Onkohan riittävä vitamiinien saanti tärkeämpää terveyden kannalta kuin osaamme kuvitellakaan?
Tuli mieleen tuosta taannoisesta D-vitamiiniuutisesta. Muutenkin kun olen milloin mitäkin googlaillut niin on ollut paljon tekstiä siitä mitä mikäkin vitamiinipuutos voi aiheuttaa, MUTTA näitä vitamiinitasoja ei koskaan tutkita terveydenhuollossa eikä lääkärit ole niistä muuten maininnut kuin muistuttamalla monipuolisesta ruokavaliosta, josta pitäisi saada kaikki tarvittava. Epäilen kuitenkin että suurimmalla osasta ihmisiä ruokavalio ei ole tarpeeksi monipuolinen (ei ainakaan itsellä). Ja nyt osa ihmisistä popsii mitä sattuu vitamiineja tai ravintolisiä omatoimisesti ilman tietoa siitä mitä oikeasti tarvitsisi ja kuinka paljon. Onko jollakin omakohtaisia kokemuksia aiheesta?
Kommentit (4)
Itse esimerkiksi olen ravannut lääkärillä vetämättömän, mikään määrä unta ei riitä -olon takia ja kun perusverenkuva on kunnossa, kiliprauhasarvoy viiterajoissa ja ferritiinikin asteikon alaosassa (40), niin olevinaan nyt on kaikki ok eikä tarvitse enempää perehtyä. Itse haluaisin vielä tietää vitamiinitasot sekä rauta-arvokin voisi mielestäni olla ylempänä mutta ei lääkäreitä kiinnosta. Kahtena talvena söin omatoimisesti b monivitamiini strong ja omega3 mutta nämä värjäsivät virtsan ihan vihreäksi sekä oli useasti jännää kipuilua virtsaamisen lopuksi ja sen jälkeen, vähän kuin vtt muttei ihan samanlaista polttavaa tunnetta. Niin en nyt sitten viitsi noitakaan syödä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jätin joulukuun alussa vitamiinit pois, toivoen et vastustuskyky heikkenis ja saisin saikkua. Vielä ei oo toiminu. Työskentelen sotella ja koko koronan ajan olen ollut terve. Ei jaksa.. Nyt kun tahti taas kiihtyy töissä.
Minä en ole kipeä edes joka vuosi, vaikka noita vitamiinejä ei ole tullut popsittua. Ap
Ihmiset ei ilmeisesti ole ajatelleet asiaa kun ei herätä keskustelua. Ap
Jätin joulukuun alussa vitamiinit pois, toivoen et vastustuskyky heikkenis ja saisin saikkua. Vielä ei oo toiminu. Työskentelen sotella ja koko koronan ajan olen ollut terve. Ei jaksa.. Nyt kun tahti taas kiihtyy töissä.