Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia joka ikinen Kela-asia täytyy ns. hoitaa kahteen kertaan??

Vierailija
09.01.2023 |

Palkataanko Kelaan vajaamielisiä, vai minkä ihmeen takia yksikään asia ei tunnu menevän ymmärrykseen ensimmäisellä kerralla?! Aina ensimmäinen vastaus on jokin täysin irrallinen asia, joka ei vastaa kysymykseen millään tavalla 😑 Vasta toisen viestin jälkeen saa hyvällä tuurilla kunnollisen vastauksen. Olen niin hei..........vetin kyllästynyt tuohon Kelaan. 😑

Nyt joku itseään nokkelaksi luuleva alkaa taas huutelemaan mene töihin-mantraa. Ensinnäkin olen opiskelija ja toiseksi sinä et tiedä minun työasioistani tuon taivaallista.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan moniin elämän ongelmiin löytyy sekä syyllinen että ratkaisija peilistä. Niin varmaan tässäkin.

Vierailija
2/23 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, ei mitään ongelmia Kelan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kelan kanssa ole vaikea asioida. Olen 28 ja viidettä vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä. riittää että psykiatri laittaa b-lausunnon Kelaan, itse ei tarvi edes hakemusta tehdä.

Vierailija
4/23 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mee by the book niin pittee alkaa selvittelee.

Vierailija
5/23 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä! Juuri eilen tein kelalle hakemusta ja pitkään mietin miten selvitän asiani niin yksinkertaisesti, että päätös tuli takaisin oikeanlaisena. Jatkuvasti joutuu selvittämään virheellisiä päätöksiä, ja kela ei osaa noudattaa edes omia tekemiään päätöksiä. Esimerkiksi näin: olen sairaslomalla joten haen sairaspvrahaa sekä toimeentulotukea. Kela tekee toimeentulotuesta päätöksen ns. etuutta vastaan eli koska sairaspv.rahasta ei ole vielä päätöstä myönnetään toimeentulotuki, mutta maksuun tuleva sairaspvraha peritään sitten kelalle. Juu, hyvä muuten ettei tarvitse viikkotolkulla olla rahattomana ja saa maksettua laskut ajallaan. Mutta kun kela sitten kuitenkin maksaakin sen sairaspvrahan vaikka päätöksessä lukee toisin, on paletti taas sekaisin. Nyt oletkin ylijäämäinen suhteessa toimeentulotukeen, joten aloitapa taas selvittely mitä laskuja maksat ja milloin. Ja kuinkahan taas ensi kuu mee. Todella rasittavaa ja kohtuutonta kenelle tahansa, varsinkin sairaslomalla kun voimat muutenkin vähissä

Vierailija
6/23 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh ja tämä näppiskin sekoilee. HeL....vetin kyllästynyt olen siis.

Vierailija
7/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyysin Kelalta josko he voisivat lähettää tyhjän asumistukihakemuksen eräälle henkilölle. 

Ei käynyt. Syy: Et voi asioida toisen puolesta.

Siis mitä? En pyytänyt itselleni mitään vaan että he lähettäisivät tämän henkilön osoitteeseen tyhjän lomakkeen, koska hän ei käytä nettiä. 

Vierailija
8/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn puolesta joudun asioimaan viranomaisten (nyt kyse ei ole Kelasta) kanssa, niin kyllä saa nyhtämällä nythää apuja ja niitä et välttämättä saa. Koska et saa apuja, hakemukset lähtevät virheellisinä ja ne ratkaistaan sitten tekijän vahingoksi, koska et ole osannut hakea oikein.

Vierailija
9/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämän nyt ottaa. Minä sain verottajan sivuilla vahingossa tehtyä itselleni verokortin, ettei pidätetä ollenkaan veroa.

Tällä nyt sitten mennään vielä alkuvuosi.

Vierailija
10/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi paljon tarvi tehdä oikomisvaatimuksia kun teen hakemuksen seitsemäksi kuukaudeksi kerrallaan. Kaikki asiat hoituu kun on mahdollisimman vähän tekemisissä. Jos on asiaa niin voi tilata ajan ja mennä paikan päälle vääntämään.

Vierailija
11/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että osa asioista on monimutkaisia, ja ehkä kela käyttää myös liian 'virallista' kieltä. Varsinkaan moni nuori ei ehkä ymmärrä niitä "ruokakunta" ymv. sanoja joihin ei muualla koskaan törmää.

Mutta usein ihmisillä on myös kiire/ei lueta mitä lomakkeita pitää täyttää tai mitä lappuja toimittaa Kelaan jne.

Lisäksi kannattaa aina tuplasti tatkistaa kaikki. Esim. vuoden mittaan voi vaikka tulot nousta, mikä usein vaikuttaa esim. asumis-/ opinto- tai muun tuen määrään. Jos itse ei ole aktiivinen, saatetaan tukia periä aikanaan (aiheellisesti) takaisin.

Mielummin kysyy ja varmistaa, eikä 'unohda' asiaa.

Vierailija
12/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on salainen ohje tehdä ensin ns. säästöpäätös ja jos asiakas ei tajua valittaa niin kela säästää. Ei nyt sentään mutta kaikkea hullua tulee mieleen kun kelan kanssa asioi. Turhan monesti vasta valituksella saa sen mikä lain mukaan kuuluu. Ei se niinkään saisi olla että vasta valittamalla saa.

Vierailija
13/23 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä kelan toimipisteessä helsingissä ei puhuta suomea, lisäksi virkailija sanoi kaikki asiat väärin varmaan siksi että pääsi kotiin.

Vierailija
14/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela kyllä pissii pahasti punttiinsa, ei autakku kertoa työlääkärille tästä. Tosiaan aloin perimään kuntoutusrahaa kelasta kun en ollut saanut kelasta/työnantajaltani samaan aikaan minun olisi pitäny saada osasairauspvrahaa joka hylättiin vaikka lääkärikin sanoi ettei uutta hakemusta tarvita (olin välissä 30pv koko-aikaisena) koska se oli vain jatkoa  noh sitten tein ja nytne hylkäs siinä vedossa että mulle maksetaa kuntoutusrahaa menneiltä  kuukausilta eli 10 päivältä ja kiitos kelan olen varmaan muutamat tonnit nyt menettäny🙃 toivottavasti kaikki kääntyy parhainpäin kun kerron lääkärille ja tosiaan ne jtn kans vetos et saan sitä kuntoutusrahaa takautuvasti noh eioo kyllä tullu tyhämit.. ja anteeksi sönksönk yrittäkää saada selvää pointistani.

Vierailija
15/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työelämässä katkeamattomasti viimeiset 25 vuotta. Ei ole ollut ongelmia kelan kanssa. Suosittelen työntekoa sinullekin.

Vierailija
16/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pyysin Kelalta josko he voisivat lähettää tyhjän asumistukihakemuksen eräälle henkilölle. 

Siis mitä? En pyytänyt itselleni mitään vaan että he lähettäisivät tämän henkilön osoitteeseen tyhjän lomakkeen, koska hän ei käytä nettiä. 

Öh, miksi et itse tulostanut hakemusta ja lähettänyt? Eihän Kela nyt tuollaiseen postitteluun voi alkaa jos et ole virallinen edunvalvoja. 

Vierailija
17/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on käynyt hyvä tuuri jos jo toisella kerralla saat asian selvitettyä. Luulen että kelalla ja osuuspankilla on samoja asiakaspalvelijoita, yhtä hyvin hoituu hommat molemmissa. Tai siis huonosti.

Vierailija
18/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pyydän kelaa toimittamaan sinulle kotiin hakukaavakkeet mielenterveyskuntoutusta varten ja lisäksi toiselta taholta esitteet eheytymishoidoista.

Olisko kiva?

Vierailija
19/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh ja tämä näppiskin sekoilee. HeL....vetin kyllästynyt olen siis.

Ymmärrettiin kyllä. Eikä se näppis mitään sekoile, painat vaan vääriä kirjaimia.

Vierailija
20/23 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee joku vähänkin monimutkaisempi ongelma ja soitat kysyäksesi neuvoa, ei edes se Kelan virkailija välttämättä osaa vastata kysymyksiisi. Viimeksi vastaus oli tyyliä "en osaa sanoa, elä tämä kuukausi säästelijäästi" ja edelleen jäi täysin epäselväksi asiat. Se perustulo olisi järkevin ratkaisu valtiolle rahallisestikin, muutama byrokraatti vain jäisi työttömäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän