Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle 3-vuotiaan kuljettaminen autossa kasvot menosuuntaan

Vierailija
06.01.2023 |

Meillä on kaksi autoa, toisessa asianmukainen ja laadukas istuin, jossa selkä menosuuntaan. Meillä on myös toinen pienempi sähköauto, jolla lasta ei ole ennen kuskattu. Nyt mies hankki myös tähän pikku purkkiin istuimen, joka täyttää toki paino jne vaatimukset ja muutenkin aivan jees, mutta auto on pieni ja istuin kasvot menosuuntaan.

Minusta istuin on aivan Ok, mutta lähinnä lyhyille kauppa-, hoito yms. matkoille, jos toinen kuskaa eikä isompi auto ole käytettävissä tai on toisella vanhemmalla ajossa. Mies on kuitenkin innostunut säästämään diesel-kuluja ja on ottanut tämän auton pääasialliseen käyttöön. Ei toki ajele muita kuin kaupungin sisäisiä ajoja ja pienillä nopeuksilla. Näin talvikeleillä kuitenkin huolettaa jatkuva ajelu näin. Olen pyytänyt, että lapsen turvallisuus edellä mentäisiin ja ensisijaisesti 2-vuotiaan kanssa ajettaisiin mikäli mahdollista tällä isommalla perheautolla jossa turvallisempi istuin tai jos pitää säästää niin menee itse sähköllä ja jättää lapsen kotiin minun kanssa.

Mies suuttunut nyt joka kerta, kun olen nätisti pyytänyt näin. Ei ymmärrä yhtään ja pitää tyhjän nipottajana. Minä nyt vain en ymmärrä, miksi lasta pitää väkipakolla kuskata pienellä autolla ja turvattomammalla istuimella kun parempikin on käytössä? En jaksa enää taistella ja miehen mökötyskin ärsyttää. Ymmärrän, että on kallista tankkaaminen, mutta lapsen turvallisuuteen suhteutettuna on minusta naurettava säästökohde.

Tyhmä asia, mutta häiritsee. Olenko vain turhan pelokas hössöttäjä, kuten mies ajattelee? 🤔

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro mikä se istuin niin kerron mitä mieltä olen?

Vierailija
2/42 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole turhan pelokas hössöttäjä. Onnettomuus voi tapahtua myös sillä lyhyellä matkalla ja pienessä vauhdissa. Noin pienen niska ei välttämättä kestä sellaisiakaan tilanteita. Itse en ajaisi metriäkään kasvot menosuuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? En jaksanut edes lukea kokonaan, mutta kyllä meillä jo puolivuotias matkusti kasvot menosuuntaan. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
4/42 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole turhan pelokas hössöttäjä. Onnettomuus voi tapahtua myös sillä lyhyellä matkalla ja pienessä vauhdissa. Noin pienen niska ei välttämättä kestä sellaisiakaan tilanteita. Itse en ajaisi metriäkään kasvot menosuuntaan.

Ajat siis autoa kasvot takapenkille? 🤣

Vierailija
5/42 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? En jaksanut edes lukea kokonaan, mutta kyllä meillä jo puolivuotias matkusti kasvot menosuuntaan. Ei mitään ongelmaa.

Puolivuotias kuuluu kaukaloon joka laitetaan aina selkä menosuuntaan

Vierailija
6/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerro mikä se istuin niin kerron mitä mieltä olen?

Cybex Pallas, ihan hyvä istuin, jossa ymmärtäkseni on hyvät sivutörmäyssuojat sekä niskatuki. Kyse on nyt siitä, että ymmärtääkseni tämän ikäisen on aina turvallisinta matkustaa selkämenosuuntaan, enkä näe syytä tinkiä tästä jos ei ole välttämätöntä.

Korjatkaa toki jos olen väärässä, mielelläni muutan käsitystäni jos istuimen turvallisuus on täysin fine näinkin päin.

Vierailija
7/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on istuttu selkämenosuuntaan niin kaun kuin mahtuu. 1 oli 3v 9kk kun siirtyi. 2. oli 4.5v. 3. on nyt 2v. Tästä ei ole tingitty kuin kerran hätätapauksessa. Onneksi ollaan miehen kanssa molemmat tätä mieltä. Mulla on monet reissut ja kaveri kyläilyt jääneet välistä vahvan mielipiteeni vuoksi kun mies käy työssä ainoalla autolla. Osasta ihmisiä on edelleen hyvä kuljettaa lapsia tilapäisesti esim sylissä.

Vierailija
8/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kehtaisi edes anonyyminä myöntää olevani näin vastuuton.

Vierailija
9/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eihän se haittaa että vauvan niskat katkeaa kolarissa.

Vierailija
10/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osta toisenlainen istuin siihen autoon. Miksi edes hankitte tuollaisen lapselle sopimattoman turvaistuimen?

Vierailija
11/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat lapset siirtyneet kasvot menosuuntaan istuimeen kaukalon jälkeen ja edelleen ovat hengissä ja vahingoittumattomina. Tuohon aikaan ei juurikaan ollut selkä menosuuntaan olevia isofix istuimia ja totesimme että mielummin isofix kuin remmillä kiinitettävä. Isofix pysyy ainakin tukevasti paikallaan eikä irtoa missään tilanteessa. Lapselle on varmasti joo turvallisempaa matkustaa selkä menosuuntaan mutta en nyt kuitenkaan hysteeriseksi heittäytyisi asian takia. Jos lapsi ei saisi matkustaa kasvot menosuuntaan niin eihän niitä istuimia saisi edes myydä. Me olemme aina ostaneet törmäystesteissä parhaiten menestyneitä isofix istuimia ja luottaneet niihin. Jos tässä vaiheessa alat hysterisoimaan turvaistuimen takia, niin tulee sinulle pitkä ja piinaava loppuelämä. Vaaroja on joka kulman takana.

Vierailija
12/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No osta toisenlainen istuin siihen

autoon. Miksi edes hankitte tuollaisen lapselle sopimattoman turvaistuimen?

Istuin ei ole lapselle sopimaton, käy 9 kk ikäisestä ylöspäin. Pieneen autoon ei mahdu samanlainen rötiskö kuin meillä on isommassa autossa. Istuin menee pitkään myöhemmällä iällä, eikä mene hukkaan vaikka nyt olisi vähemmällä käytöllä. Ongelma oli nyt se, että meillä on hieman eriävä näkemys istuimen käytöstä, joka on minusta aivan Ok, kyllä lyhyille reissuille jos toinen auto ei ole käytettävissä.

On kätevää, että molemmilla autoilla voi tarvittaessa lasta kuskata ihan asianmukaisesti ja tämä istuin taisi ihan olla törmäystesteissä hyvin menestynyt, mutta on iskostunut kyllä joka paikasta mieleen, että ensisijaiset pieni ihminen istutetaan se selkä menosuuntaan. Jos olen vanhanaikainen urpo, niin huojentaisi kyllä kuulla, että huoleni on täysin turha.

Vierailija
13/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on molemmat lapset siirtyneet kasvot menosuuntaan istuimeen kaukalon jälkeen ja edelleen ovat hengissä ja vahingoittumattomina. Tuohon aikaan ei juurikaan ollut selkä menosuuntaan olevia isofix istuimia ja totesimme että mielummin isofix kuin remmillä kiinitettävä. Isofix pysyy ainakin tukevasti paikallaan eikä irtoa missään tilanteessa. Lapselle on varmasti joo turvallisempaa matkustaa selkä menosuuntaan mutta en nyt kuitenkaan hysteeriseksi heittäytyisi asian takia. Jos lapsi ei saisi matkustaa kasvot menosuuntaan niin eihän niitä istuimia saisi edes myydä. Me olemme aina ostaneet törmäystesteissä parhaiten menestyneitä isofix istuimia ja luottaneet niihin. Jos tässä vaiheessa alat hysterisoimaan turvaistuimen takia, niin tulee sinulle pitkä ja piinaava loppuelämä. Vaaroja on joka kulman takana.

Ajat ovat ilmeisesti muuttuneet. Nykyään tieliikennelaissa on otettu selväsanaisesti kantaa, että miten lasta tulisi minkäkin ikäisenä ja kokoisena kuljettaa autossa. Kysessä ei ole mikään vanhempien fiilispohjainen mielipide tuohon asiaan.

Vierailija
14/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No osta toisenlainen istuin siihen

autoon. Miksi edes hankitte tuollaisen lapselle sopimattoman turvaistuimen?

Istuin ei ole lapselle sopimaton, käy 9 kk ikäisestä ylöspäin. Pieneen autoon ei mahdu samanlainen rötiskö kuin meillä on isommassa autossa. Istuin menee pitkään myöhemmällä iällä, eikä mene hukkaan vaikka nyt olisi vähemmällä käytöllä. Ongelma oli nyt se, että meillä on hieman eriävä näkemys istuimen käytöstä, joka on minusta aivan Ok, kyllä lyhyille reissuille jos toinen auto ei ole käytettävissä.

On kätevää, että molemmilla autoilla voi tarvittaessa lasta kuskata ihan asianmukaisesti ja tämä istuin taisi ihan olla törmäystesteissä hyvin menestynyt, mutta on iskostunut kyllä joka paikasta mieleen, että ensisijaiset pieni ihminen istutetaan se selkä menosuuntaan. Jos olen vanhanaikainen urpo, niin huojentaisi kyllä kuulla, että huoleni on täysin turha.

Vaikka turvaistuimessa lukisi tuollainen ikä ja painosuositus, niin se voi silti poiketa Suomen omista suosituksista. Eli perehdy lainsäädäntöön, äläkä valmistajan manuaaliin, koska se on yleisluontoinen ohje. Eri maissa on eri käytännöt.

Vierailija
15/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosahtaa Tepon diesel vs sähkö sadulta.

Vierailija
16/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajaisi metriäkään lapsen kasvot menosuuntaan tuossa tilanteessa. Lyhyelläkin matkalla ei tarvita ku yks rattijuoppo tai muu piittaamaton kuski.

Vierailija
17/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs sähköauton merkki ja malli on?

Vierailija
18/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on meille kolmas. Kaksi muuta menevät jo ilman istuimia. Jep, ei ne vaarat ja murheet tähän lopu, tiedetään. 😉

En ole mitenkään ylisuojeleva äiti, mutta liikenteessä sattuu niin paljon onnettomuuksia, jotka voivat pienelle olla kohtalokkaita, että mielelläni minä ne riskit minimoisin, joihin helposti voin itse vaikuttaa. Mikään istuinhan ei varmasti mitään takaa, mutta ei ole siinä vaiheessa ole minusta riippuvainen asia.

Vierailija
19/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka turvaistuimessa lukisi tuollainen ikä ja painosuositus, niin se voi silti poiketa Suomen omista suosituksista. Eli perehdy lainsäädäntöön, äläkä valmistajan manuaaliin, koska se on yleisluontoinen ohje. Eri maissa on eri käytännöt.[/quote]

Eikö ole vastuutonta ja epäeettistä, jos suomalaisissa lastentarvikeliikkeissä myydään istuimia tietyn ikäiselle lapselle, jos sitä ei saisi täällä käyttää? Harva tilaa itse ulkomailta ja valmistajan ohjetta syynää, vaan luottaa siihen että myyjän kuvaus painorajasta on luotettava.

Vierailija
20/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka turvaistuimessa lukisi tuollainen ikä ja painosuositus, niin se voi silti poiketa Suomen omista suosituksista. Eli perehdy lainsäädäntöön, äläkä valmistajan manuaaliin, koska se on yleisluontoinen ohje. Eri maissa on eri käytännöt.

Eikö ole vastuutonta ja epäeettistä, jos suomalaisissa lastentarvikeliikkeissä myydään istuimia tietyn ikäiselle lapselle, jos sitä ei saisi täällä käyttää? Harva tilaa itse ulkomailta ja valmistajan ohjetta syynää, vaan luottaa siihen että myyjän kuvaus painorajasta on luotettava.

Nykysuomalaista vanhemmuutta. Sysätään vastuu aina muille. Nyt tulee ylläri teille kaikille hukassa oleville vanhemmille: viime kädessä vastuu on teillä, ei esim. jonkun kaupan myyjän tai edes päiväkodin varhaiskasvattajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme