♥ TAMMENTERHOT keskiviikko ♥
Kommentit (34)
Nyt oon saannut lastenhuoneen suht valmiiksi. Pinnistä ei olla vielä tuotu koska vauva nukkuu ekat 3-5kk rottinkisessa vauva kopassa, ei muuten tätäkään olla tuotu anoppilasta. Onneks sen haku ei sit kestä kauan koska asuvat lähes naapurissa.
Pitäis ehkä vähitellen alkaa pesemään vaatteita.
Otin eilen esille vanhat harsot ja ne oli aikas kulahtaneen näköisiä ja tahraisen oloisia vaikka olivat puhtaat. Milläs nätiä sais puhtaan näköisiksi, kloriitilla?
Onko kellään kuviollisia harsoja, olen nähnyt joillakin sellaisia vaunuissa ja olisin kiinnostunut sellaisista. Mistä näitä sais?
( . ) tänään yritun tunkeutua yksiin mammahousuihin jotka olivat ihan hyvät vielä viimeviikolla ja nyt ei enää menneet kunnolla päälle. Julmetusti on toi vatsa vaan kasvanut ja ihan erilailla kuin poikien kanssa. Suppareiden suhteen on hyvin kunhan maltan ottaa lunkisti.
Paino G: on tainnut tula hieman vajaat 5kg ja lähtöpaino oli 52kja ja pituus 162. Viimesimmästä raskaudesta en millään saanut vikaa 2kg pois joten olen nyt myös isompi kuin edellisillä kerroilla. Synnytyksen jälkeen sitten pitää tsempata.
Zatu: mulla ihan saman oloisia repäisyjä varsinkin kun oon ollut kauemmin samassa asennossa, esim yöllä ja kännän kylkeä. Taitavat olla ne kiinnikket jotka paukkuvat. Sitten siitä tunnottomuudesta, mulla on myös haavan alueella ollut aina tunnottomampi alue ja nyt kun vatsa kasvaa kasvaa se alue sen mukana kun sitä tunnoton alue leviää vatsan mukana. Kyselin tätä kun olin raskaana kakkosen kanssa ja selitykseksi sain edellä mainitun ja se on ihan normaalia.
Joulu pöperö G: meillä on tietty kaikki laatikot ja lihaton makarooniloora(mummo sanoo näin) ja sitten kalaa kaikellaisessa muodossa ja kinkku. Myös lipeäkalaa, saakohan sitä syödä nyt? Salaatteja ja tietty erilaisia limppuja ym.
Aatelin hakee pojat hoidosta, toivottavasti en tuu liian ajoissa. Ma ja eilen olin liian ajoissa ja he eivät olleet saaneet olla ulkona tarpeeksi ja siitäkös syntyi poru. Viihtyvätpähän ainaskin hoidossa :)
Ooteko jo muut laitelleet jouluvalaistusta pihoille, siis ne joila on piha tai parveke? Itse aattelin laittaa ens viikonloppuna jolloin mulla synttärit ja vieraita tulee.
-MM- ja baby 29+5
Vastaan heti, ennen kuin unohdan...
Meillä tuo kaksikielisyys tulee ihan issekseen, kotikielenä suomi ja dagiksessa/koulussa ruotsi. Mun äidinkieli on suomi ja miehellä on yhtä vahvat molemmat kielet nykyään, " ennen minua" oli huono suomi ;) Mies kyllä lipsuu usein, blandaa mun mielestä vähän liikaakin, eli käyttää toisen kielen sanaa samassa lauseessa. On myös tietyt vakisanat, jotka meillä sanotaan ruotsiksi vaikka muuten suomea puhutaankin (mamma, pappa, dagis, mellis mm.)
Ympäristökin meillä aika pitkälle ruotsinkielinen, esim. suomea puhuvia leikkikavereita ei juuri ole.
Esikoinen 5,5v oppi puhumaan sujuvasti 2-vuotiaana, eka suomea ja nyt tänä päivänä molemmat kielet yhtä vahvat (k-äänteessä on jotain häikkää kyllä). On hirveän innostunut kielistä. Vertailee mielellään sanoja, riimittelee sekä suomeksi että ruotsiksi ja osaa växlata kielten välillä.
Kuopus 2,5v ei oikeestaan sano vielä mitään lauseita. Yksittäisiä sanoja suomeksi että ruotsiksi. Molempia kieliä ymmärtää yhtä hyvin/huonosti (jos sille päälle sattuu ;) Puhetta nyt luultavasti viivästyttää epäily kuulonalenemasta.
Saisitteko te lasta ruotsinkieliseen päiväkotiin sitten kun sen aika koittaa? Mun mielestä aina pitää lapselle puhua omaa äidinkieltään ts. kieltä, joka on vahvempi. Mutta mikä estää teillä miestäsi puhumasta lapselle ruotsia, jos on kieli hallussa?
Mun mielestä kaksikielisyys on lapselle rikkaus, kunhan vain sen oppiminen toteutetaan oikealla tavalla. Tutkimuksetkinhan vahvistavat, että kaksikielisten lapsien on myös helpompi oppia kolmas/neljäs kieli. Saas nähdä ;)
Mutta tämä tästä..
SINDA HOI, joko sulla on mammaloma alkanut???!???!??!?
Nyt mellistä laittamaan pöytään ;)
mullahan on ollu kahdessa edellisessä raskaudessa proteiinit koholla ja verenpaineet myös,eka käynnistettiin vk 37 ja toinen käynnisty itsestään viikon 38 tienoilla.Viikon 20 paikkeilla on alkanut proteiinia erittymään kaikissa kolmessa raskaudessa (välillä yhellä + ja välillä kolmella) Ja sitä seurataan yleensä tarkasti,jouduin aikaisemmissa raskauksissa käydä jyväskylässä sairaalalla ensin kuukauden välein ja sitten joka toinen viikko lopussa. Toivottavasti selviät loppuun saakka ilman sen kummempia oireiluja.
Sovittelin tossa juuri keikkaa varten farkkuja,mutta voipi olla ettei tuu enää laitettua sen verran alkaa jo olla naftit.. onneks ei oo mikään varsinainen konsertti,vaan nimenomaan saa jorata.. eturivin paikasta tosin en luovu kovin mielelläni,menee keikkatunnelmasta iso osa hukkaan muuten ;P
Siivous on puolitiessä,ja saa jäädäkin en jaksa. Ennen lauantaita on kuitenkin siivottava kun on vieraita tulossa.
Täällä ilmottautuu kanssa yks kiukkuilija,etenkin lapsia kohtaa on ollu pinna tiukalla,ja todella harmittaa itseäkin jos tulee lapsille oltua kiukkunen. Kai tää raskaus alkaa jo pikkuhiljaa rasittamaan hermoja ja kroppaa tai jotain.
Nyt meen tekemään lasten kanssa jotain..
T:Isa
Me ajateltiin aluks että mä puhuisin suomea ja mies ruotsia. Mä oon kakskielinen ja mies ykskielinen, asutaan pk-seudulla. Mutta jotenkin jo laitoksella toi ruotsinkieli tuli luontevammin joten se on nyt meidän kotikieli. Pojat ovat ruotsinkielisessä hoidossa, mutta kuulevat kyllä paljon suomea. Vois sanoa että yli puolet kaveripiiristä mulla ja lapsilla on suomenkielisiä joten suomen kylä oppivat, vaikka kritiikkiä kyllä kuultiin miehen kanssa kun päädyttiin mlemmat puhumaan ruotsia.
Onni onnettomuudessa silti meillä, vanhemmalla pojala olut kielellisiä ongelmia, puheterapeutin mukaan tässä meidän tapauksessa on hyvä että molemmat vanhemmat puhutaan saamaa kieltä.
Kyllä sen suomen aina täällä suomessa oppii, ruotsinkielen laita sitten taas on toinen. Minä sain kaks kieltä kotoa, mutta mies vain ruotsin. Mutta nyt puhuu erittäin hyvä suomea. Toisin on laita anopin ja appiukon, ymmärtävät hyvin huonosti soomea ja puhuvat vielä huomommin vaikka asuneet espoossa koko ikänsä.
-MM-
Lueskelin uudelleen pinoo läpi ja silmiin osui toi riisipuuro+kermavaahtoyhdistelmä eli jos ARDISIA viitsit laittaa ohjeen, niin kiitoksia.
Moominmamma: löysin sellaisia vihreitä kuviollisia harsoja kodin ykkösestä. paketissa oli 2kpl kutakin, vihreeraitasia, kokovihreitä ja sitten sellaisia missä oli jotain eläinten kuvia tai jotain. Ihan sööttejä ovat. Nää oli siis harsoliinoja. Samassa paikassa oli myynnissä myös keltakuvioisia flanelliliinoja. mutta noi harsot taitaa olla kätevämpiä.
Täytyy myöntää, että mulla kans hermot palaa tosi helposti nykyään. Poden huonoa omaatuntoa lähes päivittäin, jos en sitten muusta mutta ainakin siittä etten ole olevinaan jaksanut pojan kanssa tarpeeksi. Kyllä välillä nousee kylmä hiki otsalle kun aattelee, että mitäs sitten kun vauva on talossa ja itse vieläkin univelkaisempi. Jotenkin on ollut mieli maassa viime aikoina. Väsyttää ja väsyttää ja olo on kankea. Kyllä huomaa etten ole päässyt liikkumaan pitkiiin aikoihin. ennen mulle oli henkireikä päästä yksin kävelylenkeille omien ajatusten pariin, nyt kun ei pääse noitten supistusten takia, niin kyllä huomaa olossa. kunto on rapistunut ja tuntuu että päänuppi kärsii ihan selvästä happivajeesta nykyisin. Saiskohan jostain varapäreitä lainaksi? Inhottaa tää oma olotila...mutta lohduttavaa lukea, että muillakin on samaa.
Ris à la Malta
(4-6 annosta)
1 1/2 dl vispikermaa
5dl kylmää riisipuuroa
3 appelsiinia/klementiiniä/6-7mandariiniä
1-2 rkl tomusokeria
1 tl vanilliinisokeria
Vispaa kerma vaahdoksi ja sekoita puuron sekaan. Paloittele appelsiinit ja sekoita joukkoon. Mausta tomusokerilla ja vanilliinisokerilla. Säilytä jääkaapissa tarjoiluun saakka.
Tosi hyvää ja helppoa!! Monet vaihtaa nuo appelsiinit esim marjoihin taikka luumuihin (keittää vaan eka vähän niin tulee pehmoisia luumuja). Minusta tämä appelsiineilla on se oikea ;)
Tanskassa asuessani jouluna opin syömään saman tapaista jälkkäria kuin Ardisia laittoi reseptin paitsi että mandariinien tilalla oli n 200-400g manteliouhetta (määrä oman maun mukaan) ja syötiin kirsikka hillokkeen tai sopan kanssa.
Tän nimi oli Ris á la Mande
Ajattelin vielä nuihin galluppeihin vastailla..
ELikkä PAINOG: Alkupaino 70kg, pituus 169 nyt paino 78.3. ELi ihan kiitettävästi on painoa tullut.
Marialle: tää olis kans melkein yhtä levee kun pitkäkin =O)
SairaalakassiG: vielä en ole pakannut mutta mielessä on ollut. Nyt on sentään vaatteet pesty. Ehkä muutaman viikon sisään pakkaan kassinkin. ( tai viimeistään sit kun lähdetään laitokselle =0) ) Olen jo rinsessalle kotiintulovaatteet katsonut. Ellen sit löydä kaupasta joitain ihania uusia..
JouluG: Meillä joulupäytään kuuluu: Maksa,lanttu,peruna,porkkanalaatikot, keitetyt perunat kastike(kinkun rasvasta/nesteestä)kinkku, uunilohta,rosollia, karjalanpiirakoita, munavoita(vitsi kun tulee vesi ihan kielelle namm!!!) silliä, ja on sielllä paljon muutakin pientä herkkua nyt en vain jaksa muistaa..
Laatikot ostetaan valmiina mutta niitä ehostellaan vielä ennen tarjoilua, muuten vaihtelee mitä otetaan valmiina ja mitä ei. aika paljon tehdään kuiteskin itse.
Ariellalle kiitos onnitteluista vaikkakin tuo sukupuoli meni hieman pieleen ;) tyttö meille tulee :)
Vielä kysyisin: Onko monella napa pullahtanut, Mariakos se oli joka sitä napa seksiä harrasti? *hih*
oma napa ei ole kääntynyt, eli ei pääse putsaamaan napanöyhtää :)
edelleen siis äityli ja rinsessa 30
SORI, just olin itse asiassa kirjoittamassa kun tuli luettua tuo pino vähän tarkemmin, että tietenkin onnittelut TYTTÖuutisista!!! :) Tätä tää unettomuus teettää, pää on ihan laho...
Ardisialle kiitos jälkkäriohjeesta, tulee varmasti testattua.
Mä tilasin tosi kivoja kuvioharsoja jostain nettikaupasta, mutta enpäs kuolemaksenikaan muista mistä. Että ei ollut paljon apua...
Nyt tää lähtis keittämään iltateetä ja tekemään parit näkkileivät iltapalaksi. Jos sitten vaikka uni maistuisi vaihteeksi vähän paremmin. Mitään pidempää saikkua en tosiaan viitsisi ottaa, kun näitä hommia tuntuu riittävän. Esim. tää viikko pitää omien töiden + sijaisen opettamisen lisäksi tuurata yhden toisen henkilön loma! Että ei tosiaan aika käy pitkäksi työpaikalla... Mut täytyy miettiä olotilaa sit ens viikon neuvolaan mennessä ja jutella kätilön kanssa vähän syvällisemmin omasta voinnista. Kai se on vaan vaikea itselleen myöntää, ettei tää toka raskaus sujukaan niin hyvin kuin eka :( Vaikka oikeesti, miks pitäisi ollakaan superodottaja joka jaksaa ja ehtii mitä vaan?! Ja miks pitää ollakin näin lojaali työnantajaa kohtaan, vaikka kuitenkin se työn ulkopuolinen elämä on paljon tärkeämpää!!
ariella
[color=darkviolet]Kyllä sitä pittää usein pysähtyä :O tosin viimeksi kävelin sunnuntaina eli pitäs saaha ittesä useemmin liikkeelle. Luulisin sen auttavan vähä tuohon tahtiin. Piristi ku sai raitista ilmaa, vaikka ei tuolla tahilla kovin kunto kasva ;)
[color=blue]Ardisia [color=maroon]kannattaa tehä kaks pellillistä mokkapaloja niin saat rasiaan pakkaseenki *vinkvink*. Pakkasesta mäkin isänpäivänä niitä kaivon.
[color=blue]Fable [color=violet]unista niin.
HUMALA: humalassa oleminen, pelkäät toimiesi arvostelemista.
KAUHUNTUNNE: ei enteile pahaa, kuten uskotaan, vaan pääset vapaaksi epämiellyttävästä ihmisestä tai tunteesta, joka on sinua kauan vaivannut.
RASKAUS: uni hyvä enne nuorille, mutta vanhemmille se tietää harmia juopoista.
Oiskohan noista mitään apua tulkitsemiseen.
Kiitos, ku kerroit kokemuksistas, kiinnikkeitä tarkotan :)
[color=blue]Äityli [color=maroon]kyllä ne lekurit varmaan tietää, joten toivotaan, että istukka on kaukana kolmen sentin päässäkin :) Ja onnea 30 siirtymisestä, perästä tullaan perjantaina.
[color=blue]OMK [color=violet]onnea 32 täyttäneelle ;)
[color=blue]Maria [color=maroon]onnea hyvistä mittauksista bd bd. Jokos sie söit rautaa??
[color=blue]Ariella [color=violet]*hmm* etkö jo haluais jäähä kotio? Mietin, että jos alkaa kovin usein tuleen tosissaan unettomia öitä niin ei parane leikitellä sen asian kanssa. Kummiskaan ei niin kauan oo enää ä-loman alkuun eli jos hakisit saikkua?
[color=blue]Beijaflor [color=maroon]hepatoosiepäily. .jokos sulta otettiin verikokeet? Toivotaan ettei epäilyt vahvistu bd bd.
[color=blue]Pupina [color=violet]*kippis* hyvistä mittauksista ;)
[color=blue]Moominmamma [color=maroon]kiitos, ku kerroit masutuntemuksista :) eilen tosiaan saunan jälkeen masua rasvaillessa huomasin kuinka turtana voikin olla " kiree" masu.
[color=blue]JouluvalaistusG: [color=violet]ei laiteta ulos, ku ei meillä oo siellä vielä mittää sellasia pensaita/puita. Sisälle oon laittanu parit tähtivalot muualle ku akkunoihin. Jääpuikkoverho oli viime vuonna etukuistin sisäpuolella, en tiiä laitetaanko se ulkopuolelle nyt kuun alusta. Ekana adventtina sitten laitan kyntteliköt akkunoihin, niitä taitaa löytyä pari tästä mökistä.
[color=blue]Kiukuttelusta [color=maroon]ett mieki liityn siihen kerhoon :/ akalle ikävä kyllä tulee saneltua liian herkästi ja sit ukko huomauttaa, ett sä taas. .sit mä nään sen takia punasta :( Ja ukollekki kuulemma herkästi sanon tai miten se tuumas mulle yks ilta " sulle ei kärsi enää mittää sanua" . Otan siis herkästi ihteenikin.
Omasta mielestä kyllä vaan tosissaan, jos on aihetta. .ai minäkö jääräpää :O me ollaan molemmat ja ku akka on oinas niin siinä " kivasti" yhistyy meiän luonteet :D
[color=darkviolet]Oli kiva kauppareissu tänään akan kans :) Oli kaks pellee kaupassa ja akka sai pari ilmapalloa (kissan ja koiran) plus ratsastaa hepalla kaupassa. Ei siis oikea, vaan rattailla kulkeva ;) Sitten vielä taiottiin liinat tikkareiksi. Arvaatte varmaan, ett akka oli tosi onnellinen. Ihana aina nähä lapsen hymy ja kuinka se oikeen hehku onnea.
Tuli tuosta Mars-patukasta mieleen, ett ku söin sellasen eilen niin tuli myös tuhottua Suffeli, sipsejäkin + sukulakua, jätskiä. .olikohan viel jotain muuta niin no laskettasko tähän viel piparit. Makea kyllä maistuu. Ja pizza. Tänään tein sitä pari pellillistä ja paljo tuhottiin akan kans kahestaan toisesta ennenku ukko tuli töistä.
Joten mielenkiinnolla oottelen ens viikon punnituspäivää, ku edellis kerta oli viime viikolla. Nytköhän ne tosiaan siirty tähän, ett kahen viikon välein pittää käyä :O Mulla tällä viikolla tulee 30 täyteen. [b]Miten muilla 30-klubilaisilla?[/b]
Joo, syänhä mää sitä rautaa,mutta tuntuu ,notta viime aikona se on jumittanu vattaa.
Saa sanua,notta: Maria pohojanmaalta,syä rautaa ja paskantaa kettinkiä!
eli taidan hakea seuraavaks luantaas kaupasta sitä kamala litkua,sitä kräyt..kräyts luusahtia ;) kuinka se nyn kirijootetaankaa..
tänää kävin labrassa ja siellä oli taas jos jonkinmoista mitä muka pitäs ottaa vaik multa ei pidä kun kilpirauhasarvot vaa tarkistaa,mä sanon kyl perjantaina sille neuvola tantalle tosta asiasta..ja sit ne rupee vielä jankuttamaa että ei sitä tähän aikaa enää voi ottaa ku se pitäs ennen 10.00 ottaa mut kun ei ikinä kerkee sinne nii aikasin ku nykyää meillä herätään siinä 9.00-9.30 aikoihin..
kun on yksi semmonen lastenlaulu kun limonaatia niin meidän Jenna tyttö saoo aina ton limonaatia kohdalla että,munaa,mut en kyllä tiiä mix,hänestä se on ´varmaa muksaa:)
huomenna meille tulee se herralatalojen myyntiedustaja klo 18.00 kivaa päästä suunnittelemaa omaa taloa:)
ja huomenna mun mies alottaa työt mut onnex hällä on 04.00-12.00 työaika että ei se tuu kovin raskaax käymään mulle:)tänää on meijän pikkupirpanan nimpparit ja hän sai yhen pehmolelun nimpparilahjax:)
mansemamma ja vauva rv 33
Olipa tänään tullu mukavasti viestejä =).
Neuvolakäynneistä joku kyseli, elikkäs mulla myös alkaa ens viikosta alkaen käynnit kahden viikon välein, kun viikonloppuna pamahtaa 30viikkoa täyteen. Esikoista odottaessa käynnit tiheni näin: 25, 28, 30 ja 32. 34 viikolta olikin jo viikon välein.
Mary: ei ainakaan multa ajeltu karvoja viime kerralla (K-PKS). Kai se riippuu paikasta..?
Fetaa oon minäkin syöny ihan hyvällä omatunnolla. Ainakin Arlan Apetinassa lukee tanskaksi, että on tehty pastöroituun maitoon.
PainoG: juups... eli on vähän lipsahtanu, mikäli tohon aataminaikaiseen viisarivaakaan on uskominen. Elikkäs 3-4kg olis tullu kolmen viikon aikana. Mitat on aika samat ku Marialla, eli 167cm ja 79kg. Neuvola on keskiviikkona jotta saa nähdä mitä siellä vaaka näyttää. Vielähän tässä ehtis kunnostautua ;)
Beijaflor: saitpa ikäviä uutisia =(. Eiköhän kaikki kuitenki mene hyvin ja hyvä että nyt sitten seurataan vointia hyvin. Pidetään sulle peukkuja!
Moominmamma: kyllä ne harsot voi laittaa kloriittiveteen. Pitää vaan sit pestä pariin kertaan, ettei varmaan jää jäämiä.
JouluvaloG: minä voisin kyllä asennella jo, mutta mies vähän toppuuttelee. Yks kynttilälyhty keikkuu pihapihlajassa, siihen laitan kynttilän kun muistan. Kaapissa on parit valot puskiin laitettavaksi ja sellanen valoverho, jonka laitan tonne kuistille. Kynttelikköjä pitää ostaa lisää, kun muutettiin keväällä ja nyt on hieman enemmän noita ikkunoita... Laitetaan varmaan valot sitte joulukuun alussa. Eli PARIN VIIKON päästä =).
( . ) Istuskelin päivän verokoulutuksessa omaksi ilokseni ja kotona sitten touhusin kovasti. Tein ison satsin lihapullia, mies murisi ku laitoin puolet pakkaseen, kun olisi niitä halunnut napostella =). Sitte liitostin pyykkivuoren ja siivoilin puolet huushollista imurointi/pesu kuntoon. Huomenna homma jatkuu. Kivuttomia supistuksia tulee edelleen aika paljon ja vauva potkii/nyrkkeilee ja möyrii kovasti. Mieli tekisi ulos kävelylle, kun alkaa olla aika pitkä aika edelliskerrasta, mutta jospa sitten huomenna... tai perjantaina, jos huomenna on raskas siivouspäivä =) Mieli on kevyt kovasta painonnoususta huolimatta! Johtunee osittain siitä, että sain viimein jatkajan tuottajajärjestön sihteerin hommaan ja saan pian keskittyä täysillä kotiäitinä oloon!
Elina ja masukki 29+4
Päivä taas vierähtänyt siivillä, ekaks aamupäivällä neuvola ja sitten reippailin itseni uimahallille liikuttamaan niveliä! Ihanan raikas mutta väsy olo....
Täällähän on tuo napaseksi oikein saanut uusia ulottuvuuksia, innostuiskohan mies eri tavalla jos ehdottais välillä jotain uutta....;)
Joku kyseli konserttiin menemisestä ja tulipa mieleen että joudun itse jättämään sunnuntaina konsertin väliin kun nuo liitoskivut ei taida tykätä 3 h paikoillaan istumisesta, seistä voisin kylläkin!
JOULURUUAT puhuttavat eikä ihme, niin hyviähän ne on! Jopa niin hyviä että kun käytiin kaupassa miehen kanssa ennen pyhäinpäivää ja huomasin että kinkut oli ilmestyneet pakastealtaisiin niin minähän sitten ostin pienen joulukinkun ja paiston sen pyhäinpäivänaamuna, sekä tein imelletyn perunalaatikon ja joulusinapin, nam.... Oli muuten hyvää vaikka itse sanonkin!
Riisipuuro kuuluu meilläkin ehdottomasti jouluaamuun/lounaalle, itse syön sen kanelin, sokerin, ja maidon kera, äitini taas aina tekee sekametelisoppaa (jonka sitten syö yksin....)
Ja paras joulun " yö-hiukopalapala" on itse tehty joululimppu, kinkun ja sinapin tai italiansalaatin kera.....Nyt lopetan ennenku meen taas jääkaapille!
Josta päästäänkin PAINOON: MARIA taisi luulla jo " johtavansa" tätä kisaa mutta ehei, kohtaat vastustajan ja reilusti edellä olevan sellaisen: painoa tullut nyt normaalipainoon nähden +17 kg!!
En nyt muista kuka muu oli laihduttanut ennen raskautta bikinimittoihin, mutta saman tein minä vuosi sitten, sain painon normaaliksi Painonvartijoissa (-11 kg) eli senkin takia varmasti nopea nousu! (toiveajattelua....) Taitaa PV taas kutsua kun imetys ohi....
Neuvola oli siis tänään ja tässä hieman mittoja:
-Painoa tullut (taas) 800g/vko!
-Sf-mitta oli 30 (tasaisesti keski ja yläkäyrän välimaastossa)
-RR 120/77 (ollut aikalailla sama kokoajan)
-Pissa puhdas
-Vauvan syke 140 paikkeilla (ollut 150 tähän mennessä)
-Ja vauveli oli ainakin nyt pää alaspäin, mutta voi vielä muuttua.
-Sokerirasituksen arvotkin sain eli 0 h: 4,6 1h: 6,4 2h: 6,1 eli kuulemma erinomaiset, sen takia ei kovin huolissaan painonnoususta.
Sori taas tää omanapaisuus, mies tuli just kotiin joten lähdenpä tyrkyttämään itteäni kainaloon uusinta 24 tuotantokautta katselemaan (siihen jää ihan koukkuun!)
Huomenna taas lisää kun ehdin aamupäivällä syventyä juttuihinne!
Ennen sitä heittäisin pienen KAKSIKIELISYYS GALLUPIN ilmoille, eli miten olette käytännössä hoitaneet tämän kieliasian vauvan tullessa tai myöhemmin?
Meillä ollaan ajateltu että toinen puhuisi ruotsia ja toinen suomea (ollaan kummatkin käyty ruotsinkieliset koulut mutta äidinkieli on minulla suomi ja miehellä vähän kumpikin,suomi vahvempi, eli senkin takia epäilen että osaanko " luontevasti" sitten puhua vauvalle ruotsia?) ja sitten yhteinen " kotikieli" olisi suomi. Kuulostaako mahdottomalta, kertokaa jos on kokemusta!
Neuvolassa vaan kyseli tätä asiaa tänään ja ollaan kyllä pohdittu sitä kokoajan ja haluan ehdottomasti antaa lapselle kaksikielisen pohjan mutta miten se kävisi parhaiten?
Voikaa hyvin,
Pupina 31+5