Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

♥ TAMMENTERHOT keskiviikko ♥

Kommentit (34)

Vierailija
2/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[b]Zatu :[/b]Ajattelin samalla kysyä neuvolassa napapilleri reseptin, ettei tulis vahinko napoja ;) Kohtuus navoissakin..

Valitan,ei ole juttujen taso tällä suuntaa noussut napaa ylemmäs eilisestä ...

Palaillaan..

[b]Maria ja himpula 31+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaa tässä aloittelen ja sitten täytyy hakea appiukko aloittelemaan tapettien irroitusta. Tää on tää pahin vaihe kun pitää vanhat ottaa pois. No toivottavasti lähtevät helposti ja saadaan tulosta aikaan.

Sairaalakassia en vielä ole pakannut. Esikoisen aikaan mies sitä kehoitti tekemään ja totesin että onhan tässä aikaa, ei se sitten ollutkaan valmiina kun sairaalaan tuli lähtö rv 36+6 :-) Jos nyt sitten ajoissa.

Zatu - kiitti ohjeesta. Teitkö semmoisia ihan ohuita vai vähän paksumpia ja onko tuo helppo kaulittava? Vois sit kokeilla...

Joulusta ja ruuista - meillä on kanssa ollut tapana niin kuin Isabelluskalla että aaton vastaisena yönä paistetaan kinkku ja usein pakataan lahjoja vasta silloin (äitini teki aina niin). Kuusi on kyllä jo aiemmin tuotu sisään että sulaa, mutta koristeltu aatto aamuna tai sitten joulurauhan julistamisen jälkeen vasta. Tänä vuonna tehdään varmaankin kaikki jo aiemmin, meidän tuurilla muuten tulee lähtö sairaalaan kun kinkku on uunissa :-)

Ruokia meillä on kinkku, peruna-, porkkana- ja lanttulaatikko, joskus karjalanpaistia, karjalanpiirakoita, rosolli, savustettua lohta, graavilohta, mätiä, maksapateeta, peruna- tai italiansalaattia ja kaikkee muuta pientä... Tänä vuonna anoppi hoitelee aattoruuat.

( . ) on ja möllöttää, ikäviltä välillä tuntuu noi kääntymiset ja supistelee taas vähän enemmän mutta ihan ok.

Nyt aamupalalle ja hakemaan appiukkoa.

t. Mirabella ja Albert rv 33+2

Vierailija
4/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei ikävä kyllä voi sisälle oikeaa kuusta tuoda,mut yritän ajatella että sästynpähän neulassotkulta sitten,mut oikean kuusen tuoksua ei kyllä voita mikään ja olis hauskaa mennä lasten kanssa metsästä hakemaan kuusta.

Jouluruuista unohdin tykkänään riisipuuron,nam nam.Sen kanssa teen joko rusina- tai sitten sekametelisoppaa.. Voi kun tekis mieli syödä jouluruokia heti!

Pohdiskelin tässä iltasella että uskaltaisinko vielä joulukuussa lähteä katsomaan erästä suosikki bändiäni keikalle,toisaalta pelkään vähän masun puolesta,kun tiedän että paikka tulee olemaan tupaten täynnä ja osittain myös juopunutta kansaa..no pitää harkita,onko muilla kokemusta ison mahan kanssa keikoilla käymisestä..?

Oma maha kasvaa pikkuhiljaa,ei oikeastaa mitään uutta raportoitavaa.. alkuraskaudessa oli paljon enemmän kaikkee uutta ja jännää,nyt tuntuu että menee aika tasasta tahtia päivät.

Tänään lupasin itselleni että en tuu koneelle ennen ku siivous on tehty.. jos se antais vähän siivousintoa :)

Nukkumisesta,nukun yöllä kun pieni possu ja päivällä nukun aina kun mahdollista,nukun liikaa ja oon koko ajan väsynyt,eli tänään jätetään päikkärit pois kokonaan.Vessaan ei tarttee öisin herätä,ei oo minkään raskauden aika tarvinu,onneksi.

Nyt viemään koululaista ja sit siivoomaan =(

T:Isa ja masukki 30+3

Vierailija
5/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

zatu pitääpä pistää korvan taakse toi testosteroni ja mahakarvoitusasia.. koska kummassakaan edellisessä raskaudessa maha ei oo karvoittunut ja molemmat on tyttöjä..

Vierailija
6/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=darkviolet]Mistähän nyt tuulee :D no ulkosalla käy aikas navakka viima, joten onko tuo ihme, ett se vie taas viimesetki jären hippeet mennessään. Onko näkyny? Lähettäkääs takasi tänne p-pohjanmaalle, kits :)

Tänään pitäs soittaa maksakokeista, ett miten meni -> läpäsinkö. Mun ei ihan oikeesti pitäny aukasta tätä rakkinetta aamusta, ku herkästi jämähän tähän ja tässä sen näkee. Mut ku tein aamulla hoitopaikan irtisanomis/haku lappusen niin minkäs teet. .

[color=blue]Maria [color=violet]oiskohan sellasta ehkäsysalvaa mitä ruutais ukon napaan :D :D

[color=blue]Mirabella [color=maroon]mä tein sellasia vähä paksumpia akan kans, ett oli lapsosen helppo olla tohinassa mukana. Mä laiton sen 4dl jauhua ja mun mielestä se oli sopiva. Eli ehkä vähä rapsakampia sais varmaan, jos laittas lisää sen puol desiä vielä.

Mutta oli tosi helppo kaulita vähemmälläki jauho määrällä. Ja mulla on tapana laittaa muutaman kerran kaulitut rippeet jääkaappiin siks aikaa, ku otan käsittelyyn jähmeemmän taikinan. Mut eiköhän kaikki tee näin.

[color=blue]Joulusta vielä [color=violet]ett mäkin unohin riisipuuron. Kanelisokerin kans ehkä useimmin menee jouluna. Soppia meillä tuhotaan muutenki.

Oikee kuusi pittää ehottomasti olla. Toivottavasti en tuu ikinä allergiseksi kuusille! Se pilais kyllä totaalisesti joulut. Kuusi koristellaan aattoaamusella, ku lastenohjelmat ts. pukin kuumalinja pölisee taustalla. Lumiukko pitää yrittää joka joulu kattoo, joulurauhan julistuskaan ei oo niin tärkee seurattava :O

[color=blue]Isa [color=maroon]kyllä kai sitä voi mennä keikalle isommanki masun kanssa, ku varautuu siihen ettei voi välttämättä olla koko aikaa. Kuullu joskus, että masuasukas alkaa ihan hirmusesti möyrimään metelissä. Ja varoo tosiaan niitä horjuvempia bailaajia ;)

Mulla tais akkaa oottaessa tulla vaan muutama hassu tumma karva navan alapuolelle, mut nyt on untuvaa kauttaaltaan masussa ja sellanen karvanen linea negra :D Plus, että käsivarret on hentosen karvotuksen peitossa ja mulla ei yleensä karvat kasva. (En oo koskaan raakannu käsiä saati kinttuja).

[color=darkviolet]( . ) aamuyöllä heräilin ennen viittä vessaan. No ei siinä muuten mittää mainittavaa, mut ku pääsin sänkyyn kylelleen niin peipi alotti ihan älyttömän jorauksen. Ei oo tähän mennessä vielä unta noin kovin häiriköiny. Rauhottu sit jossai välissä, mut pitkästä aikaa oli vähä kitkusempi nousta aamulla ylös.

Eilen kävi harvinaisia vieraita. Akka soitti anopin piparikahville. Aattelin jo ettei se tuu, mut yllättäen tulivat yhessä appiukon kanssa :O Asutaan siis ihan naapureina ja eivät tosiaan haitaksi asti käy. Anoppi tulee yleensä vaan kututtuna tai ku on tosiaan asiaa (tuo akkaa kotio tms). Rupesin miettimään etteivät oo ehkä yhessä käyneetkään. .tai en jaksa muistaa ku se on niin harvinaista. Appiukko ei siis tosiaankaan harrasta muutenkaa kyläilyjä. Joten nyt on iso raksi seinässä ;)

Mitähän sitä tekis, ku akka on hoijossa. Taian vähä sumplia pöksyjen ompelemista.

Z ja peipi 29+5

Vierailija
7/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=8B8386] Eilen oli sitten ensimmäinen vanhempainvalmennusilta ja jouduin mennä sinne yksin kun ukko touhasi täällä hallilla. Yhtäkkiä laskin, että meitä mammoja oli 13-14kpl ja olin AINOA jolla ei ollut ukkoa mukana!! Heh...kaikkien piti esitellä ittensä ja kertoa laskettu aika, sanoinkin, että kyllä mullakin ukko on ;-). Lupasi järjestää niin, että tulee ensi kerralla mukaan.

Oli ihan OK juttu kyllä, menin vähän itsekin asenteella " mitähän tää nyt oikein on..." Meidän neuvolan TH piti tilaisuuden (on tosi mukava ja n.25v nainen, eli ei mikään kääkkä, joka tietää vaan todella vanhoista asioista...niin ja on itsekin synnyttänyt.

Mentiin eka läpi yleistä asiaa raskaudesta, sitten käsiteltiin kalvoilta synnytyksen eri vaiheet: avautuminen, ponnistaminen ja jälkeiset. Tosi hyvin esitti asiat ja faktapohjalla. Sitten käsiteltiin sitä sairaalaan lähdön kohtaa ja mistä tietää, että milloin pitää lähteä jne.. Lopuksi katottiin joku vajaan puolen tunnin synnytysvideo, joka oli " ihan iisi" . Video oli uusi ja tehty haikaranpesästä, Helsingistä. Kyllä kaikki hiirenhiljaa kattoivat videoo =)

TH sanoi vielä lopuksi, että seuraavalla neuvolakäynnillä saakin sitten ajan äippäpolille synnäripolin tutustumiseen. NOH kävikin sitten niin, että tänä aamuna klo 8 soi puhelin ja tuo TH soittaa, että voi kauheeta hän on kattonu väärin päivämäärät niistä ajoista ja se aika meillekin olisi sitten jo TÄNÄÄN klo 18 illalla :/ Toivottavasti miehen onnaa järjestää työt niin, että päästään menemään...kiva vaan kun sitten huomenaamulla pitää taas olla siellä ä-polilla klo 8 aamulla ..Turhaa ravaamista S-joella alvariinsa.

Jouluasiaa sen verran, että en oo ikinä tehny riisipuuroa, vaikka sitä on suorastaan manguttu multa...Puuroon liittyy karmea lapsuuden trauma *hih...no karmea oli vähän liioiteltua* enkä suostu sitä syömään enkä tekemään, tai siis ole suostunut.. Tuossa muutama päivä sitten mietin, että pitäisikö yllättää ukko-kulta ja tehdä sitä riisipuuroa aattona... Tätä asiaa täytyy kypsytellä tämä kk omassa päässä, että on sitten valmis koitokseen =D

Kuusesta olen myös sitä mieltä, että oikea tai ei ollenkaan. Muutaman jouluna ei haettu kuusta ollenkaan, kun asuttiin väliaikaisesti raksa-aikana kahden susikoiran kanssa vuokralla...Ne kun hännällään pyyhkäisivät olohuoneenpöydänkin tyhjäksi innostuessaaan niin ei olisi yhtään huvittanu kattella aattona kuusta ilman neulasia.

Isa tai joku kyseli keikalle menosta masun kanssa. Voihan sitä mennä, mutta varmasti reagoi meteliin. Ainakin mulla on reagoinut, vaikka en oo ollu kuin synttäribileissä, joissa bändi ja puheensorinaa. Kovasti mylläsi koko ajan, varsinkin bassoon reagoi voimakkaasti. Mylläys jatkui pitkän tovin vielä bileiden jälkeenkin, joten jäi masussa bileet päälle. Mua eniten huolestutti muut bilettäjät -känniset sellaiset. Sitä ei oo aikaisemmin edes huomannut toisten heiluntaa, nyt kyllä kiinnittää huomiota tosi paljon muiden käytökseen ja varoo visusti menemästä tielle. Hmm..serkkuni kävi Hgissä isoissa konserteissa ihan loppuun saakka ja kaikki meni tosi hyvin aina. Kannattaa varmaan miettiä sitä keikkipaikkaa: onko jo valmiiksi ahdas ja tunkkainen ympäristö vai onko tilaa " päästä pakoon" jos liikaa on tunkua..

KarvaG: mulla masussa kasvaa tummaa karvaa :/ ei kiva, mutta en oo sille mittään tehnytkään.. Mulla on aina ihokarvat kasvanu, yx PCO:n vaivoista kaiketi. Tosin olen puolestani huomannut, että tänä vuonna on muuten karvan kasvu rauhoittunut. Olen kuullut, että ne synnärillä ajavat nuo alapään karvat pois?? Vai onko tuo joku urbaani kaupungilegenda?

*huh* Mäkin sain eilen siivottua muut, paitsi sen puhtaan pyykin kasan ^^napittaa edelleen toiveikkaana Zatun suuntaan^^ Tänään se oli suunnitelmissa, mutta jos mennään sinne synnäritutustumiseen..

Ja niin tuo TH sanoi, että tammikuu on ennätyskuukausi S-joen synnärillä ensi vuonna!! Ei oo vuosiin ollut niin paljon yhtäaikaisia synnyttäjiä yhtenä kuukautena...joten kaikki EP:n mammat: varautukaa kyynärpäätaistoon sänkypaikoista *teroittaa jo omiaan*

Mehän voitaisiin tehdä vuorot, jookosta?

Voi mahoton, kun mun tekee mieli nyt tota jouluruokaa kun niitä on täällä puitu.. Varsinkin perunalootaa....lohta...kinkkua... N.A.M *pyyhkii suupieliään* Täytyy kytätä, koska paikalliset lounaspaikat ekan kerran tarjoavat jouluruokaa ja rynnätä heti apajille..

Tuosta fetasta..mä nyt kyllä tunnustan, että olen sitä fetaa syönyt siinä missä ennenkin. Tarkempi olen siinä, että syön heti purkista oton jälkeen, en ota pöydässä seisonutta..

EI näistä ruuista puhuminen pitää nyt loppua, mulla on jo nyt NIIIIN kauhee nälkä ja vielä kolme varttia ruokataukoon :\ Vaavikin potkii ja myllää kun maha kurajaa, ei vissiin tykkää " soundista" .

En muuten tiedä olisko tuo taas kääntynyt pää ylöspäin, kun mahan yäosa on taas " patilla" ja se on ihan kova, ihan kuin pää olisi tuossa pallean alla. Silloin kun oli kääntynyt RT:n niin kova patti tuntui tuolla alhaalla..

Tarttee mennä käveleen välillä, josko tuo massun sisältö siitä rauhaantuisi.

Palaamisiin.

[/color]

Mary 31+0 (jesh..)

Vierailija
8/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako teiltä muuten arvon Ladyt kysyä, että paljonko painatte näillä viikoilla nyt?

Vierailija
9/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli aika rankka ilta, suutuin lapsille ja sanoinkin aika pahasti, en tiedä mihin se järkevä aikuinen oikein oli mennyt, mutta vieläkin on paha olo vaikka monet kerrat pyysin anteeksi. Tuntu nimittäin aika hirveältä kun isompi tytöistä kysyi, et etkö sä rakasta meitä enää =(

Väsymyksen piikkiin laitoin purkauksen, mutta silti ihmettelen omaa käytöstäni suuresti, yleensä se on meillä mies ( joskus myös koira ) joka saa olla purkauksen kohteena.

Kyllä voisin kotia jo jäädä, mulla on oikeesti tosi malttamaton ja levoton olo, ihme hötky päällä.

Joulukortit askarreltiin eilen tyttöjen kanssa ja mieli tekis jo ostaa kaikki pienetkin sälät vauvaa varten vaikka nyt on vasta rv 29+4.

Eilen ja tänään bongasin ekat hikat ja tuntemuksista päätellen vauva on pää alaspäin.

Isa ja muutkin masukarvojen kasvattajat, saanen liittyä joukkoon karvaiseen. Mulla on mahassa piiitkiä karvoja ja samoiten poskissa on sellaista untuvaa, moista karvoitusta ei edellisissä raskauksissa ole ollut, ultra kyllä veikkasi tästäkin vauvasta tyttöä.

Jouluruokia on peruna,-porkkana- ja lanttulaatikot, lohta ja silliä, karjalanpaistia ja piirasia sekä tietty kinkku sekä rosolli ja tuoresalaatti. Lipeäkala kuului lapsuuden jouluruokiin, mutta siitä olemme luopuneet. Jouluaatto aloitetaan riisipuurolla. Viime vuonna koristelimme kuusen jo aatonaattona, ai niin ja meidän jouluperinteisiin kuuluu syödä pizzaa aatonaattoiltana.

Nukkumisesta on tullut aika vaihtelevaa. Joka yö on käytävä klo 1-2 välillä vessassa ja sen jälkeen ei tahdo unta saada. Kääntyminen on liitoskipujen takia tuskaa ja nyt on vielä uutena vaivana tullu oikean lonkan kipu.

mamm@mia, joka ei nyt vain tahdo jaksaa olla positiivinen.

Vierailija
10/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=darkviolet]Maksakokeista läpästiin niin, että sujahti vaan :) 20 kieppeillä niin alat ku asatki bd bd :) :) Mut vielä pitää jännätä sappiarvoja mitä ne on, ehkä hyvällä tuurilla vois huomenna olla valmiit.

[color=blue]PainoG: [color=maroon]elikkäs puntari näyttää lukeman 65 ja puoli (eilisillan nakupaino) :D aamusella ainaki parisattaa grammaa vähempi HUOM! No mut eni vei, kyllä kintussa tuntuu painonnousu, ku kypä kiloo on rikottu. Senttejä mulla on vaan 161 eli tosi etupainonen olo.

Kyselinki ukolta eilen nukkumaan mennessä, ett mitä se painaa. 71 tai 72 kuulemma ja akkaa oottaessa muisti olleensa 69 kiloo.

Viimeksi mulla tais viimesessä punnituksessa olla jotai 71. .katotaan miten nyt käy.

[color=darkviolet]Ja takas pöksyjen kimppuun.

Vierailija
11/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kyllä lähde päivä käyntiin.. kahvia ei ollut kuin pari mitallista jäljellä, keittelin ne aamulla mutta eip tehonnut. Täytyy lähteä kaupalle siis. Tänään ajattelin leipoa pakkaseen, Zatu aina mainitsee mokkapalat niin tekis niitä mieli :P

Mulle on tullut uusi himo, Mars- suklaapatukat! En ole ennen niistä välittänyt, enemmän Dajmn ja minttusuklaan nimiin vannon. Tuli sitten viikonloppua kähvellettyä mieheltä patukka ja ai että kun se oli hyvää ;) Nyt täytyy kaupasta ostaa niitä Mars- jäätelöitäkin *kirjoittaa ostoslistaa*

JouluruokaG: Aatto- ja Jouluaamuna riisipuuro. Juhlaruokina meillä nää perinteiset kinkku, rosolli, sienisalaatti, porkkana- lanttu- ja maksalaatikot, karjalanpaisti, lohi, sillit ja ruotsalaiseen tapaan (miehen vaatimus) myös prinssinakit ja lihapullat sekä kananmunanpuolikkaita katkaravuilla+tillimajoneesilla. Mä haluan myös kreikkalaisen salaatin joulupöytään sekä erilaisia juustoja. Jälkiruoaksi ruotsalaisesta joulupöydästä löytyvä Ris a la Malta (riisipuuroa+kermavaahtoa sekoitetaan ja maustetaan mm. vaniljalla + appelsiinilla. Resepti löytyy jos joku tahtoo maistaa, on hyvää ;). Konvehteja, pipareita ja torttuja . Leivon yleensä myös jonkun hedelmäkakun. Meillä siis tämä ruokailu OIKEIN pitkän kaavan mukaan... Ruokaa on aina liikaa, mutta kyllä se tulee syötyä ;)

PainoG: Samoilla mitoilla menen Zatun kanssa :P Pituutta 160cm ja painoa nyt varmasti 65 (viime viikolla 64,5kg). Entinen painoennätykseni on 62kg joten olo on kuin, hmm, norsulla ;)

KarvoitusG: Mulla oli poikia odottaessa runsas karvoitus mahassa ja jaloissa. Nyt karvankasvua ei ole lainkaan, en ole tainnut ees jaloista ajella karvoja kesän jälkeen kun se kasvu on hidastunut!!?? Mutta meille poika on tulossa tälläkin kertaa(TAI SITTEN EI????), että se siitä testosteroniarviosta, tytöt. Myöskään linea negraa ei ole tullut tässä raskaudessa. Eikä närästystä, joka vaivasi poikia odottaessa ihan kybällä. Nyt uutena vaivana nämä himskatin liitoskivut ja ennenaikaiset supparit :/ Että hyvin on erilainen raskaus verrattuna aiempiin...

Zatu: Mukavaa, että läpäisit testit, ettei tarvii sitä stressailla enää. Toivottavasti myös sappi ok.

Mammamia: Kurjia tuommoiset hermojen menetykset :( Musta tuntuu, että huudan pojille nykyään koko ajan :( Jotenkin väsyneenä, kipeenä ja tähän norsu-oloon vattuuntuneena purkautuu kiukkuna ja huutona. Että et ole yksin siellä hermoinesi ;)

Maria: Voi kurjuus sinun exää :( Jos tuollaiset häiriköinnit jatkuu, niin ota uudestaan yhteyttä poliisiin ja sossuun ja vaadi, että tilanteelle tehdään jotain. Mulla kyllä lähipiirissä tosi huonoja kokemuksia riitaisista eroista (vanhoista eroista kysymys) ja tiedän, että niitä on monesti vaikea ratkaista. TSEMPPIÄ ja VOIMIA!!!

Elin@: jopas teillä esikoisella hassu unirytmi ;) Ei kyllä kateeksi käy.. Mutta jos yhtään sinun oloa helpottaa, niin meilläkin valvotaan.. Kuopus on alkanut uneksimaan ja herää varmasti sen kerran yössä itkemään unissaan, vaikea saada rauhoittumaan. Sitten kun käyn vessassa niin onpa vaikea saada unta..

Ariella: Ootko kokeillut kamomillateetä univaikeuksiin (kertokaa ellei sitä saa juoda raskausaikana?!).

Sulla ihan selkeesti valvottaa stressi, ei nälkä tällä kertaa :/ Miksi et jää saikulle? Kuulostaa tosi vähäiseltä nuo sinun nukkumat tunnit? Pakkohan sun on saada univaje tasottuun ennen kuin uusi valvottaja syntyy! Älä pahastu, kun näin suoraan sanon, mutta sulla on ihan oikeasti oikeus jäädä sairaslomalle, et vaikuta kovin hyvinvoivalta!!!! *jaksuja lähettää*

Nyt tämän rouvan on pakko saada kahvia.. Alkoipas tekeen mieli kahvia ja mäkkärin omenapiirakkaa.. Taidan ajaa sitä kautta kaupalle mennessä :)

Kaunista keskiviikkoa kaikille!!

Ardisia 30+3

Vierailija
12/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi, on se vaan kamalaa touhua. Mulla kun toi verensokeri tahtoo muutenkin aika ajoin laskee liian alas, jos en oo pitkään aikaan syönyt puhumattakaan 12 tunnin paastosta. Illalla koitin tunkee mahan täyteen kaurapuuroo ja ruisleipää, mutta kylläpä se nälkä yllätti taas yöllä vessareissun jälkeen valvoessa. Näin taas aivan sekopäisiä unia, olin unessakin menossa tohon rasitukseen ja silti söin yöllä korvapuustia ja tuorekurkkua...mikä makuyhdistelmä.

No, tän päivänen reissu meni sillai paremmin ettei olo heittänyt ihan veteläksi, mutta sainkin maata koko ajan. sanoin kokeen alusssa että viime kerralla meinasin pökrätä ja se ohjas muta sitten makuulle. Haaveilin koko sen parin tunnin ajan banaanista joka odotti kassissa ensiavuksi nälkään. No, huomenna kuulee totuuden. Oon nyt sillä asenteella että jotain häikkää niistä löytyy, niin enpähän sitten pety.

Näkeekö kukaan muuta aivan seköpäisiä unia? Mä olen jo pitemmän aikaa nähnyt unia, joissa ryyppään ja tupakoin ihan hirveesti vaikka olen siinä unessakin raskaana. Ihan älytöntä, sillä ennen raskauttakaan en ole tupakoinut ja viinaksiakin on viime vuosina mennyt hyvin harvoin, pari kertaa vuodessa ja silloinkin vähän. Niin mistä tällainen. ja unessa olen aina aivan kauhuissani, että mitä vahinkoa olen vauvalle aiheuttanut. No, ehkä mun aamun pökkeröt olot selittyy sillä, että oon niin ahkerasti juonut koko yön, niin päänuppi luulee vielä aamullakin, että ollaan krapulassa. Ja näitä unia on lähes joka yö. Sanooko unikirja asiasta mitään? Eikös sulla ZATU ole sellainen?

Zatu: Mulla oli ekassa raskaudessa sellaisia inhottavia repiviä kipuja, vasemmalla alhaalla, niitä tuli silloin tällöin ja kipukohtaus kesti aina muutaman minuutin. Tuntui ihan kuin olis haravalla raavittu tuolta sisältä. Lääkärit oli vaan sitä mieltä, että se on kiinnikkeiden venymistä kun maha kasvaa.Mulle on tehty laparoskopia(vatsaontelon tähystys) aikoinaan, että siitä olis jäänyt kiinnikkeitä. Todella inhotttavaa ja pelottavaa kipua se oli, ihan alkuraskaudessa ajattelin että nyt nyt tulee keskenmeno. Sulla toi johtuu varmaan kans siitä sektiosta.

Kävin tänään ostaan joulukortit, ensin aattelin, että askarrellaan pojan kanssa, mutt on jotenkin niin puhti pois, etten oo jaksanut aloittaa sitä projektia. No, aattelin että poika saa liimailla tarroja kortteihin ja askarrellaan sitten oman kodin koristukseksi tonttuja ja sellaisia.

Jouluruokagalluppiin sanon sen verran, että meillä ei noi perinteiset jouluruuat uppoa. ollaan kasvissyöjiä koko sakki ja jouluna kinkun sijasta laitetaan soijaleikkeitä tai burgereita ja perinteisesti niiden kanssa valkosipuliperunoita. Mies syö kyllä noita laatikoita, mutta mä en ole ikinä pahemmin perustanut. Eli näitä ja sitten teen yleensä pasteijoita suolapaloiksi. Joulun syömisissä parasta on ihanat suklaat ja marmelaadit. Vaikka oon tainnut syödä jo vuoden suklaakiintiön tässä syksyn aikana...ja sen huomaa.

Jännityksellä vaan odotan, että ollaanko sitä vielä yhtenä kappaleena jouluaattona. Kunpa vauva ajoittais sen tulon sitten joko ennen jouluaattoa, niin että ehditään kotiutuun jouluksi tai sitten joulunpyhien jälkeen. koska melko varmasti se tulee syntyyn ainakin paria viikkoa aiemmin.

Mutta nyt puheenvuoro seuraavalle...ja kotihommien pariin. Päivänjatkoja!

Vierailija
13/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä oltiin eilen siellä ultrassa jossa tuota istukan paikkaa tarkisteltiin. Ja istukka oli 3cm päässä kohdunsuulta ja lääkäri sanoi että saan synnyttää alakautta. Minusta tuo kyllä kuulostaa hirmuvähiseltä määrältä tuo 3cm muta kait se lääkäri sentietää..

Vauvan paino arvio oli 1500g, syntymä paino 3700 rv 40, pituutta ei kertonut mutta viikkoja vastaa kyllä. Muutenkin oli vauvalla kaikki hyvin pääalaspäin oli edelleen.

Rupes oikein ärsyttämään se lääkäri kun kysäisin sitten ihan lopukksi kauniisti että näkyikö sielä kumpi olisi tulossa, niin tokaisi niin närkästyneenä: Tänne on kyllä tultu paljon tärkeämpiä asioita katsomaan kuin sukupuolta. Sukupuoli ei ole se tärkein vaan muut asiat!! HALOO ihan kun en tietäis sitä!!! sen takia kysyinkin vasta viimeisenä ja mielestäni ihan kauniisti. MIKSI ainaa pitää verrata sukupuoli asiaa terveyteen. eikö muka sais olla kiinnostunu molemmista!!! No mutta kyllä se lääkäri sen katsoi ja " Pikku" prinsessa olisi tänne tulossa!!Hieman hirvittä tuo paino lukema kun esikoinen oli 2950g....

nyt on vauvalle laitettu sänkykin valmiiksi löysin stockmannilta ihanan pinnäsuojan sänkyyn ja oli vielä todellla edullinen!! Vaatteetkin onmelkein pesty enää puuttuu vain kaappi niille vaatteille ;)

Mutta nyt mie lähden katselemaan toisia verhoja keittiöön ja olkkariin.. heipsansaa kaikille!

äityli ja möhis 30 tasan, oon kolmekymppinen oon kolmekymppinen ;)

Vierailija
14/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai saas nähdä kuinka käy leipomusten kanssa... Vasta huomenna pääsee tosi toimiin, kun vasta väännän piparitaikinaa. Siitä muuten kiitos Zatulle. En oo aikasemmin ite tehny taikinaa, mutta nyt uskaltauduin kun vaikutti ohje niin helpolta.

Zatulle muutenkin: mulla myös repäisyjä tuolla alavatsassa, etenkin kumarasta noustessa ja muutenkin iltaisin. En oo yhtään yhdistänyt niitä niiden kiinnikkeiden repeämisiin, vaan oon luullu jopa supisteluiksi. Mulla ne kyllä tuntuu pystysuorassa alavatsan alueella. ja mulla siis sektio takana. Niin, ja onnittelut testin läpäisemisestä!

JouluruokaG: laatikot (siis porkkana-, lanttu-, imelletty peruna- ja maksalaatikko) sekä kinkku on suurinta herkkua jouluna. Tykkään myös kovasti mäti+smetana+sipuli+ruisleipäyhdistelmästä, joka taitaa tänä jouluna jäädä väliin =( Lisäksi aattoon kuuluu riisipuuro, jota on jonakin jouluna tehny ite uunipuurona (oli muuten tosi hyvää). Lisäksi rosollia on pöydässä (ite en hirveesti pidä) ja muita perinneruokia, juomia unohtamatta.

SairaalakassiG: en oo vielä pakannu, mutta oon kyllä jo hieman mietiskelly mitä pitäis ottaa mukaan. Toivottavasti ei tule kiirelähtöä, niin ehtii laittaa kaikki kuntoon.

( . ) masukki muljuu päivittäin yhä kovemmin. Mieskin eilen tunnusteli ja otti käden välillä pois kun kuulemma tuntui niin " epämukavalta" .

Noopu ja pikkukakkonen rv 33+3 (heh mikä luku!)

Vierailija
15/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa ihan tosissaa mennä löpinäksi nää työpäivät, ei kyllä nappaa yhtään enää. Onneksi ei ole kuin kolme aamua enää tän päivän jälkeen. Tytön hoitokuvioonkin alan tottua, tuntuu mukavalta, että saan edes muutamana päivänä viikossa keskittyä vain itseeni ja levätä kunnolla. On kyllä kauheesti suunnitelmia, että vois käyvä kampaajalla, kasvohoidossa, jalkahoidossa ja varsinkin hammaslääkärissä nyt kun vielä pääsee.

Zatu: hyvä, että maksa-arvot olivat kohdallaan! bd bd. Toivottavasti sappikin on ok ja pysyy sellaisena.

mamm@mia: täällä kans yks räyhääjä. Pinna on ihan mahottoman lyhyt välillä ja tulee tosi huono omatunto, kun tulee tytölle meuhkattua. Loppuraskaus ja uhmainen taapero ei kyllä ole kaikkein paras kombinaatio.

Mary kyseli painosta... En kehtaa edes laittaa nykyistä painoa tähän, kun sitä on niin paljon. Tosin sitä on tullut lisää vain 7,5 kiloa, mutta kuitenkin.

Ardisiakos se oli kans hurahtanut Mars-patukoihin. Täällä sama vaiva. Eivät muuten kovin hyvin maistu, mutta nyt pitää joka kauppareissulla ostaa kaappiin patukoita ja sit käyn niitä siellä hypistelemässä. :) En raaski syödä kuin kerran viikossa dieetin takia. Mutta silloin kun syön niin nautin täysillä. Mikään ei saa niin hyvälle tuulelle, kuin herkullinen suklaa! :) Mies aina sanoo, ettei se ikinä näe miuta yhtä onnellisena kuin silloin kun syön jotain herkkua.

Toivottavasti Fablen sokerirasitus meni läpi!

Taneli tais ihmetellä eri paikkakuntien sokerikäytäntöjä. Viime raskaudessa mie kävin polilla muutaman kerran mittaamassa sokerit aamupalan jälkeen, silloin nuo seurannat kuuluivat polin tehtäviin. Nyt nuo seurannat on siirretty äitiysneuvolaan ja vissiin niillä sit on vara antaa kaikille sokeriemoille omat mittarit. Hirmu paljon tehokkaampaa tää seuranta on nykyään, kun pitää ite mitata ja mittarista lataavat joka käynnillä viimeisimät tulokset koneelle ja lähettävät polille tietoja, kuinka on mennyt. Jos on korkeita arvoja, niin soittavat polilta, jotta tulla käymään.

JouluruokaG: meillä on kans melko perinteinen joulupöytä. Lounaalla syödään riisipuuroa ja karjalanpiirakoita ja illalla kinkkua, lanttu- ja porkkanalaatikkoa, rosollia, sillisalaattia, lohta (mitenkähän sen graavilohen kans tänä jouluna?), silliä, karjalanpaistia. Ja tuota kinkkua napostellaan pitkin jouluiltaa ja -yötä, kun se on niin hyvää! :) Lisäksi leivonnaisia: englantilaista hedelmäkakkua, pipareita, joulutorttuja ja tietenkin lussekatteja eli sahramilla maustettua pullaa ruotsalaisittain. Nam :P

SairaalakassiG: ei ole pakattuna. Pitäsköhän se jo laittaa valmiiksi?

Tässäpä kiireellisimmät tarinat.

T: Monttu 32+5

Vierailija
16/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Zatulle maksa-arvolukemista! Ja äitylille onnea pikkuprinsessasta !

Mary, se kova patti voi olla myös vaavin pylly. Mulla ainakin tuntuu tuossa kohdun yläreunassa aina välillä sellainen kova patti ja olen tulkinnut sen olevan pylly, koska pää on jo alaspaäin pikkumiehellä.

Painoa on tullut vähän yli 5 kiloa, mutta kokonaispainoa en kehtaa tunnustaa, kun reilusti ylipainoinen olen. Mutta tämän raskauden jälkeen alkaa viimeinen laihdutus - kaapit täynnä normaalikoon vaatteita, jotka ei mahdu, kun turposin esikoista odottaessa...

Jouluruokag: Ei riisipuuroa tähän kotiin. Minä en tykkää puurosta ja mies ei tykkää siitä rusina-luumusopasta. Joten anopin luona (missä sitä usein on tarjolla) syödään sitten toinen puuroa ja toinen sitä soppaa. Muuten perinteiset jouluruoat on pöydässä. Joululimppu on muuten tosi ihanaa graavilohen kanssa. Me syödään kotona jouluateria jo aatonaattoiltana, kun aatto menee noissa sukulaisissa kiertäessä. Se kinkun tuoksu, kun alkaa uunista levitä on aivan huumaava. Nam, ihanaa kun tulee joulu!

Nyt pojan kanssa pyllyn pesulle ja nukkumaan!

Taneli+ perttuvauva 32+3

Vierailija
17/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kotona kaikki päivät olenkin ollut niin koneella en ole paljon ollut. Jotenkin nää päivät vaan hurahtaa niin äkkiä. Flunssaa on ollut ilmassa ja sekin on väsyttänyt entisestään, lähinnä päivät on menny siinä että käyn tallin siivoamassa missä menee reilu tunti, sitten syö jotain, menee sohvalle pitkäksi, leffa päälle, näkee alkutekstit ja nukahtaa =)... Illalla onkin sitten vähän pirteämpi kun mies tulee kotiin ja sitten ei viitsi koneelle tulla enää.

Mutta minäpäs olenkin keksinyt aivan mulle vieraan ja ennenkuulumattoman ajanvietteen; kutominen!!! Nyt on tehtynä itselle kaulahuivi, ja vauvalle olen väsännyt tossut ja hetki sitten sain pipon valmiiksi. Hanskat kun vielä osais tehdä... ja ihan normaalit villasukat olis suunnitelmissa, vauvalle siis. Miehelle lupasin tehdä pipon ja koiralle ajattelin tehdä takin, kun oli trimmattavana ja nyt nakuilee (mäyräkoira) =). Siinä sitä ajan vietettä on.

JouluruokaG: samat täällä kuuluu joulupöytään kuin muillakin; laatikot, kinkku, rosolli ym. Itse en ole koskaan tehnyt, mennään aina mun vanhempien luo aattona. Äitini tekee itse laatikot ja kaiken muun, ovat niin käsittämättömän hyviä, lanttulaatikko on mun suurinta herkkua ja maksalaatikko, mitä nyt täytyy syödä kohtuudella. Oma kinkku ja riisipuuroa tehdään miehen kanssa kotona, laatikoita ollaan otettu vähän mukaan aattona porukoilta.

SairaalakassiG: Ei ole pakattuna, jotenkin tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta vielä. ajattelin että joulukuun alussa alan laittamaan paikkoja kuntoon, pesemään vaatteita ym. En vielä ole vitsinyt, kun tammikuuhun on niiiiin pitkä aika... ja mä olen " kaikki-nyt-heti-kerralla-kuntoon" -tyyppiä, niin siksikin olen venyttänyrt kun ei jaksaisi sitä loppua odottaa =).

Oma napa voi hyvin, vauva on edelleen poikittain, ainakin potkuista päätellen, huomenna onkin neuvola. Liikkeet on mun mielestä vähentyneet/hidastuneet, mutta voi johtua varmaan siitäkin kun pikkuinen vaihtelee asentoa ja istukka on edessä vaimentamassa. Supistuksia ei ole hirveästi ollut, kivuliaita siis, lepo on tehnyt hyvää.

PainoG: Hmmm... paljon on tullut.... lähempänä +20kg pyöritään, mutta neuvolassa ei ole valitettu ja on sanottu että olen ihan normaalikokoinen viikkoihin nähden, ei ole ylimääräistä tullut esim. kasvoihin, reisiin. Voi olla että tuohon isoon nousuun on vaikuttanut sekin että ennen raskautta otin itseäni niskasta kiinni ja päätin laihduttaa itseni bikinikuntoon ja sainkin 10kg pois (turhaa työtä =)). Pituutta mulla on 174cm ja eka punnitus neuvolassa tais olla 65kg, nyt on sitten reilu 80kg. Toivotaan että lähtee yhtä hyvin pois kuin keväälläkin =/.

Nyt suunvuoroa muillekin! Se vielä et viikonloppu ollaan Tallinassa, innolla jo odotan, viimeinen reissu ihan vaan kahdestaan piiitkään aikaan!!

-Outi ja eepo tasan 32, hiphei!!

Vierailija
18/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=36648B]Eli nyt on käytynä taas ja sain nyt sen sokru laitteen kotiin..

Nytkin kun kokeiltiin ,oli syömisestä jotain reilu tunti ,niin oli arvo 5,2 eli tosi hyvä kuulemma.. tuntuu että turhaa hätäälyä..

Painoa oli tullu 200g/vko

RR 108/74

HB taas tippunu ,ollen 109

SF 27cm

Oli paikalla harjoittelia oman terkan lisäksi,alkoivat sitte epäillä,vaikka väitin vastaan ,että ettei vaan olis perätilas?? Aikansa vuarootellen vatkattuaan mahaa,päätettii kurkata ultralla..No,soli just niinku mä sanoon siälä :D

Syke himpulalla oli siinä 140.

[/color]

[color=CD00CD]Paino kyssään: mulla on nyt tullu painoa n. 13 kg,voitinko??

Edellisessä tuli päälle 20kg

Painan nyt 78,2kg ja pituutta on 166cm ..." yhtä pitkä kuin leveä nainen.." *HOILAA*[/color]

[color=008B45]Nyt vaan odotellaan maanantaita,kun on se seinäjoen sairaala reissu: ultra,lääkäri,pelkopoli käynti..[/color]

[b]Maria ja himpula 31+3[/b][color=8B2252]♥[/color]

Vierailija
19/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli taasen pakko jäädä kotiin. Heräsin lopullisesti jo klo 1.45 (!!!) ja olo oli sitten sen mukainen siinä vaiheessa kun olisi pitänyt nousta ylös ja suihkuun... Tuntuu ihan omituiselta, että ensin 29 vuotta nukkuu todellakin kuin pieni possu vaikka seisaaltaan ja kesken lauseen ja nyt ei sitten yhtäkkiä suju tuo nukkuminen mitenkään! En oo ennen todellakaan stressannut turhia, mutta nyt sitten yön pimeinä tunteina mietin vaikka mitä. Viime yönä aloin miettiä, että entä jos tää unettomuus ei liitykään raskauteen vaan jatkuu sitten vielä vauva-arjessakin ja sitten pimahdan täysin tai unohdan lapset kauppaan tai jotain. No, ens viikolla on taas neuvola niin täytyy sitten kysellä, että mitä ihmettä tälle voi tehdä.

Tosi tyhmää oli taas ilmoitella töihin päivän sairaslomasta kun just viime viikolla olin päivän pois, mut en ois mitenkään kyennyt auton rattiin. Kiitos Ardisia tee -vinkistä, täytyy ostaa tuota kaupasta seuraavalla kerralla.

FABLE: Toivottavasti sokerirasitus menee tälläkin kertaa puhtaasti läpi! Mulla ehkä sitten nuo perintötekijät vaikuttaa eniten vauvan kokoon, kun mähän olen itse suuri (lähtömitat 176 cm/62 kg). Et ehkä meillä sitten vaan esikoinen oli mun kokoon nähden pieni ja tästä tokasta tulee sitten " sopivampi" . Esikoinenhan on kasvanut syntymänsä jälkeen +1 käyrällä, joten pitkä tyttö on tulossa. Sulla siis varmaan seurataan tarkemmin tuota kokoa siksikin kun itse olet niin pieni. Vaikka lantion sisämitta ja ulkomitta onkin kaksi eri asiaa, mut kyllähän se kai usein menee niin päin, että pienet ihmiset saa pieniä vauvoja ja isot isompia.

ZATUlle onnea maksakokeen läpäisemisestä ja ÄITYLIlle poikaonnittelut :)

PAINOG: n. 70 kg on täynnä tällä hetkellä, en oo vähään aikaan käynyt puntarissa. Eikä välttämättä tarvisi tästä enää juuri noustakaan, eiköhän se vauveli ota kuitenkin aina omansa ennen äitiä...

Meidän vauvanvaatelipasto oli tullut Askoon eli nyt se on enää hakemista ja kokoamista varten, jee. Sitten voikin alkaa haalia noita vauvanvaatteita varastoista ja veljen perheeltä ja pikku hiljaa kartoittaa mitä on ja mitä puuttuu...

Kaksostenrattaista käytiin myös pyytämässä tarjous, päädyttiin Herqules twin raptoreihin, tosi mageen näköiset ja hyvät työntää kääntyvien etupyörien ansiosta.

Tuosta lapsille tiuskimisesta... eiköhän se ole ihan normaalia että välillä tulee tiuskittua enemmänkin, vaikka kyllä siitä sitten tulee kurja olo. Mut tärkeintä, että sovitaan ja saadaan kaikille taas hyvä mieli. Meidän esikko ei ole vielä edes uhmaiässä ja silti välillä väsyneenä tiuskin ja kiukuttelen pienelle. Kyllä siitä väkisin jää paha mieli, vaikka miten sitten halittaisiin jälkeen päin.

MONTULLE hoitopaikasta: meillä esikoinen on yksityisellä pph:lla ja ollaan sovittu maksavamme joulukuun loppuun, vaikka mun loma alkaakin jo 19. pv. Nyt väsyneenä tuntuu ainakin, että voisin pitää tytön hoidossa vielä sen jouluviikon, niin saisi sitten vähän tehokkaammin hoideltua joulusiivot ja ruuat. Onhan meillä sitten koko joulun aika ja tammikuu aikaa viettää kahdenkeskistä laatuaikaa ennen pikkuveikan syntymää :) Jos Paavo oiskin ihan normaalikokoinen, niin mua ei haittaisi yhtään vaikka pysyisi masussa helmikuulle asti. Vois sitten järjestellä aina yhteiset synttäribileet, esikko kun täyttää helmikuussa 2 v.

Jospa nyt yrittäisi saada ruuan valmiiksi ja vähän paikkoja järjestykseen.

ariella rv 29+4

Vierailija
20/34 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuinen neuvolasaldo on et proteiinit plussalla, korkee verenpaine ja hepatoosiepäily *huoh*. Nyt täällä ihan ihmeissäni et mites nyt noin ku tähän asti on kaikki menny ihan hyvin..äidilläni oli raskausmyrkytys ja synnyin viikolla 35, niin kyllä nyt pelottaa. Onkohan se kuin yleistä että proteiinit on koholla ilman mitään vakavaa syytä?!

positiivista oli että vauva oli rt:ssä ja mies sai kokeilla jalkoja ja peppua ja hartioita, oli oikein mukava terkkasijainen kun otti miehen huomioon ja mukaan siihen juttuun.

Ollaan lähös viikoks helsinkiin ni sielläkin mun pitää nyt jossain käydä mittauttamassa verenpainetta ja tietty seurata tikuilla sitä proteiinia. Sit ku oon ihan vainoharhanen kun se kyseli et onks ollu päänsärkyä tai näköhäiriöitä ni sit ku lähettiin sieltä ni muistin et tenttiin lukiessa oli sellasia viivoja tekstin eessä (luultavasti johtu hämärässä lukemisesta) ja päätä rupeski särkee suunnilleen heti neuvolasta lähdön jälkeen. No nyt on olo kyllä ihan normaali, vaikka vähän huolestunut.

PainoG: nyt on sataa grammaa vaille kymppi tullu, painoa nyt 63, pituuteen 170 cm nähden ni ei paha ollenkaan, nyt vasta oikeestaan taidan olla normaalipainoinen.

SairaalakassiG: Ei oo pakattu, toivottavasti ei nyt tuu lähtö ihan heti. Jos vaikka ennen viikkoa 35 pakkais..

JouluruokaG: Mä rakastan perinteisiä jouluruokia, joten niitä syödään ja paljon. Viime vuonna tehtiin ne yhessä anopin kanssa, tänä vuonna taitaa mun äiti tulla ja tehä pakkaseen valmiiks raakaversiot, jotka sit paistetaan jouluaattona. Piparit hän tekee myös kun viime vuonna ne lensi roskiin kun ei niistä tullut mitään.

Joo, pitääpä mennä makoilemaan, oli henkisesti rankka aamupäivä.

Beijaflor rv 32+2