Syömisen jälkeen tukala olo ylävatsassa, kiristää. Mitä voisi olla?
Oikean kylkikaaren alla, rinnan alapuolella. Kun syön niin ihan kuin tila loppuisi sisältäpäin elimissä ja kiristää niin pirusti, että se jopa sattuu.
Pitkään kestänyt vaiva. Painon tunne tuntuu toisinaan vaikka en olisi syönytkään.
Kysyn lääkäriltä kyllä jos voisi verikokeita määrätä.
Kommentit (32)
Sappikiviä? Mulla oli ja kipuili ja oli erittäin tukala olo. Sappirakko leikattiin tähystyksellä pari vuotta sitten. Löydettiin ultralla ne kivet.
Rasvamaksa, palleatyrä, refluksi..... Mene hyvä ihminen lääkäriin. Ei täällä kukaan voi tietää asiaa, jonka selvittämiseen tarvitaan kokeita.
Ikävä vaiva mutta tuskin vaatii päivystystä. Odota maanantaihin ja soita terveyskeskukseen
Googleta atrofinen gastriitti eli hapoton vatsa
Liian rasvainen ruoka aiheuttaa itselläni tuota.
Rasvamaksaa ja refluksia veikkaisin. Omassa mahassa samaa ja laihdutus ja ruokavalio kuntoon. Kahvin vaihto tummaan paahtoon. Alkoholi ja sokeri veks. Nikotiini pois.
Mulla sama vaiva, mutta tuntuu vasemmalla ylävatsassa/kyljessä. Tulen täyteen /suorastaan ähkyyn pienestä ruokamäärästä.
Tuorehko vaiva, muutaman kuukauden jatkunut.
Vierailija kirjoitti:
Rasvamaksaa ja refluksia veikkaisin. Omassa mahassa samaa ja laihdutus ja ruokavalio kuntoon. Kahvin vaihto tummaan paahtoon. Alkoholi ja sokeri veks. Nikotiini pois.
Laihdutus ja ruokavalion kuntoonlaitto siis auttoi sekä nikotiinin poisjättö. Oli pahin oireiden aiheuttaja. -sama
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama vaiva, mutta tuntuu vasemmalla ylävatsassa/kyljessä. Tulen täyteen /suorastaan ähkyyn pienestä ruokamäärästä.
Tuorehko vaiva, muutaman kuukauden jatkunut.
Aika pitkään jatkunut jos siis ihan yht'äkkiä alkanut? Kannattaisi ainakin miettiä gastroskopiassa käyntiä.
Voi tietysti johtua monestakin asiasta, lievistäkin, joten ei kannata pelästyä liikaa. Haluan kuitenkin sanoa, että itselläni oli oire pahanlaatuisesta kasvaimesta. Erittäin epätodennäköistä tietysti, mutta joillekin sekin potti napsahtaa.
Kannattaa joka tapauksessa hakeutua lääkäriin.
Minulla korona aiheutti tuon ja oli aina ällöttävä olo kun söi. Tätä kesti kuukauden päivät.
Vierailija kirjoitti:
Syöpähän siellä.
Ikävä kyllä
No minulla on ensi keskiviikkona lääkäri, joten mainitsen asiasta siellä. Pakkohan tämä on selvittää, useita kuukausia kestänyt mutta siis ei tietenkään näin "pahana". Oli ensin satunnaista painon tunnetta jonka tulkitsin lihasperäiseksi.
On tämä ikävä vaiva. Nyt syömisestä on kulunut 2h ja edelleen tuntuu. Tuntuu se tyhjässäkin mutta paljon häiritsevämmin se täydellä vatsalla tuntuu.
Kiitti rohkaisusta, lääkärissä siis asia ehdottomasti puheeksi.
-ap
Refluksitauti, palleatyrä.. Kokeile hyvin sulavaa ja ei mausteista ruokaa, keittoja yms, kahvi/, minimiin eikä tyhjään vatsaan, juo vettä tarpeeksi. Närästyslääkkeitkin tai batsansuoja läkkeitä mm zolt voi kokeilla. Ja varaa lääkäriin aika heti. Jos kovin pahenee niin saat syödä liemiruokia pitkän aikaa.. Löysää puuroa syö lisäksi, ei kovia hedelmiä eikä kasviksia!
Sappikivethän ne, ei kyllä näy tähystyksessä vaan ultralla.
Tuo pitää selvittää. Kiputuntemukset oikealla puolella voivat olla vaarallisia, kun siellä voi oireilla esim. haima tai munuainen. Sappivaivakin voi olla.