Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joiden makuaisti on ns. juntti?

Vierailija
07.01.2023 |

Minun junttityylit
- vihreät kuulat ja Pandan suklaa on hyvää
- makaroni pitää olla pehmeäksi keitettyä
- en halkaise sämpylää (en käytä levitteitä) vaan laitan juustosiivun suoraan sen päälle ja salaatin syön erikseen, sillä en pidä salaatista leivän välissä
- lanttu ja porkkana on parhasta heviosastolla!

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö veristä lihaa. Pihvini tulee olla kypsä, ei medium eikä raaka. En tiedä onko junttia vai ei, mutta yleinen käsitys tuntuu olevan että ihminen joka 2000-luvulla syö lihan kypsänä ei "ymmärrä" hyvän lihan päälle. Harvoin liha on niin superhyvälaatuista että se olisi mieluisaa syödä mediumina/raakana. Uskon täysin että ihmiset haluavat pihvinsä mediumina/raakana koska luulevat että niin se kuuluu syödä, huolimatta siitä mikä oikeasti maistuisi hyvältä.

Voin kertoa, että jos tilaat ravintolassa vaikkapa metsäkauriin sisäfilepihvin, niin se on pilalla jos se on läpikypsä. Tuskin kukaan hyvä kokki edes suostuisi tuhlaamaan upeaa lihaa sillä tavoin.

Vierailija
22/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan nyt vaikka, että jos kotona kokkailujen hienoin aste on tyyliä nistipata ja ulkona syömisen huippua kebabrulla, niin on joo junttia.

Jep! Yksi tuttu pitää roskaruokapaikkaa hienona ravintolana, jos siellä saa kuitin pöytään. :D Reppana ihan tosissaan ja innoissaan selitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö veristä lihaa. Pihvini tulee olla kypsä, ei medium eikä raaka. En tiedä onko junttia vai ei, mutta yleinen käsitys tuntuu olevan että ihminen joka 2000-luvulla syö lihan kypsänä ei "ymmärrä" hyvän lihan päälle. Harvoin liha on niin superhyvälaatuista että se olisi mieluisaa syödä mediumina/raakana. Uskon täysin että ihmiset haluavat pihvinsä mediumina/raakana koska luulevat että niin se kuuluu syödä, huolimatta siitä mikä oikeasti maistuisi hyvältä.

Minäkin ennen vierastin sitä punertavaa naudanpihviä, ja paistoin kyllä kypsäksi.

Sittemmin olen kokeillut myös raaempaa, ja rakastan sitä.

Joten en välitä siitä mikä "on oikein", vaan syön juuri kuten haluan.

Lohen paistan "kuivaksi", vaikka jonkun mielestä senkin pitäisi olla keskeltä miltei raakaa.

No, syön graavilohta toki, mutta jos paistan, niin paistan hyvin.

Vierailija
24/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohen ja kanan pitää olla kypsäksi valmistettua eikä sisältä raakaa. Olen siis juntti.

No ei kanaa saa jättää raa'aksi milloinkaan. Juntti olet jos et sitä tiedä.

Havainnot kertoo toista ja tv-kokkiohjelmissa hehkutetaan suutuntumaa, ei saa olla liian kypsää... Minun junttiuteni juontaa siitä että en tykkää salmonellasta ja raakaa kalaa syön vain graavina tai sushin muodossa.

No ei tietenkään saa olla LIIAN kypsää, ei se tarkoita että pitää olla raakaa!

Vierailija
25/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitsan pitää olla al dente.

Tai niin kuin anoppini sanoo, al tende.

Vierailija
26/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Medium ei ole veristä, vaan sisältä punaista.

Ja on todella paljon parempaa kuin kypsäksi paistettu kengänpohja. Tietenkin lihan pitää olla hyvälaatuista pihvilihaa ja mediumiksi soveltuvaa, ei siis mitään sikaa tai karhua.

Hyvälaatuinen pihviliha kestää mainiosti sen, että se on kypsää. Taitamaton kokki ja huonolaatuinen liha tuottaa palanutta kengänpohjaa.

Juuri näin. Kypsä ja ylikypsä on eri asioita. Minulle saa olla medium+, yleensä silloin saan sopivan kypsän ja siinä ei ole punaista, eli yleensä Suomessa hiukan ylipaistetaan ja siksi kypsänä tilattu ravintolassa on monesti kuiva. 

Vierailija
27/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja on todella paljon parempaa kuin kypsäksi paistettu kengänpohja. Tietenkin lihan pitää olla hyvälaatuista pihvilihaa ja mediumiksi soveltuvaa, ei siis mitään sikaa tai karhua.

Odotin tätä kengänpohjakliseetä. Kypsä ei ole sama asia kuin kuiva kengänpohja. Mediumin ja kypsän välissä on liukuva kypsyminen, medium ei yhtäkkiä tietyllä kellonlyömällä muutu kuivaksi kengänpohjaksi. Syön pihvini kypsänä, en kengänpohjana.

Vierailija
28/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ennen vierastin sitä punertavaa naudanpihviä, ja paistoin kyllä kypsäksi.

Lohen paistan "kuivaksi", vaikka jonkun mielestä senkin pitäisi olla keskeltä miltei raakaa.

Kyllähän se vaan on lohikin paljon maukkaampaa ja mehevämpää, jos sitä ei kuivaksi asti paista. Just ja just kypsä on ihan paras. Ei raaka eikä ylikypsä, vaan juuri sopivan kypsä.

Vierailija
29/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotin tätä kengänpohjakliseetä. Kypsä ei ole sama asia kuin kuiva kengänpohja. Mediumin ja kypsän välissä on liukuva kypsyminen, medium ei yhtäkkiä tietyllä kellonlyömällä muutu kuivaksi kengänpohjaksi. Syön pihvini kypsänä, en kengänpohjana.

Eli olet juntti. Ok.

Vierailija
30/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa joskus kokeilla _hyvää_ ravintolaa ja ottaa se liha sellaisena kuin hyvä kokki suosittelee.

Saatatte yllättyä hyvin, hyvin iloisesti.

Vierailija
31/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, en tiennyt kyllä ollenkaan että sämpylän halkaiseminen on junttia. Mun makuaisti taas pitää,prkele, kaikesta liikaa. t: läski

Vierailija
32/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse käytä juntti sanaa mutta huomaan kyllä että hienompien ravintoloiden ruuat eivät ole ollenkaan minun makuuni. Pihvit ranskalaisilla ja hampparit uppoaa helpommin. Työn vuoksi joudun säännöllisesti syömään hienommissa ravintoloissa ja erityisesti alkuruoka on monesti tuskallinen ja korvaan sen vihersalaatilla - chevichet, etanat, tartarit yms. kierrän kaukaa.

Vierailija
33/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena jos meillä oli pitsaa, se oli aina pitserian pitsaa tai itsetehtyä. Sen sijaan näitä Saarioisen/Atrian roiskeläppämikropitsoja ei hyvällä katsottu eikä todellakaan kotona syöty. Heti kun alkoi olemaan omaa rahaa, ostin välillä sellaisen ja nautin suuresti. Varmaan vasta joskus 19-20 vuotiaana olin syönyt niitä tarpeeksi niin että aloin pitämään taas enemmän oikeasta pitsasta. 

Vanhemmat muutenkin pitivät tiukkaa linjaa että eineksiä ja pikaruokaa ei paljoa syöty. Juhlan kunniaksi saattoi olla tosiaan pitserian pitsa tai kiinalaista, mutta niitäkin ehkä kerran tai kaksi vuodessa. Kun itsenäistymisen aika koitti, niin mikroateriat olivat suurta herkkua. Jotenkin hassua, koska tottakai arvostan sitä että ruoan laatuun panostettiin lapsuudessa, mutta jotenkin se teki näistä eineksistä ja roskaruoasta sellaisen kielletyn hedelmän että kun muutin omilleni, söin melkein pelkästään niitä pari vuotta vaikka kotona todellakin oli opetettu tekemään oikeaa ruokaa. Meillä joka päivä joku lapsista oli "kokkausvuorossa" vanhemman kanssa taaperosta asti, eli todellakin on opetettu miten ruokaa laitetaan. 

Mulla taas oli lapsena laajat ruoka-allergiat, joiden takia sen kummemmin pikaruoka kuin edes mikään puolivalmiste tai marinoitu ei sopinut. Kotona tehtiin kaikki alusta asti itse. Sittemmin tilanne muuttui, kun allergiat vähenivät ja myös valmistuotteiden tyypilliset raaka-aineet muuttuivat, ja noin lukioikäisenä pääsin einesten makuun. Rakastuin. Edelleen kolmikymppisenä tykkään kaikesta "teollisen" makuisesta, ja nautin siitä, kun kaikkea ei tarvitse aina tehdä itse.

Vierailija
34/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se vaan on lohikin paljon maukkaampaa ja mehevämpää, jos sitä ei kuivaksi asti paista. Just ja just kypsä on ihan paras. Ei raaka eikä ylikypsä, vaan juuri sopivan kypsä.

No niin no, olen sitten juntti. Olen sitä löllölohta tarpeeksi maistellut, itse paistan, savustan tai grillaan kuivemmaksi, siis "säännöistä" piittaamatta juuri sellaiseksi kuin mistä pidän.

Eli kuten yritin viestissäni kertoa, naudan jätän joskus todella punaiseksi, ja tykkään siitäkin juuri niin, enkä tee niin siksi että "kuuluu".

Vierailija
35/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan aina café Olén mustana!

Vierailija
36/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaan aina café Olén mustana!

Ja tummaksi jauhetusta Baristasta keitettynä!

Vierailija
37/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntilla ajattelin jotain ranskalaisia ja wieninleikettä ABC:lla. Minä olen niin juntti että tykkään siitä.

Vierailija
38/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushi on sellaista ruokaa, mitä minä en vaan ymmärrä. Kuivaa riisiä ja kaikenlaista ällöttävää limaista öh... en edes tiedä mitä, enkä halua tietää.

Vierailija
39/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun ainakin, mutta ei se mua haittaa mitenkään. En pysty syömään oikein mitään mikä on ns. normaalia, on paljon rajoitteita ja syön melkolailla samaa ruokaa tai ruoka-aineita koko ajan.

Vierailija
40/44 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua katsotaan kieroon, kun en ota tikkuja aterimiksi sushibaarissa. Sitä riisiä on paljon helpompi syödä lusikalla.

Niihin mereneläviin tai muihin ötököihin en koske millään instrumentilla. Raakaa kalaa en myöskään siedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme