Suomessa ei ole töitä - hain 50 paikkaan
Milloinkohan Suomessa saa sanoa ääneen, että täällä ei ole työpaikkoja? Koska Suomi on korruptoitunut valtio, uutisissa puhutaan "työvoimapulasta". Todellisuudessa se on vain parilla valitulla alalla. Jos et ole lähihoitaja tai rekkakuski, huomaat nopeasti että jokaiseen paikkaan on kymmeniä hakijoita.
Olen hiljattain hakenut 50 eri työpaikkaa IT-alalta ja vähän muualtakin. Pääsin neljään haastatteluun. 0 niistä johti työpaikkaan.
Silti huudetaan "wöööö mene töihin!!". Todella kummallista että tuota aivotonta hokemaa huudetaan sukupolvesta toiseen vaikka maailma muuttuu.
Töitä poistetaan joka vuosi, ihan tietoisesti, ja muutos lähtee valtiotasolta. Työttömyys on ihan epäironisesti yhteiskunnan syy. Digitalisaatiolla ja globalisaatiolla pyritään minimoimaan työntekijöiden määrät. Kaupoissa on aina vain 1 kassa paikalla. Toinen kassaneiti korvattiin itsepalvelukassoilla että säästetään rahaa.
Monilla aloilla näkee ilmiselvästi että firma on palkannut 1-2 henkilöä jotka pyörittää tekee käytännössä kymmenen ihmisen hommat. Sit ihmetellään miksi Suomessa on kymmeniä tuhansia työttömiä. Pahinta tässä on se, että valtio on laskenut liikkeelle leikin, jossa on tarkoitus syyllistää työttömiä tästä tilanteesta. Leikataan tuet, pistetään pakkokursseille, alistetaan aktiivimallilla. Leikitään että tämmöset aktiivimallit maagisesti korjaa sen ongelman, että työttömillä ei ole mitään työpaikkoja mihin edes mennä.
Tekoälyn kehitys tulee viemään viimeisetkin työpaikat seuraavan 10 vuoden sisällä. Graafikon ja kuvittajan työt ovat jo turhia, kun tekoälyllä voi tehdä kuvia tyhjästä.
Kommentit (33)
Jos satut jäämään it-alalta työttömäksi vaikka viikoksi, niin uudelleen työllistyminen on liki mahdotonta. Jotkut teknologiat vanhentuvat tyyliin päivissä. Täysin epäinhimilliset olot ja kaiken lisäksi on pakko ohjelmoida vapaa-ajalla, että ammattitaito säilyy. Hakijoita tunkee ovista ja ikkunoista, suurin osa uupuu joosain vaiheessa uraa ja iso osa laitetaan koeajalla pihalle.
Koodaushypetys on ihan sanonko mistä. Alalla ei edes ole työvoimapulaa kuten väitetään.
Töistä saa jos ei vaadi palkkaa. 9 eurolla päivässä pääsette pajalle tai spr kirpputorille duuniin.
Marinin hallitus vaihtoon ja PIKKUSENVERRAN ÄKKIÄ
Vierailija kirjoitti:
Täällä on vain 10 avointa paikkaa auki ja nekin lähinnä hoitajien paikkoja.
En voi hakea yhteenkään paikkaan.
Voihan sen noinkin ilmaista.
- metsäkoneen hoitaja
- hitsauskoneen hoitaja
- särmäyskoneen hoitaja
- koneistuskeskuksen hoitaja
- lvi laitteiden paikoilleen hoitaja
...
Paljon juurikin näitä paikkoja missä tarvitaan työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, en ole lähihoitaja enkä rekkakuski. Hain yhtä haluamaani paikkaa ja sain sen. Olen saanut joka kerta työt mitä olen hakenut. Ehkä hakemuksissanne ja haastattelutaidoissanne olisi vähän petrattavaa.
Tiedätkö, että vaikka sinä sait paikan, niin ei se paljoa lohduta niitä 99 muuta, jotka jäivät ilman paikkaa. Työnhaku on kuin tuolileikkiä, kyllähän sitä aina joillekin se istumapaikka löytyy, mutta aina joku jää ilman. Olet melko nuija, jos et sitä ymmärrä, että vaikka kaikilla olisi hyvä cv ja hakemus, niin jäävät silti ilman, jos työpaikkoja on vähemmän kuin hakijoita. Eikä kaikkia kiinnosta tehdä niitä töitä, joissa työvoimapula on, esim ei monestakaan ole rekkakuskiksi tai lähihoitajaksi, ja sekin että vastentahtoisesti joudut opiskelemaan alaa vuosia, joka sinua ei kiinnosta ja jolle et sovellu, on kyllä melko tuhoontuomittua pidemmän päälle. Ymmärtäähän sen, että hakee jotain työtä joka ei kiinnosta, kun sitä voi sitten hakea samalla muita töitä eikä jumittua alalle joka ei kiinnosta, mutta se, että joudut opiskella alaa vuosia, josta et alunperinkään ole kiinnostunut, on hieman eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi hakea yhteenkään paikkaan.Voihan sen noinkin ilmaista.
- metsäkoneen hoitaja
- hitsauskoneen hoitaja
- särmäyskoneen hoitaja
...Paljon juurikin näitä paikkoja missä tarvitaan työntekijää.
Jokaiseen paikkaan vaaditaan ammattikoulutus, joka kestää vuosia. Olen näitä työpaikkahakemuksia nimittäin käynyt läpi ja aina siellä vaaditaan soveltuva tutkinto tai vuosien työkokemus.
Sosiaalityöntekijä kirjoitti:
Töistä saa jos ei vaadi palkkaa. 9 eurolla päivässä pääsette pajalle tai spr kirpputorille duuniin.
Ja sekö on sitten tuottavaa työtä? Sinnekkö laitetaan 250 työtöntä? Pajalle tekemään linnunpönttöjä tai lajittelemaan pappojen ja mummujen kuolinpesiä?
Kannattaa hakea niitä töitä muualtakin kuin Helsingistä. Minun esimiestason työhöni oli 6 hakijaa. Parantaa kummasti mahdollisuuksia. Duunareiden paikkoja kun on auki niin ei välttämättä tule yhtään hakijaa, sitten kun se yksi täysijärkinen hakee niin saa paikan. -Maalainen
Helsingin kaupungilla on haussa 17 työnohjaajaa, näin niitä työpaikkoja syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos satut jäämään it-alalta työttömäksi vaikka viikoksi, niin uudelleen työllistyminen on liki mahdotonta. Jotkut teknologiat vanhentuvat tyyliin päivissä. Täysin epäinhimilliset olot ja kaiken lisäksi on pakko ohjelmoida vapaa-ajalla, että ammattitaito säilyy. Hakijoita tunkee ovista ja ikkunoista, suurin osa uupuu joosain vaiheessa uraa ja iso osa laitetaan koeajalla pihalle.
Koodaushypetys on ihan sanonko mistä. Alalla ei edes ole työvoimapulaa kuten väitetään.
Kaikissa firmoissa, joissa olen työskennellyt noin 25 vuoden aikana, on ollut käytännössä aina työpaikkoja auki koodareille
Työntekijöitä ei löydy. Se on kyllä totta, että alalla pitää panostaa itsensä kehittämiseen ja stressiä voi ajoittain riittää.
Ala on vaativa. Siksi paikkoja on aina auki ja palkat ovat hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut 650 paikkaa. 6 haastattelua, ei töitä. Minulla on 2 ammatillista perustutkintoa, ammattitutkinto, alempi ja ylempi korkeakoulututkinto. En käytä päihteitä ja minulla on kiitettävät todistukset ja työtodistukset. Olen todella ruma ja vastenmielisen näköinen ihminen. Siksi kukaan ei palkkaa. Paperilla hyvä, kasvokkain painajainen.
Paperilla sinä nimenomaan et ole hyvä, sen verran hämärä cocktail kaikkien tasojen tutkintoja. Ei yhtään uskottavaa. Vai haluaisitko lääkärin, joka on suorittanut myös putkimiehen tutkinnon ja tradenomin?
"haluaisitko lääkärin, joka on suorittanut myös putkimiehen tutkinnon ja tradenomin"
Itseasiassa kyllä.
Itse olen fyysikko joka on myös käynyt huonekalurestaurointilinjan. Oli muuten virhe tuo restaurointi. Täysin turha koulutus. Suomessa ei kukaan kunnosta huonekaluja kun ne ostetaan Ikeasta ja heitetään seuraavana vuonna roskiin. Ei tosin ole fyysikoillekaan töitä. Pistäkää "fyysikko" työkkärin hakuun ja tulee koko Suomesta 0 työpaikkaa. Ei mulla älynlahjat ilmeisesti riitä siihen, että keksisin alan millä saa töitä. Kai se on painuttava ulkomaille.Millainen fyysikko olet? Ymmärrätkö ilmastoasioita? Hae ihmeessä ilmastokoordinaattoriksi, heitä etsitään eri nimikkeillä ympäri Suomea.
Anteeksi, mutta en jaksa kaltaisiasi neuvojia. "Ai sä olet biologi! Ootko aatellut tätä paikkaa, mä autan sua, katotaan Mollin sivuilta, kato täällä on tää eläintenkesyttäjän homma ja sit olis tää eläinlääkärin homma ja pieneläinhoitajan ja puutarhurin, sähän voisit hei hakea. Ai ei, no ootpa nirso".
Eiköhän tuo fyysikko tiedä ilman maallikkojen neuvomistakin mihin hänen koulutuksensa pätevöittää ja mikä on alan työtilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi hakea yhteenkään paikkaan.Voihan sen noinkin ilmaista.
- metsäkoneen hoitaja
- hitsauskoneen hoitaja
- särmäyskoneen hoitaja
...Paljon juurikin näitä paikkoja missä tarvitaan työntekijää.
Pöljä.
Tässä tarkoitettiin sairaanhoitajan ja lähihoitajan paikkoja.
Ei ole rekkakuskin töitä. Polttoainekkin niin saatanan kallista, että ennemmin vähennetään autoja ja tekijöitä kuin palkataan uusia. Jotain vuokratyö roskaa voisi olla pikku pätkissä. Turhaa puuhaa, kun ei sellaisella pilipalilla saa edes asuntolainaa.
Pitää vissiin lähäriksi kouluttautua. Odotan, että oikea pula tulee ja poistavat sen rokotepakon alalta.