Minkä takia joka ikinen Kela-asia täytyy ns. hoitaa kahteen kertaan??
Palkataanko Kelaan vajaamielisiä, vai minkä ihmeen takia yksikään asia ei tunnu menevän ymmärrykseen ensimmäisellä kerralla?! Aina ensimmäinen vastaus on jokin täysin irrallinen asia, joka ei vastaa kysymykseen millään tavalla 😑 Vasta toisen viestin jälkeen saa hyvällä tuurilla kunnollisen vastauksen. Olen niin hei..........vetin kyllästynyt tuohon Kelaan. 😑
Nyt joku itseään nokkelaksi luuleva alkaa taas huutelemaan mene töihin-mantraa. Ensinnäkin olen opiskelija ja toiseksi sinä et tiedä minun työasioistani tuon taivaallista.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä! Juuri eilen tein kelalle hakemusta ja pitkään mietin miten selvitän asiani niin yksinkertaisesti, että päätös tuli takaisin oikeanlaisena. Jatkuvasti joutuu selvittämään virheellisiä päätöksiä, ja kela ei osaa noudattaa edes omia tekemiään päätöksiä. Esimerkiksi näin: olen sairaslomalla joten haen sairaspvrahaa sekä toimeentulotukea. Kela tekee toimeentulotuesta päätöksen ns. etuutta vastaan eli koska sairaspv.rahasta ei ole vielä päätöstä myönnetään toimeentulotuki, mutta maksuun tuleva sairaspvraha peritään sitten kelalle. Juu, hyvä muuten ettei tarvitse viikkotolkulla olla rahattomana ja saa maksettua laskut ajallaan. Mutta kun kela sitten kuitenkin maksaakin sen sairaspvrahan vaikka päätöksessä lukee toisin, on paletti taas sekaisin. Nyt oletkin ylijäämäinen suhteessa toimeentulotukeen, joten aloitapa taas selvittely mitä laskuja maksat ja milloin. Ja kuinkahan taas ensi kuu mee. Todella r
Miten niin paletti tuosta hajoaa? Tiedät, mikä summa on maksettu liikaa, et käytä sitä. Ja seuraavaa toimeentulotukea hakiessasi kerrot, että täällä on liikaa maksettua sairauspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee joku vähänkin monimutkaisempi ongelma ja soitat kysyäksesi neuvoa, ei edes se Kelan virkailija välttämättä osaa vastata kysymyksiisi. Viimeksi vastaus oli tyyliä "en osaa sanoa, elä tämä kuukausi säästelijäästi" ja edelleen jäi täysin epäselväksi asiat. Se perustulo olisi järkevin ratkaisu valtiolle rahallisestikin, muutama byrokraatti vain jäisi työttömäksi.
Kohtalainen osa noista valtion ja kuntien byrokraateista on olemassa vain työllistääkseen itsensä. Paras esimerkki on nykyinen työministeriö joka ei ole aikoihin edes yrittänyt muuta kuin pyörittää tuota paikallaan pyörivää sirkusta työttömien "aktivoinnin" kanssa joka ei vaikuta työllisyyteen sitä eikä tätä mutta työllistää ministeriön virkamiehet.
Ja se mitä hallitus tarvitsisi turhan työttömien kyykytysministerin sijaan on joku jonka päätehtävä on keksiä mistä maahan saa lisää firmoja ja palkallista työtä. Ei tuo aina vaan vähenevien paikkojen uudelleenjako vaan toimi loputtomiin. Sama keino on ainoa jolla valtio pääsisi eroon leikkauksista, velkaantumisesta ja pikkuhiljaa tasapainoon. Toki samalla pitäisi korjata paljon lakeja eri puolilla lainsäädäntöä.
Olen työelämässä ja haen sairaus- ja vanhempainpäivärahoja firmalle ja kyllä on niin omituista sekoilua Kelan päätökset riippuen käsittelijästä.