Miten maksatte laskut jos toinen tienaa vuodessa 10 000€ ja toinen 100 000€?
Niin? Toinen on opiskelija ja toinen pitkällä uraputkessa, on myös yhteinen asunto ja opiskelija ei saa asumistukea yhteiseen omistusasuntoon (jonka opiskelija osti perinnöllään oman osuutensa eli puolet) ja asunto on myös sähkölämmitteinen omakotitalo, joka maksoi noin 500 000€?
Miten jakaisitte kulut? Opiskelija tulee valmistumaan kolmen tai neljän vuoden päästä.
Kommentit (52)
Fifty -fifty tietysti. Vai odotatko jotain lokkeiluehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Siten kuin on sovittu ennen talon ostamista.
Ennen sitä ei sovittu mitään. Talo ostettiin 3kk tapailun jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole opiskelijana varaa maksaa puolia :D
No se 100 000 tienaava maksaa ne.Päivänselvä asia ainakin meillä.
Rakkaudessa ei ajatella rahaa vaan se maksaa jolla vara maksaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään. Itsepä tuo pitkällä uraputkessa oleva on alkanut opiskelijan kanssa, joten sellaista se sitten tietysti on, että opiskelija "lokkeilee".
Riippuu millaista elintasoa halutaan. Jos mentaliteetti on, että kaikki maksetaan puoliksi, eletään köyhän tulojen mukaan: Asutaan yksiössä, syödään alelaputettua ruokaa, eikä käydä missään. Jos taas ajateltaisiin, että eletään mukavasti ja tasavertaisesti, niin sitten rikkaampi makselee toisen elämistä osittain ja mahdollistaa tällaisen elämän molemmille. En itse lähtisi suhteeseen, jossa ei oltaisi samalla viivalla tuloeroista huolimatta. Se vain poikisi ongelmia tulevaisuudessa ja ennenpitkää johtaisi eroon. Tasavertaisuus ja tasa-arvoisuus ovat toimivan parisuhteen kulmakiviä.
M27
Tuloja on perheellä siis vuodessa 110 000. Verot pois, niin jää n. 45 000. Ei tarvii paljon miettiä mitrn maksetaan, kun kaikki lähes menee.
Kaikki rahat on yhteisiä, niistä maksetaan.
Opiskelija tuhlasi perintönsä yhteiseen taloon 3 kk:n tapailun jälkeen? Talo on varmaan Porvoossa ja ensitreffit asuntonäytöllä?
Jos sen kymppitonnin tienaa nainen, niin loput tasapainotetaan haarovälillä. Muuten ei noin epäsuhtaa suhdetta synny.
Puoliksi maksetaan eli kumpikin oman osuutensa. Opiskelija on tainnut ostaa puolet liian suuresta/kalliista talosta, jos ei ole ottanut huomioon asumiskustannuksia ja rahatilannetta opiskellessa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija tuhlasi perintönsä yhteiseen taloon 3 kk:n tapailun jälkeen? Talo on varmaan Porvoossa ja ensitreffit asuntonäytöllä?
Ei oo trolli. Mä tein näin koska oon maanisdepressiivinen ja mahdollisesti epävakaa ja uskoin että mies on mulle se oikea, enkä puhunu käytännön asioista mitään.
No eletään isompipalkkaisen tuloilla valtaosin mutta toinen sitten vastavuoroisesti palvelee nöyrästi eikä osallistu päätöksentekoon.
Puoliksi tietenkin. 50/50. Meillä ei ole taloudelliseen hyväksikäyttöön alistuvaa maksueunukkia.
Jos on avioliitossa, niin Suomessa on lakisääteisesti aviopuolisoilla oltava sama elintaso.
Siten kuin on sovittu ennen talon ostamista.