Mihin tämä nykyajan "kasvatus" missä lapselle ollaan "kaveri" on johtanut? Oletteko sitä miettineet?
Nuorisorikollisuus huipussaan. Kaupungeissa parveilee nuorisoa rötöstelemässä, pahoinpidellään ohikulkijaa sairaalakuntoon tai jopa tapetaan ellei tupakkaa satu löytymään. Milloin hakataan bussikuskia tai potkitaan raskaana olevaa vatsaan. Kouluissa ei käytöstapoja ja sielläkin kiusataan ja pahoinpidellään toisia. Huumeita aletaan vetämään 14-vuotiaana jne.
Kun rajoja ei ole kotikasvatuksessa, eli saa tehdä mitä haluaa, niin sellainen on myös käytös kodin seinien ulkopuolella. Ovatko ihmiset tyhmempiä vanhempina nykyään? Mikä siinä on vaikeata ymmärtää että vanhemman tehtävä on 'kasvattaa' lapsiaan? Vanhempana sinun tehäväsi on sanoa lapselle "ei". Ja "ei käy". Tarvittaessa monta sataa kertaa vuodessa. Kasvatatte itse lapsenne päin helevettiä ja sitten ihmetellään kieli keskellä suuta kenen vika? Löytyy peilistä!
M46
Kommentit (26)
Ihmiset hankkivat lapsia omaksi huvikseen. Eivät tajua, että niistä hupi-ipanoista pitäisi kasvattaa järkeviä nuoria aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona rajoja osoitettiin nahkavyön avulla. En ihan sellaista tähän päivään kaipaisi.
Voi niitä rajoja muutenkin osoittaa. Monet vanhemmat vaan eivät osaa.
Kasvatuksesta on tullut liian vaikeaa tavallisille ihmisille. Vain ammattilaiset pystyvät saamaan kovapäisen lapsen kuriin pelkän positiivisen vahvistamisen ja tunteiden sanoituksen avulla.
Pystyvätkö hekään? Vähän epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona rajoja osoitettiin nahkavyön avulla. En ihan sellaista tähän päivään kaipaisi.
Voi niitä rajoja muutenkin osoittaa. Monet vanhemmat vaan eivät osaa.
Kasvatuksesta on tullut liian vaikeaa tavallisille ihmisille. Vain ammattilaiset pystyvät saamaan kovapäisen lapsen kuriin pelkän positiivisen vahvistamisen ja tunteiden sanoituksen avulla.
Pystyvätkö hekään? Vähän epäilen.
Joka tapauksessa se on ainoa mitä ammattilaisen on lupa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen opettajan työssäni törmännyt yhä useammin vanhempiin, joilla ei ole mitään kykyä eikä halua asettaa lapsilleen rajoja, kasvattaa näitä tai hoitaa kasvuympäristöä turvalliseksi. Ei ole enää sormilla laskettavissa ne kerrat, kun huoltaja sanoo lapsen asioista keskusteltaessa esim. jotakin näistä:
- kun en mä sille oikein mitään pysty tekemään jos se valvoo yöt/pelaa kaiken vapaa-aikansa/käyttäytyy törkeästi/ei peseydy tai syö/ . . .
- onhan se meidän X aina ollut vähän semmoinen oman tiensä kulkija
- en mä ole sitten viitsinyt lapsilta pyytää mihinkään kotitöihin tai semmoisiin osallistumista
- oon mä yrittänyt sanoa sille niistä läksyistä mutta ei siitä ole ollut apua
- olen sitten ajatellut antaa sen olla, että jospa sille jossain vaiheessa kasvaa järki päähän
- me aikuiset kun ei olla katsomassa, mitä ne lapset siellä kotona tekee tai missä ne iltaisin kulkee
Mutta opena teet kuitenkin lasun jos herää epäilys, että lasta on kuritettu kotona. Eli aikamoisessa ristipaineessa sitä ollaan.
60 kasvatti, oli selvää, vanhemmat sanoi mitä saa ja mitä ei. 20senä oltiin kavereita kun oltiin omillamme. Hyvin olen tyytyväinen lapsuuteeni&nuoruuteeni noilla eväillä