Kertokaa mulle hpv:stä! En tajua!
Eli siis en nyt ymmärrä, olen 45v ja papassa todettiin hpv -virus. Ei solumuutoksia. Olen ollut saman miehen kanssa jo 20 vuotta niin Mistä se virus nyt tulee? Aikaisemmin papa ollut kunnossa. Eikä tässä ole vieraissa käyty. aktivoituuko se jotenkin? Voisiko joku selittää??
Kommentit (26)
Samaa ihmetellään täällä, kuinka pitkän ajan jälkeen voi aktivoitua? 5, 10, 15 20 vuotta? Jossakin luki, että oma elimistö lopulta nujertaa viruksen.
Itsellä aktivoitui tai siirtyi vaimolle 12 vuoden jälkeen? Ei kuitenkaan sitä ennen. Outoa tapahtumassa, oli, että vaimo ei suuttunut, kun kerroin hänelle vanhasta kondyloomasta, joka ilmeisesti aktivoitui yllättäen. Väitti vielä, ettei hänellä ollut sitä. Hankin itselleni lääkkeet ja en saanut sitä pois, kun aina aktivoitui uudelleen ja uudelleen. Lopulta hävisi noin 1,5 vuoden kuluttua itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Hpv voi olla piilevänä elimistössä hyvin pitkäänkin ilman oireita. Oireitakin voi ilmaantua vasta vuosia tartunnan jälkeen. Joko siis kyseisen hpv:n olet saanut mieheltäsi, tai 20v sitten joltain muulta kumppanilta. 80% ihmisistä altistuu jollekin papillomavirustartunnalle elämänsä aikana.
Hpv-löydös papassa ei tarkoita sitä että olisit vasta äskettäin sille altistunut :)
Arvaahan tuleeko siitä kuitenkin kivat kähinät suhteeseen kumppanin syyttelynä, vaikka moisen kupan olisi itse hommannut joskus parikytä vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Voi periaatteessa aktivoitua vuosien päästä, mutta ei nyt ihan 20-vuoden jälkeen kuitenkaan. Ja kyllä se seksin välityksellä tulee. Kysäisepäs mieheltäsi asiasta.
Tämäkään ei pidä paikkansa. Papillomaviruksen tartuntareitti on pääasiallisesti sukupuoliyhteydessä, mutta myös limakalvokontaktissa käsistä limakalvoille tai jopa suun ja suun välityksellä ilman genitaalikosketusta välissä. Jopa sikiöaikana hpv-tartuna on mahdollinen - joskin harvinainen.
Lähde: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/328126/Koskenniemi_Ilo…
Kyllähän tuo pettämiseltä kuulostaa. Tai sitten kuulutte johonkin minimaaliseen ryhmään jolle voi noin käydä.
Ei sitä varmaan voi todeta silloin kun ei ole aktiivinen, tietääkseni ei näy veressä. Itse sain omalta aviomieheltä herpeksen kun ei kumpikaan oltu tajuttu että pienenpieni haavauma peniksessä voi olla herpes.