Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syömisen jälkeen tukala olo ylävatsassa, kiristää. Mitä voisi olla?

Vierailija
06.01.2023 |

Oikean kylkikaaren alla, rinnan alapuolella. Kun syön niin ihan kuin tila loppuisi sisältäpäin elimissä ja kiristää niin pirusti, että se jopa sattuu.
Pitkään kestänyt vaiva. Painon tunne tuntuu toisinaan vaikka en olisi syönytkään.

Kysyn lääkäriltä kyllä jos voisi verikokeita määrätä.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikivet/sappikohtaus.

Vierailija
22/32 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä vaiva mutta tuskin vaatii päivystystä. Odota maanantaihin ja soita terveyskeskukseen

Jos sappikivet, ne voivat lähteä liikkeelle.

Jos kipu kova, niin päivystykseen. Sillä sappikohtaus nostaa maksa-arvot pilviin ja vaarana haimatulehdys. Päivystyksen kautta pääsee myös kiireelliseen leikkaukseen myös viikonloppuisin. Ja maanantaina sappikohtaus voi olla jo ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä vaiva mutta tuskin vaatii päivystystä. Odota maanantaihin ja soita terveyskeskukseen

Jos kipu kova, niin päivystykseen. Sillä sappikohtaus nostaa maksa-arvot pilviin ja vaarana haimatulehdys. Päivystyksen kautta pääsee myös kiireelliseen leikkaukseen myös viikonloppuisin. Ja maanantaina sappikohtaus voi olla jo ohi.

Ok, kiitos tiedosta.

Sappikivet mitä netistä luin niin kuulostaa kyllä hyvin todennäköiseltä itselläni. Kiristys on niin epämukava ja kestää monta tuntia nimenomaan aterian jälkeen. Toki kahvinkin mutta ei samanlailla vaan hillitymmin.

Nyt aamulla kun en ole syönyt enkä juonut vielä, niin en tunne juuri mitään vatsan seudulla.

Voiko tämä sappivaiva myös turvottaa vatsan valtavaksi? Ihan hirveä turvotus tulee ja se laskee aamuun mennessä. Syön terveellisesti mutta en laihdu kuten ennen ja olen nuori vielä. Kroppa ei tunnu olevan ihan kunnossa.

Lähisuvusss on todettu sappikiviö, muistan kun isoäiti kertoi kun olin lapsi, että mene heti lääkäriin jos epäilys sappikivistä.

-ap

Vierailija
24/32 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/32 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikivet. Iteltä operoitiin vuosi sitten

Vierailija
26/32 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos tiedosta.

Sappikivet mitä netistä luin niin kuulostaa kyllä hyvin todennäköiseltä itselläni. Kiristys on niin epämukava ja kestää monta tuntia nimenomaan aterian jälkeen. Toki kahvinkin mutta ei samanlailla vaan hillitymmin.

Nyt aamulla kun en ole syönyt enkä juonut vielä, niin en tunne juuri mitään vatsan seudulla.

Voiko tämä sappivaiva myös turvottaa vatsan valtavaksi? Ihan hirveä turvotus tulee ja se laskee aamuun mennessä. Syön terveellisesti mutta en laihdu kuten ennen ja olen nuori vielä. Kroppa ei tunnu olevan ihan kunnossa.

Lähisuvusss on todettu sappikiviö, muistan kun isoäiti kertoi kun olin lapsi, että mene heti lääkäriin jos epäilys sappikivistä.

-ap

Voi turvottaa. Jos on ylipainoa tai takana laihdutuksia niin molemmat lisää sappikivien todennäköisyyttä.

Minä vitkuttelin omieni kivieni kanssa niin pitkään että lopulta en voinut syödä mitään kun kohtauksen laukaisi yksikin suupala. Päivystyksellisesti leikattiin.

Vierailija
27/32 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin veikkaan sappikiviä. Mulla tuli ekan kerran toi kamala vannepuristus ollessani raskaana ja tuhdin ravintola-annoksen jälkeen. Sit seuraavan viiden vuoden aikana kohtauksia tuli muutama, mutta melko harvoin. Vuosi sitten tuli tosi kova kohtaus, etten pystynyt olemaan ja menin päivystykseen. Sappikivi oli tukkinut jonkun tiehyen ja sappirakko täynnä kivimurskaa. Kivi poistettiin ja sappirakko poistettiin siitä pian myös. Ei ole kohtauksia sen koommin ollut.

Vierailija
28/32 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos tiedosta.

-ap

Voi turvottaa. Jos on ylipainoa tai takana laihdutuksia niin molemmat lisää sappikivien todennäköisyyttä.

Minä vitkuttelin omieni kivieni kanssa niin pitkään että lopulta en voinut syödä mitään kun kohtauksen laukaisi yksikin suupala. Päivystyksellisesti leikattiin.

Ok, juu mulla nuo "kriteerit" täyttyvät. Paino on jojoillut.

Minua on alkanut kans mietityttään tuo syöminen. Ollut niin epämukava tunne nyt lähiaikoina kun on syönyt, etten edes haluaisi syödä ollenkaan sen takia. Se vielä kestää useita tunteja eikä siihen paljoa asentojen vaihtamiset auta, istualtaan kyllä tuntuu pahimmalta varmaan.

Taidan nyt tehdä niin, että varaan nyt tältä istumalta sen ajan lääkäriin enkä odota ensi viikkoon. Tää on kyllä hoidettava.

-ap

Vierailija
29/32 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa maksan toimintakokeet labrassa.

Keskivartalolihavuus kuormittaa maksaa ja jotkut lääkkeet alkoholin lisäksi.

Vierailija
30/32 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeet ovat todella hyvät kun katsottiin perus maksan, munuaisten ja sapen toimintaa sekä pkv. Ylävatsaoireet jatkuvat ja vatsa on turvonnut pallo. Veikkaanpa, että pistetään vaiva psyykkiseen oireilun piikkiin. 

-ap 

Vierailija
31/32 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta selvisikö aloittajalle mitään?

Vierailija
32/32 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama vaiva, mutta tuntuu vasemmalla ylävatsassa/kyljessä. Tulen täyteen /suorastaan ähkyyn pienestä ruokamäärästä.

Tuorehko vaiva, muutaman kuukauden jatkunut.

Viittaa ruoansulatukseen. Refluksi oireilee juuri vasemmalla.

Miksi odotat kuukausitolkulla? Voi se olla syöpäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä