kiva päästä bussilla kotiovelle.

Metro on kulkenut luotettavasti. Yhden ainoan kerran näinä vuosikymmeninä oli jotain häikkää.

Yöbussi ajaa tuolle samaiselle pysäkille ikkunan alle hyvin valaistun pikkupuiston ja kadun kylkeen niin, että  on turvallista tulla silläkin kotiin tarvittaessa.

Vierailija
39/46 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain linjoissa on liian pitkä vuoroväli. Asun Helsingissä ja minun pysäkiltäni kulkee vain 1 bussi 20-30 minuutin välein. Se on aina ihan täynnä. Välillä ei mahdu kyytiin.

Vierailija
40/46 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ot kaks paikkaa johon en ikinä muuta, kalasatama ja Espoo

Ja varsinaiseen asiaan... pääsääntöisesti julkiset toimivat pks:lla hyvin. Joskus harmittaa, jos ilta-aikaan tai aamuyöllä myöhästyy siitä harvoin menevästä vuorosta, mutta päiväsaikaan aina pääsee riittävän nopeasti. Ja btw... Pääsisi nopeammin, jos ihmiset oikeasti ymmärtäisivät hyödyntää julkisia niin paljon kuin mahdollista.

Eihän julkinen edes toimi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi